شناسه خبر:85841
1403/5/30 08:57:16
یک کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با سپهرغرب عنوان کرد:

تربیت فرزند صالح، مهم‌ترین دستاورد خانواده‌های قرآنی

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه مهم‌ترین دستاورد خانواده‌های قرآنی تربیت فرزند صالح و تحویل آن به جامعه است، ابراز کرد: خانواده در دین مبین اسلام جایگاه بسیار ارزشمندی داشته و ارائه آموزش‌های سبک زندگی اسلامی به فرزندان، از مهم‌ترین وظایف خانواده‌های قرآنی است.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

امروزه جایگاه خانواده و تأثیری که می‌تواند بر جوامع داشته باشد، بر هیچ‌کس پوشیده نیست و در دین مقدس اسلام همواره به آن توجه شده است. خانواده خوب می‌تواند اعضای خود را به رشد و کمال و در رأس آن به معنویت برساند که زندگی را برای همگان شیرین‌تر کند. خانواده‌های قرآنی دارای برنامه‌هایی هستند که هیچگاه افراط و تفریط را به خود راه نداده و همه اعضای آن برای موفقیت و رشد معنوی یکدیگر تلاش می‌کنند.
دشمن با شناختی که از خانواده‌های ایرانی دارد، همواره سعی کرده است که کانون گرم آن را مورد حمله قرار داده و از طرق مختلف به خانواده آسیب‌هایی را وارد کند. در این خصوص در برخی از ابعاد نیز موفق عمل کرده است! اما هنوز هستند خانواده‌هایی که الگوی زندگی خود را در تمامی مراحل مختلف آموزه‌های قرآن و دستورات الهی قرار داده و به آن اهتمام بالایی دارند.

اگر رشد فرزندان براساس تربیت مبتنی بر اسلام باشد و اعضای خانواده همواره عامل به دستورات قرآن باشند، قطعاً دچار اشتباه نخواهند شد و سعی می‌کنند که روحیات موجود در خانواده خود را به جامعه و زندگی دیگران نیز تزریق کنند.

توجه به خانواده‌های قرآنی و اهمیت دادن به آن‌ها از طرق مختلف مانند معرفی الگو‌های نمونه به دیگران، باعث می‌شود که دیگر افراد نیز در این مسیر حرکت کنند و این مسئله دست یافتن به قله‌های رفیع معنویت را نیز تسهیل می‌کند. برای درک بیشتر این موضوع به سراغ یکی از کارشناسان مذهبی استان همدان رفته و گفت‌وگویی را با ایشان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در تمامی تفکرات موجود حاکم بر جوامع دنیا مسئله‌ای با عنوان جامعه آرمانی یا مدینه فاضله وجود دارد، عنوان کرد: در این جامعه همه به دنبال آن هستند که ساختارهای موفقیت انسان را که باعث رشد و کمال او می‌شود، مورد بررسی قرار بدهند.

امین قلی‌زاده با اشاره به اینکه در جوامع غربی خانواده جایگاه خاصی ندارد و حتی در بسیاری از موارد به آن اهمیت داده نمی‌شود، گفت: حتی در بسیاری از کشور‌ها تربیت را از مهم‌ترین وظایف هر جامعه‌ای می‌دانند و معتقد هستند که خانواده نباید در تربیت فرزند خود دخالتی داشته باشد.

وی آغاز زندگی مستقل در سنین 15 تا 18 سالگی توسط فرزند در جوامع غربی را مورد نقد قرار داد و افزود: جامعه غربی در محوری حرکت می‌کند که فرزند در سنینی که نیاز به توجه دارد و می‌بایست به علایق او اهمیت داده شود، زندگی مستقل آغاز می‌کند. به‌واقع فرزند باید از همان دوران جدا از پدر و مادر خودش زندگی کند و خانواده هم نباید در کار‌های او دخالتی داشته باشند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه بیشتر نیاز‌های انسان در خانواده مرتفع می‌شود و همگی تا پایان عمر به کانون خانواده نیازمندیم، ادامه داد: متأسفانه در جوامع غربی شاهد این مسئله نیز هستیم که خانواده هیچ اهمیتی به تفکرات و اعتقادات فرزندش نمی‌دهد و فرایند رشد و تربیتش نیز برای آن مهم نبوده و در برخی از موارد برعهده انجمن‌ها و سازمان‌ها است.

قلی‌زاده با اشاره به اینکه هرگاه به نقش کلیدی خانواده در جامعه اهمیت داده نشود شاهد آثار شوم آن خواهیم بود، خاطرنشان کرد: در کشور‌های غربی بعد از اینکه مشکلات در فرزندان شدت یافته و گسترش می‌یابند، به دنبال راهکاری برای حل آن‌ها هستند؛ درصورتی که این مسئله از ریشه مشکل دارد.

