شناسه خبر:13549
1398/8/14 09:12:53

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: سیزدهم آبان در تاریخ انقلاب اسلامی در زمره حماسی‌ترین روزها است که اتفاقات مهمی در آن به وقوع پیوسته؛ از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران به وسیله دانشجویان پیرو خط امام در سال 1358 تا تبعید حضرت امام (ره) در سال 1342 به ترکیه و کشتار دانش‌آموزان در سال 57. شاید آن مساله‌ای که 13 آبان را در رده یکی از خاص‌ترین روزهای تاریخ جمهوری اسلامی قرار داده خروش انقلابی جوانان و نوجوانی بوده که با تکیه بر نیروی ایمان به خانه شیطان تاخته و بینی آن را به خاک مالیدند. در همان زمان نیز کسانی بودند که این حرکت بزرگ را مورد مذمت قرار دادند اما این کلام امام (ره) آنجا که فرمودند: "تسخیر لانه جاسوسی انقلاب دوم است." مسیر جدیدی را در راه مبارزه با امپریالیسم ترسیم کرد.

آنچه در ادامه می‌خوانید نگاهی به مراسم راهپیمایی 13 آبان مردم همدان در میدان امام است که با سخنرانی علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شده و با قرائت قطعنامه 6 بندی به پایان رسید:

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت 13آبان به عنوان روز استکبارستیزی و ابراز خرسندی از حضور خود در جمع مردم همدان بیان کرد: انقلابی که با رهبری امام خمینی(ره) در سال 42 شروع شد، حرکت خود را بر مبنای ختم شدن به ظهور حضرت حجت (عج) قرار داد.

علی آقامحمدی با تصریح به اینکه امریکا همیشه به دنبال بردگی مردم ایران بوده، خاطر نشان کرد: هنگامی که در دوران پهلوی قانون کاپیتولاسیون از طرف شاه ملعون به رسمیت شناخته شد، امام راحل(ره) آن را یک ننگ بزرگ برای ملت ایران توصیف کردند که اگر سگ امریکایی خلافی بکند قابل محاکمه نیست.

وی اظهار کرد: حضرت امام(ره) در آن دوران تنها شخصیتی است که به هرآنچه که گفته عمل کرده و با علم کردن پرچم مبارزه، هیمنه پوشالی امریکا را در هم شکسته است.

این مبارز سیاسی همدانی تصریح کرد: در آبان‌ماه سال 43 که حضرت امام تصمیم به سخنرانی در بین مردم گرفتند از طرف دربار شاهنشاهی پیام آمد که «اگر به شاه مملکت اهانتی صورت گیرد بهتر است تا سخنی در مذمت امریکا در کلام حضرت امام جاری شود.»

آقامحمدی با اشاره به مبارزات خود در دوران تبعید حضرت امام (ره) عنوان کرد: بنده در سال 56 به همدان برگشتم و در همین مکان فعلی که ما در آن گردهم امده‌ایم به سخنرانی پرداختم، هنگامی که جمعیت زیادی از مردم به میدان آمدند مجسمه شاه مورد حمله قرار گرفت که در نهایت توسط عمال رژیم از میدان برچیده شد.

وی با بیان اینکه حضرت امام تسخیر لانه جاسوسی را انقلاب دوم نامید، اضافه کرد: این حرکت زمانی به وقوع پیوست که حتی شوروی نیز با تمام زور و امکانات جرأت نداشت که حتی پرچم امریکا را به آتش بکشد اما انقلاب اسلامی 13 آبان را روز ذلت استکبار قرار داد.

     نقش ویژه دانش‌آموزان در پیروزی انقلاب اسلامی

نماینده مردم همدان در مجلس دوم با تاکید بر پررنگ بودن نقش دانش‌اموزان در پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کرد: در واقع زمینه‌ساز واقعه 13ابان، حرکت خودجوش دانش‌آموزان همدانی در 30 مهر سال 57 بود.

آقا محمدی با بیان وقایع سال 57 به حضور مردم همدان در تحولات انقلاب پرداخت و گفت: همافران ارتش در پایگاه نوژه همدان که برای نخستین بار دست به اعتراض علیه رژیم زدند، بعدها این شکل اعتراض در ارتش فراگیر شد که به دستگیری همافران منجر شد.

