شناسه خبر:56339
1401/3/19 09:13:41
معاون عمرانی استاندار همدان از بسته پیشنهادی استان به رئیس‌جمهور خبر داد؛

جاده علیصدر، کنارگذر غربی و تالوار، دانه‌درشت‌های همدان برای رئیسی

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: معاون عمرانی استاندار همدان گفت: چهارخطه کردن اتوبان همدان به علیصدر، آب‌رسانی از سد تالوار به همدان و پروژه کنارگذر غربی از پروژه‌های پیشنهادی استان به رئیس‌جمهور در سفر به همدان است.

فرزاد تیموری روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به نقاط مختلف کشور، عنوان کرد: پروژه‌های تعریف‌شده برای ارائه به آیت‌الله رئیسی در دو قالب عمرانی و اقتصادی و تسهیلاتی بخش خصوصی درنظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به تأکید استاندار همدان، جلسات ما با دستگاه‌های اجرایی از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شده، همه دستگاه‌ها پروژه‌های مورد نظر خود را ارائه کرده و جمع‌بندی کلی پروژه‌های عمرانی اولویت‌دار در اسفندماه انجام شده است.

معاون عمرانی استاندار همدان با بیان اینکه شیوع کرونا سفر رئیس‌جمهور به استان همدان را به تعویق انداخت، خاطرنشان کرد: برای سفر رئیس‌جمهور به همدان آمادگی کامل داریم؛ تعداد پروژه‌های قابل ارائه برای این سفر زیاد است، اما به‌علت سقفی که از سوی نهاد ریاست‌جمهوری مشخص می‌کنند، اولویت‌بندی شده و طبق نظر استاندار محترم پروژه‌های تأثیرگذار ارائه خواهند شد.

   سه پروژه مهم پیشنهادی استان به رئیس‌جمهور

تیموری با تأکید بر اینکه سعی بر بهره‌مندی همه شهرستان‌ها به نسبت جمعیتشان از پروژه‌ها است، اظهار کرد: چهارخطه کردن اتوبان همدان به علیصدر به‌دلیل تذکرات مداوم پلیس راه در راستای کاهش ترافیک و تصادفات و اهمیت گردشگری این محور، آب‌رسانی از سد تالوار به همدان و درنهایت پروژه کنارگذر غربی از پروژه‌های پیشنهادی به رئیس جمهور در سفر به استان است.

* افزودن 680 هکتار زمین به پهنه شهری همدان

وی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن در استان همدان، توضیح داد: با مطرح شدن طرح اقدام ملی مسکن در دولت قبل، پنج هزار و 800 نفر از ثبت‌نام‌کنندگان واجد شرایط بودند که از این تعداد برای یک‌هزار و 800 نفر تأمین زمین شده و مابقی که حتی مبالغی را هم واریز کردند، به‌دلیل کمبود زمین بلاتکلیف بودند؛ انباشت تقاضای مردمی و نیاز به مسکن، منجر به طرح احداث چهار میلیون واحد در دولت سیزدهم شد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه طرح جامع همدان با مشکل مواجه شده، افزود: در ابتدای کار نهضت ملی در شهر همدان، با مشکل تأمین زمین برای ساخت مسکن مواجه شدیم که بنا شد محدوده شهر گسترش پیدا کرده و به پهنه اضافه کنیم، مقرر شد اداره کل راه و شهرسازی 680 هکتار زمین پشت شورین را به شهر همدان اضافه کند که با توجه به مشکلات موجود، این 680 هکتار از اراضی راه و شهرسازی از طرح جامع جدا شد.

تیموری اضافه کرد: درنهایت با پیگیری‌های شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب شد 680 هکتار به شهر اضافه شود و مشاور ذی‌صلاحی انتخاب شد؛ کار تا حد قابل قبولی پیش رفته و فرآیند تهیه طرح مطلوب است. در شهرهای دیگر نیز با برگزاری جلسات متعدد با توجه به میزان تقاضایی که وجود داشت، تأمین زمین صورت گرفته و یک‌هزار و 136 هکتار زمین در سطح استان برای نهضت ملی شناسایی شده که امیدوارم در آینده نزدیک پروژه را آغاز کنیم.

