شناسه خبر:76715
1402/9/14 08:41:56

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌وگو با شهردار نهاوند مشخص شد طی چندسال اخیر این داشته‌ها و ظرفیت‌های موجود در شهر و رفع نیاز مردم در مسیر اجرای پروژه‌ها بوده است که توسعه و آبادانی را برای نهاوند رقم زده است.

آنچه مسلم است اینکه توسعه امری درون‌زا بوده و مردم هر منطقه باید خود دنبال توسعه باشند و زمینه آن را فراهم کنند؛ توسعه آن‌گاه محقق می‌شود که با راهبری و مدیریت درست، اراده‌ای جمعی از درون جامعه متحد شود و با بهره‌گیری از یافته‌های علمی، آینده را با دستان قدرتمندش ترسیم کند.

بنابراین برای رسیدن به یک راهبرد صحیح، ابتدا باید از وضع موجود شناخت کامل داشت و محیط را خوب شناسایی کرد؛ همچنین مقدورات و ظرفیت‌ها را صحیح برآورد و موانع و تهدیدات را دید و با ترسیم وضع مطلوب، راهبردهای رسیدن به مطلوب را تعیین کرد. درست همان‌گونه که طی دو سال گذشته شهرداری نهاوند با روی کار آمدن مجید یوسفی‌نوید، تجربه کرده است؛ به‌طوری که اگر امروز صفحات خبری این شهرستان را ورق بزنید، به‌ندرت می‌بینید در یک روز خبری امیدبخش از شهر و شهرداری نهاوند در فهرست خبرها نباشد. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع، بر آن شدیم تا گفت‌وگویی را با مجید یوسفی‌نوید، شهردار نهاوند ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

شهردار نهاوند با بیان اینکه نهاوند شهری قدیمی است اما متأسفانه به محض ورود به این شهر متوجه شدم به‌لحاظ زیرساخت‌های شهری با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم، گفت: این مشکلات از ساختار و چارت اداری در سازمان شهرداری گرفته تا مباحث مرتبط به حوزه خدمات شهری را شامل می‌شد.

مجید یوسفی‌نوید با تأکید بر اینکه برای تعیین اولویت‌های کاری نسبت به بررسی نیازهای اولویت‌دار از طریق بررسی سایت‌های خبری و فضای مجازی اقدام کردیم تا برآوردن نیازهای شهروندان به‌ترتیب در دستور کار اجرا قرار گیرد، اظهار کرد: یکی از بخش‌های مهم در مواقع بحرانی، یقیناً سازمان آتش‌نشانی است، حال آنکه این سازمان در شهرداری نهاوند به‌لحاظ نیروی انسانی و نیز زیرساختی و ماشین‌آلات، با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس در نخستین گام بنا به اهمیت نیروی انسانی فعال در این بخش، در حد توان مزیت‌های رفاهی و خدمات برای این نیروها فراهم کردیم و درعین‌حال نسبت به رفع مشکلات مرتبط با اضافه‌کاری و نیز تأمین خوابگاه (از آنجا که شیفت فعالیت این نیروها شبانه‌روز است) اقدام شد.

یوسفی‌نوید با تأکید بر اینکه در گام بعدی به مشکلات آرامستان شهر ورود کردیم، تصریح کرد: آرامستان نهاوند از دهه 50 زیرمجموعه شهرداری بوده است، اما وضعیت خوبی نداشت.

وی با تأکید بر اینکه در تحلیل و بررسی‌های مشکلات شهر دیدیم که آرامستان نهاوند تنها پاسخگوی نیاز کمتر از دو ماه آینده است و باید برای جلوگیری از بحران گسترش یابد (با تملک)، ابراز کرد: در این مجموعه از مشکلاتی جزئی گرفته تا مشکلات بزرگ، گریبان‌گیر مردم بود؛ مواردی از قبیل چراغ و روشنایی نداشتن برج‌های نوری، ایراد فنی در ساختار قبور، آسفالت نبودن مسیر دسترسی‌ها، وجود ناهمواری در راه‌ها، دپوی خاکریزهای متعدد، عدم تجهیز غسالخانه، نداشتن غسال و غساله جایگزین و مستقر نبودن روحانی ثابت و تمام‌وقت برای امور کفن و دفن و نماز میت، فرهنگ‌سرای نیمه‌کاره و رهاشده، مشکلات گلزار شهدا و غیره که هرکدام باعث ایجاد ضعف در ارائه خدمات به شهروندان و بازماندگان اهل قبور و نارضایتی آن‌ها طی چندسال از مجموعه شده بود.

