تأثیر آب گوجهفرنگی در کاهش فشار خون و کلسترول
سپهرغرب، گروه سلامت: متخصصان ژاپنی در آزمایشهای اخیر خود مشاهده کردند که آب گوجهفرنگی میتواند در کاهش فشار خون و کلسترول مؤثر باشد.
متخصصان علوم پزشکی و تغذیه در ژاپن معتقدند نوشیدن آب گوجهفرنگی که فاقد نمک باشد، سطح فشار خون و کلسترول بزرگسالانی را که در معرض بیماریهای قلبی- عروقی هستند، کاهش میدهد.
سرخرگهای کرونری، عروق خونی هستند که ماهیچههای قلب را تغذیه میکنند. درصورتی که این عروق دچار گرفتگی شوند، ماهیچههای قلب نمیتوانند میزان خون مورد نیاز خود را دریافت کنند؛ بیماری کرونری قلب (CHD) به حمله قلبی منجر میشود.
در این مطالعه متخصصان دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو در ژاپن به بررسی اطلاعات نزدیک به 500 نفر ازجمله 297 زن پرداختند.
آنها با تأکید بر تأثیر مصرف آب گوجهفرنگی فاقد نمک، اظهار کردند: مصرف آب گوجهفرنگی موجب کاهش چشمگیر فشار خون در 94 نفر از این افراد شده است. علاوه بر آن، میزان کلسترول بد خون 125 نفر از شرکتکنندگان در این مطالعه از 155 به 149.9 میلیگرم/ دسیلیتر کاهش پیدا کرد.
به گزارش اندی تیوی این تأثیرگذاری در میان مردان و زنان و همچنین گروههای سنی مختلف مشابه بوده است.