شناسه خبر:79425
1402/11/24 13:01:39

سپهرغرب، گروه سیاسی - سمیرا گمار: یک فعال سیاسی گفت: مشارکت جوانان در انتخابات منوط به حضور کاندیدایی از نسل آن‌ها است؛ جوان امروز با میان‌سالی که حرف او را نمی‌فهمد، ارتباطی برقرار نمی‌کند که امید به حل مشکلات و تحقق خواسته‌هایش داشته باشد.

بی‌تردید انتخابات مرکز ثقل آوردگاه افکار و اندیشه‌های ملت ایران برای حل مشکلات کشور است. رهبر معظم انقلاب اسلامی (دام‌ظله) نیز اخیراً با بیان اینکه انتخابات جلوی دیکتاتوری، هرج‌ومرج و ناامنی را می‌گیرد، فرمودند: انتخابات پایه تحول بوده و دلسرد کردن مردم از انتخابات به زیان کشور است.

ایشان با تأکید بر اینکه جناح‌های سیاسی برای شرکت در انتخابات (باید) باهم مسابقه بگذارند، تا میدان باز باشد برای مسابقه جناح‌ها و نگاه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، افزودند: این معنای رقابت است؛ رقابت یعنی جوان‌هایی که می‌خواهند وارد میدان انتخابات شوند، با افراد سابقه‌دار و با تجربه، مسابقه بگذارند، این‌ها تلاش کنند، آن‌ها هم تلاش کنند. یک مجلس خوب و قوی آن مجلسی است که هم جوان‌ها و هم از آن باسابقه‌ها در آن باشند.

با توجه به تأکیدات رهبری معظم انقلاب و آنچه به اختصار به آن اشاره شد، داشتن یک مجلس کارآمد و قوی مستلزم حضور جوانان و افراد با تجربه به‌عنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است.

اکنون و با گذشت 45 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی که شاهد تربیت و پرورش جوانان نخبه، توانمند و مستعد در حوزه‌های مختلف هستیم و حضورشان در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نمایندگان ملت در رفع برخی چالش‌های کشور کارساز است، می‌توان این مهم را محقق کرد و نشان داد همکاری جوانان و افراد با تجربه به رفع مشکلات کشور کمک می‌کند که تجربه سال‌های اخیر در میادین مختلف نیز مؤید همین قضیه است.

با توجه به این نکات، آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی خبرنگار گروه خبری سپهر با مهدی عطایی فعال سیاسی و فرهنگی در استان همدان درخصوص ضرورت معرفی جوانان نخبه به مردم و سازوکار این معرفی با تحزب است؛ او اگرچه معتقد است فضا برای معرفی جوانان به مردم و اقبال عمومی از آنان در همدان کار بسیار سختی است، اما آینده را روشن‌تر از امروز می‌بیند. مشروح گفت‌وگوی وی را در ادامه بخوانید:

این فعال سیاسی و فرهنگی در استان همدان در ابتدای سخنان خود با تأکید بر لزوم حضور جوانان در میادین سیاسی کشور و استان، عنوان کرد: افراد باسابقه‌ای که امتحان خود را در سپهر سیاسی پس داده‌اند و بعضاً نام دکتر را یدک می‌کشند که حتی فرآیند مدرک گرفتن آن‌ها هم رانتی بوده، نشان داده‌اند بیش از این کاری از دستشان ساخته نیست؛ وقتی یک نفر پنج دوره نماینده مجلس بوده، هرچه در چنته داشته، رو کرده است و بیش از آن توانی ندارد.

مهدی عطایی سپس اظهار کرد: معضلاتی که ما در استان همدان با آن‌ها مواجه هستیم، نیازمند نیروهای تازه‌نفس و کارآمدی است که از دل مردم برخاسته‌اند. قاعدتاً شرایط خاص همدان با زیست اقوام گوناگون لر، ترک، فارس و لک در شهرستان‌های آن، وضع همدان را نسبت به سایر استان‌ها ویژه‌تر کرده که نیاز است از هر قومیتی در استان که آشنا به مسائل و مشکلات و البته راهکارها است، کادرسازی مناسبی از جوانان صورت پذیرد تا بتوان مسیر پیش رو را برای آینده هموارتر کرد.

