شناسه خبر:83309
1403/3/16 13:44:40
رئیس هیئت ورزش‌های دانش‌آموزی استان همدان خبر داد؛

تهیه بانک اطلاعات دانش‌آموزان ورزشکار با همکاری آموزش و پرورش

رئیس هیئت ورزش‌های دانش‌آموزی استان همدان با بیان اینکه بانک اطلاعات دانش‌آموزان ورزشکار این استان با همکاری مناطق 19 گانه آموزش و پرورش استان و هیئت‌های ورزشی استان تهیه خواهد شد گفت: شعار ما در اعزام به مسابقات ورزشی «سلامت و امنیت از منزل تا منزل» است.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی:

هیئت ورزش‌های دانش‌آموزی ازجمله هیئت‌های نوپا در کشور است که تشکیل آن بسیار ضروری و لازم بود‌. با توجه به انگیزه و گرایش دانش‌آموزان به ورزش و علاقه‌مندی آنان به حضور در عرصه‌های ورزشی، ضرورت تشکیل هیئت ورزش‌های دانش‌آموزی بیشتر نمایان می‌شود.
همه افرادی که در طول زندگی در مدرسه حضور دارند دوران شیرین دانش‌آموزی را تجربه می‌کنند. کسب علم و دانش و در کنار آن توجه به مسائل تربیتی و اخلاقی دانش‌آموزان می‌تواند آن‌ها را برای حضور در رشته‌های مختلف ورزشی ترغیب و تشویق نماید. برگزاری برنامه‌های استعدادیابی در سطح مدارس با مشارکت ادارات آموزش و پرورش و همچنین سایر هیئت‌های ورزشی می‌تواند به شناسایی دانش‌آموزان با انگیزه و علاقه‌مند به ورزش کمک شایانی داشته باشد. از طرفی ایام تحصیل در مدرسه دوران رشد و شکوفایی هر انسانی است که اگر به‌صورت ویژه به آن توجه شود می‌تواند زمینه‌ساز حضور دانش‌آموز در موقعیت‌های بهتر و بالاتر باشد و آن‌ها را برای شرکت در مسابقات مختلف ورزشی سوق می‌دهد.

بسیاری از مدارس نیز دارای امکانات ورزشی مختلف هستند که مربیان و دبیران تربیت بدنی می‌توانند با تدبیر و برنامه‌ریزی قبلی برای شناسایی و انتخاب دانش‌آموزان مستعد ورزشکار اقدام نمایند. برگزاری مسابقات ورزشی دانش‌آموزان می‌تواند انگیزه و عشق آن‌ها را به ورزش دوچندان کرده و دانش‌آموزان را برای حضور در مسابقات مختلف آماده کند.

در راستای آشنایی بیشتر با فعالیت‌ هیئت‌های ورزش‌های دانش‌آموزی استان همدان، با هوشیار مرادی؛ رئیس این هیئت ورزشی گفت‌و‌گویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 این هیئت از چه سالی آغاز به‌کار کرده و از چه زمانی این مسئولیت را برعهده دارید؟

مدت دو سال است که در خدمت ورزش‌های دانش‌آموزی استان هستم اما به‌صورت رسمی در 20 اسفند 1402 مجمع انتخاباتی ورزش دانش‌آموزی استان تشکیل شد و به لطف خدا و رأی اعتمادی که اعضای حاضر در مجمع به بنده دادند به مدت چهار سال به‌عنوان رئیس هیئت ورزش‌های دانش‌آموزی استان همدان انتخاب شده و حکم انتصابم را از ریاست محترم فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر بابویی دریافت کردم.

اقدامات شاخص هیئت ورزش‌های دانش‌آموزی استان در سال گذشته را بیان کنید.

به لطف خداوند متعال سال گذشته در 34 رشته ورزشی و در هر سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم توانستیم دانش‌آموزان را پس از غربالگری و استعدادیابی توسط مسئولان محترم انجمن‌های ورزشی و همچنین دبیران متخصص درس تربیت بدنی به مرحله کشوری اعزام کنیم و دانش‌آموزان نیز توانستند در این مسابقات عناوین خوبی را کسب کنند.