   علت استعفای مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان چه بود؟

وی با اشاره به استعفای یوسفی، مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان همدان نیز تشریح کرد: براساس جمع‌بندی صورت‌گرفته در زمان انتصاب ایشان، قرار شد آقای یوسفی در این اداره‌ کل به‌کار‌گیری شود، اما مشکلاتی پیش آمد و شنیده‌ایم که استعفای خود را به وزارت راه‌ و‌ شهرسازی تحویل داده! ما هم تاکنون نامه استعفای وی که به استان تحویل شود را ندیده‌ایم.

معاون عمرانی استاندار همدان متذکر شد: استعفای وی به‌دلیل پروژه نهضت ملی مسکن نبود؛ مشکل این بود که مطابق قانون، شورای برنامه‌ریزی اختیار دارد به پیشنهاد استاندار یا رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، حق استفاده از اماکن دولتی را در اختیار اداره دیگری قرار دهد و این مهم یک امر کاملاً معمولی و قانونی بوده که کار مردم با امکانات دولتی پیش برود. در شورا مصوب شده بود حق استفاده از ساختمان‌های پشت دانشگاه صنعتی که متعلق به اداره راه و شهرسازی است، به دانشگاه صنعتی برای خوابگاه دختران واگذار شود که مشکلاتی در این بخش از سوی یوسفی به‌وجود آمد.

   خاک پروژه شهرک فرهنگیان بارور نبود

تیموری در پایان این بخش از سخنان خود به مشکل زمین پروژه شهرک فرهنگیان نیز گریزی زد و گفت: این مسئله از دغدغه‌های اصلی ما بوده، زمین پروژه ازنظر ژئوتکنیک و بارور بودن مورد مطالعه قرار گرفته و باید بارور شود، مشاوران آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و سازمان نظام مهندسی نیز درحال اصلاح خاک به‌وسیله حفر ستون سنگی و پُر کردن شن در آن هستند تا نتیجه مطلوب حاصل شده و کار آغاز شود.

  ا نتقال آب از تالوار به همدان با قدرت درحال انجام است

وی در ادامه با اشاره به پروژه آب‌رسانی از سد تالوار به همدان که ماحصل ریزش آب دو رودخانه همدان به پشت این سد است، ابراز کرد: این پروژه سال 83 و در خلال سفر رهبر انقلاب به همدان تصویب شده بود که در سال 92 افتتاح شده و از اهداف آن تأمین آب شرب همدان و چند شهر و روستا بود که با سرعت کمی پیش می‌رفت، مدتی بعد هم تعطیل شده و بلاتکلیف رها شد، تا جایی که در سال گذشته میلگردهای پروژه به سرقت رفت!

این مقام مسئول ادامه داد: بعد از این فرآیند و بلاتکلیفی، با بررسی‌های انجام‌شده این پروژه در اولویت استان قرار گرفت و در سه مرحله اعتبار قابل توجهی از وزارت نیرو به آن اختصاص یافت. طبق جلسات متعددی که برگزار شد، به گفته محرابیان (وزیر نیرو) این پروژه از اولویت‌های وزارت نیرو نیز به‌شمار می‌رود و تلاش‌ها برای پیگیری روند کار با قدرت ادامه دارد.

معاون عمرانی استاندار همدان با اشاره به اینکه تولید و جای‌گذاری لوله‌ها به‌طور مستمر درحال انجام است تا منبع پایدار آب همدان تأمین شود، اذعان داد: این را هم باید درنظر داشته باشیم که انجام، پیگیری و پیشرفت این پروژه سخت است؛ ضمن اینکه کشور ما جزء مناطق خشک دنیا بوده و از دیرباز نگهداری آب با دقت انجام می‌شده، بنابراین باید اصلاح الگوی مصرف صورت گیرد و با توجه به اینکه تأمین آب بحران‌های خاصی دارد، صرفه‌جویی یک امر جدی تلقی شود.