   پدرخوانده‌ها از بزرگ شدن جوانان در استان می‌ترسند

این کنشگر سیاسی با اشاره به اینکه در یکی از شهرستان‌های همدان نماینده‌ای معرفی شد که توان سخن گفتن هم نداشت! گفت: پدرخوانده‌ها از بزرگ شدن جوانان در استان می‌ترسند و همین امر خلأ ایجاد کرده که وقتی ما می‌خواهیم با درنظر گرفتن جمیع شرایط جوانی را معرفی کنیم، می‌بینیم اصلاً گزینه‌ای نداریم!

عطایی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در استان تحزب نداریم که اگر تحزب وجود داشت شرایط امروز خیلی بهتر بود، افزود: برخی از احزاب آش ریخته را نذر امامزاده می‌کنند! یعنی چون مطمئن هستند که در جامعه اقبالی از آنان نمی‌شود، فرار رو به جلو می‌کنند و می‌گویند ما گزینه‌ای را معرفی نمی‌کنیم!

وی بهترین راهکار مطالبه‌گری از احزاب را عمل به مانیفست حزبی خود آنان خواند و توضیح داد: وقتی حزبی با یک آیین‌نامه روشن تشکیل شده، موظف است طبق آن عمل کند و طبق همان پاسخگو باشد؛ اما تجربه ثابت کرده پاسخگو هم نخواهد بود و اساسنامه خود را زیر سؤال می‌برد.

   کدخدامنشی و پدرسالاری در عرصه سیاسی استان، سد راه جوانان نخبه

این فعال سیاسی و فرهنگی آنچه در استان شاهد هستیم کدخدامنشی و پدرسالاری در عرصه سیاسی دانست و گفت: این کدخداها روش غلطی که در جامعه باب کرده‌اند این است که به اسم نیروهای جوان و نخبه، برای خودشان کادرسازی کرده‌اند که ظاهراً این مشکل با توجه به شرایط فعلی، ادامه‌دار نیز خواهد بود!

عطایی در ادامه تأکید کرد: بعضاً شاهد این بوده‌ایم که برخی از افراد باسابقه جوانانی را با خود همراه کرده‌اند که مشی آن‌ها دقیقاً مطابق مشی حضرات بوده و وقتی سخن از جوانان نخبه می‌شود، آن‌ها را معرفی می‌کنند که خب این اصلاً آن چیزی نیست که در جامعه تحت عنوان نخبه‌گرایی و تحول‌خواهی مطرح است.

   نگاه ما به تشکل‌های محلات است که افراد آن زیر دِین کسی نیستند

وی با این بیان که امیدی به بزرگان استان برای بزرگی کردن نداریم، تصریح کرد: نگاه ما به تشکل‌های محلات است که افراد آن زیر دِین کسی نبوده و معمولاً نشان داده‌اند نیروهای کارآمدی را به جامعه معرفی می‌کنند. ضمن اینکه آن‌ها هم به‌شدت از جانب برخی افراد که جایگاه خود را در خطر می‌بینند، تحت فشار هستند.