دانش‌آموزان استان همدان در چه رشته‌های ورزشی افتخارآفرینی داشته‌اند؟

در رشته کشتی آزاد صاحب دو نشان ارزشمند طلا و یک نشان نقره شدیم. در ورزش زورخانه‌ای و باستانی دانش‌آموزانی همدانی توانستند پنج نشان شامل دو طلا، یک نقره و دو برنز را به‌دست آورند. در رشته ورزشی تنیس روی میز دختران، دانش‌آموزان همدانی خوش درخشیدند و خانم ستایش ایلوخانی دانش‌آموز بااخلاق و خوش‌آتیه استان توانست مقام ارزشمند نخست را به‌دست آورده و در بخش تیمی استان همدان با اختلاف بسیار اندک مقام دوم را کسب کند. همچنین در رشته تنیس روی میز پسران نیز یک نشان نقره کسب کردیم.

در رشته دو و میدانی پسران نیز دو مقام دومی و سومی در ماده‌های 3000 متر و 110 متر با مانع توسط دوندگان همدانی کسب شد.

در رشته ورزشی هندبال دختران دو نفر، در رشته بسکتبال یک نفر و رشته بدمینتون دو نفر به اردوی تیم ملی دعوت شدند.

در اعزام داوران نیز در رشته‌های کشتی آزاد، بدمینتون، بسکتبال، دومیدانی، والیبال، ژیمناستیک تنیس روی میز در دو بخش بانوان و آقایان همکاران فرهنگی را به مسابقات کشوری بدرقه کردیم.

لازم به ذکر است که در اعزام دانش‌آموزان به مسابقات کشوری، تأمین حفظ سلامت این عزیزان اولویت نخست ماست و شعار ما در اعزام ورزشکاران به مسابقات «سلامت و امنیت از منزل تا منزل» است.

لطفاً برنامه‌های هیئت ورزش‌های دانش‌آموزی استان در خصوص استعدادیابی را بیان کنید.

انتخاب افراد متخصص در رشته‌های مختلف آموزشگاهی جهت حضور مؤثر در مدارس و انتخاب دانش‌آموزان مستعد در رشته‌های ورزشی و معرفی به کانون‌های فعال استان، اطلاع‌رسانی و هماهنگی با نواحی و شهرستان‌های آموزش و پرورش جهت حضور این مربیان در مدارس هدف و اختصاص زمان تمرین برای مربیان جهت آماده‌سازی تیم‌ها ازجمله برنامه‌های این هیئت در زمینه استعدادیابی ورزشی دانش‌آموزان است.

 هیئت ورزش‌های دانش‌آموزی استان همدان در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی چه اقداماتی داشته است؟

با توجه به نیاز استان به نیروهای متخصص و لزوم به‌روزرسانی اطلاعات و همچنین تقاضای دبیران و آموزگاران مبنی بر ارتقای سطح داوری یا گرفتن کارت در رشته‌های آموزشگاهی و نظر به اضافه شدن رشته‌های جدید به مسابقات مدارس مانند داژبال؛ کلاس‌های ارتقا و بازآموزی مربیگری و داوری‌های مربوطه توسط هیئت ورزش‌های دانش‌آموزی استان با همکاری اداره ورزش و جوانان برنامه‌ریزی شده و در سال پیش رو با توجه به اهمیت موضوع و ورود دبیران و آموزگاران جدید به بدنه آموزش و پرورش در بخش تربیت بدنی تفاهم‌نامه‌ای تنظیم شده که پس از تأیید توسط اداره کل ورزش و جوانان و آموزش و پرورش استان همدان روند پیشرفت این امر سرعت بیشتری خواهد گرفت.

اهم برنامه‌های شاخص این هیئت ورزشی در سال جاری را بیان کنید.

