شناسه خبر:85682
1403/5/20 13:40:30
در گفت و گو با یک دختر 11 ساله حافظ قرآن کریم عنوان شد:

قدم برداشتن در مسیر قرآن عامل موفقیت و عاقبت بخیری انسان است

یک کودک 11 ساله حافظ قرآن کریم با بیان اینکه سراسر قرآن نور و روشنایی است، گفت: قدم برداشتن در مسیر قرآن عاقبت بخیری انسان‌ها و موفقیت در زندگی را به همراه خواهد داشت.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

نشستن پای صحبت‌های حافظان قرآن به ویژه اگر این حافظان از کودکان و نوجوانان باشند، سعادت بسیار بزرگی است که خداوند متعال نصیبم کرده است. هر بار که به سراغ یکی از این نخبگان قرآنی می‌روم و از نزدیک با آن‌ها آشنا می‌شوم، یک انگیزه بالایی در وجودم تقویت می‌شود که بیان آن قطعا به راحتی اتفاق نمی افتد. این بار به سراغ کودکی رفته ایم که هم حافظ قرآن است و هم در درس‌های مدرسه همچون سایر دوستانش سرآمد است و زندگی خود را از همان دوران کودکی که 5 سال سن داشته است با قرآن گره زده است. او می‌خواهد که در آینده علاوه بر اینکه یک نخبه قرآنی است، یک هنرمند اثرگذار نیز برای کشورش باشد، از همین ایام در گروه سرود تسنیم جامعه القرآن واحد خردسالان حضور پیدا کرده و در تلاش است که در آینده نیز مسیر هنر را در شکل دیگری و آن هم در رشته بازیگری سینما ادامه بدهد. همه این ویژگی‌ها به کنار که یک الگوی خوب برای همسالان خود نیز است، اخلاق و رفتارش نیز همان چیزی است که خداوند متعال در قرآن کریم به آن دستور داده و از مسلمانان نیز خواسته است که در طول عمر خودشان به این شیوه زندگی نمایند. اگر بخواهیم الگوهای این کودک حافظ قرآن را که به این سطح از موفقیت رسیده و صاحب افتخارات گوناگونی نیز می‌باشد، معرفی کنیم قطعا این فرد کسی است که او ساعت‌های زیادی را با ایشان زندگی کرده است و توانسته است مسیر درست زندگی را از او در کمترین زمان ممکن فرا بگیرد. برادر این نخبه قرآنی ما نیز از چهره‌های شاخص قرآنی جامعه القرآن همدان است و در قرائت و تلاوت قرآن در این استان حرفی برای گفتن دارد و توانسته است یک الگوی کامل برای خواهرش باشد و بتواند با حمایت‌های پدر و مادر او را تشویق به خواندن و حفظ آیات کلام الله وحی نماید. قطعا هر چقدر بخواهیم از ویژگی این کودکان برای شما بگوییم و آنها را شرح دهیم به فرصت‌های بیشتری نیاز داریم که در این مقوله نمی گنجد. به همین دلیل در ادامه به سراغ معرفی این نخبه قرآنی می‌رویم تا شما نیز با ایشان بیشتر آشنا شوید.
* لطفاً خودتان را معرفی کنید.

نازنین فاطمه رجبی هستم متولد 14 مهر ماه 1392 و دانش‌آموز پایه چهارم ابتدایی دبستان شهر بانو در شهر همدان

* حضور شما در کلاس‌های قرآنی از چه سالی بوده است و حفظ آیات وحی را در چند سالگی آغاز کردید؟

در سال 1397 وارد جامعه القرآن واحد خردسالان همدان شدم و بعد از ثبت نام در این مجموعه قرآنی، کلاس‌های روخوانی و روان خوانی را پشت سر گذاشتم و در ادامه بعد از دوسال در سال 1399 حفظ قرآن را شروع کردم و هم اکنون حافظ 7 جزء از کلام الله وحی می‌باشم.

* چه عاملی باعث شد که به سمت قرآن بروید؟

تشویق‌هایی که پدر و مادر عزیزم داشتند و همچنین برادر خوبم که خود ایشان نیز در کلاس‌های جامعه القرآن حضور داشتند باعث شد که من نیز این مسیر را پیش گرفته و ادامه بدهم.

* مشوق اصلی شما برای حفظ قرآن چه کسی بود؟

در این جا از زحمات پدر و مادر عزیزم که همواره حامی خوبی برای من بوده اند تا بتوانم در عرصه‌های مختلف به ویژه حوزه قرآنی، حرفی برای گفتن داشته باشم، تشکر و قدردانی می‌نمایم و در ادامه از برادرم که مشوق اصلی من بودند تا بتوانم در جامعه القرآن حضور داشته باشم و کلاس‌های آموزشی مختلف را سپری نمایم، تقدیر و تشکر می‌کنم. محمد امین بعنوان یک برادر دوست داشتنی در زندگی من بسیار تاثیرگذار بوده و خودش نیز از بچه‌های قرآنی می‌باشد که توانسته است موفقیت‌های بسیار زیادی را در زمینه قرآنی کسب نماید.

* روزانه چه مقدار قرآن تلاوت می‌کنید؟

برنامه اصلی من در هر روز انس با قرآن و تلاوت این کتاب آسمانی است. از صبح تا شب به دنبال حفظ آیات جدید، تثبیت آن و مرور آیات محفوظی هستم که بین 5 تا 6 ساعت طول می‌کشد.