وی با بیان اینکه در مقابل تفکرات غربی درخصوص خانواده و جایگاه آن تفکرات عمیق و مبتنی بر آموزه‌های دین اسلام وجود دارد، اشاره کرد: در جوامع اسلامی شاهد اهمیت دادن به جایگاه خانواده هستیم و نقش کلیدی در هر موضوعی را خانواده برعهده دارد؛ قرآن نیز بر مسئله خانواده و محور قرار گرفتن آن در تمامی ابعاد زندگی، توجه دارد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه رمز موفقیت هر خانواده‌ای تکیه زدن به آموزه‌های قرآنی بوده که خداوند نیز همه را ملزم به تبعیت از آن کرده است، ابراز کرد: در برخی از آیات قرآن کریم و حتی در روایات و احادیث ائمه اطهار (ع) نیز به ویژگی‌های خانواده و اخلاق در آن، تأکیدات فراوانی شده است.

قلی‌زاده با بیان اینکه خانواده برطرف کننده نیاز‌های مختلف انسان است و او را برای رسیدن به جایگاه‌های متفاوت زندگی آماده می‌کند، عنوان کرد: نیاز‌های انسان‌ها در هر شرایطی مختلف بوده و براساس تعامل با دیگران، ارضا می‌شود و نخستین جایی که آدمی می‌تواند برای برطرف کردن نیازهایش داشته باشد، خانواده است.

وی داشتن خانواده و برقراری تعامل از ابتدا تا انتهای زندگی را برای هر فردی لازم دانست و گفت: برخی این موضوع را مطرح می‌کنند که صرف داشتن خانواده اول که شامل پدر، مادر، برادر، خواهر و اقوام نزدیک است، برای انسان کافی بوده و او نیاز چندانی به خانواده دوم که همسر و فرزندان به‌شمار می‌آیند، ندارد؛ درصورتی که این مسئله یک تفکر غلط است که در جامعه رواج یافته و باید بدانیم که در همه شرایط زندگی به خانواده نیاز داریم.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه براساس نظریه ویلیام گلسر هر فردی در زندگی خود دارای پنج نیاز اساسی است، ادامه داد: این نیاز‌ها شامل بقا، عشق و احساس تعلق، قدرت و ارزشمندی، آزادی و تفریح و لذت است که نیاز به بقا لازمه اصلی برای زندگی کردن بوده و در رأس تمامی نیاز‌های انسان قرار دارد.

قلی‌زاده با اشاره به اینکه تمامی نیاز‌های انسان در خانواده مرتفع می‌شود و این نهاد در برطرف کردن نیاز‌های آدمی دارای جایگاه رفیعی است، عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم در خانواده قرآنی، آموزش آداب خوردن است که از نیاز‌های جسمی انسان بوده و آدمی آداب معاشرت و احترام گذاشتن به دیگران را نیز در خانواده فرا می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تربیت فرزندان خوب در جامعه یکی از دستاورد‌های خانواده‌های قرآنی است، اشاره کرد: اگر در رفع نیاز‌های انسان آموزه‌های اسلام و قرآن را مد نظر داشته باشیم، قطعاً خانواده نیز در کنار آن باعث می‌شود فرد به جایگاه درست و مهمی در زندگی خودش دست پیدا کند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه خانواده‌های قرآنی در ارائه آموزش سبک زندگی اسلامی به فرزندان یک رسالت مهم را عهده‌دار هستند، عنوان کرد: انسان در طول عمر خود همواره به یک آرامش خاطر نیاز دارد که این مسئله در بین خانواده‌های قرآنی وجود دارد و برای آن اهمیت خاصی قائل هستند. در کنار آن فراهم کردن یک سرپناه امن، از دیگر وظایف هر خانواده‌ای در قِبال فرزندان است.

قلی‌زاده نیاز‌های عاطفی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی را برای هر فردی مؤثر دانست و گفت: همه انسان‌ها نیاز به این دارند که دیگران او را دوست داشته باشند و او نیز نیاز دارد به دیگران محبت بورزد؛ این مسئله در خانواده‌های قرآنی نماد خوبی دارد و اگر پدر یا برادری در یک خانواده به نیاز‌های اساسی دختر خانواده توجه داشته باشند و شناخت دقیقی نیز از ویژگی‌های او به‌دست بیاورند، قطعاً آن دختر را برای رسیدن به خوشبختی واقعی، کمک خواهند کرد.

وی با بیان اینکه شکل‌گیری تفکرات قرآنی در ذهن فرزندان از همان دوران کودکی حائز اهمیت است، ابراز کرد: توجه به اخلاق براساس آموزه‌های قرآنی مقدم بر همه مسائل در زندگی است و اگر به اخلاق قرآنی اهمیت ندهیم یا نسبت به آن کم‌توجه باشیم، قطعاً در زندگی دچار چالش‌های جدی خواهیم شد.

