شناسه خبر:74901
1402/7/30 12:52:03
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان مطرح کرد:

برقراری پرواز خارجی و هتلینگ بیمارستان‌ها، ضامن تقویت توریست سلامت

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان گفت: برقراری پرواز خارجی و هتلینگ بیمارستان‌ها، ضامن تقویت توریست سلامت و به تبع، ارزآوری از این طریق برای استان است.

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار : رحیم مرتضایی روز گذشته در نشست خبری خود که با حضور اعضای هیئت‌رئیسه برگزار شد، با گرامیداشت روز ملی صادرات و محکوم کردن اقدام وحشیانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه، عنوان کرد: این اقدام باعث تألم خاطر هر انسان آزاده‌ای بوده و البته که در عزم راسخ مبارزان و مجاهدان فلسطینی خللی، ایجاد نخواهد کرد.

وی سپس به تشریح وظایف و اقدامات اتاق بازرگانی پرداخت و خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی وظایفی دارد که ارائه مشاوره به قوای سه‌گانه و رفع مشکلات اقتصادی از وظایف ذاتی آن است. چالش ابتدایی ما در هنگام تصدی امر، ساختمان اتاق بود که تلاش‌های بسیاری برای ساخت ساختمان جدید (نزدیک به 105 میلیارد تومان هزینه ساخت و تکمیل) شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه شعار ما شفافیت است، گفت: اتاق بازرگانی متعلق به همه مردم و فعالان اقتصادی بوده و تمام توجه ما تجمیع همه تشکل‌های اقتصادی در اتاق بوده که مقدمات آن نیز فراهم شده است.

مرتضایی با تأکید بر ارتباط با فعالان اقتصادی، افزود: اتاق 453 عضو فعال دارد که اخیراً 35 کارت دیگر نیز برای فعالان این بخش در استان صادر شده است.

* تدوین استراتژی 4 ساله اتاق بازرگانی

وی گفت: استراتژی چهارساله اتاق تهیه شده که امیدوارم در این چشم‌انداز موضوعاتی از قبیل ارتقای تعداد اعضا به بالای 500 نفر، افتتاحیه دفاتر شهرستانی، تبدیل وضعیت آموزشی از میانه به پیشرفته، به حداکثر رساندن ارتباط با دستگاه‌های مختلف، جذب سرمایه‌گذاری (حداقل سه سرمایه‌گذار در سال) و گسترش روابط بین‌الملل، به منصه ظهور برسد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان ابراز کرد: مسئله دیگر این است که کمیسیون‌های تخصصی ما به‌عنوان بازوان فعال اتاق مطرح بوده و به 12 کمیسیون ارتقا یافته‌اند؛ سعی ما این است که کمیسیون‌ها را بومی کرده و بر مسائل استان تمرکز کنیم.

مرتضایی با بیان اینکه 22 تشکل عضو اتاق هستند، افزود: این تعداد نسبت به میانگین کشوری رقم بالاتری است؛ البته ما تشکل حمل‌ونقل و لجستیک را نیز اضافه کرده‌ایم که مقدمات انجام فعالیت آن‌ها نیز فراهم شده است.

* تدوین اطلس صادراتی استان، کار بزرگی است

وی سپس با تأکید بر توجه به توسعه بخش بین‌الملل و تقویت آن، متذکر شد: تدوین اطلس صادراتی استان که با صادرات 206 قلم کالای صادراتی به 159 کشور مختلف همراه است، به توسعه این بخش کمک شایانی خواهد کرد. زحمات فراوانی برای تهیه آن کشیده شده و این نخستین‌بار است که تدوین اطلس در اتاق شکل گرفته و رونمایی از آن، به‌زودی انجام خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان همچنین با تأکید بر لزوم به‌روزرسانی یادگیری و آموزش اعضا، اظهار کرد: یکی از اقدامات ما در این راستا، برگزاری کلاس‌های آموزشی بوده که دو هزار و هشت ساعت کلاس با حضور اساتید، برگزار شده است.

مرتضایی گفت: ما در بخش صادرات مشکلات عدیده‌ای داریم که بخشی از آن‌ها ملی بوده و به تحریم‌ها و مشکلات بازگرداندن پول به کشور مرتبط است و بخشی مربوط به پیمان‌سپاری و استانی بوده که تلاش ما رفع آن است؛ به‌طور مثال برای صادرات محصولات خاص استان نظیر کشمش، برنامه‌های منظمی داریم.

وی سپس در بخش دوم به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و درخصوص شفافیت متذکر شد: پاسخگویی و ارتباط مستمر با رسانه‌ها، مؤید این ادعای ما است؛ این ارتباط پیوسته ادامه خواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان اذعان کرد: تشکل‌های مختلف اتاق مستقل بوده و وظایف ذاتی خود را براساس مجوزهای موجود، انجام می‌دهند و تلاش ما توانمندسازی آن‌ها است؛ اما کمیسیون‌ها وظیفه سامان‌دهی شورای گفت‌وگوی اتاق را برعهده دارند.

