شناسه خبر:77833
1402/10/12 10:38:56
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان:

تفکر شهیدسلیمانی تحقق شاخص‌های جامعه توحیدی بود

سپهرغرب، گروه اندیشه - سمیرا گمار: مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان گفت: تفکر شهیدسلیمانی تحقق شاخص‌های جامعه توحیدی بود؛ اینکه ملل مختلف آزاده جهان در مقابل ظلم بایستند و سرنوشت خودشان را تعیین کنند.

حدود ربع قرن از پایان جنگ تحمیلی بین ایران و رژیم بعث عراق گذشته بود که یکی از سربازان آن جنگ از سایه بیرون آمد و در میدان نبرد با افعی تازه‌پدیدی به‌نام داعش، تفکرات بدیعی درباره نوع رزم‌های چریکی و کلاسیک عرضه کرد. سپهبد قاسم سلیمانی از دیار باغ ملک کرمان، فرمانده نیروی قدس سپاه، کسی که از شرق تا غرب، سال‌ها مثل شن‌های صحرا در چشم اشرار و تروریست‌ها و حامیانشان رفته بود، در مرحله‌ای از برنامه‌ریزی‌های استراتژیک نظام که می‌خواست حضور به‌حق خود در منطقه را علنی کند، پرده از چهره‌اش برداشت و طی مدتی بسیار کوتاه، به اسطوره‌ای بزرگ تبدیل شد.اگرچه او یک‌شبه پدید نیامده بود و شرح رشادت‌هایش طی سال‌های دفاع مقدس و بعد از آن مشهود بود، اما وقتی رخ نمود، به‌قدری جذابیت و اهمیت داشت که یک‌شبه به اوج محبوبیت رسید و غیر از فعالیت‌های میدانی‌اش، شخصیت جذاب و همه‌جانبه او هم به‌عنوان یکی از ذخیره‌های استراتژیک نظام و انقلاب، از ایشان یک اسطوره ماندگار در قلب مردم ایران و ملت‌های آزاده جهان ساخت و مفهوم جدیدی را در عرصه میدان و دیپلماسی عرضه کرد.

به‌هرحال، بخت با ما یار نبود که بیشتر از وجود او بهره‌مند شویم و تقدیر بر این بود که پرونده حیات حاج‌قاسم، فرمانده محبوب دل‌ها، سحرگاه 13 دی‌ماه سال 1398 توسط سفاک‌ترین عناصر هم‌عصر ما در فرودگاه بغداد در این دنیا بسته شود و او به آرزوی 60 ساله خود یعنی دیدار با محبوب و معبودش، برسد.

سخنان بسیاری از او گفته، مستندهای بسیاری ساخته و کتاب‌های بسیاری نگاشته شده، اما هنوز وجودش بسیار گویاتر از تصاویری است که ارائه شده و این برگ برنده ما بود که بخشی از زمان حیات آن عزیز را درک کردیم.

حالا و بعد از گذشت چهار سال، هنوز که هنوز است آن‌هایی که نجات جان و مال و ناموس خود را مدیون تلاش‌های شبانه‌روزی حاج‌قاسم می‌دانند، غمی بزرگ در سینه دارند و ما در آستانه سالگرد شهادت وی بر خود فرض می‌دانیم که با مرور گوشه‌ای از ابعاد زندگی حاج‌قاسم، دِین خود را به او ادا کنیم و ایشان را که حقیقتاً یک الگوی ناب در همه بخش‌های نظامی، اخلاقی، دینی و غیره بود را به تماشا بنشینیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگوی خبرنگار گروه خبری سپهر با سردار مهدی ظفری، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان است که مدتی را هم‌رزم شهیدسلیمانی عزیز بوده و به روایت بخش‌هایی از زندگی او می‌پردازد:

   اندیشه‌های راهبردی باید مورد توجه قرار بگیرد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه باید خدا را شاکر باشیم که در دوره‌ای قرار داریم که به‌ دنبال حقیقت هستیم و البته امیدوارم نسبت به حقایقی که می‌دانیم عامل باشیم، عنوان کرد: سخن گفتن از حاج‌قاسم سلیمانی عزیز، فهمی عمیق می‌خواهد تا به حداقل‌هایی از شخصیت او برسیم، اما بااین‌حال با توجه به 30 سال شناختی که بنده در همراهی با او در میادین مختلف از سربازی و همراهی‌اش دارم، باید بگویم مدیریت و اندیشه‌های راهبردی او مهم‌ترین مؤلفه‌ای است که باید امروز مورد توجه قرار بگیرد.

   سردار سلیمانی جهانی می‌اندیشید

سردار مهدی ظفری خاطرنشان کرد: نوع نگرش و تفکر حاج‌قاسم تعمیم اندیشه‌های دینی در سطح جهانی بوده و چون این اندیشه بزرگ و فرافکر بشر امروز است، هر کسی که کمی آزادگی و انصاف داشته باشد، آن را می‌پذیرد و در زمان حیات او هم مورد اقبال گروه‌های مختلف فکری بود.

   اتفاقات بعد از شهادت حاج‌قاسم با محاسبه بشری سازگاری نداشت

وی با اشاره به اینکه بعد از شهادت سردار اتفاقاتی رخ داد که در عقول انسان امروز نمی‌گنجید، تصریح کرد: نه‌تنها دوست‌داران و انسان‌های آزاده در سراسر جهان، حتی دشمنی که او را شهید کرد، کهنه‌سربازان و سیاست‌مداران معاند هم اقرار کردند او انسان شایسته‌ای بود. اقرار کردند ما او را کشتیم، اما به حقانیت، عظمت و فضیلت او هم اعتراف کردند. این مسئله‌ای نیست که بتوان به‌راحتی از کنار آن گذشت؛ کسی که دوست و دشمن می‌داند، انسان با فضیلت و ممتازی است.

