شناسه خبر:84691
1403/4/21 15:22:14

مدیر مؤسسه قرآنی خاتم‌الانبیا (ص) شهرستان بهار با بیان اینکه سال گذشته بیش از 23 هزار نفر در کلاس‌های عمومی آموزش قرآن این مؤسسه شرکت کرده و گواهینامه پایان دوره خود را دریافت کرده‌اند، گفت: راه‌اندازی قرارگاه فرهنگی صدرا برای پسران جوان و قرارگاه فرهنگی بشری برای دختران جوان از شاخص‌ترین اقدامات این مؤسسه است.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

یکی از بهترین و مؤثرترین راهکار‌های جذب نوجوانان و جوانان به قرآن و کلاس‌های آموزشی آن، ایجاد مؤسسه‌های قرآنی در شهرستان‌های هر استان است اما با توجه به اینکه عمده آن‌ها در شهرستان‌های مرکز هر استانی راه‌اندازی می‌شود، تردد برای همه افراد متقاضی با چالش‌ها و نگرانی‌هایی مواجه است.
فعالیت این مراکز بیشتر با حمایت‌های مردمی است و توانسته‌اند اقدامات مؤثر و مفیدی در جامعه ازجمله کشف و شناسایی استعداد‌های برتر قرآنی داشته باشند. در آموزه‌های دین اسلام نیز به مسئله آموزش این کتاب آسمانی و مفاهیم آن به مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان تأکید فراوانی شده و خداوند نیز وعده داده که جایگاه این افراد به گونه‌ای است که دیگران به حالشان غبطه می‌خورند.

در کنار این مسئله، هستند افرادی که به‌صورت داوطلبانه، قرآن را به دیگران آموزش می‌دهند و به اینکه مربی این کتاب آسمانی هستند افتخار می‌کنند. هرجا که کار‌ها با دستان توانمند مردم انجام شود، آن کار بسیار اثربخش و ماندگار خواهد بود. مصداق آن مجموعه‌های قرآنی مردمی و جلسات خانگی است که در سطح کشور در حال فعالیت بوده و از هیچ ارگان یا نهادی حمایت خاصی را دریافت نمی‌کنند و فقط با مشارکت مردمی و حمایت‌های خیرین اداره می‌شوند.

استان همدان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در تمامی شهرستان‌های آن شاهد فعالیت و برنامه‌های منسجم قرآنی هستیم. این بار به سراغ یکی از مؤسسات قرآنی فعال در شهرستان بهار رفته و گفت‌و‌گویی با آقای حمیدرضا قاسمی‌جمشید؛ مدیر این مجموعه داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

* مؤسسه قرآنی خاتم‌الانبیا (ص) شهرستان بهار فعالیت خود را از چه سالی آغاز کرده و رویکرد آن چگونه است؟

این مؤسسه فعال در سطح شهرستان بهار از سال 1386 فعالیت خود را با دریافت مجوز رسمی از اداره کل تبلیغات اسلامی استان همدان آغاز کرده و برای برای همه سنین با تحصیلات مختلف برنامه داشته و آموزش‌هایی را ارائه می‌دهد.

آموزش‌های عمومی روخوانی و روانخوانی، آموزش‌های تخصصی تلاوت و حفظ ازجمله این آموزش‌ها هستند. در کنار این مؤسسه، مدرسه خاتم‌الاوصیا (ص) نیز فعالیت دارد که دانش‌آموزان در این آموزشگاه علاوه بر کسب علم و دانش، مفاهیم قرآنی را نیز می‌آموزند. این مرکز به‌صورت خودجوش و مردمی اداره شده و همچنین تعامل خوبی با مساجد، حسینیه‌ها، هیئت‌های مذهبی، کانون‌های فرهنگی و پایگاه‌های مقاومت بسیج دارد. یک پایگاه بسیج نیز در خود این مؤسسه فعالیت دارد که به‌عنوان پایگاه قرآنی شهرستان بهار شناخته می‌شود و توانسته در سطح استان و کشور حرف برای گفتن داشته باشد.

*لطفاً در خصوص برنامه‌های این مرکز بیشتر توضیح دهید.

برگزاری کلاس‌های عمومی آموزش قرآن و صدور بیش از 23 هزار گواهینامه در سال‌های گذشته، برگزاری کلاس تخصصی آموزش تلاوت با حضور اساتید کشوری و استانی، برگزاری کلاس‌های تخصصی حفظ با حضور حافظان کل و مدرسان مؤسسه، برگزاری دوره‌های توانمندسازی معلمان با روش‌های نوین تدریس، برگزاری دوره‌های سبک زندگی قرآنی و انتقال مفاهیم این کتاب آسمانی به نوجوانان و جوانان، برگزاری دوره‌های خردسالان چهار و پنج ساله و القای مفاهیم قرآن با اشعار، داستان‌های قرآنی، نقاشی و رنگ‌آمیزی و بازی‌های کودکانه، برگزاری سلسله‌کرسی‌های تلاوت در مساجد شهرستان همراه با تفسیر توسط حجت‌الاسلام و المسلمین رضا مصباح؛ امام جمعه شهرستان بهار، برگزاری محافل انس با قرآن کریم در مناسبت‌های ملی و مذهبی با حضور قاریان کشوری، استانی و شهرستانی، مشارکت در برگزاری محافل ختم قرآن مساجد داخل شهر در ماه مبارک رمضان، مشارکت در اجرای برنامه‌ها و محافل قرآنی ادارات، مساجد، هیئت‌ها و تشکل‌های مذهبی شهر بهار، برگزاری مسابقات تلاوت، حفظ و مفاهیم، برنامه سالانه تجلیل از چهره‌های قرآنی از قبیل قاریان، حافظان، معلمان، اساتید، فعالان و خادمان در پایان ماه مبارک رمضان و برگزاری جشن تکلیف ویژه دختران و پسران ازجمله برنامه‌های این مؤسسه است.