انتخاب مربیان برجسته و متخصص در هر رشته ورزشی جهت حضور در تمرینات و اعزام به مسابقات کشوری، ارتقای سطح دانش مربیان و دست‌اندرکاران ورزش دانش‌آموزی در قالب دوره‌های دانش‌افزایی، برقراری تعامل با هیئت‌های ورزشی استان، تشکیل جلسات ماهانه با اداره کل ورزش و جوانان در جهت تقویت رشته‌های ورزشی دانش‌آموزی، تجلیل از قهرمانان مسابقات ورزشی، تجلیل از پیشکسوتان و بازنشستگان انجمن‌های ورزشی، برگزاری جلسات با کارشناسان مناطق 19 گانه آموزش و پرورش استان جهت برگزاری مسابقات، رشد اخلاق و استعدادیابی در مدار اصولی و تحت نظر مربیان ورزشی آگاه و متخصص با نظارت مسئولان محترم انجمن‌های ورزشی آموزش و پرورش، تهیه بانک اطلاعاتی ورزشکاران و فراهم کردن زمینه رشد انجمن‌های ورزشی و برگزاری کارگاه‌های مختلف آموزشی ازجمله برنامه‌های شاخص این هیئت در سال جاری است.

 به‌عنوان نکته آخر اگر مطلب و یا مسئله‌ای مد نظر دارید بیان کنید.

بدون شک شکل‌گیری هیئت ورزش‌های دانش‌آموزی به‌عنوان یک هیئت نوپا در دل معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان، مانند تمام بخش‌های دیگر در نخستین قدم جهت رشد و ارتقاء به حمایت همه‌جانبه از طرف ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط نیاز دارد و عدم حمایت و همکاری در روند انجام مطلوب فعالیت‌ها تداخل عمیقی ایجاد خواهد کرد.

با توجه به ماهیت مسابقات که در رأس آن دانش‌آموزان ورزشکار و مربیان قرار دارند، جهت پیشبرد مطلوب اهداف در وهله نخست برنامه‌ریزی صحیح را در دستور کار قرار دادیم تا با حمایت ارگان‌ها، سازمان‌های مرتبط و رسانه‌ها در جهت بنیادی کردن موضوع ورزش و سلامت در سطح مدارس تلاش خود را به کار گیریم.

همچنین لازم به ذکر است که پوشش خبری مناسب از نتایج مطلوب و بازدهی ورزش در سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان در محیط‌های سالم ورزشی است و تأثیر آن بر بهبود روابط اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و غیره می‌تواند در جذب بیشتر مخاطبان به محیط‌های ورزشی بسیار مؤثر باشد.

حمایت و قدرت رسانه و تبلیغات در دنیای مدرن امروز بر سرعت همه‌گیری و رشد عادت‌های خوب و سالم در جامعه بسیار تأثیرگذار است. انتظار این هیئت از رسانه‌های استان، پوشش خبری و انتشار فعالیت‌های مفید و مؤثری است که قابلیت نشر در بین عموم مردم و جامعه را دارد. امید است که در سایه الطاف الهی بتوانیم سهم کوچکی در سلامت جسمی و حرکتی فرزندانمان داشته باشیم.

در پایان از حمایت‌های مدیرکل آموزش و پرورش استان و مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان کمال تشکر و قدردانی را دارم.

همان‌طور که گفته شد، هیئت ورزش‌های دانش‌آموزی استان همدان در سال گذشته توانسته برنامه استعدادیابی را در سطح مدارس استان با مشارکت ادارات آموزش و پرورش در 34 رشته ورزشی و برای مقاطع تحصیلی ابتدایی دوره اول و دوم، متوسطه اول و دوم برگزار نماید.

نیاز است که سایر هیئت‌های ورزشی استان نیز در کنار این هیئت در راستای شناسایی و انتخاب دانش‌آموزان مستعد ورزشکار برنامه‌هایی را در سطح استان داشته باشند تا بتوانیم از ظرفیت افرادی که دارای استعداد‌های خوبی بوده و ناشناخته هستند بیشتر استفاده کنیم. در دولت سیزدهم شاهد توجه ویژه به ورزش دانش‌آموزی هستیم که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اجرای طرح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به‌منظور افزایش سرانه ورزشی مدارس اشاره کرد که استان همدان نیز در این طرح رشد بسیار خوبی داشته. مربیان تربیت بدنی در مدارس می‌توانند کمک خوبی برای شناسایی استعداد‌های برتر ورزشی باشند و آن‌ها را به سمت رشته‌ای که بدان علاقه‌مند بوده و دارای استعداد خوبی هستند سوق دهند.

شناسه خبر 83309