یوسفی‌نوید از برنامه‌ریزی کوتاه و بلندمدت برای رفع مشکلات آرامستان خبر داد و گفت: آسفالت معابر و راه‌های دسترسی، اصلاح فنی ساخت قبور و احداث قبور پیش‌ساخته، شماره‌گذاری قطعات به همراه استخدام روحانی تمام‌وقت با هماهنگی تبلیغات اسلامی و گرفتن مجوز شورا، تکمیل کادر غسال و غساله، راه‌اندازی و شروع به کار ساختمان غسالخانه جدید و تجهیز به امکانات و وسایل مورد نیاز، پیگیری و نصب انشعابات مورد نیاز، اصلاح مدیریت در باغ بهشت و تهیه و نصب دستورالعمل برای اجرای قبور، از دیگر برنامه‌های اجراشده برای سامان‌دهی باغ بهشت بود.

وی ادامه داد: همچنین یکی از مطالبات مهم شهروندان و بازماندگان متوفیان، تصویب تعرفه مشخص برای تدفین در این آرامستان بود؛ بنابراین در این راستا قراردادی با پیمانکار حمل میت با تعرفه دولتی منعقد شد و درعین‌حال سه دستگاه آمبولانس نیز تهیه شد؛ یکی از آن‌ها خریداری شده و دو دستگاه دیگر از ظرفیت‌های بخش خصوص است که توانستیم با این اقدام قسمتی از مشکلات این مجموعه را مرتفع کنیم.

یوسفی‌نوید گفت: همان‌طور که گفتم، آرامستان شهر به‌لحاظ زمین مورد نیاز برای تدفین، تنها تا دو ماه پاسخگو بود؛ بنابراین با پیگیری‌های متعدد از مسیرهای مختلف، سرانجام با مالکین مجاور آرامستان به توافق رسیدیم و قراردادی منعقد کردیم که به موجب آن مشکل زمین حداقل 20 سال آینده اموات نهاوند، حل شد.

وی با تأکید بر اینکه در بخش دیگر می‌توان به فعالیت‌های صورت‌گرفته در راستای خدمات شهری اشاره کرد، افزود: شهرداری نهاوند حتی در موضوع فضای سبز کارشناس ناظر نداشت و این درحالی بود که از ظرفیت یک گلخانه برخوردار بود و می‌توانست با تجهیز کردن آن، بخشی از نیاز شهر را در عرصه فضای سبز، تأمین کند؛ بنابراین با توجه به اهمیت موضوع بحث تجهیز گلخانه در دستور کار قرار گرفت. به‌طوری که درحال حاضر بخشی از نیاز گل‌های دائمی فضای سبز شهری از این محل تأمین می‌شود و حتی در بخش تأمین گل‌های فصلی نیز کاشت بذر مورد توجه قرار گرفته است.

یوسفی‌نوید با بیان اینکه در بخش مذکور با استفاده از ظرفیت گل‌های دائمی و درعین‌حال درختان سامان‌دهی فضای سبز بلوار‌ها در دستورکار قرارگرفت به‌نحوی که بخشی از چمن این بلوار جای خود را به گل‌های دائمی و درخت داد، ابراز کرد: هدف از اجرای این طرح (حذف چمن)، افزایش بهره‌وری از فضا و درعین‌حال مدیریت منابع آب بود؛ به‌طوری که طی دو سال گذشته بیش از 30 هزار اصله درخت در بلوارهای این شهر کاشته شده است.

وی با اشاره به اجرای آبیاری قطره‌ای در اکثر بلوارهای اصلی شهر و ورودی‌ها در جهت حذف آبیاری با تانکر، گفت: این مهم نیز در جهت کاهش هزینه‌ها انجام شد.

