شناسه خبر:80091
1402/12/12 14:35:26
حسین کنعانی‌مقدم با نگاهی به نقش‌آفرینی بی‌نظیر مردم در انتخابات اخیر:

مردم با موفقیت از مرصاد سیاسی انقلاب عبور کردند

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: حسین کنعانی‌مقدم گفت: مردم با بصیرت، آگاهی و بلوغ سیاسی ضمن عنایت به رهنمودها و سخنان رهبری، با حضور حداکثری خود در انتخابات موفق شدند یک حماسه سیاسی جدی را خلق کنند و از مرصاد سیاسی انقلاب با موفقیت عبور کردیم.

پس از پیروزی مقتدرانه مردم ایران بر حکومت ستم‌شاهی پهلوی در بهمن‌ماه سال 1357 با رهبری امام خمینی (ره)، دشمنان این سرزمین حتی لحظه‌ای دست از تلاش علیه ایران عزیز برنداشته‌ و همواره از هر راهی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کرده‌اند؛ آنان همان ابتدای راه و با آغاز جنگ تحمیلی فهمیدند با گزینه نظامی قادر نخواهند بود ایران ما را از پای دربیاورند، به همین دلیل پس از شکست گسترده در جنگ با تغییر رویکرد به مقابله با ایران اسلامی برخاسته و جدایی مردم از انقلاب را در دستور کار خود قرار دادند. مردم اما با وجود تمام مشکلاتی که داشتند، از حوزه اقتصاد و معیشت گرفته تا فرهنگ و سیاست، به طرز معجزه‌آسایی به انقلاب وفادار مانده و وفای خود را با شرکت در مناسبات بزرگ این کشور، به رخ جهانیان کشیدند.
انتخابات یازدهم اسفندماه امسال برای تشکیل دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی یکی از این مناسبات بود؛ برخلاف تمام ای‌کاش‌ها، اگر بشودها، شایدها و اماها که از سوی دشمن مبنی بر شکاف بین مردم و انقلاب مطرح می‌شد، مردم یک‌بار دیگر نشان دادند به انقلاب خود وفادار هستند و عاملیت خود را از طریق رأی دادن برای تعیین سرنوشت به احدی واگذار نمی‌کنند. کرسی‌های مجلس نمایندگان خود را شناخته و آب تبلیغات کاندیداها از آسیاب افتاده است؛ حالا باید دید این نمایندگان برای مردم شریف و نجیبی که به عهد خود وفا کردند، چه برنامه‌ای دارند و چقدر از وعده‌هایی که داده‌اند را عملی خواهند کرد.
آنچه در ادامه خواهید خواند، گفت‌وگوی خبرنگار گروه خبری سپهر با دکتر حسین کنعانی‌مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی داخلی و خارجی و دبیرکل حزب سبز ایران درخصوص حماسه یازدهم اسفندماه و انتظارات مردم به‌عنوان صحنه‌گردانان اصلی انقلاب از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی است:
   استراتژی دشمن جداسازی نظام از مردم است
دبیرکل حزب سبز ایران در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه استراتژی دشمن جداسازی نظام از مردم است، به سخنی از مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب بارها فرموده‌اند «استراتژی امام، پیوند مردم با حاکمیت است» و دشمن درصدد ایجاد فاصله و شکاف بین این دو عنصر مهم در ایران عزیز است.
حسین کنعانی‌مقدم سپس با اشاره به حضور تاریخی مردم در پای صندوق‌های رأی، خاطرنشان کرد: کسانی که در یک‌سال اخیر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلفی که در دست داشتند بر این آتش دمیدند که مردم در انتخابات شرکت نکنند و خودشان را مدعی دموکراسی در عرصه انتخابات می‌دیدند، عملاً با حضور میلیونی مردم در انتخاباتی که گذشت، شکست خوردند و ما شاهد پیروزی ملت بودیم.
   پیروز اصلی این انتخابات مردم هستند
این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: پیروز اصلی این انتخابات مردم هستند که دشمن را از توطئه‌ها و دسیسه‌‌هایی که منافع ملی ما را به خطر می‌انداخت، مأیوس کردند.
کنعانی‌مقدم با این بیان که این پیروزی بر مقام معظم رهبری مبارک است، تصریح کرد: شاید یکی از مؤثرترین مجموعه بیانات رهبری درخصوص انتخابات را ما در طول یک‌سال گذشته شاهد بودیم که مردم با بصیرت، آگاهی و بلوغ سیاسی به این رهنمودها و سخنان توجه کردند و با حضور حداکثری خود در انتخابات، موفق شدند یک حماسه سیاسی جدید را خلق کنند تا از مرصاد سیاسی انقلاب به‌خوبی عبور کنیم.
   حداقلی‌ترین خواسته مردم «شغل، مسکن و ازدواج» است
وی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به انتظارات مردم همدان از نمایندگان خود در خانه ملت، اظهار کرد: به اعتقاد بنده همدان ظرفیت‌های بسیاری در اقتصاد، فرهنگ و تمدن کشور دارد و با داشتن شهدای گرانقدری همچون سپهبد شهید حاج‌حسین همدانی و شهدای عزیز دیگر و علمای به‌نام، می‌تواند نقش بسیار مؤثری برای مردم داشته باشد.
