شناسه خبر:85789
1403/5/28 08:22:29

در بررسی‌های میدانی گروه خبری سپهر از شهرک ولی عصر (عج)، حصار شهیدمطهری و کوی صادقیه، مشخص شد که جوانان این مناطق از حداقل امکانات ورزشی نیز محروم هستند.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

علاوه‌بر این یک مدرسه تکواندو نیز در مدرسه خورشیدپور کوی اسلامشهر راه‌اندازی شده است و نوجوانان با حضور مربیان مستعد ورزشی در این محل مشغول فراگیری آموزش‌های لازم هستند که نیاز است به تقویت این مدارس ورزشی نیز توجه لازم بشود.

منطقه چهار شهرداری همدان نیز در راستای وظایف قانونی خود اقدام به ساخت یک زمین چمن مصنوعی در حصار راه علی‌آباد کرده است و صرفاً نوجوانان پسر از این محل استفاده می‌کنند و راه‌اندازی مدرسه فوتبال برای شناسایی استعداد‌های برتر ورزشی پسران زیر 12 سال نیز از دیگر اقدامات شهرداری در این منطقه بوده که امید است هرچه سریع‌تر شاهد آغاز فعالیت آن باشیم.

در کنار این موضوعات، یک سالن ورزشی استاندارد نیز توسط سپاه ناحیه همدان در کوی اسلامشهر به‌نام شهید عبدالرسول زرین برای رشته تیراندازی ساخته شده است که هم‌اکنون در اختیار حوزه مقاومت بسیج سردار شهید ناصر قاسمی بوده و صرفاً تیراندازان شهر برای آمادگی شرکت در مسابقات ورزشی تیراندازی، از این سالن استفاده می‌کنند.

در گزارش دوم به سراغ نوجوانان و جوانان شهرک ولی عصر (عج)، حصار شهیدمطهری و کوی صادقیه رفته‌ایم و گفت‌وگویی با این عزیزان درخصوص وضعیت مجموعه‌های ورزشی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

یکی از دختران نوجوان ساکن در شهرک ولی عصر (عج) با بیان اینکه باشگاه مکث چندین سال است در این منطقه به‌صورت خصوصی فعالیت دارد، عنوان کرد: متأسفانه توجهی به ساخت مجموعه‌های ورزشی برای دختران این منطقه صورت نگرفته است و ما فقط باشگاه مکث که در ورودی این شهرک و روبه‌روی مرکز صداوسیمای همدان به‌صورت خصوصی درحال فعالیت است را داریم. رشته‌هایی مانند کیک‌بوکسینگ، بوکس، تکواندو، کاراته و غیره در این باشگاه فعال هستند، اما دوستان همسال بنده در بسیاری از مواقع قادر به پرداخت هزینه‌های آن نیستند.

یک دختر جوان دیگر از فعالیت باشگاه پرورش اندام خصوصی به‌نام پیمان در شهرک ولی عصر (عج) خبر داد و گفت: این باشگاه بدنسازی زیر نظر اداره ورزش و جوانان فعالیت داشته و پنج روز هفته نیز در اختیار بانوان است که یکی از مشکلاتش تعطیلی آن در روز‌های جمعه بوده؛ بسیاری از اهالی این منطقه در سایر روزهای هفته مشغول به کار بوده و قادر به حضور در باشگاه نیستند.

وی با بیان اینکه فعالیت باشگاه زیر نظر کارشناس رسمی تربیت بدنی صورت می‌گیرد، اشاره کرد: با همه ویژگی‌های خوبی که این باشگاه دارد، اما چون خصوصی است، هزینه‌های زیادی باید برای استفاده از آن پرداخت شود که ما در این خصوص حق را به متولی باشگاه می‌دهیم؛ چون برای این کار سرمایه‌گذاری کرده است، اما باید شرایط مردم را در این منطقه که اکثراً از وضعیت مالی خوبی نیز برخوردار نیستند، درنظر گرفت. لازم است مجموعه‌های دولتی مختلفی در این منطقه برای رفاه بیشتر مردم و ایجاد شور و نشاط در بین جوانان، راه‌اندازی شود.