* برنامه‌ریزی شما برای حفظ قرآن به چه صورت بوده است؟

برنامه روزنامه من به این شکل است که هر روز صبح، حفظ آیات قرآن را انجام می‌دهم و بعد از ظهر نیز تثبیت آیات و در ساعات شب نیز آیات محفوظی را دوره می‌کنم.

* حفظ قرآن چه تأثیری بر زندگی شما داشته است؟

باعث شده است که بتوانم از همان دوران کودکی که هم اکنون 11 سال سن دارم، با ویژگی‌های مختلف انسان‌ها از دیدگاه خداوند متعال و بر اساس تفاسیر قرآنی آشنا شده و حق بودن برخی از کار‌ها و یا باطل بودن آنها را تشخیص بدهم تا از مسیر الهی به آسانی خارج نگردم.

* تاکنون در چه مسابقاتی شرکت کرده و حائز رتبه شده‌اید؟

در مسابقات مختلف شرکت کرده و توانسته ام در مسابقات قرآن و معارف اسلامی آموزش و پرورش، مسابقات قرآن بسیج و همچنین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رتبه‌های اول تا دوم را کسب نمایم.

* الگوهای موفق شما در زندگی چه کسانی هستند؟

به نظرم همه کسانی که در مسیر قرآن قدم برداشته و یا افرادی که در جامعه القرآن حضور دارند، زندگی متفاوتی با کسانی دارند که از این کتاب آسمانی به دور هستند و همه آنها می‌توانند الگوهای خوب و مناسبی برای قرار گرفتن در این مسیر و عاقبت بخیر شدن باشند.

الگوی من نیز در این مسیر، خانم زهرا زمانی وفادار حافظ روشندل و نابغه قرآن کریم است که توانسته است با شرایط خاصی که دارد، قرآن را به طور کامل حفظ نماید.

*به غیر از حفظ قرآن، در چه زمینه‌های دیگری دارای استعداد می‌باشید؟

علاوه بر حفظ قرآن کریم، هم اکنون در گروه سرود تسنیم جامعه القرآن نیز حضور داشته و همچنین در خطابه خوانی و دکلمه خوانی نیز دارای مهارت خاصی هستم.

* برنامه شما برای آینده چیست؟

از خداوند می‌خواهم که در ادامه مسیر زندگی با قرآن مانوس بوده و در این راه قدم بردارم و بتوانم در آینده یک انسان مفید و اثرگذار قرآنی برای کشور عزیزم و هموطنان خودم باشم و نیز می‌خواهم که همچون استاد عزیز و گرانقدرم سرکار خانم روشنی یان که هم اکنون مدیر جامعه القرآن واحد خردسالان همدان هستند، توفیق حفظ کامل آیات الهی را داشته باشم.

* توصیه شما به کودکان و نوجوانان و همچنین خانواده‌های این عزیزان چیست؟

از تمامی همسالان و فرزندان عزیز ایران زمین می‌خواهم که مسیر قرآن را پیش گرفته و با این کتاب آسمانی انس بگیرند و در ابعاد مختلف آن مانند قرائت، حفظ و تفسیر نیز بتوانند رشد خوبی داشته باشند که قطعا این مسیر باعث سربلندی هر انسانی است و مردم نیز به وجود چنین افرادی افتخار خواهند کرد.

از خانواده‌های محترم نیز می‌خواهم که فرزندان خود را همچون کار‌های دیگر برای قرار گرفتن در مسیر قرآن هم تشویق و بیشتر از آن حمایت نمایند.

*در پایان اگر نکته ای مد نظر شما است، بیان بفرمایید.

از زحمات همه مربیان عزیزم در طول این 6 سال که با جان و دل برای من زحمت کشیدند کمال تشکر و قدردانی را دارم به ویژه خانمها جنتی، زند، حاجیلویی و روشنی یان که همواره مرا در این مسیر راهنمایی و هدایت کردند، سپاسگزارم.

همان طور که گفته شد؛ کودکان با تشویق‌هایی که از سوی خانواده صورت می‌گیرد و همچنین با عشق و علاقه ای که به مسیر قرآن دارند، اقدام به حفظ آیات الهی می‌نمایند. نازنین فاطمه رجبی می‌تواند یک الگو باشد برای تمامی کودکانی که هم سن و سال ایشان هستند و دوست دارند که مسیر قرآنی را به تازگی شروع نمایند. قرآن می‌تواند باعث رشد معنویت و اخلاق نیز در کودکان باشد و کودکی که از همان سنین شروع به حفظ قرآن کرده و با آیات این کتاب آسمانی انس گرفته و تفاسیر قرآن را نیز مطالعه می‌کند، قطعا در آینده علاوه بر موفقیت‌هایی که خواهد داشت در شناخت مسیر حق و باطل نیز دچار گمراهی و سردرگمی نمی شود. استان همدان دارای نخبه‌های قرآنی متعددی است که آن شاالله در طول سال به معرفی این عزیزان در صفحه مشکات خواهیم پرداخت و هستند در این بین، افرادی که در عین نخبگی گمنام بوده و توجهی به آنها نشده است.

شناسه خبر 85682