شناسه خبر:80462
1402/12/21 11:52:17
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تأکید کرد:

خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی با حفظ حرمت ماه مبارک رمضان

سپهرغرب- گروه خبر، سمیرا گمار: نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: نیاز است دستگاه‌‌های اجرایی ضمن مراقبت از حرمت این ماه عزیز خدمت‌رسانی شایسته‌ای به مهمانان و مسافران نوروزی داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی در آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی امسال، که با حضور جمعی از مسئولان در سالن شهدای استانداری برگزار شد،در ابتدای سخنان خود بیان کرد: در آستانه ماه مبارک رمضان و عید نوروز هستیم؛ نیاز است دستگاه‌‌های اجرایی ضمن مراقبت از حرمت این ماه عزیز خدمت‌رسانی شایسته‌ای به مهمانان و مسافران نوروزی داشته باشند.
وی سپس خاطرنشان کرد: مصوبه‌ای داشتیم مبنی بر اینکه مشاوره قبل از ازدواج الزامی باشد اما هنوز اجرایی نشده است. نیاز است سازوکارها را به سمت اجرایی شدن این مصوبه مهم پیش ببرید.
 
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اذعان کرد: اخیراً 500 میلیون تومان توسط آقای وزیر برای شورای قرآنی در نظر گرفته شد که کافی نیست اما باید قدردان بود و ما از توجه به مباحث قرآنی ممنونیم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی موثقی تأکید کرد: اولویت‌های سند قرآنی باید استخراج شده و در اختیار دوستان در تهران قرار بگیرد تا طبق آن بودجه‌ای مقرر شود. متولیان امر این کار را در اولین فرصت انجام دهند.
 
وی سپس به طرح قرآنی مسطورا اشاره کرد و متذکر شد: این طرح را برنامه سازمان خود حساب کنید نه برنامه‌ ابلاغی از سوی سازمان تبلیغات یا هر نهاد دیگری. این برنامه قرآنی است و خدمت و توسعه آن خدمت به قرآن است.
 
   ضرورت توجه به رفع نیاز جامعه معلول استان به امکانات و مجموعه‌های ورزشی
 
نماینده‌ ولی فقیه در استان آنگاه گریزی به مطالبات جامعه معلول زد و توضیح داد: جامعه معلول ما واقعا به حمایت نیاز دارند. در استان ما خدمت‌رسانی به این عزیزان ضعیف است نیاز است مجموعه‌ای در اختیار آن‌ها قرار بگیرد به ویژه در عرصه‌های ورزشی که افتخارآفرین و بسیار موفق هستند تا بتوانیم بیش از گذشته شاهد موفقیت آنان باشیم. یکی از گلایه‌های این عزیزان عدم فضاسازی مناسب توسط شهرداری است که باید مدیریت شهری اقدامات لازم را برای فراهم کردن امکانات در این راستا برای آنان فراهم کند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی موثقی در پایان اظهار کرد: راه‌اندازی مرکز تربیت کودک و نوجوان یکی از نخستین مصوبات شورای فرهنگ عمومی بوده که نیاز است در خصوص تربیت کودکان و نوجوانان به ویژه زیرساخت‌ها و تولید محتوا ورود جدی داشته باشد.
 
   دستگاه‌‌های اجرایی به طرح مسطورا توجه ویژه داشته باشند
 
استاندار همدان نیز با بیان اینکه المان‌های انگلیسی‌زبان با فرهنگ ما سازگار نیست، عنوان کرد: تأکید ما این است که با طراحی بسیار خوبی این موضوع مدیریت شود و المان‌ها متناسب با فرهنگ و هویت ملی مورد استفاده قرار گیرد.
 
علیرضا قاسمی‌فرزاد در ادامه افزود: باید نحوه هزینه‌کرد اعتبار و بودجه‌ای که به استان تخصیص داده می‌شود در شورای برنامه‌ریزی مصوب شود چراکه دستگاه‌های نظارتی از جمله دیوان محاسبات نخستین چیزی که طلب می‌کنند طرح‌ها و برنامه‌های مصوب این شوراست.
 
وی بیان کرد: اعتبار ابلاغی ابتدای سال متناسب با مأموریت دستگاه‌ها تخصیص داده می‌شود. در ارتباط با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز منوط به اولویت‌بندی مدیر است که برای مؤسسات قرآنی یا فرهنگی صرف شود.
 
استاندار همدان ادامه داد: سال گذشته از اعتبارات مازاد که مقدار آن محدود است نیز 300 میلیون تومان به ارشاد تعلق گرفت. هیچ اعتباری شخصاً در اختیار ما نیست همه موارد باید ریز به ریز در شورا مصوب شود.
 
قاسمی‌فرزاد بیان کرد: اعتبار بودجه توزیع می‌شود، که 80 تا 85 درصد اعتبارات وزارت ارشاد در دست وزیر و 15 درصد در اختیار ما است که همه آن به مدیرکل واگذار می‌شود
 
وی گفت: هر آنچه در توان ما باشد به مجموعه‌ها و موسسات قرآنی کمک می‌کنیم. اما این‌طور هم نیست که بودجه در دست ما باشد.
 
استاندار همدان با این بیان که دستگاه‌ها ملزم هستند طرح قرآنی مسطورا را به صورت جدی در مجموعه‌های خود پیش ببرند و کمیته نظارتی نیز بر عملکرد آنان نظارت داشته باشد، سخنان خود را به پایان برد.
 
