شناسه خبر:84690
1403/4/21 15:14:27

در گفت‌وگو با گندمکاران همدانی مشخص شد، آن‌ها همچنان در بخش‌های مختلف برداشت تا تحویل محصول در فصل درو با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند؛ از کرایه‌های نجومی توسط کمباین‌داران گرفته تا صف‌های طولانی برای تحویل و به خواب رفتن تریلی‌ها درب سیلوها.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش:

چندی پیش بود که سید حسین خوانساری؛ مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان در جلسه تخصصی خرید گندم عنوان کرد: هم‌اکنون تعداد 55 مرکز خرید استاندارد با ظرفیت بیش از 800 هزار تن، در استان با پراکنش مناسب در نقاط گندم‌خیز جانمایی شده که این مراکز پس از چندین مورد بازدید توسط کارشناسان این اداره کل بر اساس استاندارد لازم انتخاب شده‌اند تا ضمن سهولت در تحویل‌گیری گندم خریداری‌شده از کشاورزان، آن‌ها را در فضایی مناسب ذخیره کنند. بر اساس مصوبات کارگروه قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، نرخ خرید تضمینی گندم معمولی با چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیر مفید 17 هزار و 500 تومان تعیین شده. کشاورزان قبل از مراجعه به مراکز خرید جهت تحویل گندم باید با مراجعه به مراکز خدمات کشاورزی اطلاعات محصول کشت‌شده را در سامانه پهنه‌بندی ثبت کنند.
بر این اساس با توجه به آغاز فصل برداشت محصول گندم از مزارع برآن شدیم تا با دو تن از گندم‌کاران در شهرستان رزن و شهر قهاوند گفت‌وگویی را درخصوص برداشت، چگونگی تحویل و حمل‌ونقل محصول ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

کشاورز اهل روستای احمدآباد قهاوند با بیان اینکه بالغ بر 120 هکتار زمین زراعی دارد، گفت: در این بین میزان سطح کشت گندم حدود 35 تا 40 هکتار است.

احمد مرادی با تأکید بر اینکه قیمت تضمینی اعلام‌شده طی سال جاری برای محصول گندم 17 هزار و 500 تومان است اذعان کرد: میزان برداشت سالانه محصول بنا به شرایط جوی و میزان آب در دسترس متفاوت است اما سال جاری خوشبختانه شرایط مناسب را در میزان برداشت داریم.

وی با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر یکی از مسائل مبتلابه در خصوص برداشت، کمبود کمباین است زیرا در منطقه‌ این دستگاه وجود نداشته و منتظریم که از استان فارس چند دستگاه وارد شهرستان شود تصریح کرد: مسئله این است که بر حسب میزان کشت بالایی که در روستا صورت گرفته و کمبود کمباین رسیدن نوبت برداشت برای کشاورزان مشکل‌ساز است.

این کشاورز گندمکار با تأکید بر اینکه بنده شخصاً حدود 10 روز است که در نوبت گرفتن کمباین برای برداشت محصول قرار دارم اذعان کرد: در حال حاضر به ازای هر تن گندم آبی، کمباین‌داران سه میلیون و برای برداشت هر هکتار گندم دیم یک و نیم میلیون تومان از کشاورز دریافت می‌کنند.

مرادی ادامه داد: مسئله به همین جا ختم نمی‌شود بلکه فرسوده بودن کمباین‌ها خود موضوع دیگری است زیرا میزان ریزش محصول در مزارع را بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه برای تحویل محصول نیز با مشکل مواجهیم گفت: در حال حاضر در درب سیلوی کوریجان صف طولانی شکل گرفته و عنوان می‌کنند که می‌خواهیم محصول خود را به همدان انتقال دهیم حال آنکه در این مقطع زمانی بر درب این سیلوها نیز به‌دلیل مراجعه بالا شاهد شکل‌گیری صف‌های طولانی هستیم به طوری که حداقل یک و نیم تا دو روز تریلی‌های حامل گندم پشت درب سیلوها به خواب رفته و هزینه این توقف را از کشاورز به ازای هر تن بار 600 هزار تومان دریافت می‌کنند.

این کشاورز ادامه داد: در حال حاضر شرایط تحویل بار به‌قدری سخت شده که بیشتر کشاورزان محصول خود را به سیلوی سایر استان‌ها همچون استان مرکزی تحویل می‌دهند این در حالی است که وقتی این اتفاق رقم بخورد گندم برداشت‌شده از همدان به نام و به کام سایر استان‌ها ثبت می‌شود خاطرنشان کرد: مسئله این است که بیشتر در تعیین میزان افت نیز انصاف رعایت نمی‌شود اما من کشاورز چاره‌ای جز پذیرش عدد تعیین‌شده ندارم.