یک نوجوان پسر در ادامه از وضعیت سالن ورزشی مدرسه سجادیه شهرک ولی عصر (عج) برایمان گفت و ادامه داد: آموزش‌وپرورش ناحیه یک همدان سالن بسیار خوب و مجهزی را در مدرسه سجادیه راه‌اندازی کرده است که فقط در ایام سال تحصیلی فعال بوده و هرازگاهی نیز در روز‌های تابستان از این فضا توسط دانش‌آموزان همین مدرسه و معلمان آن استفاده می‌شود. در بیشتر روز‌های سال این سالن تعطیل بوده و هیچگونه بهره‌برداری از آن صورت نمی‌گیرد، با توجه به اینکه در شهرک شاهد کمبود فضاهای ورزشی هستیم، امید است که مسئولان تدبیری برای استفاده عموم نوجوانان و جوانان از این مجموعه ورزشی، داشته باشند.

نوجوانی دیگر از فعالیت یک مجموعه فرهنگی، تربیتی و ورزشی به‌نام مکتب حاج‌قاسم در شهرک ولی عصر (عج) خبر داد و افزود: مکتب حاج‌قاسم یک قرارگاه بزرگ برای اهالی این منطقه است که در آن علاوه‌بر فعالیت مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده پرتو امید، هیئت جوانان حضرت علی‌اکبر (ع) و پایگاه مقاومت بسیج سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی، مکانی نیز برای فعالیت‌های ورزشی از قبیل کشتی، تکواندو، بوکس و غیره درنظر گرفته شده است که افزون‌بر استفاده پسران از این مجموعه، دختران نیز در روزهای مختلف از کلاس‌های آموزشی و امکانات مکتب استفاده می‌کنند. در کنار این مجموعه ورزشی، یک باشگاه بدنسازی نیز داخل حسینیه و مجتمع فرهنگی حضرت خاتم‌الانبیا (ص) درحال فعالیت است، اما با درنظر گرفتن این مسائل، از مسئولان می‌خواهیم که مجموعه را بیشتر حمایت کرده و در حوزه ورزشی نیز آن را تقویت کنند.

یکی دیگر از جوانان ساکن در شهرک ولی عصر (عج) از فعالیت باشگاه ورزشی متعلق به واحد تربیت بدنی سپاه ناحیه همدان‌ به‌‎نام شهید ناصر قاسمی برایمان می‌گوید و ادامه می‌دهد: این سالن ورزشی در انتهای شهرک ساخته شده و افراد بسیار کمی به آن دسترسی دارند. دختران این منطقه هرازگاهی یک نوبت را هماهنگ کرده و با پرداخت هزینه، در این مجموعه ورزش می‌کنند. پسران نیز هرازگاهی در قالب تیم‌های دوستانه به رقابت در این سالن می‌پردازند و علت عدم استقبال از آن، هزینه‌هایی است که بسیاری از ما قادر به پرداخت آن‌ها نیستیم و هر وقت که بضاعت مالی وجود داشته باشد، به ورزش در این سالن اهتمام پیدا می‌کنیم.

یکی دیگر از نوجوانان با اشاره به کمبود فضاهای ورزشی در این منطقه و گلایه از عدم توجه مدیران به مناطق حاشیه شهر همدان، عنوان کرد: به‌خاطر این کمبود‌ها و بی‌مهری‌هایی که صورت گرفته است، بسیج محله اقدام به راه‌اندازی یک مجموعه ورزشی به‌نام آیت‌الله شهید اشرفی اصفهانی در مسجد حضرت رقیه (س) کرده که هم‌اکنون رشته‌هایی مانند دارت، تفنگ بادی، پینگ‌پونگ و غیره در آن فعال بوده و رشته دفاع شخصی نیز به‌زودی اضافه خواهد شد. اگر مسئولان به فکر ساخت فضای ورزشی در این منطقه نیستند، حداقل از مجموعه‌های مردمی فعال در حوزه ورزش حمایت داشته باشند.