شهردار نهاوند با اشاره به احداث نخستین بوستان بانوان نهاوند در بهترین نقطه شهر جهت دسترسی مناسب، افزود: عملیات اجرایی پارک مشاهیر شهر نهاوند، پیگیری تصویب پردیس سینمایی، طراحی، تصویب و شروع احداث بازار خودرو، تهیه مطالعات جمع‌آوری آب‌های سطحی، تهیه و تدوین طرح سامان‌دهی ترافیک شهری، شناسایی 20 نقطه خطرساز و در‌عین‌حال آغاز دو پروژه اصلاح هندسی، ارائه طرح جهت حل مشکلات گره ترافیکی، تهیه طرح جامع توسعه بام نهاوند با محوریت گردشگری، تهیه مطالعات پارک فرامنطقه‌ای و نقطه ایمن شهر و پیشنهاد آن به شورای اسلامی شهر، تهیه طرح سامان‌دهی ورودی‌ها و اجرای عملیات، از دیگر کارهایی بوده که طی دو سال گذشته در دستور کار قرارگرفته است.

وی با اشاره به آغاز و اجرای نهضت آسفالت در شهر نهاوند، گفت: در این راستا برای صرفه‌جویی در هزینه و بهره‌وری بیشتر، بحث استفاده از پیمانکار کنار گذاشته شد و این مهم از طریق نیروی کار در دسترس شهرداری و نیز ماشین‌آلات و تجهیزات خودمان به اجرا درآمد؛ به‌طوری که طی این مدت با همکاری نماینده محترم شهرستان موفق شدیم دو هزار و 100 تُن قیر رایگان جهت تولیدات آسفالت مورد نیاز شهر نهاوند از دولت بگیریم.

یوسفی‌نوید با اشاره به گرفتن مجوز بهره‌برداری و راه‌اندازی معدن شن و ماسه، ابراز کرد: خوشبختانه با توجه به ظرفیت کارخانه آسفالت موجود در شهرستان، از طریق اختصاص قیر رایگان و شن و ماسه استخراج‌شده از معدن، آسفالت مورد نیاز توسط شهرداری تولید و در شهر پخش شد؛ به‌طوری که طی دو سال گذشته بالغ‌بر 50 هزار تُن آسفالت در شهر توسط نیروی انسانی و دستگاه‌ها و ماشین‌آلات شهرداری نهاوند در معابر شهری پخش شده که شامل 600 معبر در شهر است.

وی ادامه داد: علاوه‌بر گرفتن مجوز معدن، استاندارد لازم برای کارخانه آسفالت را نیز کسب کردیم تا این مجموعه به فهرست کارخانه‌های دارای مجوز فروش آسفالت افزوده شود.

شهردار نهاوند با اشاره به خودکفایی در تولید انواع جداول مورد نیاز پروژه‌های عمرانی در کارگاه تولیدی شهرداری از طریق گرفتن و پیگیری حدود چهار هزار و 900 تُن سیمان رایگان از بنیاد مستضعفان، گفت: از این طریق بیش از 11 کیلومتر جدول‌گذاری در شهر را شاهد بودیم.

وی با تأکید بر ایجاد واحد فوریت‌های شهرداری به جهت انجام اقدامات به‌هنگام و پاسخگویی به درخواست‌های سامانه 137 و حذف واسطه، اذعان کرد: تشکیل واحد زیباسازی با تیم عملیاتی برای نخستین‌بار در انجام امورات روزانه و محوله شهرداری و ساخت اِلمان و مبلمان‌های شهری، از دیگر کارهایی بود که طی این مدت دنبال کرده‌ایم و به نتیجه رسانده‌ایم.

