شناسه خبر:78411
1402/10/25 12:43:27

استاندار همدان با اشاره به ظرفیت بالای استان همدان در حوزه گردشگری، خاطرنشان کرد: تحول در اقتصاد استان، نیازمند توجه ویژه به حوزه گردشگری است.

سپهرغرب، گروه خبر- پیام زمانی : علیرضا قاسمی‌فرزاد در سومین جلسه هماهنگی برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری که روز یکشنبه در سالن جلسات شهدای استانداری همدان برگزار شد، بیان کرد: استان همدان از دیرباز مورد توجه مردم بوده و تحول در اقتصاد استان، نیازمند توجه ویژه به حوزه گردشگری است

استاندار همدان ادامه داد: در برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری همه دستگاه‌های اجرایی و متولیان باید پای کار باشند.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به ثبت بیش از یک‌هزار و 800 اثر تاریخی در استان همدان، خاطرنشان کرد: استان همدان سابقه سه هزار و 500 ساله دارد و به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین معرفی می‌شود؛ درصورتی که خیلی از کشور‌های اروپایی آثار تاریخی خاص و قابل توجهی ندارند.

وی بیان کرد: نیاز است از ظرفیت تیم‌های رسانه‌ای استفاده شود.

استاندار همدان ارائه بسته‌های سفر ارزان‌قیمت را از رویکرد‌های مهم در جذب گردشگر دانست و افزود: سفر کردن برای همه افراد در تمامی رده‌های سنی و با هر جایگاهی لازم و ضروری است.

قاسمی‌فرزاد عنوان کرد: براساس تحقیقات صورت‌گرفته در حوزه روان‌شناسی، افرادی که به مسافرت نمی‌روند و یا کمتر اهل سفر کردن هستند، زودتر دچار افسردگی می‌شوند.

وی استفاده از تجربه افراد فعال در حوزه گردشگری برای نمایشگاه بین‌المللی گردشگری را یک ضرورت مهم دانست و گفت: در جلسات آینده نیاز است که از این افراد دعوت شود؛ تأکید بر این است که جلسات در ساعات غیر اداری باشد.

استاندار همدان با اشاره به ظرفیت دو شهر جهانی ملایر و لالجین در استان همدان، ادامه داد: در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری باید صنعت چرم همدان در کنار صنایع دستی موجود از قبیل فرش و غیره به‌صورت ویژه معرفی شوند و از حضور افراد با سلیقه و زنان ماهر نیز در این خصوص استفاده شود تا غذاهای سنتی همدان را به بازدید‌کنندگان معرفی کنند.

قاسمی‌فرزاد به استفاده از ظرفیت هتل‌های موجود در استان برای جذب گردشگر تأکید کرد و افزود: هتل‌داران نیز باید با قیمت مناسب و ارائه تخفیف‌های متنوع در جذب مسافر و گردشگر اهتمام داشته باشند.

استاندار همدان سامان‌دهی خانه‌مسافر‌های موجود در سطح استان را از وظایف مهم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان دانست و گفت: اداره میراث باید تمامی خانه‌مسافر‌های موجود در استان را که فاقد مجوز قانونی هستند، شناسایی کرده و با استفاده از ظرفیت قوه قضائیه و نیروی انتظامی با افراد متخلف برخورد قانونی انجام دهد.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور مبنی بر تعامل با کشور‌های همسایه و کشور‌های مسلمان در منطقه، عنوان کرد: تفاهم‌نامه خواهرخواندگی استان همدان و بخارا قبلاً به امضای وزرای کشور ازبکستان و ایران رسیده است و به همین منظور در هفته گذشته سفری سه‌روزه به بخارا داشتیم که استاندار بخارا استقبال خوبی داشته‌اند.

وی هدف مهم از این سفر را استفاده از ظرفیت‌های موجود در هر دو استان دانست و افزود: در این سفر جمعی از فعالان حوزه صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری و در کنار آن‌ها فعالان و مدیران اقتصادی استان نیز حضور داشتند.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه وجه اشتراک بین استان همدان و بخارا، ابوعلی‌سینا به‌عنوان یک پزشک حاذق است، بیان کرد: ازبکستان کشوری با 35 میلیون نفر جمعیت بوده که این کشور در ابتدای مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به ظرفیت مهم دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان و تربیت پزشکان ماهر، عنوان کرد: یکی از دستاورد‌های مهم این سفر که قرار است در آینده توسط استان همدان پیگیری و انجام شود، تربیت دانشجو در حوزه پزشکی با رویکرد طب سنتی برای اهالی بخارا است.

