شناسه خبر:83767
1403/3/29 13:22:47

وقتی شهید رئیسی دولت را تحویل گرفت، تولید نفت خام کشور حدود 2 میلیون و 300 هزار بشکه در روز بود و روزانه صادرات تقریباً 400 الی 500 هزار بشکه‌ای داشتیم.

کارشناس ارشد انرژی معتقد است از طریق وصول مطالبات نفت خام توانستیم بدهی‌های دولت قبل را بپردازیم و همچنین توسعه تجارت نفت و گاز منجر به افزایش تولید نفت و گاز و در نهایت همه این شاخص‌ها منجر به رشد اقتصادی بالا شد که این رویکرد‌ها خود را شاخص‌های بسیار مثبت کشور در صنعت نفت و گاز نشان داد که در دولت سیزدهم بر اثر توسعه تجارت خارجی انرژی کشور به دست آمد.

محمدصادق مهرجو، کارشناس ارشد انرژی درخصوص توسعه تجارت خارجی و رشد تولید و صادرات نفت و گاز کشور در دولت سیزدهم می‌گوید: وقتی شهید رئیسی دولت را تحویل گرفت، تولید نفت خام کشور حدود 2 میلیون و 300 هزار بشکه در روز بود و روزانه صادرات تقریباً 400 الی 500 هزار بشکه‌ای داشتیم. وی ادامه می‌دهد: با تمهیداتی که در دولت سیزدهم انجام شد، در شش ماهه دوم سال 1400 رقم تولید نفت خام کشور به 2 میلیون و 550 هزار بشکه در روز و سال بعد به تولید 2 میلیون و 770 هزار بشکه رسیدیم. در سال 1403 نیز به تولید روزانه 3 میلیون و 300 هزار بشکه در روز نزدیک شدیم.

این کارشناس انرژی توضیح می‌دهد: تولید روزانه نفت خام کشور طی سه سال گذشته و در دولت سیزدهم رشد سه برابری را تجربه کرد. این دستاورد با وجود تحریم‌های بسیار سخت به دست آمد. با کانال‌هایی که حاکمیت در اختیار داشت، توانستیم به دور زدن تحریم‌ها بپردازیم و افزایش تولید را رقم بزنیم.

مهرجو می‌گوید: از طریق وصول مطالبات نفت خام توانستیم بدهی‌های دولت قبل را بپردازیم و همچنین توسعه تجارت نفت و گاز منجر به افزایش تولید نفت و گاز و در نهایت همه این شاخص‌ها منجر به رشد اقتصادی بالا شد که این رویکرد‌ها خود را شاخص‌های بسیار مثبت کشور در صنعت نفت و گاز نشان داد که در دولت سیزدهم بر اثر توسعه تجارت خارجی انرژی کشور به دست آمد.

وی ادامه می‌دهد: وقتی دولت سیزدهم روی کار آمد، میزان زیادی نفت و میعانات گازی در شناور‌ها روی دریا‌ها داشتیم که دولت قبل نتوانسته بود آن‌ها را بفروشد. ظرفیت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس مشخص است و روزانه می‌تواند بین 400 تا 450 هزار بشکه میعانات گازی دریافت کند، 120 هزار بشکه از میعانات گازی پارس جنوبی نیز به پتروشیمی‌ها داده می‌شود، مقدار کمی از آن در بوس عرضه می‌شود و مابقی آن ذخیره شده بود.

این کارشناس ارشد انرژی تأکید می‌کند: ما نمی‌توانیم تولید را در پارس جنوبی متوقف کنیم، به همین دلیل میعانات گازی به عنوان یک محصول جانبی روی آب در داخل تانکر‌ها باقیمانده بودند.


منبع: روزنامه جوان

شناسه خبر 83767