شناسه خبر:57327
1401/4/12 09:26:33
دکتر کنعانی مقدم در مصاحبه با سپهرغرب به مناسبت سالروز حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرانی:

دلارهای آمریکایی، مانع بررسی عادلانه جنایت یانکی‌ها

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: کنعانی مقدم با اشاره به اینکه ایران در همان مقطع شکایت‌های خود را در مجامع بین‌المللی مطرح و اعتراض کرد، گفت: از آنجایی‌که اکثر این مجامع تحت تأثیر دلارهای آمریکایی هستند عمدتا از رسیدگی به این موضوع خودداری کردند و دادگاه فقط در حد پرداخت خسارت افراد، آمریکا را محکوم کرد.

دوازدهم تیر 1367 هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دبی بود، بر فراز آب‌های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره «هنگام» مورد هجوم یگان‌های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب‌های خلیج فارس قرار گرفت و همه 291 مسافر و خدمه آن اعم از مرد و زن و کودک و نوجوان و کهن‌سال به شهادت رسیدند.66 کودک، 52 زن، 172 مرد و 36 نفر از اتباع یوگسلاوی سابق، هند، پاکستان، ایتالیا و امارات در این پرواز قربانی شدند و بعد از گذشت 34 سال هنوز هم یانکی‌ها تن به عذرخواهی نداده و هیچ گاه این جنایت جنگی را محکوم نکردند.

اگرچه در گزارش‌های اولیه گفته شده بود که این درگیری در آب‌های بین‌المللی روی داده اما بعدها در سال 1992 میلادی مشخص شد که محل وقوع این نزاع، آب‌های ایران بوده است. همزمان با این درگیری، ایرباس مسافربری ایران فرودگاه بندرعباس را حدود نیم ساعت دیرتر از زمان برنامه‌ریزی شده برای پرواز، ترک می‌کند. تحقیقات بعدی نیروی دریایی آمریکا نشان داد که این هواپیمای ایرانی در همان راه هوایی تجاری تأیید شده‌اش در حال پرواز بوده و خود را نیز در فرکانس‌های کنترل ترافیک هوایی به عنوان یک هواپیمای غیرنظامی معرفی کرده است. همزمان با پرواز این هواپیما ویلیام سی. راجرز، کاپیتان ناو «یواس‌اس وینسنس» اطلاعاتی را دریافت می‌کند مبنی بر اینکه یک هواپیمای ناشناس که از سوی رادارها شناسایی شده است، به تماس‌ها و هشدارها پاسخ نمی‌دهد. به او همچنین گفته شده بود که احتمال دارد این هواپیما، یک جنگنده اف -14 ایران باشد! این ناو ادعا کرد هواپیما به‌تدریج ارتفاع خود را کم کرده و در مسیر عادی خود نیز نبوده که بعداً ثابت شد چنین ادعاهایی واقعیت نداشته است.

در ساعت 10:22 ناو جنگی آمریکا که از یک مأموریت اسکورت برمی‌گشت و به حریم آب‌های ایران وارد شده بود، به دستور ویلیام راجرز، موشک استاندارد 2 را به سوی پرواز 655 شلیک کرد. هواپیما از صفحه رادارهای زمینی محو شده و در آب‌های خلیج فارس سقوط کرد. با عدم اطلاع از سرنوشت هواپیما، برج مراقبت فرودگاه بندرعباس، در تماس با دبی، پیگیر سرنوشت پرواز 655 شده ولی آن‌ها نیز اظهار بی‌اطلاعی کردند. بلافاصله پس از این واقعه، مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک فروند هواپیمای اف -14 جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار داده‌اند.

پس از سقوط این هواپیما، هیچ‌کدام از کشتی‌های آمریکایی حاضر در منطقه اقدامی برای جستجوی بازماندگان و نجات آن‌ها نمی‌کنند. به این ترتیب بیش از 290 سرنشین این هواپیما که 66 نفر از آن‌ها کودک بودند، تنها به این دلیل که هواپیمایشان «به اشتباه» هواپیمایی جنگنده شناسایی شده بود، به شهادت می‌رسند. اجساد قربانیان در این فاجعه غیر قابل شناسایی بوده و شوک بزرگی به بازمانده‌ها و مردم ایران وارد شد.

با ذکر این مقدمه آنچه در ادامه می‌آید بازخوانی جنایت یانکی‌ها در حمله به هواپیمای مسافربری ایران و شهادت 291 نفر است که در گفتگو با دکتر حسین کنعانی‌مقدم دبیر حزب سبز ایران آن را می‌خوانید:

   آمریکا با حضور نظامی گسترده در جنگ عراق علیه ایران وارد کارزار شد

حسین کنعانی مقدم با اشاره به حمله ناو آمریکایی‌ها به هواپیمای مسافربری ایران در سال 1367، بیان کرد: در یکی از مقاطع بسیار حساس جنگ تحمیلی ما شاهد این بودیم که آمریکا مستقیماً در حمایت از صدام وارد منطقه خلیج فارس شد و با جنگ نفت‌کش‌ها، حمله به مراکز نفتی ایران و همچینین حضور نظامی گسترده در جنگ عراق علیه ایران کارزار خود را آغاز کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در آن مقطع فشار علیه ایران زیاد بود تا قطعنامه 598 را بپذیرد، صدام هم که به دنبال این بود خروج از جنگ بدون پرداخت هزینه بود، در اصل آمریکایی‌ها هدایت می‌کردند.