جوانی دیگر از اهالی این شهرک ضمن قدردانی از اقدام به‌هنگام شهرداری همدان برای ساخت یک مجموعه ورزشی چمن مصنوعی برای نوجوانان و جوانان ساکن در شهرک ولی عصر (عج)، ابراز کرد: نزدیک به سه سال است که این زمین چمن مصنوعی در بوستان مهربانی راه‌اندازی شده و در همه ساعات نیز قابل دسترسی است؛ هم دختران و هم پسران از این فضا استفاده می‌کنند و نکته بسیار خوب دیگر که شاهد آن هستیم، شناسایی نوجوانان مستعد در رشته فوتبال برای حضور در مدارس فوتبال توسط شهرداری است. پذیرش از این افراد نیز در فرهنگسرای مهر انجام می‌شود و امید است که با اجرای چنین طرح‌هایی، شاهد کشف استعداد‌های گمنام ورزشی این منطقه باشیم.

جوانی دیگر ضمن گلایه از عدم حضور مسئولان در حصار شهیدمطهری و کوی صادقیه برای بررسی مشکلات مردم در حوزه‌های مختلف، خاطرنشان کرد: این دو منطقه فاقد فضای ورزشی هستند و علاوه‌بر آن مشکلات دیگری نیز از قبیل کم‌توجهی به موضوعات مختلف اجتماعی در این منطقه بیداد می‌کند؛ هر روز شاهد حضور معتادان متجاهر زیادی در این محله هستیم، به‌طوری که این مسئله تأثیرات بد زیادی روی کودکان و نوجوانان گذاشته است و باعث سلب آسایش ما نیز هست. نوجوانان و جوانان این محله برای ورزش کردن مجبور می‌شوند از یک زمین خاکی استفاده کنند که همین موضوع نیز باعث بروز آسیب‌های فراوانی شده؛ تاکنون هیچ مسئولی به سراغ ما نیامده و صرفاً برخی از افراد در ایام برگزاری انتخابات و برای جمع کردن رأی، به سراغ مردم این محله می‌آیند.

مع‌الوصف، همان‌طور که براساس بررسی‌های میدانی مشاهده شد و از طرفی مطالبی که شهروندان گرامی بیان کردند، شاهد بی‌توجهی مسئولان به حوزه ورزشی در این مناطق حاشیه شهر هستیم و این موضوع باعث افزایش آمار آسیب‌های اجتماعی زیادی نیز شده است.

یکی از نکات مثبت در شهرک ولی عصر (عج)، فعالیت مجموعه‌های مردمی است که برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان اقدام به راه‌اندازی رشته‌های مختلف ورزشی کرده‌اند و نیاز به توجه و حمایت دارند تا با وجود همه کمبود‌ها، بتوانند خلأها را کمی پُر کنند.

شهرداری نیز اقدام به ساخت زمین چمن مصنوعی در شهرک ولی عصر (عج) کرده و در کنار آن، به دنبال کشف استعداد‌های برتر ورزشی در قالب مدرسه فوتبال بوده، اما نیاز است که نسبت به افزایش فضاهای ورزشی به‌ویژه در حصار شهیدمطهری و کوی صادقیه اهتمام بیشتری داشته باشد.

هیچ‌گونه مجموعه ورزشی به متولی‌گری اداره ورزش و جوانان در این مناطق فعال نبوده و اقدامی نیز برای راه‌اندازی آن صورت نگرفته؛ امید است متولیان امر در این خصوص نیز پیگیری‌های لازم را انجام بدهند.

وجود مجموعه‌های ورزشی در رشته‌های مختلف که به‌صورت خصوصی درحال فعالیت هستند، در شهرک ولی عصر (عج) چشمگیر بوده و به‌خاطر کمبود فضاهای ورزشی دولتی، مردم مجبور می‌شوند به سراغ این‌گونه باشگاه‌ها بروند که در بسیاری از مواقع برای پرداخت هزینه‌های آن، با مشکل مواجه می‌شوند.

در پایان امید داریم که این گزارش یک تلنگر برای کسانی باشد که در طول تصدی مسئولیت خود، تاکنون هیچ بازدیدی از این مناطق نداشته‌اند و به نیاز‌های مناطق حاشیه شهر همدان نیز توجه نکرده‌اند که قطعاً ادامه دان این روش، باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی در این محلات خواهد بود.

 

 

 

شناسه خبر 85789