مرادی با بیان اینکه نبود کمباین در منطقه شرایط تحویل را بغرنج‌تر کرده تصریح کرد: این در حالی است که تنها در در روستای ما بالغ بر سه هزار هکتار زمین زیر کشت گندم و ‌جو قرار دارد.

وی ادامه داد: پیشتر نیز همین کمبودها را در حوزه برداشت و تحویل محصول جو نیز به‌صورت دشوار شاهد بودیم به گونه‌ای که کشاورزان به‌دلیل عدم دریافت سیلو‌ها مجبور شدند محصولشان را به قیمت هر کیلو هفت تا هشت هزار تومان به دلال شهرستان‌ها بفروشند، تنها دو تن از کشاورزان روستا توانستند جو برداشت‌شده را به دولت تحویل دهند و بقیه مجبور شدیم محصول را در بازار آزاد و به قیمت بسیار پایین برحسب نیازمان بفروشیم به گونه‌ای که اگر امروز سری به فامنین بزنید می‌توانید انبارها و خرمن‌های مملو از گندم‌هایی که به‌صورت آزاد از کشاورزان قهاوندی خریداری‌شده را مشاهد کنید.

در ادامه کشاورز گندمکار اهل بابانظر رزن نیز با بیان اینکه حدود 35 هکتار زمین کشاورزی دارد گفت: خوشبختانه به‌دلیل وجود شرکت تعاونی تولید بغراطی مشکلی برای تحویل گندم به‌صورت شبانه‌روزی نداریم به طوری که اگر یک کشاورز حتی یک فرغون گندم هم داشته باشد و شبانه به این مرکز مراجعه کند محصول او خریداری می‌شود.

اباسط کیهانی با ابراز اینکه خوشبختانه درصد افت تعیین‌شده نیز منصفانه است تشریح کرد: تنها مسئله آزاردهنده عدم تعیین نرخ مشخص برای کمباین‌داران است.

وی با بیان اینکه متأسفانه بیشتر کمباین‌داران قبل از برداشت محصول مبلغ مورد نظر را به ازای هر تن اعلام نکرده و همین مسئله منجر به نزاع و درگیری بین کشاورزان و کمباین‌داران می‌شود گفت: متأسفانه دولت در این زمینه اعمال نظر نکرده و این رانندگان هستند که تصمیم می‌گیرند.

این کشاورز اهل بابانظر رزن با تأکید بر اینکه خوشبختانه سال جاری بنا به بارش‌هایی که داشتیم در مزارع شاهد محصول خوبی بودیم اما متأسفانه تگرگ اخیر بخشی از محصول کشاورزان این منطقه را نابود کرد، گفت: البته کارشناسان بیمه در مزارع حاضر شده و گزارش‌های خود را درخصوص میزان خسارات تنظیم کرده‌اند ولی معلوم نیست چندرغازی به کشاورزان به‌عنوان جبران خسارت پرداخت شود یا خیر.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد باوجود تأکید مدیرکل غله، شرایط دریافت سیلوها و خرید از کشاورزان آنگونه هم که او عنوان کرده، گل و بلبل نیست؛ بلکه این مسئله همچنان پابرجاست که وقتی محصول برداشت‌شده در یک منطقه بنا به شرایط اقلیمی زیاد می‌شود زیرساخت ما جهت دریافت محصول کافی نیست به گونه‌ای که این مسئله خود منجر به خروج محصول از استان و ذخیره شدن آن در سیلوهای سایر استان خواهد شد.

از طرفی. این خانه را نیز باید به معاون امور اقتصادی استانداری نیز گرفت که چرا در شهر قهاوند که فاصله. اندکی با مرکز استان داشته و شرایط کشاورز وتحویل محصول تولید که یکسال برای تولید دانه دانه این محصول دل خوردن این گونه باشد و نهایتا مجبور شود محصول خود را به ثمن بخس بفروشد.

ونهایتا اینکه چرا در استانی که در آن هزارو پانصد دستگاه کمباین به گفته مدیر عامل تعاونی کشاورزی تراکتور کمباین داران هگمتانه وجود دارد کشاورزان قهاوندی با مشکل تامین کمباین دلایل درو محصول مواجه شوندو همین امر باعث شود که کمباین داران نیز فرصت استفاده کرده برای ارائه خدمت به ازای هر هکتاری سمت کذایی اعلام کنند.

شناسه خبر 84690