وی اضافه کرد: مرحوم آیت الله مدنی نیز در سال 57 با حمایت از همافران دستگیر شده، در تماس تلفنی رژیم شاهنشاهی را به تصرف پایگاه شاهرخی توسط نیروهای مردمی تهدید کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این دست قدرت الهی بود که امریکا را به دست ملت ایران به خاک مذلت بکشاند و هیمنه این جرثومه فساد را درهم بشکند. البته بعد از انقلاب اسلامی ایران هم دشمنی امریکا ادامه پیدا کرد و ملت ایران بودند که ایستادگی کردند.

     فتنه جدید آمریکا منحرف کردن شیعیان عراق از خواسته‌های به حق‌شان است

آقا‌محمدی با تاکید بر اختلاف‌افکنی‌های امریکا در منطقه یادآوری کرد: این اسرائیل و امریکا بودند که از تکفیری‌های منطقه پشتیبانی کردند و جریانات تروریستی در سوریه و عراق به پا شد. فتنه جدیدشان هم به میدان آوردن شیعیان عراق و منحرف کردن آنان از خواسته‌های به حقشان است.

وی در ادامه با تشریح فتنه سعودی-آمریکایی عنوان کردند: هدف آمریکا در اعتراضات عراق و لبنان این بود که از طریق درگیر کردن حشدالشعبی و حزب‌الله با بدنه مردم، مقاومت در منطقه را با یک چالش جدی مواجه کند که در این نقشه هم به حول قوه الهی شکست خورد.

     نقش مهم ایران در تعیین معادلات منطقه

این کارشناس مسائل سیاسی با تبیین نقش مهم ایران در تعیین معادلات منطقه خاطر نشان کرد: این ایران بود که با تقدیم شخصیت‌های بزرگی مانند شهید همدانی به مبارزه با تروریسم پرداخته و بساط آنان را از عراق و سوریه جمع کرد.

آقامحمدی با تاکید بر اراده ملت ایران برای مبارزه با استکبار بیان کرد: امروز امریکا دچار استیصال شده و از همین‌رو تحریم‌هایی را که یک بار علیه ایران اعمال کرده بود به صورت چند باره اجرا می‌کند حال آن‌که سلاح تحریم دیگر اثر خودش را از دست داده است.

     تحریم‌های نخ‌نما شده؛ اوج حماقت امریکا

وی ادامه داد: تکرار تحریم‌های نخ‌نما شده دولت امریکا علیه ملت ایران دیگر اهمیت خود را از دست داده و اوج حماقت امریکایی‌ها را نشان می‌دهد.

     لزوم احیای جلساتی نظیر جلسه مرحوم مسکین

این کارشناس مسائل اقتصادی در بخش پایانی صحبت‌های خود خطاب به دانش‌آموزان همدانی مطرح کرد: خود را دست کم نگیرید. مبارزات ما در زمان پهلوی از جلسات قرآن شخصیت‌های بزرگی مثل آیت الله تآلهی و حاج آقا مسکین شروع شد.

آقامحمدی با اشاره به سابقه روشن همدان در برگزاری جلسات قرآن، تاکید کرد: انتظار می‌‌رود که در شهر همدان 10هزار جلسه قرآن تشکیل شده و امید رهبر انقلاب (دامت برکاته) در اداره امور کشور به دست نوجوانان و جوانان محقق شود.

گفتنی است این مراسم نیز همچون سال‌های گذشته به صورت پرشور و با حضور همه اقشار مردمی برگزار و با قرائت قطعنامه 6 بندی توسط یکی از دانش‌آموزان به پایان رسید؛ اما توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که در این گونه برنامه‌ها و سایر مناسبت‌های مربوط به انقلاب اسلامی دخیل کردن نوجوانان و جوانان جهت برنامه‌ریزی و اجرای چنین مراسمی می‌توان بر کیفیت آن افزوده و از طرف دیگر تجارب و توانمندی‌های قشر جوان و نوجوان نیز قوت گیرد.

شناسه خبر 13549