شناسه خبر:58277
1401/5/8 08:38:04

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: رئیس‌جمهور گفت: رونق اقتصاد گردشگری، کشاورزی و اقتصاد معدن از اولویت‌های دولت در استان همدان بوده با توجه به این سه بخش شاهد شکوفایی اشتغال و رفع بخش عظیمی از بیکاری مردم خواهیم بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه گذشته در دیدار با مردم همدان در ورزشگاه شهید سلیمانی، اظهار کرد: ایمان و اعتقاد به خدا و مجاهدت در راه حق دو رمز موفقیت مردم این شهر بوده و همدان را مهد مردان و زنان فرهیخته‌ای کرده که در طول تاریخ نام‌آور شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: همدان خاستگاه فقیهان، فیلسوفان، حکیمان، چهره‌های نامدار و بزرگانی از علما و فلاسفه است که نه فقط در استان، بلکه در جهان اسلام تأثیرگذار بوده‌اند، ضمن اینکه رشادت و ایستادگی مردم این دیار در روزهای جنگ و دفاع مقدس هیچ‌گاه از یادمان نمی‌رود.

رئیس‌جمهور در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سرداران شهید این دیار، تصریح کرد: امروز تکلیف همه ما این است که در محضر شهیدان و خانواده معزز آنها و ایثارگران دِین خود را ادا کنیم، امروز عرصه ابتلا و امتحان بزرگ است. ابتلای بزرگ یعنی خدمت به مردم و نهراسیدن در برابر تهدیدها، تحریم‌ها، محدودیت‌ها و موانع احتمالی به مدد ظرفیت‌های بسیاری که خداوند مرحمت کرده که از مهمترین ظرفیت‌ها مردان و زنان مؤمنی هستند که پشتیبان این نظام و دولت‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در ادامه با اشاره به مشکل آب همدان اظهار کرد: معضل آب، مردم استان همدان را رنج می‌دهد و تأکید ما به مسئولان استان و مدیران این است که کار آبرسانی به استان را با جدیت دنبال کرده و ظرف دو ماه آینده آن را به سامان برسانند اگر چه این پروژه 17 سال مسکوت مانده و در این مسیرعقب‌ماندگی وجود دارد، اما قرار است که ما عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

وی افزود: تولید، کشاورزی و فعال بودن صنایع از جمله مسائل کلیدی استان است و باید رونق پیدا کند، واحدهای صنعتی تعطیل باید راه بیافتند؛ چراکه موجب اشتغال خواهد بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به زیرساخت‌های موجود در استان، بیان کرد: با وجود این زیرساخت‌ها بخشی از نگرانی‌های مردم در مورد اشتغال رفع خواهد شد و نیازی به ایجاد زیرساخت جدید نیست، ایجاد حداقل 40 هزار شغل باید در دستور کار استانداری همدان قرار بگیرد و برای تحقق این مهم همه بخش‌های استان باید تلاش کنند تا خط تولید در همدان ایجاد و فعال شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی ادامه داد: یکی دیگر از نگرانی‌های ما در استان همدان، وضعیت مسکن زوج‌های جوان است؛ حل این مشکل را تکلیف قانونی خود دانسته و از مسئولان می‌خواهم کار ایجاد مسکن را با همکاری خود مردم انجام دهند؛ چراکه بسیاری از تحصیلکرده‌ها آماده‌اند با تشکیل تعاونی، زمین به آن‌ها اعطا شده و تسهیلات و مصالح هم در اختیار آنها قرار گیرد تا در ساخت مسکن به دولت کمک کنند.

وی اضافه کرد: می‌توان از اراضی موجود در شهرها، شهرستان‌ها و بخش‌ها که متعلق به دولت بوده و قانون هم اجازه داده در رابطه با ساخت مسکن، استفاده کرد.

رئیس‌جمهور اعلام کرد: برنامه‌های دولت بدون مساعدت مردم به جایی نخواهد رسید و امروز افتخار ما این است که مردم همراه دولت هستند؛ اصلاحات حوزه‌های اقتصادی با ایستادگی مردم دشمن را ناکام گذاشت و یقین داریم دشمن ناکام تر از این نیز خواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر مردم‌داری، اذعان کرد: توجه به خواست و نیاز مردم از مهم‌ترین مسئولیت‌های دولت بوده و ما تمام تلاشمان را به کار می‌گیریم که این مسأله تحقق عینی و عملی پیدا کند. در دنیا تمام سیاسیون دم از مردم می‌زنند که تشریفاتی است، اما امام (ره) و رهبری وقتی از مردم سخن می‌گویند فرق می‌کند، ما هم به تبعیت از امام و رهبری برای رفع مشکلات مردم تلاش می‌کنیم.