وی با تأکید بر این مسئله که استان همدان در تمامی زمینه‌ها می‌تواند با بخارا همکاری و تعامل داشته باشد، خاطرنشان کرد: در زمینه گردشگری نیز تفاهم خوبی بین این دو استان انجام شده که ثمرات آن در آینده مشخص می‌شود.

استاندار همدان به ارائه گزارش از دستاورد‌های این سفر به عموم مردم توسط معاون هماهنگی امور اقتصادی خود تأکید کرد و افزود: در این دیدار که فعالان اقتصادی بخارا نیز حضور داشتند، مقرر شد از ظرفیت فروش تجهیزات پزشکی تولیدشده در استان برای بخارا استفاده شود و طرف مقابل نیز با اشتیاق این مسئله را قبول کرد.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه هر کشوری توان دفاعی بالایی داشته باشد سایرین نیز به سمتش سوق پیدا می‌کنند، بیان کرد: در مساجد بخارا تمثال رهبر معظم انقلاب اسلامی و سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی نصب شده بود و به‌عنوان دو شخصیت محبوب و تأثیرگذار، ایشان را دوست داشتند.

* هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری از 23 تا 27 بهمن‌ماه در تهران برگزار می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز با اشاره به برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری به مدت پنج روز در محل نمایشگاه‌های دائمی استان تهران، عنوان کرد: در این خصوص تاکنون دو جلسه برگزار شده است.

سیدمجتبی حسینی با اشاره به حضور انجمن‌های فعال حوزه گردشگری در این نمایشگاه، بیان کرد: استان همدان با عزم جدی در این نمایشگاه به معرفی ظرفیت‌های موجود در سطح استان خواهد پرداخت.

وی افزود: کارگروه تبلیغات تشکیل شده و قرار است استان همدان را در تمامی استان‌های کشور به‌صورت ویژه معرفی کند.

حسینی با اشاره به حضور استان همدان در نمایشگاه‌های گردشگری سال‌های گذشته، عنوان کرد: با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته، حضور استان همدان سال 1397 در این نمایشگاه بیشتر مورد پذیرش همگان بوده و به دنبال این هستیم که از تجربیات آن برای امسال نیز استفاده کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان از تبلیغ نمایشگاه گردشگری استان همدان در روزنامه‌های محلی سایر استان‌ها خبر داد و گفت: برای معرفی غرفه استان همدان در این نمایشگاه، قرار است پیامک انبوه برای مخاطبان ارسال شود.

حسینی حضور رسانه‌ها برای معرفی این نمایشگاه را یک ضرورت مهم دانست و افزود: نیاز است که رسانه‌های استان هم‌زمان با برگزاری این نمایشگاه حضور داشته باشند و تمامی برنامه‌ها را انعکاس دهند.

وی به تشکیل کارگروه مالی و پشتیبانی برای حضور در این نمایشگاه نیز اشاره کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان بر معرفی آثار جهانی موجود در استان همدان با استفاده از فناوری‌های نوین مانند واقعیت مجازی تأکید کرد و گفت: باید بتوانیم سایر آثار درحال ثبت جهانی شدن استان را نیز به مردم معرفی کنیم.

حسینی با اشاره به شهر جهانی لالجین و ملایر در استان همدان، از اختصاص میز سرمایه‌گذاری در غرفه استان همدان خبر داد و افزود: مقرر شده آژانس‌های مسافرتینیز به نمایندگی در این نماشگاه حضور داشته باشند.

* ایجاد همدلی و هماهنگی بین همه دستگاه‌های اجرایی استان برای حضور در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز با اشاره به قدمت تاریخی استان، عنوان کرد: همدان می‌تواند با سایر استان‌های غرب کشور یک پازل خوب برای جذب گردشگر باشد.

محسن معصوم‌علیزاده ادامه داد: در زمینه محتوا و نحوه چیدمان نمایشگاه جلساتی داشته‌ایم.