دبیرکل حزب سبز ایران با تأکید بر اینکه مردم مطالبات به‌حقی دارند، توضیح داد: یک زمانی از مردم همدان سؤال می‌کردیم چه چیزی می‌خواهید؟ می‌گفتند «شما» را! وقتی می‌پرسیدیم منظورتان چیست؟ می‌گفتند «شغل، مسکن، ازدواج»! البته این حداقلی از خواسته مردم بوده و لازم است نمایندگان آن‌ها را در راستای حل مشکلات جوانان در دستور کار خود قرار دهند تا بتوان به پیشرفت امیدوار بود و به آینده درخشان چشم دوخت.
   رأی‌اولی‌ها پای صندوق رأی جشن تکلیف سیاسی گرفتند
کنعانی‌مقدم به رأی‌اولی‌ها و حضور زیبای آنان در پای صندوق‌های رأی هم گریزی زد و گفت: جوانان رأی‌اولی با حضور خود نشان دادند زنده و مؤثر هستند و پای صندوق رأی جشن تکلیف سیاسی خود را گرفتند.
وی سپس به اولویت‌های استان همدان پرداخت و تشریح کرد: در طرح آمایش سرزمینی، همدان جایگاهی که باید داشته باشد را نتوانسته اثبات کند و یا به‌دست بیاورد؛ بخش زیادی از اقتصاد کشور در همدان شکل می‌گیرد، اما منابع مالی و سرمایه‌ها عمدتاً در شهرستان‌ها و استان‌های دیگر هزینه شده و مورد مصرف قرار می‌گیرد.
   مسئولان همدانی نسبت به ایجاد تسهیلات برای سرمایه‌گذاران رغبتی از خود نشان نمی‌دهند
این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: علت اینکه سرمایه‌گذاران کمتر به سمت همدان می‌آیند این است که احساس می‌کنند مسئولان همدان نسبت به صدور مجوزها و ایجاد تسهیلات برای سرمایه‌گذاری چندان رغبتی از خودشان نشان نمی‌دهند؛ به همین خاطر در جمع سرمایه‌گذاران کشور که نگاه می‌کنیم، همدان شاید کمترین فرصت را در این بخش در اختیار دارد، درحالی که با تسهیل همین مسیر می‌تواند بخش زیادی از مشکل اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان را حل کند.
کنعانی‌مقدم با تأکید بر اینکه نمی‌توان اقتصاد و معیشت مردم را به یک مؤلفه در عرصه اقتصاد گره زد، یادآوری کرد: با شیوع کرونا شاهد این بودیم که برای مثال صنعت گردشگری در کل دنیا تحت تأثیر قرار گرفت، بنابراین اگر همین مورد را به‌عنوان محور قرار دهیم، می‌توان گفت ارمغان روشنی نخواهد داشت؛ پس باید به همه ابعاد و ظرفیت‌ها توجه کرد.
   استان همدان سرزمین طلای سبز در بخش کشت دیم
وی در ادامه اذعان کرد: استان همدان سرزمین طلای سبز بوده و در بخش کشاورزی به‌ویژه با ظرفیتی که در کشت دیم دارد، می‌تواند یک تحول بزرگ ایجاد کند. باغ‌های همدان، محصولات کشاورزی، محصولات صنعتی و محصولات معدنی آن همگی این ظرفیت را دارند که در اقتصاد و معیشت تحول ایجاد کنند. به نظر می‌رسد بخش زیادی از محصولات معدنی ما هنوز زیر خاک‌ها مدفون بوده و استخراج نشده‌اند که در دست مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی قرار بگیرند.
این صاحب‌نظر سیاسی در خاتمه سخنان خود بیان کرد: نقدینگی و پس‌انداز خوبی در همدان وجود دارد و شاید بتوان گفت بیشترین رقم پس‌انداز در کشور در این استان است، اما متأسفانه عمدتاً در مسیری غیر از نیازمندی‌های همدان سرمایه‌گذاری می‌شود که نمایندگان باید این بخش‌ها را مورد توجه جدی خود در عرصه عمل قرار دهند.
گفتنی است؛ 45 سال از عمر پُربرکت انقلاب اسلامی می‌گذرد و حالا این نظام، بالغ و پخته شده و سرد و گرم‌های بسیاری را چشیده است. نظامی که به گواه تاریخ، حضور «مردم» یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها و ستون‌هایی بوده که همواره بر آن تکیه داشته است.
البته قدمت حضور مردم در صحنه‌های گوناگون به سال‌های پیش از انقلاب و مبارزه با رژیم پهلوی بازمی‌گردد که با پیروزی انقلاب در بهمن‌ماه 57 در آغاز راه قرار گرفت و در کمتر از دو ماه بعد، با برگزاری رفراندوم، نخستین حضور رسمی و قانونی آنان پای صندوق‌های رأی، با انتخاب «جمهوری اسلامی» رقم خورد.
مناسبات سیاسی یکی پس از دیگری سر رسید و مردم به‌کرات نشان دادند چه زمانی که کشور درگیر جنگ نظامی با دشمن بود و چه سال‌های بعد از آن که مردم از مشکل اقتصاد و معیشت ناپایدار رنج می‌بردند، خودشان تعیین‌کننده اصلی بودند که از آنان صحنه‌گردانانی راسخ و امیدوار برای این کشور ساخت.
تجدید پیمان سالانه میان مردم و نظام که حالا به موضوعی متعارف و شناخته‌شده تبدیل شده و از ریشه تنیده جامعه با جمهوری اسلامی حکایت دارد، بزرگ‌ترین ثروت برای این نظام بوده و دوست و دشمن همواره به این مهم اذعان دارند.
پای کار آمدن مردم در بزنگاه‌های مختلف نظام، یکی از مؤلفه‌های قدرت ملی و حکومت جمهوری اسلامی است که نگاه همگان را خیره کرده است؛ حالا که آنان به وظیفه خود به بهترین شکل ممکن عمل کرده‌اند، نوبت نمایندگانشان در خانه ملت است تا با شناخت درست مسائل و نیازها، گره‌های زندگی‌ آنان را گشوده و با هموار کردن مسیر زندگی مردم، پاسخ اعتمادشان را بدهند، پاینده باد ایران عزیز.

شناسه خبر 80091