شناسه خبر:78485
1402/10/27 10:13:05

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب از حمایت مالی این شرکت از تیم فوتبال ایلام برای حضور در لیگ‌ برتر کشور خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از فاز دوم میدان تنگ بیجار تولید گاز این میدان به 11 میلیون متر مکعب گاز افزایش خواهد یافت.

محمود نصیری روز سه‌شنبه اظهار کرد: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب، یکی از سه شرکت زیرمجموعه شرکت عظیم و گسترده نفت مناطق مرکزی ایران و از مجموعه‌های شرکت ملی نفت است.

وی با بیان اینکه در حوزه صنعت نفت و گاز و وزارت نفت و از دیدگاه شرح وظایف عملیاتی، شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت ازجمله شرکت بهره‌برداری نفت وگاز غرب به‌عنوان شرکت‌های بالادستی و دیگر شرکت‌های گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی‌ها به عنوان شرکت‌های پایین‌دستی محسوب می‌شوند، ابراز کرد: مدیریت و راهبری مخازن نفت و گاز در سراسر کشور در حطیه مسئولیت شرکت ملی نفت ایران است و در همین راستا وظایف این شرکت در چهار استان ایلام، کرمانشاه، لرستان و شمال خوزستان تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب با اشاره به اینکه 650 کیلومتر از نوار مشترک ایران با کشور عراق در محدوده جغرافیایی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب قرار دارد، افزود: در این محدوده جغرافیایی پنج میدان مشترک نفتی و گازی وجود دارد که اهمیت میادین مشترک بسیار مهم و راهبردی است.

نصیری در خصوص موارد و ویژگی‌های خاص شرکت بهره برداری نفت وگاز غرب، به وجود دو قرارداد IPC با کشور روسیه و همچنین وجود تنها میدان گازی توسعه‌یافته گازی غرب کشور با عنوان میدان گازی «تنگ بیجار» با داشتن 36 هزار پی. پی. ام گاز H2S اشاره کرد.

وی با بیان اینکه حدود چهار هزار نفر نیروی انسانی در مجموعه شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب فعالیت دارند، افزود: از این تعداد حدود تقریبی یک هزار و 500 نفر رسمی، دو هزار و 500 ترکیبی از نیروهای قرارداد مستقیم، ارکان ثالث و قرارداد مدت موقت و پیمان‌های ترابری در این شرکت مشغول به فعالیت هستند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز عملیات‌های استخراج و تولید، فرآورش و انتقال نفت و گاز را به پالایشگاه‌های نفت و گاز و همچنین شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب را از عمده وظایف شرکت برشمرد.

نصیری با اشاره به تکمیل و راه‌اندازی اخیر فاز دوم توسعه میدان دانان در این استان، ابراز کرد: با بهره‌برداری از فاز دوم این میدان، تولید روزانه میدان دانان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه عملیات اجرای فاز دوم میدان تنگ بیجار با استقرار پیمانکار از شهریورماه سال جاری آغاز شده، تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح، رساندن تولید در این میدان از هفت میلیون متر مکعب به 11 میلیون متر مکعب گاز در روز به‌منظور تحویل به شرکت پالایش گاز ایلام است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب با اشاره به اینکه به منظور ثبات استمرار تولید، طرح ایستگاه تقویت فشار در این میدان نیز در مرحله مهندسی قرار دارد، ابراز کرد: طرح توسعه میدان دو گاز دهلران، طرح تقویت فشار میدان دهلران با پیشرفت حدود 70 درصد، طرح ایستگاه تقویت فشار میدان چشمه‌خوش از دیگر طرح توسعه‌ای فعال شرکت به‌شمار می‌رود.

نصیری با اشاره به دیگر طرح‌های توسعه‌ای ازجمله میدان بانکول با هدف تولید و ذخیره سازی گاز، توسعه میدان «باباقیر» با هدف تأمین خوراک پالایشگاه گاز ایلام، ابراز کرد: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی بر اساس رسالتی که برعهده دارد، در ایام اربعین حسینی در مرزهای مهران و خسروی بالغ بر 100 میلیارد ریال برای ایاب و ذهاب رایگان زوار اربعین با استفاده از ظرفیت 20 دستگاه اتوبوس به‌صورت شبانه روزی و کاملاً رایگان انجام وظیفه کرده است.

وی به حمایت‌های همیشگی مدیرعامل نفت مناطق مرکزی در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی اشاره و خاطرنشان کرد: با رایزنی‌های انجام شده و کسب مجوزهای لازم، حمایت مالی از تیم فوتبال ایلام برای حضور در لیگ‌های کشور بر عهده شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب گذاشته شده که در این خصوص نیز 140 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

شناسه خبر 78485