شناسه خبر:78913
1402/11/9 10:52:24
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی شهرستان همدان مطرح کرد:

معرفی کاندیداهای کارآمد و دلسوز به مردم طی یک فرآیند مدون

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی شهرستان همدان گفت: راهبرد اصلی شورای ائتلاف در انتخابات آینده حضور حداکثری مردم و معرفی کاندیداهای کارآمد و دلسوز طی یک فرآیند مدون است.

سپهرغرب، گروه سیاسی - سمیرا گمار : فضای انتخاباتی بعد از عبور از مرحله ثبت‌نام اولیه و اعلام نتایج بررسی هیئت‌های اجرایی، حال‌وهوای متفاوتی در کشور دارد و جریان‌های سیاسی در گیرودار وحدت و رسیدن به اجماع برای معرفی کاندیداهای مورد نظر خود هستند؛ استان همدان نیز از این قضیه مستثنا نبوده و حال‌وهوای انتخاباتی حاکم بر آن کاملاً محسوس است.

یکی از جریانات سیاسی فعال در این عرصه «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» است که پیروزی در انتخابات‌های گذشته اعتماد‌به‌نفس قابل‌ توجهی به آن بخشیده و از آنجایی که فلسفه وجودی آن هم‌افزایی، کاهش اختلافات و تمرکز بر نکات مشترک با انعطاف رویکردها و پایبندی به اصول است، فعالیت خود را با محوریت اصل مشارکت و انتخاب افراد کارآمد آغاز کرده است.

شورای ائتلاف در کنار سایر گروه‌ها و جریان‌های سیاسی با گرم کردن تنور انتخابات به دنبال اعتماد‌سازی لازم در مردم و رسیدن به این دیدگاه بوده که نظر و رأی آن‌ها در اداره کشور مهم است و از طرفی با توجه به اینکه رهبر انقلاب همواره بر چهار عنصر «مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت» در مورد انتخابات آتی تأکید کرده‌اند و بخشی از مسئله مشارکت و رقابت بدون تردید مرتبط با احزاب و جریانات سیاسی است، اقدامات خود را به بستن فهرست و ارائه آن به مردم معطوف کرده است.

با این توضیح کوتاه و از آنجایی که 32 روز تا دیگر به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، با ناصر صفایی رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی شهرستان همدان به‌منظور آگاهی از برنامه‌های این شورا، گفت‌وگویی را ترتیب داده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید:

* پیش‌بینی ثبت‌نام 70 درصدی کاندیداها در شورای ائتلاف

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی شهرستان همدان در ابتدای سخنان خود بیان کرد: راهبرد اصلی شورای ائتلاف در انتخابات مجلس آینده در یازدهم اسفندماه حضور حداکثری مردم است و ما پیگیر هستیم که این انتخابات نیز همانند ادوار گذشته با مشارکت زیاد مردم برگزار شود.

ناصر صفایی با این بیان که ارتقای کارآمدی نظام هدف اصلی ما در انجام برنامه‌ها است، تصریح کرد: بر این اساس امیدواریم افراد با کفایت، متخصص و دلسوز بتوانند وارد مجلس شده و کارها را بهتر پیش ببرند.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی شهرستان همدان با اشاره به سازوکار دعوت مردم به مشارکت و حضور حداکثری، متذکر شد: شبکه‌ای از افراد نخبه و اساتید با حضور در بین اجتماعات مردمی، مساجد و غیره، مسائل روز کشور را برای مردم تبیین خواهند کرد تا به شبهات و سؤالات مردم درخصوص امور کشور و استان پاسخ داده شود.

صفایی سپس خاطرنشان کرد: معرفی فهرست توسط شورا با فرآیند مدونی انجام خواهد شد که ثبت‌نام از کاندیداهای حوزه انتخابیه شهرستان‌های همدان و فامنین مرحله نخست است؛ افرادی که تمایل دارند از طریق شورا به مردم معرفی شوند، ثبت‌نام خود را انجام داده و می‌دهند؛ یعنی ثبت‌نام‌ها کماکان ادامه دارد تا زمانی که مجمع عمومی برگزار شود.