وی تصریح کرد: بنده به عنوان خدمتگزار و طلبه‌‌‌‌ای که با اعتماد شما مردم مسئولیت دارم، دیروز در دستگاه قضایی با مفسدان مبارزه می‌کردم و امروز باید در دستگاه اجرایی بسترهای فسادزا که موجب فساد و رانتخواری می‌شود را اصلاح کنم.

رئیس‌جمهور ابراز کرد: ممکن است در این بین افرادی هم ناراحت شوند چراکه امتیازاتی از آنها سلب می‌‌‌‌‌‌شود اما اشکالی ندارد، امیرالمؤمنین (ع) به مالک اشتر فرمود: به خواست عموم مردم توجه کند نه خواص، شاید خواص اقدامات ما را نپسندند اما اشکالی ندارد تلاش دولت باید در جهت حل مشکلات عموم مردم باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی به حفظ هویت فرهنگی استان نیز اشاره و اظهار کرد: حفظ اصالت‌های استان از ضرورت‌های فرهنگی برای مردم و دولتمردان است.

وی در پایان سخنان خود رونق اقتصاد گردشگری، اقتصاد کشاورزی و اقتصاد معدن را از اولویت‌های دولت در استان همدان خواند و گفت: با توجه به این سه بخش شاهد شکوفایی اشتغال و رفع بخش عظیمی از بیکاری مردم خواهیم بود.

  حساسیت‌ جوانان و احساس مسئولیت آنها نسبت به مسائل بسیار مبارک است، نگذارید دلسرد شود

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود در دیدار با نخبگان همدان با اشاره به سالروز عملیات مرصاد، عنوان کرد: نیروهای انقلابی همواره باید مراقب جریان نفوذ و نفاق باشند چون نفاق چهره خود را می‌پوشاند تا اهداف خود را دنبال کند، ما ضربه‌هایی که از نفاق خوردیم از کفر و الحاد نخوردیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: عملیات مرصاد یادآور رشادت سربازانی است که در برابر افرادی که می‌خواستند راه را برای نظام سلطه باز کنند، ایستادند، مانع حرکت ظلمانی آن‌ها شدند و برای کشور عزت و افتخار به ارمغان آوردند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه نخبگان در امور کشور تصریح کرد: رمز موفقیت دولت همراهی، همکاری و مشورت است. دولت مردمی یعنی با مردم، از مردم و برای مردم، به این معنا که همه دولتمردان در همه سطوح و بخش‌ها خود را محتاج بدانند تا با مردم مشورت کنند و نگاه آن‌ها در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها بدانند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه نخبگان می‌توانند حلقه‌های مشورتی با مردم و دولت باشند، گفت: اگر فعل و ترک فعلی موجب ارتقای کشور است باید مطرح شود، موفقیت ما نیز ارتباط با جریان نخبگانی بوده و این ارتباط در سطوح مختلف آغاز شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در ادامه تأکید کرد: استفاده از نیروهای تحول‌گرا و حزب‌اللهی در بدنه اجرایی ضرورت دارد، چون استفاده از این نیروها کارساز است، ضمن اینکه بنده به کار کارشناسی و آکادمیک اعتقاد دارم؛ ما نخستین دولتی هستیم که در سال 1401 مدیران و وزرا را ارزیابی کمی کرده و با عدد، وضعیت کاری آنها را نشان دادیم، این کار را در استان‌ها نیز انجام می‌دهیم.

وی خطاب به حاضران یادآوری کرد: ارتباط خود را با مجموعه دولت حفظ کنید، بنده به استاندار تاکید می‌کنم با جوانان ارتباط داشته باشد. حساسیت‌ جوانان و احساس مسئولیت آنها نسبت به مسائل بسیار مبارک است، نگذارید آن‌ها دلسرد شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت صنعت، کشاورزی و معدن در همدان به نام‌گذاری یک روز خاص به نام همدان نیز اشاره کرد و متذکر شد: مشکلی در این زمینه وجود ندارد، این درخواست را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کنید تا مهم‌ترین روز در همدان به نام این شهر، نام‌گذاری شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان سخنان خود به وضعیت عفاف و حجاب، نیز گریزی زد و گفت: ما به قانون در کشور اعتقاد داریم، حجاب و عفاف قانون بوده و باید به آن عمل شود.

