شناسه خبر:77112
1402/9/23 10:41:50

زمان زیادی از مشکلات عدم گازرسانی در استان کردستان نمی‌گذرد و باید به‌خاطر داشته باشیم که در گذشته‌ای نه‌چندان دور این مسئله به معضلی اصلی در استان تبدیل شده بود، اما در آیندهای نزدیک شاهد سبز شدن استان کردستان به لحاظ گازرسانی هستیم.

رئیس جمهور نیز در سفر اخیر خود به استان کردستان اعلام کرد که گازرسانی به کردستان با وجود صعب‌العبور بودن بخش‌های زیادی از استان به سطحی رسیده که می‌توان تا چندماه آینده کردستان را یکی از استان‌های سبز به لحاظ برخورداری از شبکه گاز نامید.

امروزه خدمت به محرومان به‌ویژه جامعه روستایی از اهداف اصلی و استراتژیک شرکت گاز استان کردستان است و عملکرد این شرکت در گسترش زیرساخت‌های تامین انرژی برای ساکنان روستا فراتر از حد انتظار بوده است.

از آنجایی که رویکرد اصلی دولت سیزدهم بر توسعه عدالت اجتماعی در مناطق مختلف کشور استوار است، پوشش 100 درصدی گاز در مناطق شهری و پوشش 99.7 درصدی جمعیت روستایی نشان از تلاش بی‌وقفه مجموعه گاز و نمونه بارزی از خدمات دولت سیزدهم در این استان است.

خدمات ارزشمندی که امروزه به توسعه عدالت اجتماعی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت و حتی مهاجرت معکوس به روستاها و توسعه صنعتی و رونق اقتصادی و رفاه مردم منجر شده است.

**کردستان به یکی از استان‌های سبز در کشور تبدیل می‌شود

مدیرعامل شرکت گاز کردستان گفت: در حال‌حاضر 100 درصد از جمعیت شهری و یک هزار و ٦21 روستا و دو هزار و ٦٥0 واحد صنعتی در استان کردستان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

احمدفعله‌گری اظهار کرد: باتوجه به اقدامات خوب شرکت گاز استان کردستان در حوزه گازرسانی به روستاها و مناطق صعب‌العبور، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری کلیه مناطق شهری و روستایی استان تحت پوشش گاز طبیعی قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: همچنین تا پایان سال جاری استان کردستان به لحاظ گازرسانی جزو استان‌های سبز در کشور قرار می‌گیرد.

**بیش از 99 درصد از جمعیت روستایی کردستان تحت پوشش گاز طبیعی

وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از 99 درصد از جمعیت روستایی استان تحت پوشش گاز طبیعی قرار دارند که با روی کار آمدن دولت سیزدهم روند گازرسانی به مناطق روستایی با سرعت بیشتری در حال انجام است.

این مسئول عنوان کرد: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا به امروز بیش از 22٨ روستا در استان کردستان به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل شدهاند.

فعله‌گری ادامه داد: تعداد انشعابات نصب شده در استان کردستان در مجموع به بیش از 21 هزار مورد رسیده که ٥0 هزار مشترک آن در دولت سیزدهم جذب شده است.

*نصب بیش از 3000 علمک در 6 ماهه نخست سال‌جاری در کردستان

وی با بیان اینکه در راستای پیشبرد اهداف دولت در گازرسانی به مناطق بی‌بهره از گاز طبیعی و رفع محرومیت از این مناطق، پروژه گازرسانی با جدیت تمام در حال اجراست، افزود: طی 6 ماهه نخست سال 1٤02 بیش از 2٤٦ کیلومتر شبکه گاز طبیعی در این استان اجرا شده و تعداد سه هزار و ٨٤7 مورد علمک نیز نصب شده است.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان در ادامه سخنان خود جمع کل علمک‌های نصب شده تا پایان شهریور ماه را این گونه تشریح کرد: جمع کل علمک‌های نصب شده در سطح استان کردستان 296 هزار و 78 مورد می‌باشد که تعداد 157 هزار و 28 مورد در شهرها و تعداد 137 هزار و 634 مورد در سطح روستاها و تعداد 1 هزار و 416 مورد هم برای واحدهای تولیدی و صنعتی نصب شده است.

فعله‌گری اضافه کرد: رساندن سوخت پاک و ارزان گاز طبیعی به روستاهایی که سرمای سخت و استخوان‌سوزی دارند، با کاستن از هزینه‌های تأمین انرژی این خانوارها، نقش مؤثری در محرومیت زدایی و ایجاد رضایت‌مندی دارد.

وی کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها را یکی دیگر از آثار مثبت گازرسانی به روستاها دانست و گفت: علاوه بر این گازرسانی به روستاهای استان از جنبه زیست محیطی نیز حائز اهمیت است، زیرا نقش بسیار زیادی در حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌های استان ایفا می‌کند و همچنین موجب پایداری سکونت روستانشینان نیز می‌شود.

*گازرسانی به 615 واحد صنعتی در کردستان

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان گفت: طی دو سال فعالیت، گازرسانی به 615 واحد صنعتی از اقدامات شاخص شرکت گاز استان کردستان است.

فعله‌گری اظهار کرد: در حال حاضر گاز طبیعی این ظرفیت را دارد، که نقشی اساسی در پیشبرد فرآیند تأمین انرژی پایدار ایفا کند، هر چند تصویر ایده‌آل برای گازطبیعی به‌عنوان «پلی به سوی آینده» مصرف این فرآورده را با افزایش چشمگیری روبرو می‌سازد.

وی افزود: استفاده و کاربرد بیشتر گاز طبیعی در صنایع و واحدهای تولیدی می‌تواند ضمن حفظ پاکیزگی محیط زیست و جلوگیری از مصرف سوخت‌های فسیلی، صرفه‌جویی مناسبی را در حوزه اقتصادی ایجاد کرده و در نهایت از نظر اقتصادی و ملی نیز برای کشور و استان تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد کل صنایع عمده و جزء تحت پوشش گاز طبیعی به دو هزار و 599 مورد افزایش یافته و تعداد شهرک‌های صنعتی برخوردار از گاز طبیعی به 19 مورد رسیده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان تأکید کرد: با گسترش شبکه‌های گازرسانی در سراسر استان کردستان این شرکت هیچ محدودیتی در زمینه گازرسانی به واحدهای تولیدی و صنعتی ندارد و در صورت فراهم کردن زیرساخت‌های لازم توسط این واحدها گازرسانی در اسرع وقت انجام خواهد گرفت.

فعله‌گری در پایان یادآور شد: در حال حاضر 54 جایگاه سی آن جی، 630 واحد صنعتی عمده و 1915 واحد صنعتی جزء در سطح استان کردستان تحت پوشش گاز طبیعی است که از این تعداد 24 واحد صنعتی عمده و 57 واحد صنعتی جزء در سال جاری به صف مصرف‌کنندگان گاز طبیعی اضافه شده‌اند.

 

 

شناسه خبر 77112