شناسه خبر:83446
1403/3/21 08:24:04

یک متخصص آسیب‌شناسی فک و دهان با بیان اینکه دندان‌های شیری در رشد کودک تأثیر بسیار بالایی داشته و همچنین ارتباط مستقیمی با دندان‌های دائمی دارند، گفت: کودکانی که بدون دندان شیری هستند، همواره در جویدن و هضم غذا با مشکل اساسی مواجه می‌شوند.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

دندان‌های شیری نخستین مجموعه دندان‌هایی هستند که از لثه بیرون می‌زنند و پس از چندسال، جایگزین مجموعه دیگری از دندان‌ها که دندان‌های دائمی نام دارند، می‌شوند. زمان رویش دندان در کودکان با یکدیگر متفاوت است؛ اما به‌طور کلی نخستین دندان در سال اول زندگی بیرون می‌زند، این دندان معمولاً بعد از 6 ماهگی در جلوی فک پایین رویش می‌کند و تا 6 ماه تأخیر در رویش دندان‌ها نرمال تلقی می‌شود. با درآمدن دندان‌های عقب در حدود 30-24 ماهگی، سیستم دندانی شیری کامل می‌شود که شامل 10 دندان در هر فک است. اغلب والدین به‌علت دائمی نبودن دندان‌های شیری کودک اهمیت زیادی به بهداشت آن‌ها نمی‌دهند، درحالی که دندان‌های شیری روی دندان‌های دائمی تأثیرگذار هستند.
مراقبت از کودک مراحل زیادی دارد که یکی از آن‌ها مربوط به دندان درآوردن او است. زمانی که کودک شما لبخند می‌زند و متوجه می‌شوید که دندان‌هایش بیرون زده‌اند، یعنی باید بهداشت دهانی را شروع کنید؛ در راستای آشنایی بیشتر با نقش دندان‌های شیری و همچنین ضرورت حفظ آن‌ها، گفت‌وگویی با دکتر ستاره شجاعی، متخصص آسیب‌شناسی فک و دهان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

متخصص آسیب‌شناسی فک و دهان با بیان اینکه دندان‌های شیری در رشد کودک بسیار مؤثر هستند و عادات غذایی او را بهبود می‌بخشند، گفت: همچنین دندان‌های شیری باعث می‌شوند تا کودک بتواند کلمات را به‌راحتی بیان کند؛ درنتیجه سالم نگه داشتن این دندان‌ها، موجب می‌شود که کودک رشد و یادگیری بهتری داشته باشد.

شجاعی با اشاره به اینکه دندان‌های شیری درنهایت می‌افتند و دندان‌های دائمی جایگزین آن‌ها می‌شوند، خاطرنشان کرد: اما این نکته نیز بسیار مهم است که خانواده‌ها از آن‌ها مراقبت کنند؛ چراکه وجود دندان‌های شیری جهت حفظ فضا برای دندان‌های دائمی و هدایت آن‌ها به جایگاه درست، لازم هستند.

وی اهمیت دندان‌های شیری را در جویدن و صحبت کردن دانست و افزود: بنابراین تلاش می‌شود تا حد ممکن دندان شیری که صدمه دیده یا پوسیده است، درمان و حفظ شود و باید بدانیم که سلامت دندان‌های شیری به‌خصوص دندان‌های قدامی در زیبایی و اعتمادبه‌نفس کودک مؤثر هستند.

این متخصص آسیب‌شناسی فک و دهان با بیان اینکه اگر دندان‌های شیری زودتر از موعد مقرر از دست بروند جای خالی آن‌ها توسط دندان‌های اطراف اشغال می‌شود، ابراز کرد: در این صورت دندان دائمی زیر دندان شیری فضای کافی برای بیرون زدن ندارد و ممکن است در زیر لثه بماند و یا از جای نادرستی بیرون بزند و به درمان‌های پیشرفته‌تر و با هزینه بیشتری در آینده نیازمند باشد.

شجاعی با اشاره به اینکه اگر دندان‌های شیری شدیداً پوسیده و یا دارای آبسه شوند و بدون درمان باقی بمانند ممکن است سبب تغییر رنگ و مشکلات ساختاری در دندان‌های دائمی زیرین شوند، عنوان کرد: دندان‌های شیری مینای نازک‌تری نسبت به دندان‌های دائمی دارند که سبب مستعدتر شدن این دندان‌ها نسبت به پوسیدگی می‌شود.

وی زود از دست دادن دندان شیری برای کودکان را یک مشکل در فرایند جویدن و گوارش غذا دانست و ادامه داد: به‌خصوص با از دست رفتن دندان‌های متعدد، فرآیند جویدن و گوارش غذا نیز با مشکل مواجه می‌شود و باید بدانیم که تکلم ما هم به دندان‌هایمان وابسته است و هنگامی که جای یک یا چند دندان خالی شود، ادای برخی حروف نیز بسیار مشکل می‌شود.