   نظارت جدی مدیران بر عملکرد مجموعه خود، حفظ هویت تاریخی و فعال کردن گردشگری دیجیتال با استفاده از نیروهای تحصیل‌کرده مأموریت مهم ما است

وی در ادامه در جلسه شورای اداری استان حضور پیدا کرده و در جمع مسئولان گفت: تقدیم هشت‌هزار شهید این دیار به اسلام و انقلاب یک مسئولیت جدی برای همه مدیران این استان ایجاد کرده تا با تلاش خود شرایط را آنچنان که شایسته مردم است، برای آنان ‌رقم بزنند.

رئیس جمهور با تأکید بر حرکت همه اجزای نظام اسلامی بر مدار عدالت خاطرنشان کرد: قانون در مجلس باید عادلانه تصویب شود، در قوه مجریه به صورت عادلانه اجرا شده و در داوری و قضاوت نیز باید امر دعاوی مردم عادلانه مورد قضاوت قرار گیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی بر جلب رضایت مردم از سوی مدیران تأکید کرد و گفت: با گذشت 43 سال از پیروزی انقلاب اسلامی دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم و معتقدیم مدیران با معدل تجربه مدیریتی 2 تا 3 دهه می‌توانند کارهای بزرگی را به ثمر برسانند.

وی به روحیه جهادی و خستگی‌ناپذیر رزمندگان و شهیدان دوران دفاع مقدس که با کمبود امکانات و تجهیزات دستاوردهای بزرگی داشتند، نیز اشاره کرد و افزود: مدیران امروز نیز باید پیرو فرهنگ «ما می‌توانیم» بوده و در میدان عمل برای پیشرفت کشور تلاش کنند.

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: اقتضائات گام دوم انقلاب از جمله استقلال، عزت، سبک زندگی ایرانی– اسلامی، توسعه فناورانه و اجرای عدالت بوده و خواسته من از مدیران دولت در سطوح مختلف این است که در مسیر تحقق این مسائل مهم که دغدغه رهبر انقلاب است، گام بردارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی یادآوری کرد: گزینش، استخدام و ارتقای رتبه در سازمان اداری باید در بستر عدالت و به دور از هرگونه روابط ناسالم صورت گیرد؛ امروز انتظار مردم از ما یک سازمان اداری کارآمد با مدیران تحول‌خواه و انقلابی است پس باید نیروهای بی‌انگیزه که مانع کار هستند به حاشیه رانده شوند.

وی بیان کرد: پیچیدگی نظام اداری موجب کندی کارها می‌شود؛ باید بسیاری از فرآیندهای پیچیده و بروکراسی‌های اداری تغییر کند که پیش‌نیاز آن تغییر در نگرش و نگاه مسأله‌محور به مشکلات است.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به بازدید از پایگاه شهید نوژه و اقدامات بزرگ صورت‌گرفته در بخش‌های نظامی استان، گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، تحریم‌ها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و پیشرفت‌های بزرگی را رقم زده‌ند که این نگاه باید به سایر بخش‌های کشور گسترش یابد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به گزارش استاندار همدان مبنی بر بازگشت 80 واحد به چرخه تولیدی، این اقدام را ارزشمند خوانده و خواستار فعال شدن سایر واحدهای تولیدی راکد و نیمه تعطیل در استان شد.

وی آسیب‌شناسی مسائل استان همدان را اقدامی در خور تقدیر دانست و متذکر شد: نظارت جدی مدیران استان بر عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود، حفظ هویت تاریخی و اصیل همدان و فعال کردن گردشگری دیجیتال با استفاده از نیروهای تحصیل‌کرده و دانش‌آموخته استان مأموریت مهم ما است؛ دیروز شهدا و خانواده معظم‌شان در آزمون و امتحان الهی سربلند شده و امروز نوبت ما به عنوان خدمتگزاران مردم است که برای موفقیت در آزمون بزرگ خود یعنی خدمت به مردم و رفع دغدغه‌ها و مشکلات آنها به‌ویژه در حوزه اشتغال و مسکن تلاش کنیم.

