شناسه خبر:83415
1403/3/19 17:04:59

فرماندار همدان گفت: ماندن پول در حساب دستگاه‌ها هیچ توجیهی ندارد، پولی که به حساب دستگاه‌ها واریز می‌شود، باید جذب شده و نباید در حساب دستگاه‌های اجرایی باقی بماند؛ اگر این اتفاق افتاد، باید درباره مدیر آن اداره تجدید نظر شود.

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار :

مسلم مخفی روز شنبه در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان همدان که در سالن جلسات شهدای دولت فرمانداری با حضور جمعی از مدیران ذی‌ربط برگزار شد، با اشاره به رحلت آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی، فقدان این عالم وارسته را ضایعه‌ای بزرگ خواند و تصریح کرد: ایشان به‌جد دلسوز مردم، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد و نگاه باز به مدیران و مسائل توسعه‌ای استان بودند و اوج اخلاق‌مداری‌ خودشان را زمانی نشان دادند که در انتخابات خبرگان رهبری برای تبریک انتخاب آیت‌الله موسوی اصفهانی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی در دفاتر آنان حضور پیدا کرد.
وی با این بیان که آیت‌الله طه‌محمدی سال‌ها در مسیر پرورش طلاب علوم دینی زحمت کشیدند و خوشنام زیستند و اکنون به رحمت حق شتافته‌اند، از فقدان این عالم در استان ابراز تأسف کرد.

* دولت مردمی ایران قوی یک نام‌گذاری سیاسی نبود

فرماندار همدان در ادامه بیان کرد: برخی از نام‌گذاری‌ها سیاسی است، اما «دولت مردمی ایران قوی» که شهیدرئیسی روی آن تأکید داشتند، برگرفته از سیره اخلاقی بوده و یک نام‌گذاری مردمی برگرفته از متون اسلامی بود؛ با اعتقاد راسخ به اینکه حضور مردم نصرت‌رسان الهی است، خدا را شاکریم که در این دولت خدمت گزار مردم بوده‌ایم.

مخفی با این توضیح که دولت سیزدهم روزگار سخت خود را گذرانده بود و وقت میوه‌چینی آن بود که این اتفاق افتاد، تصریح کرد: اگر این‌روزها تلویزیون را نگاه کنید، افتتاح پروژه‌های بزرگی مانند آنچه در سیستان انجام شد را می‌بینید.

وی سپس گفت: در سال 1402، اتفاقات خوبی را در سطح شهرستان شاهد بودیم؛ این را هم براساس ارزیابی مبتنی بر مستندات وزارت کشور عرض می‌کنم که طبق برآوردها فرمانداری همدان مفتخر به دریافت رتبه عالی و بالاترین رتبه طی سال‌های اخیر شد که تشکیل کارگروه‌ها و مصوبات دلیل این انتخاب بوده است.

فرماندار همدان با تأکید بر اینکه ما وقتی برای از دست دادن نداریم، تصریح کرد: آب‌رسانی به بخش روستایی با اعتبار 68 میلیارد تومان، آب‌رسانی شهری با اعتبار 168 میلیارد تومان و ارائه خدمات مربوط به فاضلاب با اعتبار 99 میلیارد تومان، تنها بخشی از اقداماتی بوده که در شهرستان همدان در بخش عمرانی صورت گرفته است.

مخفی ادامه داد: روکش آسفالت 36 کیلومتر راه روستایی و ایجاد 17 کیلو متر راه جدید روستایی نیز از دیگر اقدامات انجام‌شده است.

* از وضعیت دانش‌بنیان‌ها راضی نیستیم

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری شهرستان همدان، به پروژه گردشگری پارک ساحلی اکباتان اشاره و مطرح کرد: در مسیر سد اکباتان محور پارک ساحلی ایجاد شده، اما متأسفانه این پروژه فراموش شده؛ درحالی که این مسیر ازنظر گردشگری با گنجنامه برابری می‌کند.

فرماندار همدان درباره اتقاقات رخ‌داده در بخش اشتغال شهرستان نیز عنوان کرد: سال گذشته سهمیه شهرستان پنج هزار و 600 نفر بود که به تعداد 6 هزار و 200 مورد انجام شد؛ البته میزان راستی‌آزمایی این آمار که توسط تهران انجام شده نیز 98 درصد بوده است.

مخفی درباره شرکت‌های دانش‌بنیان نیز با بیان اینکه از وضعیت دانش‌بنیان‌ها راضی نیستیم، به پرداخت 17 میلیارد تومان تسهیلات در این بخش اشاره کرد و گفت: سال گذشته 16 شرکت دانش‌بنیان در شهرستان همدان به ثبت رسید.

فرماندار همدان نیز با این توضیح که در بخش مشاغل خانگی 25 میلیارد تومان پرداخت تسهیلات داریم، بیان کرد: در حوزه صدور مجوز کسب‌وکار نیز با صدور 13 هزار مجوز، 60 درصد افزایش داشتیم.

* کنترل حساب‌های دستگاه‌های اجرایی مهم است

فرماندار همدان سپس با این بیان که کنترل حساب‌های دستگاه‌های اجرایی مهم است، اظهار کرد: ماندن پول در حساب دستگاه‌ها هیچ توجیهی ندارد، پولی که به حساب دستگاه‌ها واریز می‌شود، باید جذب شده و نباید در حساب دستگاه‌های اجرایی باقی بماند؛ اگر این اتفاق افتاد، باید درباره مدیر آن اداره تجدید نظر شود.