* در حوزه فعالیت‌های فرهنگی چه برنامه‌هایی داشته‌اید؟

برگزاری همایش‌های ماهیانه قرارگاه فرهنگی دخترانه (12-25ساله) بشری شهرستان بهار با پشتیبانی معاونت فرهنگی سپاه ناحیه به تأسی از دستورات مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای (حفظه‌الله) برای کار با جوانان و با حضور بالغ بر 400 نفر از دختران جوان از 20 مجموعه فرهنگی و قرآنی دخترانه از شهر بهار، لالجین، صالح‌آباد و روستاهای تابعه که لازم به ذکر است این طرح از سوی سپاه انصارالحسین (ع) استان به‌عنوان شاخص‌ترین برنامه سال 1402 مورد تقدیر قرار گرفت، اجرای برنامه‌های فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی مختلف از قبیل ولادت‌ها و شهادت‌های ائمه اطهار (ع) توسط برادران و خواهران در داخل مجموعه یا بیرون از مجموعه، برنامه‌های اردویی، تفریحی و انگیزشی در اردوگاه‌ها و فضای فرهنگی و سالن‌های ورزشی، اجرای طرح کاشت نهال در طبیعت، برگزاری کارگاه‌های پرسش و پاسخ با محوریت مسائل اعتقادی و شبهه‌های رایج در جامعه، برگزاری جلسات آموزش خانواده با محوریت آثار استفاده از فضای مجازی، جوانی جمعیت و غیره و برگزاری پویش‌های مختلف برای حمایت از خانواده‌های محروم و کم‌برخوردار ازجمله جشن عاطفه‌ها، از شاخص‌ترین برنامه‌های فرهنگی این مؤسسه است.

* برنامه‌های دیگری برای نوجوانان و جوانان در نظر گرفته‌اید؟

در راستای ایجاد انگیزه در بین نوجوانان و جوانان حاضر در برنامه‌های مختلف، اقداماتی انجام داده‌ایم که ازجمله آن‌ها می‌توان به اختصاص یک نوبت سالن ورزشی فوتسال برای تمامی رده‌های سنی به‌صورت هفتگی، برگزاری اردو‌های مختلف درون‌شهری و برون‌شهری، برگزاری جشن تولد برای افراد شرکت‌کننده در برنامه‌های مختلف مؤسسه، برگزاری مسابقات مختلف ورزشی، زیارت اماکن مذهبی ازجمله مرقد مطهر آیت‌الله بهاری و بیت‌الشهدای شهرستان بهار و غیره اشاره کرد.

* برنامه‌های جاری و همچنین آتی این مؤسسه را بیان کنید.

تقویت برنامه‌های آموزشی در بخش‌های تلاوت، حفظ و مفاهیم، تشکیل مجمع حافظان با حضور مؤسسه‌های جامعه‌القرآن ‌الکریم، اداره تبلیغات اسلامی و فعالان عرصه حفظ، حضور مؤثر و فعال قرارگاه فرهنگی دخترانه بشری شهرستان بهار در روستاهای تابعه و راه‌اندازی گروه‌های دخترانه در روستاهای دیگر و پشتیبانی حضور آن‌ها در همایش‌های ماهیانه، راه‌اندازی قرارگاه فرهنگی پسرانه (9-15ساله) صدرا شهرستان بهار برای الگوسازی طرح و برنامه‌های فرهنگی و تجمع مجموعه‌های پسرانه در همایش‌های ماهیانه ازجمله برنامه‌های جاری و آتی این مؤسسه هستند.

همانطور که گفته شد، مؤسسه قرآنی خاتم‌الانبیا (ص) شهرستان بهار توانسته است از آغاز فعالیت خود در سال 1386 تاکنون برنامه‌های مفیدی را برگزار کند. ارائه آموزش‌های عمومی ویژه آحاد مردم و در کنار آن آموزش‌های تخصصی به‌ویژه صوت و لحن با حضور اساتید شاخص قرآنی از برنامه‌های همیشگی این مؤسسه است.

این مرکز در کنار برنامه‌های قرآنی، به اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی نیز توجه داشته و توانسته دو قرارگاه بشری و صدرا را با حضور دختران و پسران جوان راه‌اندازی کند.

در سال گذشته 32 هزار نفر از علاقه‌مندان در دوره‌های آموزشی عمومی این مؤسسه شرکت کرده و توانسته‌اند گواهینامه پایان دوره آموزشی را دریافت کنند. فعالیت مدرسه قرآنی خاتم‌الاوصیا (ص) در کنار این مرکز نیز قابل تقدیر است. آن‌ها علاوه بر ارائه برنامه‌های آموزشی مصوب وزارت آموزش و پرورش به دانش‌آموزان، مفاهیم قرآنی را نیز در قالب‌های مختلف ازجمله شعر، داستان، نقاشی و غیره آموزش می‌دهند.

این مؤسسه قرآنی یک پایگاه مقاومت بسیج نیز دارد که از آن به‌عنوان پایگاه قرآنی یاد می‌شود و توانسته در بین پایگاه‌های قرآنی استان، رتبه‌های شاخصی را کسب کند.

شناسه خبر 84691