   تصویب طرح جامع علیصدر

تیموری در بخش دیگر سخنان خود غار علیصدر را مورد توجه قرار داده و افزود: از آنجایی که محیط غار بسته بوده و امکان تهویه در آن وجود ندارد، به مدت دو سال تعطیل بود و نیاز به تصمیمات جدی داشت؛ از دیگر سو، فعالان گردشگری هم اصرار داشتند اگر غار باز نشود، به مشکل برمی‌خوریم.

وی ادامه داد: بر این اساس برای اینکه در عید نوروز شاهد رشد گردشگری باشیم، با تصمیمات کلیدی و رعایت ملاحظات بهداشتی و اجتماعی، تصمیم بر آن شد که غار بازگشایی شود و با اقبال قابل توجهی نیز مواجه شد.

معاون عمرانی استاندار همدان اعلام کرد: از آنجایی که غار علیصدر پیشانی گردشگری استان و از سرفصل‌های گردشگری کشور است و زمانی که غار تعطیل باشد حضور گردشگران کم می‌شود، طرح جامع غار علیصدر مصوب شده تا تداخل حریم و محدوده با روستا نیز حل شود.

تیموری به این اشاره کرد که در ایام نوروز، تعداد زیادی گردشگر از غار علیصدر بازدید کردند و در تعطیلات هفته گذشته نیز شاهد اوج گردشگری در این منطقه بودیم که خوشبختانه مشکلات مالی غار با افزایش حجم گردشگران تا حد قابل توجهی حل شد.

   پایان کار لاین نخست کنارگذر در انتظار تأمین اعتبار

وی در ادامه پروژه کنارگذر غربی همدان را از پروژه‌های اثرگذار خواند و مطرح کرد: این کنارگذر در مسیر تردد غرب کشور بوده و درحال حاضر بیشتر ترافیک و حوادث رانندگی همدان در بلوارهای بسیج، آیت‌الله نجفی و ارتش است که در پایان تعطیلات نوروز 1401 نیز ترافیک سنگین چندساعته مشکلاتی را به‌وجود آورده بود.

معاون عمرانی استاندار همدان با تأکید بر اینکه با بهره‌برداری از کنارگذر غربی حجم ترافیک و حوادث این منطقه کاهش می‌یابد، افزود: طرح کنارگذر غربی از پلیس‌ راه همدان- قزوین آغاز شده و به سه‌راهی صالح‌آباد متصل می‌شود تا افرادی که می‌خواهند از این مسیر عبور کنند، وارد شهر همدان نشوند.

وی اضافه کرد: در فاز یک این طرح دو لاین آسفالت شده و هشت کیلومتر باقی مانده که در انتظار تأمین اعتبار برای فاز دوم هستیم تا فاز نخست به بهره‌برداری برسد.

   کارخانه بازیافت هوایپما در همدان

تیموری در ادامه درخصوص احداث کارخانه بازیافت هواپیما در همدان بیان کرد: مسئولان وزارت دفاع برای ساخت این کارخانه تمایل داشته و با شهرداری همدان تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده‌اند تا شهرداری زمینی در اختیار مرکز بازیافت قرار دهد؛ انجام این کار نقطه شروع فعالیت‌های مهمی بوده و در ایجاد اشتغال استان مؤثر خواهد بود.

   پایداری پروازهای همدان نیازمند ایرلاین اختصاصی است

وی به عدم استقبال از پروازهای فرودگاه همدان نیز اشاره و تصریح کرد: استاندار همدان به‌جد پیگیر برقراری پروازهای فرودگاه همدان بوده و پروازها به‌صورت برنامه‌ای (و نه چارتری) راه‌اندازی شد که تا عید مشکلی نداشتیم، اما استقبال مردم بعد از ایام عید کاهش پیدا کرده و درحال حاضر سوددهی ندارد.

