شناسه خبر:82290
1403/2/22 08:04:28

مدیرعامل نیروگاه برق شهیدمفتح همدان خاطرنشان کرد: نیروگاه برق شهیدمفتح با آمادگی کامل به استقبال روزهای گرم سال می‌رود.

عبدالمجید دیناروند پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات سردار شهید حاج‌حسین همدانی نیروگاه برق شهیدمفتح همدان برگزار شد، با بیان اینکه در سال گذشته 27 نفر از دانشجویان نخبه همدان از دانشگاه‌های بوعلی‌سینا، صنعتی و علوم پزشکی بدون آزمون استخدامی در این نیروگاه استخدام شدند، ابراز کرد: این نیروگاه با گذشت سه دهه از فعالیتش، همچنان با ظرفیت اولیه خود درحال تولید برق بوده و در بین سایر نیروگاه‌های کشور، رتبه نخست را دارا است،

وی با بیان اینکه آمادگی این نیروگاه 99 درصد بوده و هم‌اکنون با 38 درصد درحال تولید برق است، عنوان کرد: این نیروگاه توانسته است با لطف خداوند متعال در دولت سیزدهم 9 هزار مگابایت برق را به شبکه سراسری اضافه کند.

مدیرعامل نیروگاه برق شهیدمفتح همدان از ظرفیت تولید پنج درصدی برق در این نیروگاه خبر داد و افزود: با استفاده از ظرفیت‌های موجود و اقدامات پیش‌بینی‌شده از قبل، از مهرماه سال گذشته هزینه‌های تعمیرات در این نیروگاه را کاهش داده‌ایم.

دیناروند از انجام روش‌های جدید تعمیراتی در نیروگاه برق شهیدمفتح خبر داد و گفت: با استفاده از روش‌های نوین تعمیراتی سه هزار و 400 ساعت تعمیرات در نیروگاه شهیدمفتح و نیروگاه دورود داشته‌ایم.

وی با تأکید بر شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» به‌عنوان یکی از راهبردهای اساسی مطرح‌شده توسط مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، ادامه داد: مصداق این شعار در نیروگاه برق شهیدمفتح آن است که بتوانیم فاصله بین عرضه و تقاضا را حفظ کنیم و اگر در کنار آن مدیریت مصرف بهینه نیز از طرف هم‌وطنان عزیز کشور مد نظر قرار گیرد و اسراف انرژی موجود نیز به حداقل برسد، قطعاً میزان جذب انرژی به استاندارد خودش نزدیک شده و درنهایت جهش تولید اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل نیروگاه برق شهیدمفتح همدان از ارائه آموزش‌های ایمنی به کارکنان در بدو استخدام به این نیروگاه خبر داد و افزود: در کنار این آموزش‌ها که از اساسی‌ترین مسائل است، به ارائه آموزش‌های تخصصی نیز توجه خاصی صورت گرفته؛ تا جایی که توانستیم ظرف پنج سال گذشته نیروهای ماهری را تربیت و وارد بازار کار کنیم.

دیناروند با بیان اینکه آب مصرفی این نیروگاه از پساب فاضلاب است، ابراز کرد: در سال‌های اخیر کنترل مصرف پساب را مد نظر داشته‌ایم و چندین طرح نیز در این خصوص در کمیته پیشنهادات مصوب شده است.

وی میزان مصرف پساب در این نیروگاه را متناسب با شرایط هر روز و فصلی دانست و گفت: در اوج گرمای ظهر تابستان میزان پساب مورد استفاده یک‌هزار و 700 متر مکعب بوده، درصورتی که همین امروز این مقدار 263 لیتر است و با استفاده از این پساب نیازی به آب‌های زمینی نداریم؛ به‌واقع همین مقدار متناسب با تولید نیروگاه بوده و میزان مصرف پساب توسط این نیروگاه در سال گذشته 93 درصد است.

مدیرعامل نیروگاه برق شهیدمفتح همدان با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از 480 نفر در این نیروگاه مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: میزان حقوق پرداختی این نیروگاه به کارکنان خود همانند سایر نیروگاه‌های کشور بوده و از تعداد کارکنان شاغل در این نیروگاه نیز 60 درصد از خانواده محترم ایثارگران هستند که پست‌های کلیدی نیروگاه را برعهده داشته و در انجام وظایف محوله نیز موفق عمل می‌کنند.