مرتضایی یادآوری کرد: بیشترین صادرات ما در بخش صنعت به ارزش 36 میلیون دلار بوده و معدن، پتروشیمی، کشاورزی و صنایع دستی در رتبه‌های بعد قرار دارند.

* کنسانتره آهن، کلینگر و گندله از همدان صادر شده، اما به اسم بندر امام ثبت می‌‌شود!

وی در ادامه این بخش از سخنان خود تصریح کرد: بیشترین آمار صادرات استان کنسانتره آهن، کلینگر و گندله بوده که از همدان به بندر امام (ره) بارگیری شده و به اسم آنجا ثبت می‌شود، درصورتی که مسئولان بی‌خبر هستند و جزء محصولات استان همدان است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان این را هم گفت که کمیسیون دانش‌بنیان به‌طور ویژه برای بازاریابی دانش‌بنیان‌ها برنامه‌ریزی خواهد کرد.

* انتخاب غنا برای کشت فراسرزمینی به‌دلیل بُعد مسافت، استراتژی اشتباهی بود

مرتضایی درخصوص بخش کشاورزی نیز ابراز کرد: انتخاب غنا برای کشت فراسرزمینی به‌دلیل بُعد مسافت، استراتژی اشتباهی بود؛ چراکه مقرون‌به‌صرفه نیست. وقتی کشاورزان و مهندسان به کشور دیگری می‌روند، صدور فناوری صورت می‌گیرد که در مورد سیب‌ زمینی اتفاق افتاد و نه‌تنها آن زمین‌ها به استان اجاره داده نشد، بلکه به‌دلیل اشراف به کشت، صادرات از همدان نیز منتفی شد! به‌ نظر می‌رسد ما در این بخش به دیپلماسی اقتصادی نیاز داریم تا بتوانیم حضور مؤثری داشته باشیم.

وی خام‌فروشی محصولات کشاورزی را نیز یکی از مسائل مبتلابه استان خواند و گفت: چاره‌ای جز رفتن به سمت صنایع تبدیلی نیست. ارزآوری این بخش چندبرابر بوده و تلاش ما جذب سرمایه‌گذار برای صنایع تبدیلی در بخش سیر، انگور و سیب‌ زمینی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان اعلام کرد: وزارت خارجه در پنج استان دفتر ایجاد کرده که استان همدان نیز در این زمره است. اعزام هیئت به کشورهای خارجی با مشکلات و موانعی مواجه بوده که تأسیس دفتر مسیر اعزام هیئت‌های اقتصادی را هموارتر خواهد کرد.

مرتضایی یادآوری کرد: ارائه‌ توانمندی‌های استان در ترکمنستان و اعزام هیئت‌ اقتصادی به بخارا در فهرست برنامه‌های ما بوده و اقدامات لازم را در این خصوص انجام خواهیم داد.

وی تأکید کرد: فرش به‌عنوان یک صنعت مهم و بزرگ استان، مدت زیادی در همدان مغفول مانده بود که مقدمات رسیدگی به موانع آن طی جلساتی بررسی شد؛ جلساتی هم در بخش کشاورزی برگزار شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان با اشاره به شرکت در نمایشگاه سلیمانیه عراق، اظهار کرد: هفت شرکت از استان در این نمایشگاه حضور داشتند که با وجود صرف هزینه‌های بسیار، دستاوردهای خوبی داشت. ارتباط فعال با چند اتاق از کشورهای مختلف جهان و احیای میز مشترک با ترکیه نیز که مدت‌ها مغفول مانده بود، از دیگر اقدامات ما در بخش بین‌الملل بوده است.

مرتضایی به گردشگری سلامت نیز اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی تشکیل کمیسیون اقتصاد سلامت، توجه به این بخش است؛ همدان ظرفیت‌هایی از قبیل نزدیکی به عراق، تیم‌های پزشکی قوی و بیمارستان‌های مجهز دارد و مشکلاتی از قبیل فقدان پرواز و فرودگاه، از موانع مهم است. بعید است کسی هشت ساعت زمان صرف کرده و از عراق به همدان بیاید، او می‌تواند یک‌ونیم‌ساعته با هواپیما به تهران برسد. ضعف هتلینگ بیمارستان‌ها نیز از دیگر مشکلات جدی است؛ وجود سوئیت‌های درمانی برای خانواده و همراه بیمار می‌تواند پای گردشگران سلامت را به استان همدان باز کند و با توریست‌‌درمانی، ارزآوری قابل توجهی برای استان خواهیم داشت.

وی با این بیان که اولویت نخست توسعه اقتصادی گردشگری و کشاورزی است، اذعان کرد: اعتقاد ما این است که اگرچه استان همدان قطب تولید بسیاری از محصولات کشاورزی است، اما حل مشکل آب بسیار مهم بوده و امیدوارم معدن و صنعت در اولویت قرار گیرند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان در خاتمه سخنان خود یادآوری کرد: اعتقاد ما این نیست که مشکلی وجود ندارد، مشکل داریم، اما تمام تلاشمان رفع و حل آن‌ها است؛ تمایل داریم و البته امیدواریم اصحاب رسانه را در این مسیر در کنار خود ببینیم.

 

شناسه خبر 74901