یوسفی‌نوید با بیان اینکه تشکیل واحد تأسیسات برقی و مکانیکی جهت انجام کلیه امور نگهداری پارک‌ها و میادین شهری و نیز تشکیل و تجهیز تیم جوشکاری شهرداری برای انجام کلیه امور مربوطه (تعمیر ماشین‌آلات، عمرانی، مبلمان شهری) با بهره‌گیری از نیرو‌های درون‌سازمانی، از دیگر اقدامات صورت‌گرفته طی دو سال گذشته است، اذعان کرد: در اولویت قرار دادن احداث پارک‌ها و فضاهای عمومی مورد نیاز از طریق ساخت پارک محله‌ای و افزایش سرانه فضای سبز به دو متر، پیگیری و گرفتن سند مالکیت ساختمان شورا و نیز گرفتن و تهیه سند مالکیت اکثر املاک فاقد سند و بدون تکلیف شهرداری به‌عنوان پشتوانه منابع مالی شهرداری، از دیگر کارهای صورت‌گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه ما حتی در بحث صرفه‌جویی در انرژی نیز از طریق اصلاح روشنایی‌های پُرمصرف قدیمی پارک‌ها با روشنایی‌های استاندارد، پُرنور و کم‌مصرف جدید نیز ورود کردیم، تشریح کرد: احداث چمن مصنوعی در سطح شهر و پارک‌ها در جهت کاهش هزینه‌ها توسط کارکنان و تیم فنی شهرداری و درعین‌حال تهیه طرح و تصویب بازار خودرو و نیز ایجاد ارزش‌افزوده جهت املاک شهرداری با گرفتن سند مالکیت و تغییر کاربری در کمیسیون مربوطه، از دیگر کارهای صورت‌گرفته در شهرداری نهاوند است.

شهردار نهاوند با بیان اینکه با توجه به تردد بالای خودروهای سنگین از کمربندی‌های شهر و تخریب آسفالت این جاده‌ها عملیات آسفالت کامل با پیگیری نماینده و همکاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نهاوند آغاز شد، اظهار کرد: در این عملیات مبلغ تقریبی برآورد، حدود 200 میلیارد ریال است که به‌صورت مساوی این هزینه بین شهرداری و سازمان راهداری و حمل‌ونقل کشوری تقسیم خواهد شد؛ به‌طوری که مبلغ 100 میلیارد ریال طی تفاهم‌نامه تنظیمی شامل اصلاح و اجرای زیرساخت‌ها، لکه‌گیری و زیرسازی توسط شهرداری و مبلغ 100 میلیارد ریال در قالب روکش کامل آسفالت از طریق راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای انجام می‌شود.

یوسفی‌نوید با اشاره به خرید تجهیزات و ماشین‌آلات جهت عملیات عمرانی در نهاوند با توجه به نیاز شهرداری به بیل زنجیری، گفت: بازهم تأکید می‌کنم مدیریت هزینه‌ها و بهره‌گیری از صرفه‌جویی‌های انجام‌شده در تجهیز امکانات در مواقع بحران و یا انجام فعالیت‌های عمرانی، از ابتدای دوره جدید در برنامه کاری مدیریت شهری قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: تهیه این دستگاه‌ها مثل بیل زنجیری از منابع داخلی شهرداری از محل مدیریت هزینه‌ها است که پیش‌تر درخصوص آن صحبت شد.

شهردار نهاوند تصریح کرد: تاکنون در شهرداری جهت کارهای سنگین و عمرانی و آبیاری فضای سبز با اجاره ماشین‌آلات، ماهیانه مبلغی به‌عنوان اجاره پرداخت می‌شد که با قطره‌ای کردن آبیاری فضای سبز، قسمتی از این هزینه‌ها حذف و با اضافه شدن ماشین‌آلات سنگین، این هزینه‌ها به حداقل می‌رسد؛ در قسمتی دیگر طی مواقع بحران بخش خصوصی محدودیت‌هایی برای ارائه خدمات دارد که درصورت تجهیز بودن شهرداری، این وابستگی کاهش یافته و سرعت ارائه خدمات افزایش می‌یابد.

یوسفی‌نوید در پایان گفت: تجهیزات و ماشین‌آلات کاربردی یک ضرورت برای آمادگی مقابله با حوادث احتمالی است؛ حفظ داشته‌ها و افزایش سرمایه در بلند‌مدت، توسعه‌ شهر را به دنبال خواهد داشت. افزایش تجهیزات و تهیه ماشین‌آلات کاربردی، هزینه‌ انجام پروژه‌ها را کاهش داده، کیفیت و کمیت خدمات را بهبود می‌بخشد.

شناسه خبر 76715