این کارشناس مسائل مذهبی احترام به تمامی اعضای خانواده را از دیگر ویژگی‌های یک خانواده قرآنی دانست و ادامه داد: تقویت اعتمادبه‌نفس در بین فرزندان و همچنین تشویق و ترغیب آنان به حضور در جامعه با توجه به آموزه‌های اسلام، ازجمله مسائلی است که پدر و مادر خانواده باید به آن‌ها اهتمام ورزند.

قلی‌زاده با بیان اینکه هر چقدر توجه والدین به تربیت قرآنی فرزندان کم باشد او در آینده برای تشکیل خانواده دچار مشکلات بیشتری خواهد شد، اشاره کرد: باید مهارت‌های فرزندان را نیز براساس دستورات قرآنی تقویت کنیم و به رشد ذهنی و فکری آنان برای اینکه بتوانند در موقعیت‌های مختلف زندگی تصمیم‌های درستی بگیرند تا دچار مشکل‌ نشوند، کمک کنیم.

وی قرآن را بزرگ‌ترین مرجع برای مسائل روان شناختی انسان و به‌ویژه خانواده دانست و گفت: تربیت صحیح فرزند از ابتدای زندگی او شکل می‌گیرد و اگر پدر و مادر شناخت چندانی از تربیت اسلامی و قرآنی نداشته باشند، قطعاً شرایطی را برای کودک فراهم می‌کنند که دچار گمراهی در زندگی شود.

این کارشناس مذهبی نیاز به معنویت را بزرگ‌ترین مؤلفه وجودی هر انسانی دانست و افزود: خانواده‌ای که در برابر دیدگان کودکش نماز می‌خواند، باعث می‌شود که فرزند با مقوله نماز آشنا شده و ابتدا با تقلید از پدر و مادر و بعد از چندسال با یاد گرفتن کامل نماز و احکام آن، ارتباط معنوی خوبی با خداوند متعال برقرار کند.

قلی‌زاده تشکیل خانواده و ازدواج با همسری که دارای ویژگی‌های قرآنی است را یک ضرورت برای جوانان دانست و ادامه داد: شناخت درست از همسر در ابتدای آشنایی با او و تطبیق سلایق ایشان با آموزه‌های اسلامی و دینی، بسیار قابل اهمیت است و باعث می‌شود که خانواده‌های قرآنی در آینده نیز با رویکرد‌های مبتنی بر اسلام شکل گیرد.

همان‌طور که دانستیم، انسان در طول زندگی خود همواره نیاز به تعامل با دیگران دارد که در رأس آن‌ها، خانواده است که به او در همه ابعاد زندگی کمک می‌کند. خانواده می‌تواند باعث سعادت و خوشبختی اعضای خود شده و در برخی موارد نیز ضلالت و گمراهی را برای انسان به ارمغان می‌آورد؛ خانواده قرآنی، خانواده‌ای است که بتواند تشخیص درستی از شرایط موجود و اعضای خود داشته باشد و طبق معیار‌های درست، برای رسیدن به قله‌های موفقیت و سربلندی آن، تلاش همه‌جانبه‌ای را انجام دهد.

ترویج تفکرات خانواده‌های قرآنی در جامعه اسلامی باعث فراهم شدن بستر‌های لازم جهت تکامل سایر خانواده‌ها نیز می‌شود و می‌تواند ثمرات پایداری داشته باشد. همواره در دین اسلام شاهد توجه به جایگاه انسان براساس تقوای افراد بوده‌ایم و هیچ فردی نسبت به دیگری برتری ندارد، مگر اینکه تقوای او نسبت به دیگران بیشتر باشد و این خانواده است که زمینه لازم برای کسب معرفت الهی را در انسان تقویت می‌کند. در آیات الهی نیز به این موضوع توجه شده است که خانواده می‌تواند هم باعث سعادت دنیوی و هم سعادت اخروی انسان‌ها شود و در مقابل نیز افرادی را معرفی می‌کند که به توصیه‌های خانواده توجه نکرده و درنهایت به هلاکت رسیده‌اند که از مصادیق آن می‌توان به فرزند حضرت نوح (ع) اشاره کرد. امیدواریم که توسعه معارف قرآنی در جامعه مورد توجه همگان باشد و الگوی خانواده‌ها نیز در این خصوص احکام و دستورات الهی به‌ویژه کتاب آسمانی قرآن قرار بگیرد. هر چقدر که می‌توانیم از تفکرات غربی و سبک زندگی آن‌ها دوری کنیم تا زمینه ضلالت خودمان و دیگران را فراهم نکنیم.

شناسه خبر 85841