شناسه خبر:83233
1403/3/12 14:35:40
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان خبر داد:

رشد 20 درصدی صنعت استان همدان در دولت سیزدهم

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان از رشد 20 درصدی صنعت استان همدان در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: رویکرد دولت مردمی، ایجاد اقتصاد پویا، با نگاه به داخل و استفاده از ظرفیت‌ها و دیپلماسی خارج از کشور است.

سپهرغرب، گروه - زهرا طالبی :

احمد شانیان در بازدید از واحد صنایع غذایی صالحی‌پیمان واقع در روستای گنج‌تپه از رشد 20 درصدی صنعت استان همدان در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: رویکرد دولت مردمی، ایجاد اقتصاد پویا، با نگاه به داخل و استفاده از ظرفیت‌ها و دیپلماسی خارج از کشور است.
این مقام مسئول اضافه کرد: بسیاری از واحدهای صنعتی در استان تکمیل شدند و یا درحال تکمیل هستند.

وی افزود: با درنظر گرفتن ضریب ریزش و رویش‌ها در شغل‌ها، استان همدان رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

شانیان به نقش مردم در همه حوزه‌ها اشاره کرد و گفت: حضور مردمی در بخش‌های مختلف، باعث حصول موفقیت شده و دولت مردمی از ظرفیت مردمی بهره گرفته است.

وی اظهار کرد: دولت مردمی در سال‌های گذشته نیز در راستای رشد تولید در کنار سرمایه‌گذار و تولیدکننده قرار گرفت و جهش تولید در حوزه اقتصاد، شعاری فراتر از رشد تولید است که باید به آن توجه شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان اذعان کرد: گفتمان اقتصادی در استان همدان تغییر کرده، زمانی دغدغه سرمایه‌گذاری داشتیم، اما امروزه بسیاری از زیرساخت‌ها برای «توسعه» شهرک‌های صنعتی در دستور کار قرار گرفته است.

* احداث نخستین شهرک های‌تک، از دستاوردهای مهم صنعتی در همدان

شانیان احداث نخستین شهرک با فناوری بالا (های‌تک) را یکی از دستاوردهای مهم صنعتی در استان برشمرد و گفت: این شهرک تنها شهرک صنعتی های‌تک فعال کشور است که ظرفیت خوبی دارد و شهرک‌ها در آنجا مستقر خواهند شد.

وی تصریح کرد: مدیران استان و شهرستان در راستای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و برای جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش‌افزوده، در کنار تولیدکنندگان هستند.

این مقام مسئول افزود: مشکلات قابل حل در استان پیگیری اما مسائل مرتبط با قوانین یا اسناد بالادستی پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: تولیدات کشاورزی استان به‌صورت هدفمند و مطابق با نقشه راه در راستای کمک به جهش تولید و حمایت از اقتصاد کشاورزی و تولیدکننده انجام می‌شود.

رضا بهراملو با تأکید بر تکمیل زنجیره تولید، ابراز کرد: در استان همدان به دنبال تکمیل زنجیره تولید هستیم و با کشت، تولید، سردخانه، فرآوری و صادرات، زنجیره تولید کامل می‌شود؛ درحال حاضر محصولات کشاورزی طبق برنامه و براساس نیاز جامعه و بازار، تولید و عرضه می‌شود.

وی اظهار کرد: یکی از اهداف جهاد کشاورزی رشد پایدار تولیدات است و نه رشد سینوسی و نوسانی! زیرا رشد پایدار ‌می تواند در برنامه‌ریزی برای ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و فراوری مؤثر باشد.

این مقام مسئول افزود: 90 واحد شوریجات و ترشیجات در استان وجود دارد که برخی با مشکلاتی روبه‌رو هستند و یکی از برنامه‌های سازمان، شناسایی واحدهای نیمه‌فعال و مشکل‌دار و بررسی مشکلات فنی و مالی آن‌ها است.

وی اظهار کرد: 246 واحد در حوزه صنایع غذایی استان نیمه‌فعال هستند که سه هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارند.

بهراملو یکی از راه‌های جهش تولید را ایجاد و توسعه واحد‌های صنایع تبدیلی دانست و گفت: درحال حاضر 20 تا 30 درصد محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود که واحدهای صنایع تبدیلی در کاهش ضایعات، فراوری و کمک به ارزش‌افزوده و درنهایت رشد و جهش تولید، مؤثر خواهند بود. امیدواریم با افزایش واحدهای صنایع تبدیلی، ضایعات به زیر 10 برسد.

وی تصریح کرد: خام‌فروشی محصولات کشاورزی مانند سیب زمینی، افتخاری ندارد و در شرایط بحرانی آب، تولید مازاد و خام‌فروشی پسندیده نیست.

این مقام مسئول اعلام کرد: امسال برای نخستین‌بار پنج میلیون تُن تولیدات کشاورزی در استان همدان در بخش‌های زراعت، باغبانی، دامپروری، طیور و شیلات خواهیم داشت.

در ادامه فرماندار بهار نیز حضور تولیدکنندگان و کارآفرینان را باعث توسعه منطقه دانست و گفت: «کشاورزی» مزیت نسبی در شهرستان بهار است و تولیدکنندگانی که به این امر می‌پردازند، باعث ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغال‌زایی، خلق ثروت و درنهایت توسعه فرهنگی و اجتماعی می‌شوند.

مجتبی فیض‌اللهی اضافه کرد: در برنامه اقتصادی به سه عنصر «تحقیقات» در عرصه‌های مختلف بازار، محصول، اشتغال و کارآفرینان، «تولید» و «بازاریابی» باید توجه کرد.

وی وظیفه دولت و حاکمیت را در رسیدن به اهداف اقتصادی تسهیلگری در امور و حمایت از کارآفرینان دانست و گفت: برای رفع مشکلات اقتصادی باید راهکار ارائه داد و نباید با برخی قوانین، جلوی تولید گرفته شود.

لازم به ذکر است صنایع تبدیلی صالحی‌پیمان از سال 69 فعالیت خود را در قالب کارگاه تولیدی خانگی آغاز کرده و با توسعه مجموعه در زمینی به مساحت 24 هزار متر مربع و زیربنای 10 هزار متر مربع به تولید ترشیجات، شوریجات، مربا، رب و سرکه پرداخته است و امروز با حضور مسئولین، پخش مویرگی محصولات صالحی‌پیمان (هم‌دست) آغاز شد.

شناسه خبر 83233