شناسه خبر:78677
1402/11/2 11:39:34

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از اجرای سامانه توزیع هوشمند مرغ گرم در شهرستان فامنین خبر داد و گفت: سامانه هوشمند تعاون طی روزهای آینده در سراسر استان اجرا خواهد شد.

علی دولو صبح روز گذشته در جمع تولیدکنندگان و صنف مرغ و ماهی در سالن جلسات شهید پورش همدانی با اشاره به اجرای سامانه توزیع هوشمند مرغ گرم در فامنین، اظهار کرد: سامانه هوشمند تعاون از تولیدکننده تا مصرف‌کننده در راستای نظم‌دهی به وضعیت بازار، جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی و اخلال در عرضه مرغ راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه سامانه توزیع هوشمند باعث شفافیت در حوزه تولید، کشتار و توزیع مرغ گرم و رصد و پایش همه‌ساعته می‌شود، افزود: شهرستان فامنین آزمونه (پایلوت) اجرای این طرح بوده؛ به‌نحوی که تولید و توزیع هوشمند از هفته گذشته در فامنین آغاز شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: همدان به‌عنوان استان پیشرو در این حوزه اقدام کرده، از همین رو سامانه هوشمند تعاون طی روزهای آینده در سراسر استان اجرا می‌‌شود.

وی در بخش دیگر از سخنانش با تأکید بر اینکه دوره‌های آموزشی لازم در همه سطوح برای عوامل درگیر در این فرآیند برگزار شده است، تصریح کرد: این سامانه در راستای تأمین و عرضه شفاف مرغ از مرغداری‌ها تا خُرده‌فروشی‌ها درنظر گرفته شده است.

دولو در ادامه تأکید کرد: تا پیش از این عرضه مرغ از طریق مرغداری به کشتارگاه و مباشر و خُرده‌فروش انجام می‌شد و بعضاً مشکلاتی به همراه داشت؛ ازجمله عرضه کمتر و یا بیشتر مرغ به بازار درحالی که سامانه هوشمند نظم‌دهی در این حوزه را در پی دارد و این مهم منافع مصرف‌کنندگان را تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه سامانه تعریف‌شده به‌صورت هوشمند روند عرضه را زیر پوشش دارد، متذکر شد: مرغداران از طریق اتحادیه مرغداران گوشتی اعلام نیاز می‌کنند، از سوی دیگر نیاز کشتارگاه‌ها براساس ظرفیت اعلام و ثبت می‌شود؛ همچنین کشتارگاه‌ها میزان لاشه مرغ تولیدی را تأیید می‌کنند و مباشران و درنهایت خُرده‌فروشان ثبت میزان مرغ تحویلی را در سامانه برعهده دارند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه دستگاه‌ کارت‌خوان انحصاری و مشخصاً برای عرضه مرغ تعریف و نصب شده است، یادآور شد: فروش مرغ صنوف از طریق دستگاه کارت‌خوان تعیین‌شده انجام می‌شود.

وی در پایان ضمن قدردانی از همکاری‌های صورت‌گرفته در اجرای این سامانه، گفت: مرغداران، کشتارگاه‌ها، مباشران و صنف مرغ و ماهی در اجرای این فرآیند اعلام آمادگی و همکاری کرده‌اند.

 

شناسه خبر 78677