شناسه خبر:84099
1403/4/7 15:45:00
رئیس کل دادگستری استان همدان عنوان کرد:

دستگیری 66 نفر از متواریان حکم قطعی در استان

رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه 16 پرونده قتل منجر به صلح‌وسازش در استان شده است، خاطرنشان کرد: همچنین 66 نفر از متواریان دارای حکم قطعی در همدان نیز دستگیر شدند.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

بهروز محمدی‌مهر پیش از ظهر پنجشنبه در نشست خبری خود و دادستان مرکز همدان با اصحاب رسانه که به‌مناسبت هفته قوه قضائیه در سالن جلسات دادگستری استان برگزار شد، ابراز کرد: مهم‌ترین چالش درون‌سازمانی موجود در دادگستری، اطاله در دادرسی است که این موضوع به‌دلیل فراوانی پرونده‌ها و انباشت آن‌ها در برخی از شعب و شهرستان‌ها ایجاد می‌شود.
وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدبهشتی و شهیدرئیسی و شهدای گران‌قدر قوه قضائیه به‌ویژه 72 شهید همیشه جاوید حادثه هفتم تیرماه، عنوان کرد: از دیگر چالش‌های موجود در حوزه قضائی این استان، کمبود کادر قضائی است که در این راستا از ابتدای خردادماه نخستین دوره کارآموزی را با حضور 20 نفر برگزار کردیم و قرار است این افراد در دادسرا و محاکم قضائی مشغول به کار شوند.

رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه حقوق عامه مردم از دغدغه‌های اصلی و اولویت‌های مهم دستگاه قضائی است، خاطرنشان کرد: در سند تحول و تعالی قوه قضائیه سه اصل مهم مد نظر است که مهم‌ترین آن کاهش مدت‌زمان رسیدگی به پرونده‌ها در مراجع مختلف قضائی است و ظرف سه سال باید موارد مطروحه در این سند را به سرانجام برسانیم.

محمدی‌مهر با اشاره به اینکه جلسات شورای قضائی استان و همچنین شورای معاونین دادگستری به‌صورت مستمر برای پیگیری مسائل مرتبط با دستگاه قضا برگزار می‌شود، گفت: تمامی نتایج مصوبات لازم‌الاجرای جلسات شورای قضائی را براساس برش‌های صورت‌گرفته و در هر فصل، از سازمان‌ها و نهاد‌های مربوطه مطالبه می‌کنیم تا گزارش‌های اقدامات انجام‌شده را منعکس کنند.

وی از کاهش آمار تصادفات ساختگی نسبت به سال‌های قبل خبر و ادامه داد: آمار‌های مربوط به این موضوع را از طریق سازمان پزشکی قانونی و اتوماسیون تحت وب دریافت می‌کنیم که این آمار نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است؛ از طرفی باید گفت این کار بیشتر توسط غیر بومیان انجام می‌شود. ضمن اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون هیچ گزارشی درخصوص تصادف‌های ساختگی به دستگاه قضائی واصل نشده است.

رئیس کل دادگستری استان همدان از اجرای طرح شمیم رضوی در راستای ارائه آموزش و مشاور‌های لازم به خانواده‌های در شرف طلاق خبر داد و افزود: براساس این طرح که از چند سال قبل آغاز شده است، آموزش‌هایی برای زوجین متقاضی طلاق درنظر گرفته شده و در کنار آن مشاوره‌های لازم نیز ارائه می‌شود که از 252 متقاضی طلاق، 126 فقره منجر به سازش شده است و از این رقم نیز 76 نفر مراجعه مجدد به دادگستری نداشته‌اند.

محمدی‌مهر با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از دو هزار نیرو در در دادگستری همدان برای تحقق عدالت مشغول به فعالیت هستند، ابراز کرد: دوشنبه‌های هر هفته برنامه ملاقات عمومی با مردم در دادگستری همدان انجام می‌شود؛ روز‌های پنجشنبه نیز با افرادی که برای آن‌ها حکم صادر شده اما اعلام می‌کنند که رأی صادره درست نبوده و نیاز به بررسی و اعلام نظر مجدد دارد، جلساتی برگزار می‌شود.

وی از برگزاری میز خدمت در راستای رسیدگی به پرسش‌های مردم و همچنین بررسی درخواست افراد دارای پرونده قضائی خبر داد و افزود: این برنامه به‌صورت هفتگی در محل برگزاری نماز جمعه همدان انجام می‌شود و در کنار آن حضور در مساجد و محلات نیز از دیگر اقدامات است.

رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه به‌‎مناسبت دهه امامت و ولایت دو هزار و 654 زندانی مشمول عفو رهبری شدند که از این تعداد 916 زندانی مربوط به استان همدان است، خاطرنشان کرد: از 916 زندانی مشمول عفو رهبری، 388 نفر آزاد و مابقی افراد نیز مشمول تخفیف یک یا دو درجه در پرونده شدند؛ همچنین دادگستری همدان در روز‌های پایانی سال گذشته هیئت مرکزی عفو و تخفیف مجازات محکومان را به این استان دعوت کرد و پرونده محکومان برای عفو را مورد بررسی قرار داد.

محمدی‌مهر با اشاره به اجرای قانون «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول» که باعث کاهش 40 درصدی ورود پرونده‌ به مرجع قضائی شده است، عنوان کرد: سرقت ازجمله جرائم پُرتکرار در استان همدان است که در این راستا قرارگاه مبارزه با سرقت در استان فعال شده و این قرارگاه محله‌های جرم‌خیز در سطح استان را شناسایی کرده و با رصد‌های صورت‌گرفته، شاهد کاهش آمار سرقت نیز هستیم.

شناسه خبر 84099