دیناروند ضمن ابراز خوشحالی از تربیت کارگر فنی در این نیروگاه، گفت: عمدتاً کارگرانی که در این نیروگاه جذب می‌شوند، قبلاً به شغل شریف کشاورزی مشغول بوده و بعد از ورود به این محیط آموزش‌های مورد نیاز خود را فرا می‌گیرند و نکته مهم این است که از ظرفیت این افراد در سایر نیروگاه‌های کشور نیز استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه برای تولید برق در این نیروگاه از دو محل پسماند فاضلاب شهری و پسماند پالایشگاه‌های نفت استفاده می‌شود، عنوان کرد: بعد از بهره‌برداری از این دو پسماند، چیزی به‌نام نور تولید می‌شود که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است.

مدیرعامل نیروگاه برق شهیدمفتح همدان از کاشت بیش از 130 هزار درخت در این نیروگاه طی چهار سال گذشته خبر داد و افزود: سال گذشته نیز موفق شدیم 100 هزار نهال را در این نیروگاه کشت کنیم.

دیناروند از اهدای 40 هزار نهال به اهالی روستاهای هم‌جوار نیروگاه در سال گذشته خبر داد و گفت: در این پویش که با همکاری کارکنان نیروگاه برگزار شد، ضمن حضور در روستاهای هم‌جوار نیروگاه، نهال‌هایی با گونه سنجد و صنوبر به‌صورت خانه به خانه به خانواده‌های محترم برای کاشت در حیاط منزل، باغ یا محله اهدا شد که هدف از توزیع نهال سنجد تلفیق هوای منطقه بود؛ چراکه این درخت می‌تواند در شرایط سخت نیز مقاوم بوده و حتی در سرما خود را حفظ کند و به تصفیه هوا نیز کمک داشته باشد.

وی از آماده‌سازی 200 هزار نهال برای کاشت در مناطق مورد نیاز در سال جاری خبر داد و گفت: قرار است که توزیع این نهال‌ها در روز درخت‌کاری با محوریت روستاهای هم‌جوار و با حضور اصحاب محترم رسانه انجام شود که درخت بید هم به گونه‌های قبلی اضافه می‌شود.

مدیرعامل نیروگاه برق شهیدمفتح همدان با اشاره به اینکه نیروگاه هیچ‌گونه دخالتی در انتخاب نوع سوخت خود ندارد و اولویت اصلی سوخت آن گاز است، بیان کرد: تولید برق در این نیروگاه براساس نیاز بوده و هم‌اکنون نیز از سوخت مازوت استفاده می‌شود که میزان مصرف این نوع سوخت به‌صورت روزانه چیزی حدود پنج میلیون تا پنج میلیون و 100 لیتر است.

دیناروند از مصرف 65 درصدی سوخت گاز در سال گذشته توسط این نیروگاه خبر داد و افزود: شرکت گاز استان همدان همکاری خوبی را با این نیروگاه دارد و سال قبل میزان مصرف سوخت مازوت در این نیروگاه چیزی بین 30 تا 35 درصد بود.

وی از افزایش پنج درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: این موضوع فشار زیادی را نیز به نیروگاه وارد می‌کند که باید رسانه‌ها در زمینه مدیریت مصرف بهینه برق وارد عمل شده و مسئله را در بین مردم تبیین کنند.

مدیرعامل نیروگاه برق شهیدمفتح همدان با بیان اینکه دمای آسایش بین 25 تا 26 درجه است، گفت: باید مسئله صرفه‌جویی نیز توسط مردم مورد نظر باشد تا بتوانیم تابستان امسال را بدون هیچ‌گونه مشکلی پشت سر بگذاریم.

دیناروند با اشاره به اینکه 100 درصد زندگی امروزی ما به برق وابسته است، خاطرنشان کرد: اگر در کشور با مشکل برق مواجه باشیم، قطعاً در زمینه آب نیز با چالش مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه نیروگاه در بین سال‌های 1373 تا 1395 فقط یک درصد در زمینه فروچاله‌های اطراف نقش داشته است، عنوان کرد: قطعاً فروچاله‌های موجود در اطراف به این نیروگاه نیز آسیب جدی وارد می‌کند، چراکه برخی از تجهیزات موجود نیروگاه در خط اطراف فروچاله است.

شناسه خبر 82290