  دست برتر جمهوری اسلامی، آمریکا را وحشی‌تر کرد!

دبیر حزب سبز ایران تصریح کرد: ایران در آن مقطع زمانی در جبهه‌ها نشان داده بود عملاً دست برتر را دارد و در مسیر مجازات متجاوز گام برمی‌دارد، این مسئله برای آمریکایی‌ها نگران‌کننده بود که اگر ایران در این جنگ پیروز شود آمریکا دیگر نمی‌تواند در منطقه ادامه حضور دهد.

کنعانی مقدم افزود: به این دلیل آمریکا با مورد هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری، تلاش می‌کرد ایران را در پذیرش قطعنامه تحت فشار قرار دهد و شاهد این بودیم که بی‌رحمانه هواپیمای ما را مورد شناسایی ناو قرارداده و شلیک کرد و همه 291 مسافر ایرانی عازم امارات متحده عربی را به شهادت رساند.

  حمله به هواپیمای مسافربری ایران مثال بارز نقض حقوق بشر

وی با اشاره به اعطای نشان افتخار به کاپیتان آن پرواز، تصریح کرد: این کار آمریکایی‌ها مثال بارز نقض حقوق بشر بوده و تحت عنوان جنایت جنگی شناخته می‌شود؛ آمریکایی‌ها با همه ادعایی که در موضوع حقوق بشر دارند ثابت کردند اقدامات حقوق بشر آمریکایی همین رفتارهای وحشیانه و جنایتکارانه است چراکه وقتی دیدند نمی‌توانند در عرصه جنگ مستقیم با نیروهای ایران مقابله کنند دست به این اقدام تروریستی زدند.

وی با تأکید بر اینکه این اقدام آمریکایی‌ها تروریستی بوده و در تاریخ با عنوان جنایت جنگی ثبت شده، اظهار کرد: اگر چه آن‌ها سعی کردند با پرداخت برخی خسارت‌ها پرونده را ببندند اما دیدبان‌های حقوق بشر شاهد این هستند که این اقدام یک جنایت جنگی بوده که هنوز هم پرونده آن باز است.

  سکوت مجامع بین‌المللی تحت تأثیر دلارهای آمریکایی

این فعال و کُنشگر سیاسی با اشاره به اینکه ایران در همان مقطع شکایت‌های خود را در مجامع بین‌المللی مطرح و اعتراض کرد، گفت: از آنجایی‌که اکثر این مجامع تحت تأثیر دلارهای آمریکایی هستند عمدتا از رسیدگی به این موضوع خودداری کردند و دادگاه فقط در حد پرداخت خسارت افراد، آمریکا را محکوم کرد.

کنعانی‌مقدم این اقدام وحشیانه آمریکایی‌ها را سند مظلومیت جمهوری اسلامی ایران خواند که هنوز هم پرونده‌اش مفتوح است و اذعان کرد: ایران ادعا دارد جنایت جنگی رخ داده و ادعاهایش را در لاهه یا مراکز مختلف دیگر مطرح می‌کند اما مجامع تحت تأثیر لابی صهیونیستی و آمریکایی رسیدگی درستی انجام نمی‌دهند.

   تسلط بر خلیج فارس یکی از مهم‌ترین اقداماتی بود که ایران انجام داد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اقدام کافی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری این پرونده صورت گرفته است، افزود: ایران کاری که از نظر حقوقی و دیپلماسی می‌توانست انجام دهد را انجام داد، در صحنۀ میدانی نیز رزمندگان ما ضربات مهلکی به ارتش عراق وارد کردند، در خلیج فارس هم جنگ کشتی‌ها به ضرر عراق و آمریکا تمام شده و تسلط بر خلیج فارس یکی از مهمترین اقداماتی بود که ایران انجام داد.

  اینکه فکر کنیم آمریکایی‌ها در برابر جنایت‌های خود پاسخگو هستند خیال باطل است

این کارشناس مسائل اقتصادی و سیاسی در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: با همه این‌ها، اینکه فکر کنیم آمریکایی‌ها در برابر جنایت‌های خود پاسخگو هستند خیال باطل است، این جنایتکاران به جنایات خود افتخار هم می‌کنند. در حمله به هواپیمای مسافربری نیز همین‌گونه عملکردند. وحشیانه و طلبکارانه.

شناسه خبر 57327