وی مهم‌ترین هدف برگزاری این نمایشگاه را جذب گردشگر خارجی روسی و چینی دانست و افزود: مهم‌ترین و محوری‌ترین حضور استان همدان در این نمایشگاه، ثبت جهانی شهر هگمتانه خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با تأکید بر عناوین مهم در حوزه کشاورزی استان همدان، خاطرنشان کرد: نیاز است که به حوزه گردشگری روستایی نیز در این نمایشگاه توجه شود.

معصوم‌علیزاده محور تعیین‌شده برای استان همدان در این نمایشگاه را گردشگری کودک بیان کرد و گفت: در این زمینه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان به‌صورت تخصصی ورود خواهد کرد.

وی با اشاره به ظرفیت گردشگری مذهبی در استان همدان، بیان کرد: باغ‌موزه دفاع مقدس استان همدان که در کشور نیز رتبه نخست را دارد، یکی از ظرفیت‌های مهم در جذب گردشگر مذهبی همدان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان استفاده از فناوری‌های روز در اجرای هرچه بهتر این نمایشگاه را ضروری دانست و افزود: در این نمایشگاه از رؤسای اتاق‌های مشترک بازرگانی، سفرا، رایزن‌های اقتصادی و فرهنگی نیز دعوت خواهد شد و همچنین شهرهایی که همدان با آن‌ها خواهرخواندگی داشته نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

معصوم‌علیزاده از اختصاص غرفه برای شهرداری‌های ملایر، لالجین و نهاوند در این نمایشگاه خبر داد و گفت: با توجه به ثبت کاروان‌سراهای استان همدان، برای شهرداری فرسفج و دهیاری تاج‌آباد نیز در این نمایشگاه محلی برای معرفی درنظر گرفته شده است.

وی استقرار کارگروه‌های خلاق و دانش‌بنیان در نمایشگاه را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده بیان کرد و ادامه داد: از محصولات کارگروه‌های خلاق و دانش‌بنیان نیز در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان اختصاص غرفه برای بازی کودکان را از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه دانست و افزود: برای شرکت سیاحتی علصیدر، تله‌کابین گنجنامه، شهر بازی رنگین‌کمان، مجموعه شهر بازی دلفین، هنرمندان صنایع دستی، نماینده هتل‌داران و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری نیز غرفه‌هایی درنظر گرفته شده است و همچنین در زمینه گردشگری ادیان نیز برنامه‌هایی را مد نظر داریم.

* ضرورت بین‌المللی‌سازی دانشگاه علوم پزشکی همدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان نیز با اشاره به افتتاح بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکباتان، خاطرنشان کرد: با بین‌المللی‌سازی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان، سطح مدیریت و امکانات نیز ارتقا پیدا می‌کند.

محمدمهدی مجذوبی از حضور دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان افزود: در حوزه گردشگری سلامت محلی را برای این نمایشگاه اختصاص داده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت در حوزه گردشگری سلامت نیاز به داشتن نقشه راه دارد، اذعان کرد: سایر استان‌ها در این زمینه از سال‌های قبل ورود کرده‌اند.

مجذوبی از برگزاری نمایشگاه با محوریت گردشگری سلامت در عمان خبر داد و گفت: برای نخستین‌بار در این نمایشگاه، استان همدان نیز به‌عنوان یکی از مراکز گردشگری سلامت معرفی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان بیان کرد: یکی از دغدغه‌های بسیار مهم در جذب گردشگر سلامت استان همدان، فعال شدن فرودگاه است که از استاندار تقاضا داریم در این خصوص اهتمام لازم را داشته باشند.

* معرفی پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین توسط کودکان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان نیز با اشاره به ضرورت معرفی فرصت‌های گردشگری حوزه کودک در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در این نمایشگاه، معرفی آثار تاریخی و کهن استان به شیوه قصه‌گویی توسط کودکان است.

معصومه ابراهیمی‌هژیر همچنین بر برنامه‌ریزی درخصوص ارائه خدمات به کودکان در مکان‌های تاریخی و توریستی، تأکید کرد.

وی معرفی مراکز تفریحی کودک‌محور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری را از دیگر برنامه‌های کانون پرورش فکری دانست و افزود: پارک‌ها، شهر بازی و مراکز خرید اختصاصی کودکان همدان با مشارکت شهرداری‌های استان در این نمایشگاه معرفی خواهند شد.