هم‌رزم شهید حاج‌قاسم سلیمانی اظهار کرد: سردار فهمیده بود زمینه‌سازی ظهور از چه طریقی انجام می‌شود؛ او به‌خوبی می‌دانست باید قلوب مردم جهان حول محور عدل، آزادگی و دفاع از مظلوم کنار هم جمع شوند و تمام تلاش خود را در زمان حیات برای این مسئله به کار بست.

 حاج‌قاسم به قدری اوج گرفت که همه به او احساس نیاز می‌کردند

سردار ظفری در ادامه توضیح داد: حاج‌قاسم به‌قدری اوج گرفت که همه به او احساس نیاز می‌کردند، خاصه آنان که مورد ظلم واقع شده بودند. بنابراین انسان وقتی بزرگ شده و فراتر از انسان‌های معمولی گام برمی‌دارد، محبوب همه اشخاص و گروه‌های فکری قرار می‌گیرد و همه به این باور می‌رسند که این شخص یک فرد عادی نیست، بلکه می‌توان روی او، اندیشه و باورش حساب باز کرد و از آن طریق به حیات سالم و سعادتمند دست یافت.

وی یکی از ویژگی‌های ممتاز سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی را اندیشه بزرگ خواند و تصریح کرد: کسی که این‌طور فکر کند، فقط به فکر خویش نیست، بلکه به مردم خود و همه ملت‌های جهان فکر می‌کند و این مسئله فقط محدود و منحصر به فکر نیست، بلکه در وادی عمل نیز برای آن‌‎ها گام برمی‌دارد.

  محور مقاومت، مولود مبارک اندیشه سردار سلیمانی

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان ادامه داد: اندیشه حاج‌قاسم درخصوص تشکیل محور مقاومت نیز همین بود، اینکه مقاومت اگرچه برکاتی دارد، اما به‌تنهایی نتیجه‌بخش نیست و باید کسانی که دلشان در گرو آزادی ملت‌های جهان از شر ظلم و بیداد بیگانه است، کنار هم قرار بگیرند تا جبهه واحد تشکیل شود.

سردار ظفری به وقایع غزه نیز اشاره کرد و گفت: امروز اگر می‌بینیم عده‌ای مردم بی‌پناه بدون تکیه بر قدرت‌های جهان مقابل ظلم صهیونیست‌ها در فلسطین ایستادگی کرده و با آن اندیشه توحیدی و مقاومت مثال‌زدنی مبارزه می‌کنند، باید به اندیشه و تلاش‌های حاج‌قاسم نگاه دوباره بیندازیم. امروز فقط مردم غزه با اسرائیل نمی‌جنگند و تمام اسلام در مقابل تمام استکبار ایستاده، برای همین است که می‌بینیم در سرتاسر جهان مردم فارغ از اندیشه و دین، به صفوف دفاع از مردم مقاوم و مظلوم غزه پیوسته‌اند.

وی اذعان کرد: محور مقاومت از دل بحران‌ها فرصت خلق می‌کند؛ چیزی که همواره مورد تأکید حاج‌قاسم بود و به آن ایمان داشت که نباید از بحران‌ها هراس داشت و باید فراجناحی عمل کرد. وقتی جهاد در اندیشه هر قومی شکل بگیرد، فراگروهی شده و مقاومت می‌کند؛ برای مثال اگر امروز فاطمیون و حیدریون با نگرش جهادی به‌پا خاسته و در سوریه و عراق مجاهدت می‌کنند، به این دلیل است که فراگروهی فکر کرده و هدف مقدس برایشان اهمیت دارد.

   یک نفر چه پشتوانه اعتقادی و فکری دارد که صاحب مکتب می‌شود؟

هم‌رزم شهیدسلیمانی افزود: نشر اندیشه‌های حاج‌قاسم امروز یک تکلیف بر دوش مراکز علمی، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و افراد صاحب‌نظر است؛ باید دید سردار دل‌ها با چه دیدگاه فراملی و فرامنطقه‌ای می‌اندیشید و چرا رهبر معظم انقلاب او را صاحب مکتب معرفی می‌کند؟ یک نفر چه پشتوانه اعتقادی و فکری دارد که صاحب مکتب می‌شود؟ مگر ما در عرصه فقاهت، اصول، کلام و غیره بزرگان کمی داریم؟ چرا از بین همه سردار سلیمانی صاحب مکتب معرفی می‌شود؟

سردار ظفری ابراز کرد: درک اهداف حاج‌قاسم و عملکرد او در کشور‌های مختلف نشان می‌دهد جامعه باید بزرگ شود؛ بزرگ به معنای گستردگی جبهه اسلام در دنیا.

وی در خاتمه سخنان خود ضمن آرزوی غفران برای سردار دل‌ها و متعالی شدن درجات او در نزد پروردگارش، افزود: نهایت تفکر حاج‌قاسم ایجاد یک جامعه توحیدی بود، اینکه آحاد مردم آزاده و مسلمان جهان در مقابل ظلم و ستم ایستادگی و مقاومت کرده و سرنوشت خود را به دست بگیرند. ما باید امروز این مسیر را ادامه دهیم.

شناسه خبر 77833