شناسه خبر:77545
1402/10/5 11:39:28

سپهرغرب؛ گروه سیاسی، سمیرا گمار: حسین کنعانی‌مقدم گفت: رسانه‌ها، صاحب‌نظران و جریان‌های سیاسی چرایی شرکت در انتخابات را تبیین کنند.

شرکت مردم در انتخابات عنصر جدایی‌ناپذیر هر انتخاباتی است؛ کاندیدا‌‌ها باید توانمندی‌های خود را عرضه کنند تا مردم بشنوند، ببینند، تأمل کنند، مقایسه کرده و دست به انتخاب آن‌ها به‌عنوان متولیان امور خود بزنند؛ اما سؤال این است که آیا فقط نامزد‌‌ها و طرفداران آن‌ها دست به تبلیغات برای حضور مردم در انتخابات می‌زنند یا نوع دیگری از تبلیغات هم هست که فراتر از اشخاص، باید جریان داشته و به آن توجه شود تا بتوانیم یک انتخابات پُرشور و با مشارکت حداکثری داشته باشیم؟

مرور صحبت‌های رهبر معظم انقلاب و دلسوزان کشور نشان می‌دهد که ایشان در تمامی انتخابات‌ها، از مردم برای استفاده حداکثری از حق انتخاب خود دعوت کرده‌اند. چراکه این مسئله همان‌طور که رهبر انقلاب فرموده‌اند، در وهله نخست تحقق مردم‌سالاری دینی و احترام به حقوق ملت بوده و از جنبه دیگر برای نظام اسلامی ایجاد قدرت نرم می‌کند و بازدارنده است. درنهایت اینکه انتخاب اصلح، مسیر توسعه و پیشرفت کشور را هموارتر کرده و سرعت می‌بخشد؛ بنابراین به هر میزان مشارکت عمومی بالاتر باشد، به همان اندازه سایر ارکان نظام نظیر دولت می‌توانند پُرقدرت‌تر در مسیر تحقق اهداف عالی انقلاب اسلامی گام بردارند.

با توجه به اهمیت حضور مردم در انتخابات و آنچه گفته شد، حال که دشمن از همه‌جا ناامید شده، فضای سیاسی کشور ما را در جو واقعی و مجازی اشغال کرده تا بگوید انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی بی‌رمق خواهد بود و مردم تمایلی به مشارکت سیاسی ندارند! بنابراین نیاز است همه دلسوزان کشور از نخبگان و صاحب‌نظران فرهنگی تا جریان‌های سیاسی با تبیین درست مسئله، در چرایی رأی دادن و مشارکت سیاسی مردم در مناسبات سیاسی، نقش‌آفرینی کنند تا شاهد یک انتخابات پُرشور، با حداکثر مشارکت باشیم؛ چراکه در وهله نخست مردم باید اراده کنند که در انتخابات شرکت کنند و با اعتماد به برگزاری سالم انتخابات و علاقه به سرنوشت کشور نسبت به شرکت در آن اهتمام داشته باشند و احساس کنند که آرای آن‌ها حفظ می‌شود و در سرنوشت کشور تأثیرگذار است و با طیب خاطر و از روی شوق، علاقه و دقت پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و بدانند آنکه انتخاب می‌شود، نتیجه دقت نظر آن‌ها است و دومین نکته حائز اهمیت اینکه کاندیداها از دادن وعده‌های غیر عملیاتی پرهیز کنند تا اعتماد مردم نسبت به آنان و مهم‌ترین رکن قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون در کشور، مخدوش نشود.

با ذکر این مقدمه آنچه در ادامه می‌خوانید، سومین گفت‌وگو از سلسله‌گفت‌وگوهای خبرنگار گروه خبری سپهر با شخصیت‌ها و افراد صاحب‌نظر سیاسی کشوری و استانی است. در دو شماره قبل با دکتر جفعر قنادباشی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهزاد زارع به آسیب‌شناسی نظام پارلمانی پرداختیم و در این شماره دکتر حسین کنعانی‌مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی داخلی و خارجی و دبیرکل حزب سبز ایران به این سؤال پاسخ خواهد داد که مهم‌ترین نکته مورد توجه در انتخابات پیش رو چیست و چگونه می‌توانیم مردم را به انتخابات پُرشور تشویق کنیم؟ ماحصل گفت‌وگو با وی را می‌خوانید:

* مجلس مظهر مردم‌سالاری دینی است

حسین کنعانی‌مقدم در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه یکی از اصول مهم قانون اساسی درخصوص مجلس شورای اسلامی است، عنوان کرد: این اصل بیانگر آن است که مجلس از یک جایگاه رفیع در مقوله قانون‌گذاری به‌ویژه نظارت و اجرای قانون برخوردار بوده و جایگاهی برای شور و مشورت که مطالبات مردم را مورد نظر قرار می‌دهد، محسوب شده و مظهر مردم‌سالاری دینی است.