این فعال سیاسی سپس با تأکید بر لزوم توجه به اخلاق در انتخابات، ایجاد یک فضای رقابتی سالم و حق انتخاب قائل شدن برای مردم، متذکر شد: وقتی کسی در میدان انتخابات می‌گوید من اگر کت تنم را در میدان شهر آویزان کنم رأی می‌آورم، چه معنی می‌دهد؟ این ادبیات رضاخانی چه چیزی را به ذهن دغدغه‌مندان و دلسوزان متبادر می‌کند؟ آیا این روش آگاهی‌بخشی و حق انتخاب قائل شدن برای مردم است؟

عطایی این را هم توضیح داد که اخیراً با گسترش فضای رسانه‌ای و پیشرفت روزافزون آن شکاف نسلی عجیبی بین جوانان و میان‌سالان رخ داده، جوان امروز با جهان‌بینی تازه‌ای که دارد، هیچ درکی از شعارهای پیرمردی که برای انتخابات آماده شده، ندارد و اصلاً مطمئن نیست او بتواند خواسته‌هایش را محقق کند! تنها راهی که می‌تواند جوانان را ترغیب به حضور سیاسی کند، این است که بداند طرف مقابلش در کسوت نمایندگی او را می‌فهمد، حالا موافق یا مخالف؛ بحث این است که هر دو بدانند در مورد چه چیزی صحبت می‌کنند.

وی در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از روشنگری‌های رسانه سپهرغرب و آگاهی‌بخشی که باعث افزایش مشارکت سیاسی در استان خواهد شد، ابراز کرد: تنور انتخابات باید گرم شود؛ حالا چطوری‌اش مشکل ما و شما است! هر کسی که رسانه‌ای در دست دارد و تریبونی در اختیارش است، باید تلاش کند تا مشارکت را در استان بالا ببرد. حتی اگر بتوانیم پنج درصد هم در این بخش نقش‌آفرینی کنیم، می‌توان گفت موفق بوده‌ایم.

در خاتمه باید گفت؛ آنچه واضح است اینکه جوانان ایرانی در مقاطع و حوزه‌‌های مختلف انگیزه و ظرفیت بالای خود را در میادین مختلف کشور به نمایش گذاشته‌اند، به‌ همین دلیل هم رهبر معظم انقلاب بر حضور جوانان در کنار افراد مجرب برای حل مشکلات و توسعه روزافزون کشور تأکید داشته و از ضرورت حضور آنان سخن می‌گویند. موضوع حائز اهمیت این است که حضور جوانان در عرصه‌های مشارکت و رأی دادن پای صندوق‌ها و البته حضور در قامت نماینده ملت به افزایش شور رقابت و ارتقای حس امیدواری در نسل جوان منجر شده و از اینکه نویدآور این پیام باشد که حل مشکلات کشور به دست توانای آن‌ها میسر است، در جامعه امیدآفرینی خواهد کرد. چراکه جوان از انرژی بالا برخوردار بوده و اگر نخبه و کارآمد باشد، با مسئله‌شناسی آمیخته به خستگی‌ناپذیری به رفع بسیاری از مشکلات کشور کمک خواهد کرد. حال که دوست و دشمن می‌دانند امنیت و رفاه ملی در گرو مشارکت بالای مردم است، حضور پُرشور ملت در انتخابات به‌ویژه جوانان برای تودهنی زدن به دشمنان این آب و خاک، ضروری است و نقش احزاب را بیش‌ازپیش نمایان می‌کند. بهتر است جریان‌های سیاسی با مراجعه به مرامنامه تشکیل حزب خویش ضمن عمل به وظایف ذاتی خود، در آگاهی‌بخشی به مردم گام برداشته و نیروهای تازه‌نفس، انقلابی و تحول‌خواه را به مردم معرفی کنند تا ضمن ایجاد شور و نشاط در بلندمدت، منجر به حل مشکلات استان و کشور شود. راحت‌ترین کار در شرایط فعلی این است که بگوییم نمی‌شود و نمی‌توانیم، اما وقتی عنوانی را با خود یدک می‌کشیم، همان عنوان برای ما مسئولیت می‌آورد و صدالبته باید در عمل به کارش بگیریم. به امید روی کار آمدن جوانان تحول‌خواه، متخصص و دلسوز و رفع مشکلات این استان و مردم آن.

در ادامه گفت‌وگوهای بیشتری با دغدغه‌مندان این حوزه منتشر خواهیم کرد.

شناسه خبر 79425