    لزوم تجلیل از مفاخر قرآنی استان
 
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری همدان نیز در این جلسه گفت: نیاز است سازمان تبلیغات و صدا و سیما به موضوع پر اهمیت جوانی جمعیت پرداخته و در لابلای برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان برنامه‌هایی با این موضوع به منظور فرهنگ‌سازی بگنجانند.
 
فاطمه ستاری‌نوید خاطرنشان کرد: همدان مفاخر قرآنی بسیاری دارد اما مراسم تجلیل درخوری از آن‌ها برگزار نمی‌شود. تقاضای ما از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه ویژه به این عزیزان و معرفی آنان به جامعه است.
 
    طرح زندگی با آیه‌ها، یک تحول بزرگ قرآنی
 
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به برگزاری مهمانی 15 کیلومتری نیمه‌شعبان در استان از اهتمام و توجه مسئولان در برگزاری این رویداد و حضور آنان در این مهمانی بزرگ قدردانی کرد.
 
حجت‌الاسلام مهدی ارتقایی سپس با اشاره به پیشِ‌رو بودن ماه مبارک رمضان و لزوم توجه به قرآن کریم، تصریح کرد: با اینکه انقلاب ما منبعث از قرآن بوده و رهبر انقلاب شخصیت قرآنی است اما آن‌طورکه شایسته است ما از قرآن بهره نمی‌بریم. با اهل‌بیت ارتباط خوبی داریم اما قرآن همچنان میان بسیاری از ما مهجور است.
 
وی افزود: رهبر انقلاب در سخنان اخیر خود راجع‌به قضیه غزه هفت بار از آیات قرآن یاد کردند که این مساله حاکی از اهمیت و تاثیر قرآن در حوادث زندگی است که می‌توان با تأسی به آن پیش رفت.
 
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه به منظور اهمیت جاری بودن مفاهیم قرآن در زندگی یک عملیات کامل مشترک در خصوص قرآن تدوین شده، توضیح داد: طرح زندگی با آیه‌ها یک اتفاق مبارک بوده و نخستین بار است که همه دستگاه‌ها و مردم دور هم جمع شده‌اند تا فعالیت قرآنی داشته و نقش خود را ایفا کنند.
 
حجت‌الاسلام ارتقایی ادامه داد: حتی اگر 20 درصد از این طرح محقق شود نتیجه خوبی است و می‌تواند قرآن را از مهجوریت خارج کند.
 
وی سپس اظهار کرد: نقش دستگاه‌هایی چون صدا و سیما، مرکز رسیدگی به امور مساجد، شهرداری‌ها، مخابرات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ستاد اقامه نماز، در تبیین و ترویج این طرح از سایر دستگاه‌ها و نهادها پررنگ‌تر است اگرچه سایر نهادها که به حدود 50 دستگاه و مجموعه می‌رسد نیز ظرفیت خوبی برای نشر این طرح ملی دارند.
 
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان در خاتمه تأکید کرد: همدان یک شهر قرآنی است از جلسات قرآنی خانگی مرحوم مسکین تا کرسی‌های قرآنی مسئولان، لذا همین امر می‌طلبد یک کمیته نظارتی برای پیگیری مصوبات شکل بگیرد تا کار در این دیار قرآنی مؤثر تر پیش برود.
 
    دست شورای قرآن از نظر بودجه خالی است
 
قائم مقام دبیرخانه شورای فرهنگی استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اگر زندگی ما ذکر شود نتیجه الا بذکر الله تطمئن‌القلوب خواهد شد، عنوان کرد: گمشده ما آرامش بوده و آرامش جز با تأسی به قرآن ممکن است.
 
جواد سعیدی سپس اظهار کرد: از 48 طرح ابلاغی در سند قرآنی استان، با برگزاری بیش از 60 جلسه مشترک بین دستگاه‌ها، تنها29 درصد آن در سال 1402 انجام شده که رضایت‌بخش نبوده و نیازمند صرف هزینه و توجه بیشتری است.
 
وی افزود: شورای قرآن ما از نظر بودجه دستش خالی است و اگر حمایت نماینده ولی فقیه نبود همین مقدار هم پیش نمی‌رفت. وقتی کسی برای قرآن کار می‌کند اقلش این است که دغدغه پول نداشته باشد.
 
قائم مقام دبیر خانه شورای فرهنگی استان همدان گفت: واقعا حیف نیست همدان که از نظر قُرا و برنامه‌ها شاخص است دغدغه پول و بودجه قرآنی داشته باشد؟
 
سعیدی تأکید کرد: نیاز است یک درصد بودجه فرهنگی دستگاه‌ها ابلاغ شده و واقعا در راه قرآن هزینه شود. برخی می‌گویند نمی‌شود این یک درصد را جدا کرد اما می‌توان ابلاغ کرد. لذا اگر ابلاغ شده و حتی نیم درصد آن هم توسط دستگاه‌ها هزینه شود امور بسیاری از قرآن پیش خواهد رفت.
 
گفتنی است در حاشیه این جلسه شورای فرهنگ عمومی، به منظور تألیف قلوب، در بین حاضران دعای وحدت قرائت شد.
 
 

شناسه خبر 80462