شناسه خبر:85088
1403/5/2 17:20:30

استاندار همدان از حل مشکل دو واحد تولیدی استان خبر داد و گفت: این واحدها در مسیر فعالیت خود با مشکلاتی مواجه بودند که در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بررسی و گره از مشکلاتشان باز شد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز سه‌شنبه در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان همدان اظهار کرد: پرونده دامپروری در شهرستان نهاوند و موارد مربوط به آن بررسی و قرار شد با پرداخت 20 درصد از اصل بدهی، به مدت 9 ماه مشکلات این واحد تولیدی برطرف شود.

وی افزود: این واحد پرورش گوسفند پرواری در سال 1401 از محل تبصره 18، نزدیک به 9 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است که مالک به‌دلیل برخی از مشکلات در بازپرداخت آن ناتوان بود.

قاسمی‌فرزاد تصریح کرد: باید سازوکاری فراهم شود تا زمانی که واحد دامداری و مرغداری دچار خسارت می‌شود، همه کمک کنیم و از وقوع خسارات بیشتر جلوگیری شود.

وی ادامه داد: واحدهایی که اقساط تسهیلات خود را به‌موقع پرداخت نمی‌کنند، باید مستندات دلیل عدم پرداخت را آماده کنند.

استاندار همدان افزود: مشکلات مربوط به عدم پرداخت اقساط تسهیلات شرکت الکتروصنعت پرند فعال در شهرک صنعتی بهاران نیز بررسی و مقرر شد این شرکت 25 درصد از اصل بدهی خود را در طول یک‌سال پرداخت کند.

وی تأکید کرد: حمایت و کمک به تولیدکنندگان رویکرد اصلی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان همدان است.

استاندار همدان اظهار کرد: این تسهیلاتی که در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد، منابعی است که از اعتبارات مردمی تأمین می‌شود و باید در مورد مقرر به بانک‌ها بازگردد.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار هست که مطابق قانون تسهیل و رفع موانع تولید فرجه و فرصتی به دریافت‌کنندگان این تسهیلات داده شود، باید دلایل مستند و قانونی باشد.

قاسمی‌فرزاد تاکید کرد: یکی از واحدهای تولیدی که در چندسال گذشته حمایت شد و بعد از دو دهه به چرخه تولید بازگشت، نزدیک به 200 میلیارد تومان به بانک‌های مختلف بدهی دارد و باید بررسی دقیق شود که چرا این واحد در بازپرداخت تعهدات خود ناتوان بوده است.

وی ادامه داد: اگر دلایل به‌خاطر تحریم‌ها و موارد مشابه باشد، از این واحد حمایت می‌شود؛ اما اگر موضوعات مدیریتی و ناتوانی باشد، باید مشکلات برطرف شود، چراکه منابع مردمی باید به دیگر واحدهای تولیدی اختصاص یابد.

استاندار همدان گفت: در شرایطی که تأمین انرژی، سوخت و برق و بسیاری از نیازمندی واحدهای تولیدی در استان به‌موقع انجام می‌شود، کمترین توقع ما این است که این واحدها حساب‌های بانکی خود را به بانک‌های شهرستان محل تولید خود منتقل کنند.

وی اضافه کرد: اگر حساب بانکی به داخل استان انتقال یابد، محلی برای واگذاری تسهیلات به خود آن واحد یا سایر واحدهای تولیدی استان خواهد بود.

قاسمی‌فرزاد افزود: انتقال حساب واحدهای تولیدی به بانک‌های خارج استان به دور از انصاف و عدالت است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 85088