معاون عمرانی استاندار همدان عنوان کرد: پایداری پروازها مستلزم داشتن یک ایرلاین اختصاصی و دارای برنامه‌ریزی در فرودگاه همدان است.

   ساخت ایستگاه راه‌آهن در همدان منتفی شد

تیموری درباره ساخت ایستگاه راه‌آهن در داخل شهر همدان نیز یادآوری کرد: واضح است که ایستگاه راه‌آهن رباط شورین فاصله زیادی با شهر دارد، اما الحاق 680 هکتار از زمین‌های شورین به شهر باعث می‌شود فاصله ایستگاه راه‌آهن با همدان حداکثر یک‌ونیم کیلومتر باشد؛ بنابراین ساخت ایستگاه در داخل شهر منتفی است.

وی اظهار کرد: به دنبال این هستیم تا ایستگاه فعلی کامل شود، از طرفی امکان ساخت ایستگاه قطار در کنار ترمینال اتوبوس‌ نیز وجود ندارد؛ چراکه باعث تخریب باغ‌های قاسم‌آباد می‌شود، بنابراین ساخت ایستگاه در بلوار بسیج در دست پیگیری است.

   اسکای‌مال دوباره درحال بررسی است

معاون عمرانی استاندار همدان در ادامه سخنان خود با اشاره به پروژه اسکای‌مال نیز خاطرنشان کرد: اداره کل راه و شهرسازی اعلام کرده این پروژه مشکلاتی در حوزه ترافیک منطقه‌ ایجاد کرده که مطابق درخواست این دستگاه، مقرر شده مشاور ذی‌صلاحی پروژه را بررسی کند؛ چراکه مطالعات قبلی در زمان شیوع کرونا که بار ترافیک منطقه کم بود صورت گرفته است، بنابراین فعلاً اقدامی نخواهد شد تا تعیین تکلیف و نظر کارشناسی اعلام شود.

   پرونده ثبت جهانی هگمتانه امسال به یونسکو می‌رود

تیموری در ادامه سخنان خود ثبت جهانی هگمتانه را مورد تأکید قرار داده و خبر داد: این پرونده امسال به یونسکو می‌رود و عمده‌ترین مسئله این است که باید اقداماتی در حوزه سامان‌دهی هگمتانه صورت گیرد؛ به‌عنوان مثال باید تردد سواره‌ها از این منطقه حذف شود که در این راستا معبر جایگزین برای بازار آهن‌آلات درنظر گرفته شده و شهرداری مشغول به کار است.

   ساختمان نیمه‌تمام پارک مردم مشکل فنی ندارد

وی در رابطه با تعیین تکلیف ساختمان نیمه‌کاره کنار پارک مردم در همدان نیز بیان کرد: مالک در ساخت این هتل همکاری لازم را داشت، اما به‌علت مشغله و بیماری و درنهایت فوت، ساختمان به دست ورثه افتاد. این ساختمان ازنظر فنی مشکلی ندارد و مهندسان ذی‌صلاح آن را تکمیل کردند، باید با کاربری هتل تمام شود و نمی‌توان کاربری آن را تغییر داد؛ بنابراین موردی ندارد که تکمیل و استفاده شود.

   صرفه‌جویی مصرف برق در دستور کار است

تیموری مدیریت مصرف آب و برق را مهم خوانده و اذعان کرد: تغییر ساعات کاری ادارات استان در این راستا بوده و با توجه به نزدیکی فصل تابستان و محدودیت‌های تولید برق، صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برای داشتن یک تابستان بدون قطعی برق، با جدیت در دستور کار قرار خواهد گرفت.

   سایت اداری فامنین تکمیل می‌شود

وی در خاتمه سخنان خود از تکمیل سایت اداری شهرستان فامنین خبر داد و افزود: ساختمان موجود تکمیل شده و به اداراتی که نیاز به مکان دارند، تحویل داده می‌شود و مشکلی در این بخش وجود ندارد.

شناسه خبر 56339