  ثمره سفر رئیسی به استان؛ تصویب 179 طرح بود

رئیس جمهور در بخش پایانی سفر خود در نشست خبری با اصحاب رسانه استان نیز تأکید کرد: یکی از مسائل مهم کشور و بالتبع استان همدان، مسکن بوده و عقب‌ماندگی جدی در احداث مسکن داریم، که بر اساس نیاز کشور باید سالی یک‌میلیون مسکن ساخته شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: مساله دیگر کمبود آب در استان بوده که نیازمند اصلاح و مدیریت منابع آبی و البته تغییر الگوی کشت است تا شاهد تولید محصولات کم آب بر باشیم.

وی در ادامه با اشاره به تصویب 179 طرح در این سفر، با تسهیلات مخصوص، ابراز کرد: بازسازی و احیای رشته‌ قنات‌ها، تکمیل فاضلاب برخی شهرستان‌ها، تکمیل تصفیه‌خانه‌های همدان و شهرک‌های صنعتی، تکمیل سد خرمرود و مجتمع‌های آبرسانی روستایی برخی از مصوبات این سفر است و مسولیت استاندار از امروز یشتر خواهد شد تا این مصوبات را با جدیت پیگیری و دنبال نماید تا به نتیجه برسند.

رئیس جمهور ادامه داد: در خصوص پروژه‌های زیرساختی، کشاورزی، تکمیل پست برق، تأسیس نیروگاه 500 مگاواتی ملایر، توجه به حوزه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای نیز پروژه‌های قابل توجهی تعریف شده است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: اعتباراتی نیز برای تکمیل بیمارستان اکباتان، مرکز جامع سرطان بعثت، 14 مرکز سلامت روستایی و بیمارستان رزن در نظر گرفته شده است.

وی در پایان گفت: با تصویب اعتبار در خصوص آموزش‌عالی، در جهت تکمیل مدارس نیمه‌تمام، بازسازی مدارس ناامن و تکمیل اردوگاه نیمه‌تمام مدارس استثنایی نیز می‌توان گام‌های موثری در خصوص آموزش استان برداشت که همه این موارد نیازمند جدیت، پیگیری و توجه به مردم است.

  آب و مسکن دو پروژۀ در اولویت همدان

استاندار همدان نیزدر شورای اداری که با حضور رئیس جمهور برگزار شد با اشاره به شناسایی مشکلات استان و اقدام برای حل آنها دو مسالۀ «مسکن و آب» را مورد توجه قرار داده و افزود: الحاق 680 هکتار زمین برای پیشبرد طرح نهضت ملی و تلاش برای انتقال آب از تالوار به همدان در پاسخ به این نیازها بوده و به لطف خدا در مراحل پایانی اجرای خود قرار دارد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد متذکر شد: پروژه آبرسانی به همدان از تالوار مصوب سفر مقام معظم رهبری (دام‌ظله) در 1383 به همدان بوده که طی این سال‌ها مورد غفلت گرفته و مردم را دچار تنگنا کرده بود؛ تلاش ما زدودن غبار از پرونده این پروژه بود و طی یک ماه آینده نتیجه تلاش دوستان ما به ثمر خواهد رسید.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق بررسی‌های بانک مرکزی استان همدان در تورم، استان سی یا سی‌و‌یکم است، تصریح کرد: در این مدت که بنده در استان مسئولیت داشته‌ام، 80 واحد تولیدی، به چرخه تولید بازگشته‌اند و تلاش‌ها برای رساندن این عددد به تعدادی بیش از این همچنان ادامه دارد.

استاندار همدان اظهار کرد: در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، معدن و گردشگری برنامه‌ها و اقداماتی تاکنون به انجام رسیده و تعهد ایجاد 23 هزار شغل را طبق فرمایش رئیس جمهور محترم به 40 هزار خواهیم رساند تا کاهش بیکاری و افزایش اشتغال بیشتری را شاهد باشیم.

قاسمی‌فرزاد در خاتمه سخنان خود استفاده از نظرات نخبگان، صاحب‌نظران و دلسوزان استان را نیز گامی در جهت پیشرفت اهداف دولت مردمی عنوان و آمادگی خود را برای همکاری و تعامل با همه گروه‌های مردمی و نخبگانی برای درخشش همدان اعلام کرد.

شناسه خبر 58277