شناسه خبر:83907
1403/4/2 14:59:26
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان:

عملکرد بانک‌های استان قابل قبول نیست

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ازدواج، اشتغال، تکالیف اقتصادی و ودیعه مسکن قابل قبول نیست.

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار :

سیدمجتبی حسینی روز شنبه در جلسه شورای هماهنگی بانک‌ها که با حضور متولیان امر در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، خطاب به پیمانی عنوان کرد: عملکرد اداره‌ کل میراث فرهنگی در بخش تسهیلات و عدم معرفی طرح‌ به بانک قابل قبول نیست؛ این دستگاه دو مرتبه تذکر دریافت کرده، اما توجهی نکرده؛ تسهیلات این دستگاه را گرفته و به دستگاه دیگر واگذار کنید.
وی ادامه داد: سهم معاونت علمی را نیز اگر با همین رویه پیش برود، می‌گیریم و به دستگاه‌های دیگر می‌دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان تصریح کرد: عملکرد راهداری، راه و شهرسازی، ارتباطات و بهزیستی نیز ضعیف بوده، در این بخش نیز طرح‌هایی که کامل نشده را عودت خواهیم داد.

حسینی سپس با تأکید بر اینکه طی نامه‌ای مراتب نارضایتی جدی استان را از بانک ملت اعلام می‌کنیم، تصریح کرد: همه بانک‌ها شرایطشان یکسان است، اما بانک ملت از انجام مأموریت‌های محوله خود سر باز می‌زند.

وی با تبیین عملکرد برخی از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، متذکر شد: اقتصاد نوین درمجموع 10 درصد، بانک شهر 15 درصد، توسعه صادرات 15 درصد و پست‌بانک 43 درصد پرداخت داشته‌اند؛ البته بنیاد شهید از پست‌بانک گلایه دارد که کار انجام نمی‌شود.

این مقام مسئول سپس با ابراز ناخرسندی از عملکرد استان در بخش جزء سه، اظهار کرد: میانگین استان 53 درصد بوده و افتضاح است؛ این عدد اصلاً قابل قبول نیست، چراکه ما قبلاً گفته بودیم جزء سه تا پایان خردادماه باید تکمیل شود.

حسینی خطاب به دستگاه‌ها تأکید کرد: منابع استان را نگه می‌دارید، می‌سوزانید، هم عملکردتان ضعیف است و هم مردم ناراضی‌اند؛ علاوه‌بر این در سطح ملی هم قدرت چانه‌زنی‌ ما کم می‌شود.

وی در ادامه با ابراز نارضایتی از برخورد کارشناسان و کارمندان با ارباب رجوع در بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی، اعلام کرد: برخی فکر می‌کنند از جیب خودشان می‌خواهند به مردم وام بدهند، این چه طرز برخورد است؟ تو کارمندی! حقوق می‌گیری که کار مردم را راه بیندازی.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان ادامه داد: این چه طرز بانکداری در استان است؟ بنده چندبار گفته‌ام اگر گیر ملی دارید، بیاید با استاندار محترم و نمایندگان مجلس به مرکز مراجعه و رفعش کنیم؛ چرا این کار را نمی‌کنید؟ چرا از حاشیه امن خود بیرون نیامده و کار را پیش نمی‌برید؟ این غیر از سنگ‌اندازی است؟

حسینی با ابراز انتقاد از عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ازدواج و اشتغال، تکالیف اقتصادی و ودیعه مسکن، یادآور شد: موردی داشتیم که مدیرعامل بانک می‌گفت این نوع پرداخت غیر قانونی است، اما وقتی با مقام کشوری نامه‌نگاری کردیم، موضوع حل شد.

وی تأکید کرد: وقتی با یک تلفن اعتبار می‌آید، شما چرا در حاشیه امن نشسته‌اید؟ انتظار ما این است که نگاه اکرام مشتری و ارباب رجوع از مدیران به تمام کارمندان در همه سطوح تسری پیدا کند؛ از هر 10 مراجعه به بانک‌ها 9 مورد نارضایتی مطلق است! این را هم براساس آمارها می‌گوییم که واقعاً اسفناک است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با این بیان که ابزار قانونی اجرایی را در دست داریم و هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا سرزده بر عملکرد کارمندان نظارت کنیم، اذعان کرد: آمار جذب تسهیلات برای طرح‌ها در بهزیستی، بنیاد برکت، کمیته امداد و بنیاد علوی بسیار پایین است.

حسینی ابراز کرد: پرداخت سهم استان از تبصره 18 بند الف را به پرداخت 70 درصد تا پایان سال 1401 منوط کرد‌ه‌اند که تاکنون این عدد 62 درصد است؛ تغییر این عدد به سمت مثبت مستلزم تلاش همه‌جانبه بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی است تا عدد به بالای 70 درصد برسد.

وی سپس افزود: 9 ماه تا پایان سال مانده، همه کمک کنید تا بتوانیم درصد پرداختی 1401 را بالا بیاوریم و جذب‌های 1402 را از پایان تیرماه شروع کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان این را هم گفت که در پرداخت‌های تسهیلات تبصره 18 و طرح‌های تولیدی، دستگاه‌های اجرایی سلیقه‌ای برخورد می‌کنند یا اولویت دستگاه با استان متفاوت است؛ امسال طی نامه‌ای تأکید کرده‌ایم که کار صرفاً براساس فرایند تعریف‌شده انجام شود که چهار مرحله دارد.

حسینی توضیح داد: در نخستین مرحله، دستگاه باید به تمام واحدهای خصوصی زیرمجموعه‌اش فراخوان بزند، در مرحله دوم که با اعلام فراخوان تقاضا‌ها انجام می‌شود، بررسی، اولویت‌بندی و چک کردن مدارک باید انجام شده و پیشرفت فیزیکی واقعی باشد، در مرحله سوم به‌صورت غیر رسمی طی جلسات کارشناسی با کمیته فنی و نظارت، پرونده‌ها بررسی و آماده ارسال به بانک می‌شود، در مرحله چهارم ابلاغ به بانک صورت گرفته و نگرانی‌ای از سوی بانک برای برگشت وجود ندارد.

وی آنگاه با این بیان که انتخابات هشتم تیرماه فرصتی برای خلق یک حضور ماندگار در عرصه سیاسی کشور بوده و وظیفه ما در جهت مشارکت‌افزایی روشن و جدی است، سخنان خود را در این بخش به پایان برد.

شناسه خبر 83907