متخصص آسیب‌شناسی فک و دهان با تأکید بر رعایت بهداشت دهان از دوران کودکی و ارائه آموزش‌های لازم به فرزندان، خاطرنشان کرد: درصورت قابل درمان نبودن دندان‌های شیری و نیاز به کشیدن آن‌ها، دندان‌پزشک ممکن است بسته به نوع دندان ازدست‌رفته، از فضانگهدارها برای حفظ فضا و یا پروتزهایی جهت زیبایی و حفظ اعتمادبه‌نفس کودکان استفاده کند.

شجاعی با بیان اینکه متخصصین دندان‌پزشکی کودکان توصیه می‌کنند که با رویش نخستین دندان شیری و قبل از یک‌سالگی ویزیت دندان‌پزشکی کودکان صورت پذیرد، گفت: گاهی ممکن است این زمان زودتر نیز باشد و با توجه به اهمیت فراوان دندان‌ها، بهتر است والدین قبل از تولد نوزاد در مورد روند رویش و چگونگی بهداشت دهان و دندان‌ها اطلاعات درست و جامعی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه با رویش نخستین دندان شیری بهداشت دهان و دندان کودک به‌صورت جدی شروع شده و به‌خصوص پس از آخرین وعده شیر دندان‌ها باید با مسواک انگشتی و یا گاز استریل و غیره تمیز شوند، ابراز کرد: در غیر این صورت شیر در هنگام خواب دور دندان‌های کودک جمع شده و سبب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود؛ با رویش تعداد بیشتر دندان‌ها، باید با مسواک‌های معمولی دندان‌های کودک تمیز شوند.

متخصص آسیب‌شناسی فک و دهان با بیان اینکه با رویش دندان‌های شیری با راهنمایی متخصص کودکان بایستی شیر شبانه در نخستین زمان ممکن قطع شود، ادامه داد: آن‌قدر پوسیدگی‌ها به‌سرعت اتفاق می‌افتند که ممکن است والدین دچار این تصور اشتباه شوند که دندان‌ها پوسیده رویش کرده‌اند.

شجاعی حل شدن و تجزیه بافت‌های معدنی دندان را از عامل‌های پوسیدگی دانست و افزود: یکی از عوامل کاهش پوسیدگی، افزایش میزان مقاومت دندان است؛ پوسیدگی دندان نیاز به توجه زیادی جهت کاربرد اقدامات پیشگیرانه برای کاهش بروز آن و نیز درمان‌های ترمیمی دارد.

وی پیشگیری را بهترین و مؤثرترین راه مقابله با هرگونه بیماری ازجمله پوسیدگی دندان دانست و گفت: هزینه مصرف‌شده برای پیشگیری از پوسیدگی در برابر هزینه‌های درمان، بسیار ناچیز و کم است.

متخصص آسیب‌شناسی فک و دهان اقدامات پیشگیرانه ازجمله فلورایددرمانی را عاملی مهم در کنترل و جلوگیری از ایجاد پوسیدگی دندان در کودکان دانست و افزود: توجه به فراوانی پوسیدگی دندان در بین کودکان و میزان جذب فلوراید، نقش زیادی در کارآیی آن دارد.

شجاعی با بیان اینکه یکی از اَشکال فلوراید وارنیش است، عنوان کرد: به‌دلیل میزان جذب بیشتر، وارنیش‌فلوراید از روش‌های مؤثر فلورایددرمانی است؛ روش استفاده از وارنیش‌فلوراید و پس از آن مسواک زدن با خمیر دندان فلورایددار، پذیرفته‌شده‌ترین و بهترین روش پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان است که توسط مراکز بهداشتی و درمانی انجام می‌گیرد و برای ایزولاسیون کامل بهتر است روی یونیت دندان‌پزشکی و توسط دندان‌پزشک انجام شود.

همان‌طور که دانستیم، نخستین دندان‌هایی که از لثه بیرون می‌زنند، دندان‌های شیری هستند و این دندان‌های شیری بعد از چندسال، جایگزین دندان‌های دائمی می‌شوند. نخستین دندان هر کودک در سال اول زندگی او رویش می‌یابد، اما این زمان می‌تواند در هر کودکی متفاوت باشد.

بیشتر والدین به‌دلیل اینکه دندان‌های شیری در دهان کودک به‌طور موقت هستند، به بهداشت آن‌ها اهمیت نمی‌دهند، درصورتی که این دندان‌ها به رشد کودک و همچنین بر دندان‌های دائمی او تأثیر مستقیمی دارند.

این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که بدانیم بهداشت دهان کودک از همان لحظه‌ای که نخستین دندان در دهان او می‌روید، شروع می‌شود. در کنار آن دندان‌های شیری در صحبت کردن و همچنین خوردن مواد غذایی نیز بسیار مهم هستند که باید درصورت پوسیده شدن دندان یا هرگونه آسیب دیگر، برای درمان و حفظ آن‌ها اقدام شود.

متخصصین دندان‌پزشکی کودک همواره این نکته را به والدین توصیه می‌کنند که با رویش نخستین دندان شیری کودک، برای مراقبت‌های مورد نیاز آن با یک فرد متخصص و خبره در این زمینه مشورت داشته باشید. در پایان این نکته نیز یادآوری می‌شود که پیشگیری بهترین و مؤثرترین راه مقابله با هر گونه بیماری ازجمله پوسیدگی دندان است.

شناسه خبر 83446