* شناسایی 52 تیم تولیدکننده وسایل ورزشی در استان همدان

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان نیز با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره عزت و پیشرفت در استان همدان، بیان کرد: با اجرای این جشنواره بیش از 52 تیم تولیدکننده وسایل ورزشی در استان همدان شناسایی شد.

علی حقیقی عنوان کرد: رشته‌های ورزشی مانند اسکی، کوهنوردی، اسب‌سواری و هاکی در استان همدان سابقه 100 ساله دارند.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل ورزش و جوانان استان همدان نیز با رویکرد ویژه‌ای در این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

حقیقی همچنین از ساخت سالن‌های ورزشی استاندارد در دولت مردمی دکتر رئیسی برای ورزشکاران و ورزش‌دوستان استان خبر داد.

* انتخاب شهر همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2024

شهردار همدان نیز با اشاره به انتخاب همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2024، عنوان کرد: تفاهم‌نامه‌ای نیز با شهرداران کرمانشاه و سنندج برای جذب گردشگر منعقد شده است.

سیدمسعود حسینی استفاده از ظرفیت سازمان شهرداری‌ها برای اجرای هرچه بهتر هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری را یک امر مهم دانست و افزود: در این نمایشگاه محوریت و سیاست‌گذاری با اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوده و شهرداری همدان نیز در کار‌های اجرایی مشارکت می‌کند.

وی به ضرورت استفاده از تجارب استان‌های موفق در اجرای این نمایشگاه تأکید داشت و گفت: نیاز است برای بهره‌وری بهتر، که تفاهم‌نامه‌ای با رسانه‌های و راهنمایان گردشگری منعقد شود.

شهردار همدان یکی دیگر از راهکار‌های موفق در زمینه معرفی استان همدان به بازدیدکنندگان را حضور تیم‌های مذاکره‌کننده در نمایشگاه دانست و ادامه داد: دکوراسیون نیز تأثیر بسیار خوبی در جذب مخاطبان خواهد داشت.

* ضرورت تدوین اطلس سرمایه‌گذاری شهرستان‌های همدان

شهردار ملایر نیز با اشاره به حضور شهرستان برای سومین سال متوالی در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، بیان کرد: هدف توسعه اقتصادی است.

مجید فرجی تدوین اطلس سرمایه‌گذاری برای هر شهرستان را یک امر مهم دانست و افزود: در این نمایشگاه خیلی از سرمایه‌گذاران به دنبال شناسایی محل‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری هستند.

وی از تهیه کتابچه معرفی ملایر خبر داد و گفت: به‌زودی از آن رونمایی می‌شود.

شهردار ملایر با تأکید بر اینکه استفاده از تجارب سایر شهرها یک مسئله اثرگذار است، عنوان کرد: ملایر از تجارب شهر ماهان کرمان در حوزه گردشگری استفاده کرده است.

فرجی از فراهم کردن مقدمات خواهرخواندگی ملایر با برخی از شهر‌های دیگر خبر داد و افزود: پارک جهان کوچک شهرستان ملایر نیز یک ظرفیت بسیار خوب است.

وی با اشاره به اینکه ملایر یکی از شهر‌های جهانی است، ادامه داد: از اداره میراث فرهنگی تقاضا می‌شود از طریق دبیرخانه شهر‌های جهانی دعوت‌نامه‌ای تنظیم و از سایر شهر‌های جهانی نیز برای شرکت در نمایشگاه گردشگری دعوت کند.

* شهرستان نهاوند، شمال بدون شرجی ایران

شهردار نهاوند نیز با اشاره به قدمت دیرینه این شهرستان، بیان کرد: شهر گیان نهاوند یک ظرفیت مغفول‌مانده بوده که برای گردشگری بسیار مناسب است.

مجید یوسفی‌نوید با تأکید بر اینکه نهاوند شمال بدون شرجی ایران است، عنوان کرد: نیاز است که نمایه‌های تاریخی پنهان‌شده را بروز دهیم.

وی نهاوند را دروازه ورود اسلام به ایران معرفی کرده و گفت: نهاوند دارای چشمه‌های آب خوبی است.

یوسفی‌نوید از اختصاص 164 میلیارد تومان بودجه در سال 1403 به این شهرستان خبر داد و افزود: تاکنون موفق به آماده کردن بسته سرمایه‌گذاری به مبلغ 100 میلیارد تومان شده‌ایم.

 

شناسه خبر 78411