وی در ادامه افزود: هرکس تمایل داشته باشد، می‌تواند از طریق دفاتر شورا و شماره تماس‌هایی که اعلام شده، ثبت‌نام خود را انجام دهد تا بعد وارد مرحله بررسی سوابق افراد شویم و نتایج اعلام شود.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی شهرستان همدان توضیح داد: این کار به‌منظور توافق دوستان انقلابی انجام می‌شود تا در انتخابات حضور داشته باشند. بعد از ثبت‌نام، مصاحبه افراد در شورای ائتلاف آغاز خواهد شد که اکنون بخشی از این کار درحال انجام است و تا ثبت‌نام آخرین نفر ادامه خواهد داشت. نتایج مصاحبه‌ها با معرفی 10 نفر به مجمع عمومی شورای ائتلاف اعلام شده و پس از طی روند مرسوم و اعلام نمرات تعدادی از دوستان مطابق دستورالعمل مشخص و موجود رأی‌گیری شده و 6 نفر به استان معرفی خواهند شد؛ در شورای استان نیز فرآیندی طی شده و درنهایت دو کاندیدا از دو حوزه انتخابیه معرفی می‌شوند.

صفایی ادامه داد: دستورالعمل در سه سطح شهرستانی، استانی و مرکزی صادر شده و از طریق شورای ائتلاف مرکز در چهار گام برنامه‌ها را اجرا خواهد کرد تا کاندیداهای نهایی را با توان‌سنجی شرکت‌کننده‌ها به مردم معرفی کند.

وی از استمرار فرآیند ثبت‌نام طی روزهای آتی خبر داد و افزود: تاکنون بیش از 50 درصد کاندیداهای حوزه انتخابیه همدان و فامنین خود را به شورای ائتلاف معرفی کرده‌اند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این عدد به 70 درصد طی روزهای آینده نیز برسد.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی شهرستان همدان در پایان سخنان خود با اشاره به سازوکار نظارت شورا بر رفتار نماینده‌ها پس از انتخاب توسط مردم، گفت: کاندیداهایی که در ائتلاف ثبت‌نام می‌کنند، میثاق‌نامه‌ای را امضا خواهند کرد که مطابق آن نماینده‌ها دعوت شده و می‌بایست درخصوص اشکالات و انتقادات موجود در کار که توسط مردم یا شورا احصا شده، توضیح دهند و ملزم به اصلاح آن‌ها خواهند شد.

گفتنی است؛ حال که در ایام منتهی به انتخابات احزاب نقش‌آفرینی چندانی ندارند و از ظرفیت خود برای گرم کردن تنور انتخابات و مشارکت حداکثری مردم استفاده نمی‌کنند، شورای ائتلاف نشان داده بیشترین ظرفیت را در این بخش دارد. ثبت‌نام کاندیداها نیز در ساعات و روزهای ابتدایی در شورا برای مصاحبه و توان‌سنجی و معرفی از جانب این شورا به مردم نشان‌دهنده اعتبار انتخاباتی شورای ائتلاف نیروهای انقلابی است، ظرفیتی که اگر به حافظه سیاسی خود مراجعه کنیم، شاید در هیچ‌کدام از جریانات این ظرفیت را نبینیم. باید به این نکته توجه داشت که شورای ائتلاف یک حزب نیست، بلکه چتر فراگیری برای همه جریانات انقلابی بوده و معتقد است هر چقدر جریانات داخل این شورا تحرک بیشتری داشته باشند، این تحرکات به افزایش مشارکت کمک کرده و ظرفیت رأی شورا را افزایش می‌دهد. حال که شورای ائتلاف که خود تشکیلات و ساختاری به آن معنا ندارد و بیشتر نخ تسبیح جریانات مختلف است، وارد میدان شده و تلاش خود را برای معرفی کاندیداهای اصلح و مشارکت حداکثری در یازدهم اسفندماه به‌کار گرفته، باید بتوان از ظرفیت آن استفاده کرد. بدون تردید هرکس در هر جایگاهی که حضور داشته و یکپارچگی و امنیت وطن برایش مهم است، این‌روزها در آینه انتخابات نظر کرده و بر این امر مهم و رویداد سیاسی بزرگ صحه می‌گذارد. شورای ائتلاف با وجود عقبه برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی بلندمدت خود در این بخش و شروع پُرقدرت فعالیت‌های خود، در ابتدای راه بوده و باید دید تا چه حد می‌تواند در انتخابات آتی نقش‌آفرینی اثربخش داشته باشد.

در آینده جزئیات بیشتری از عملکرد و روند فعالیت این شورا در استان منتشر خواهیم کرد.

 

شناسه خبر 78913