مخفی متذکر شد: ما باید فرصت خدمتی که در اختیار داریم را قدر بدانیم، چراکه معلوم نیست خداوند متعال همیشه آن را در اختیارمان قرار دهد.

وی سپس با ابراز گلایه از شرکت ساخت و توسعه در به ثمر نرساندن پروژه‌ها، توضیح داد: برخی پروژه‌ها 95 درصد پیشرفت داشته‌اند، اما رها شده‌اند؛ برای مثال پروژه راه‌آهن همدان در ایجاد یک ترمینال مناسب متوقف شده است، اغلب مسافران این مسیر زائران آقا امام رضا علیه‌السلام هستند و ما داعیه پیشرفت مبتنی بر توسعه گردشگری داریم؛ این وضعیت اصلاً در شأن مردم نجیب همدان نیست.

* برگزاری انتخابات با 5 هزار مجری

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود به شهادت رئیس‌جمهور نیز گریزی زد و یادآوری کرد: این اتفاق ناخواسته سبب برگزاری انتخابات زودهنگام در کشور شد، امیدوارم هر دولتی مستقر می‌شود، همین راه را ادامه دهد و پروژه‌ها را به سرانجام برساند.

فرماندار همدان در پایان سخنان خود اضافه کرد: براساس قانون انتخابات زودهنگام کشور در این برهه در کمتر از 20 روز دیگر برگزار خواهد شد؛ برای آماده‌سازی ستاد انتخابات نیاز به یک فرآیند هفت‌ماهه جهت برنامه‌ریزی است، اما اکنون این کار یک‌ماهه انجام می‌شود. البته ما با یک اقدام بسیار مهم سیاسی که ابعاد انتظامی، امنیتی و پشتیبانی داشته و پنج هزار نفر مجری دارد، مواجهیم و تمرکز خود را بر این بخش قرار داده‌ایم.

* اولویت اصلی بودجه سال 1403 توجه به اقشار محروم است

معاون هماهنگی و برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه بودجه امسال دومرحله‌ای شده است، عنوان کرد: مرحله نخست تبصره‌ها بود که تصویب شد و مرحله دوم جداول بودجه بود که هنوز ابلاغ نشده است.

مهدی وفایی خاطرنشان کرد: بودجه سال 1403 چند ویژگی خاص دارد که با توجه به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» عمده هدف‌گذاری آن رونق تولید با افزایش مشارکت مردم است.

وی ادامه داد: اگر مردم وارد کار نشوند، هیچ توسعه‌‌ای اتفاق نخواهد افتاد و ما معتقدیم بودجه‌های دولتی یک کاتالیزور و تسهیل‌کننده برای بخش خصوصی است.

این مقام مسئول تصریح کرد: اولویت اصلی بودجه سال 1403 توجه به اقشار محروم و قشر ضعیف جامعه، کنترل تورم و قرار گرفتن در چارچوب برنامه هفتم بودجه است که امیدوارم این چارچوب به توسعه هرچه بیشتر استان کمک کند.

وفایی سپس با ابراز ناخرسندی از عملکرد برخی دستگاه‌ها در جذب اعتبارات، بیان کرد: اعتباری که سال 1401 به دستگاه‌های اجرایی دا‌د‌ه‌ایم، تا شهریورماه 1403 در حساب برخی از آنان مانده بود؛ این بدان معنا است که دستگاه‌ اجرایی پول را دور می‌ریزد و آتش می‌زند!

وی با این بیان که من اگر جای فرماندار بودم به دستگاه‌هایی که پول را نگه داشته‌اند دیگر اعتباری نمی‌دادم، اذعان کرد: 800 میلیارد تومان اعتبار از سال قبل در حساب برخی دستگاه‌ها باقی مانده بود که اسامی را به فرماندار می‌دهیم، چراکه این مدیران هم به استان ضرر می‌زنند و هم به خودشان و باید این مسئله پیگیری شود.

معاون هماهنگی و برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همدان اضافه کرد: خواهش من این است که وقتی پولی واریز می‌شود، در سریع‌ترین زمان ممکن آن را جذب کنید؛ مثلاً اگر پیمانکار مطالبه می‌کند، پرداخت کنید، چون در غیر این صورت با گذشت زمان از ارزش آن پول کاسته می‌شود.

وفایی توضیح داد: اکثر اعتبارات استان‌ها 25 تا 30 درصد کل اعتبارات عمرانی کشور است و باقی اعتبارات در اختیار وزارتخانه‌ها است؛ یعنی اعتبار عمرانی سال 1402 حدود 350 هزار میلیارد تومان بود که کمتر از 50 هزار میلیارد تومان در استان‌ها توزیع شد و 70 درصد در وزارتخانه‌ها است. پس اگر از استان به پروژه‌ای اعتبار داده می‌شود، شما مدیران باید پیگیری کرده و از اعتبارات ملی از طریق وزارتخانه‌ها نیز استفاده کنید.

وی تأکید کرد: ظرفیت‌هایی در قانون بودجه وجود دارد که گلوبال است؛ مثل تهاتر بدهی‌های دولت یا ظرفیت ماده 56 قانون الحاق و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که می‌توانید از آن استفاده کنید، البته جذب این اعتبارات نیازمند پیگیری است.

این مقام مسئول با این بیان که نیاز است اولویت را به بهره‌برداری از پروژه‌های بالای 50 درصد پیشرفت و مناطق محروم بدهید، سخنان خود را به پایان برد.

شناسه خبر 83415