وی خاطرنشان کرد: اعضا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رأی مردم انتخاب می‌شوند، به همین دلیل همان‌طور که امام راحل فرمودند، مجلس در رأس امور است؛ مجلس در یک جایگاهی قرار دارد که طبق قانون اساسی، کشور حتی یک روز بدون مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه مجلس قابل تعطیل کردن نیست، تأکید کرد: این مسئله یکی از شاخص‌های اهمیت این نهاد در نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

* رأی دادن حق شهروندی مردم است، مردم را به حقشان آگاه کنید

کنعانی‌مقدم سپس با بیان اینکه رأی دادن به نمایندگان یکی از حقوق اساسی مردم است، تصریح کرد: حقوق شهروندی با استناد به قانون اساسی برای مردم تعریف شده تا در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور سهیم باشد، علاوه‌بر این‌ رأی دادن یک تکلیف شرعی و دینی است؛ بنابراین هرکس باید در این امر سهیم بوده و با مشارکت سیاسی خود در انتخابات در شکل‌گیری نظام سیاسی و پارلمانی کشور اثرگذار باشد.

وی متذکر شد: خواست ملتی که انقلاب کرده، این است که مجلسی کارآمد و توانمند برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی و در مسیر حفظ منافع ملی و امنیت کشور سر کار باشد.

* تا قبل از انقلاب نماینده‌ها وکیل‌الدوله بودند

دبیرکل حزب سبز ایران سپس با طرح این سؤال که چه کسانی باید نماینده مردم شده و به‌عنوان وکیل مردم وارد مجلس شوند، تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید تا پیش از انقلاب 57 شاهد حضور نمایندگانی بر مسند بودیم که وکیل‌الدوله بودند و منافع دولت را درنظر می‌گرفتند؛ اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نماینده‌ها وکیل مردم شدند و تا امروز نیز این روند ادامه دارد، ضمن اینکه برخی از نمایندگان نیز در این مسند به شهادت رسیده‌اند.

* نسل جدید به دنبال پاسخ به سؤال چرایی رأی دادن است

کنعانی‌مقدم در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه نسل جدید به دنبال پاسخ به سؤال چرایی رأی دادن است، توضیح داد: گاهی این سؤال مطرح می‌شود که ما به چه کسی یا کسانی رأی دهیم؟ چه مؤلفه‌هایی باید داشته باشد، اما گاهی سؤال این است که برای چه باید رأی بدهیم و رأی‌هایی که تاکنون داده شده و مجالس محتلف شکل گرفته، چقدر اثرگذار بوده است؛ بنابراین باید احزاب، جریان‌های سیاسی و نخبگان که مردم را به مشارکت سیاسی دعوت می‌کنند، پاسخ این سؤالات را هم بدهند.

وی در ادامه اضافه کرد: باید به این نسل پرسشگر گفت رأی دادن حق شهروندی و قانونی شما بوده و هیچ‌کس نمی‌تواند مانع آن شود؛ حقی که ازنظر شرعی نیز شما مکلف به انجام آن هستید. اگر هریک از ما به این حق پایبند باشیم، می‌توانیم مجلسی را شکل دهیم که کارآمد بوده و با حل مشکلات موجود و پیش رو با درنظر گرفتن منافع ملی، نقش‌آفرینی کند.

این فعال و تحلیلگر سیاسی با این بیان که رسانه‌ها، افراد صاحب‌نظر و جریان‌های سیاسی در خط مقدم تبیین چرایی رأی دادن هستند تا یک مجلس کارآمد شکل بگیرد، سخنان خود را به پایان برد.

در خاتمه باید گفت؛ برای شرکت در انتخابات باید مردم بپذیرند نقش تعیین‌کننده دارند و شرایط را رو به جلو ببینند تا در این عرصه مهم سیاسی شرکت کنند و بتوانند مناسب‌ترین افراد کاندیداشده را که با خواسته‌ها و انتظارات آنان هم‌خوانی بیشتری دارند، انتخاب کنند که بر صندلی مجلس جلوس کرده و مدافع حقوق قانونی آنان باشند.

اکنون که دو ماه تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی فرصت باقی است، مردم باید بشنوند، مطالعه کنند، اطلاعات جمع کرده، مشورت کنند و از همه رسانه‌ها و شبکه‌های ملی و مجازی کمک بگیرند تا نسبت به کاندیداها شناخت کافی پیدا کرده و بهترین تصمیم را بگیرند.

افراد صاحب‌نظر نیز نباید مردم، به‌خصوص نوجوانان و جوانان را رها کنند که آن‌ها ناچاراً به انتخاب‌های لحظه آخری که در روز‌های انتخابات به‌صورت بسیار فشرده با آن مواجه می‌شوند، بسنده کنند. باید شرایط را برای شنیدن حرف مردم و دغدغه‌های آنان فراهم کرد و پاسخ منطقی و البته واقع‌بینانه، به سؤالات آن‌ها داد؛ ضمن اینکه اجازه داد آن‌ها نسبت به دغدغه‌های خود اظهار نظر و حتی انتقاد کنند.

به این امید که بزرگان، دلسوزان فرهیخته کشور و اهل سیاست زودتر جهت تشویق مردم و تصمیم‌گیری درست برای سرنوشت خودشان وارد عرصه اطلاع‌رسانی شوند تا انتخاباتی پُرشور داشته باشیم و شاهد برون‌رفت از مشکلات و نارسایی‌های کشور و مردم باشیم.

نکته پایانی اینکه بدیهی است تعلل هریک از ما به‌عنوان دلسوزان این کشور می‌تواند در کاهش مشارکت سیاسی اثرگذار باشد.

 

 

شناسه خبر 77545