شناسه خبر:83205
1403/3/12 08:41:01

سپهرغرب، گروه اندیشه- سمیرا گمار: امام‌جمعه موقت همدان گفت: آن خصیصه‌ای که امام به‌خاطر داشتنش به خصایص و فضیلت‌های دیگر دست پیدا کرد و جهانی شد، این بود که از ابتدا در کار، گفتار، قلم، تدریس و بیانش جز خدا را ندید؛ همین خصیصه سبب ماندگاری آن شخصیت بزرگ شده و منجر به این شد که در تمام عالم نقطه‌ای نداشته باشیم که نامی از امام در آنجا نباشد.

چهاردهم خردادماه سال 1368، امام خمینی (ره) بنیان‌گذار عظیم‌ترین انقلاب قرن بیست‌ویکم، در عصری که گوشه و کنار جهان شاهد پیروزی نهضت‌های مختلف بود، چشم از جهان فرو بست. 35 سال از رحلت این مرد الهی می‌گذرد و هنوز که هنوز است، نهضتی که پایه‌گذاری کرد، با وجود همه دشمنی‌های خارجی و کارشکنی‌های داخلی، به حرکت خود ادامه می‌دهد. این ایام شاید فرصت مناسبی برای بازخوانی سیره و مکتب ایشان باشد؛ شخصیتی که نه‌تنها با اتکال به خدا و اعتماد به مردم در مقابل استعمار و استکبارِ ریشه‌زده در این آب و خاک ایستاد، بلکه الهام‌بخش بسیاری از آزادگان جهان نیز شد.

امام راحل عظیم‌الشأن خود را خدمت‌گزار مردم می‌دانست و تا وقتی زنده بود، هیچ ادعایی در افراشتن پرچم انقلاب نداشت و مکرر در وصایا و بیاناتش آمده است: «ما هیچیم، هیچ؛ هرچه هست برای خداست.» حال سؤال این است که چه چیز باعث شده بود این شخصیت راسخ بتواند در مقابل دنیا بایستد؟ این ایستادن تنها اعتراض صرف نبود، بلکه بساط معادلات سیاسی دنیا را نیز برهم زد. امام خمینی از چه رازی مطلع بود که این‌چنین محکم و استوار در این مسیر به مردم اعتماد کرد و بساط حکومت شاهنشاهی دو هزار و 500 ساله را برچید؟ شاید در بررسی شخصیت و سیره امام نخستین مسئله این است که بدانیم چگونه نام ایشان این‌گونه در آسمان سیاست و دیانت درخشان و الهام‌بخش شد؟ و راه ایشان را چطور می‌توان ادامه داد؟

با ذکر این مقدمه آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگوی خبرنگار گروه خبری سپهر با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد جوادی، امام‌جمعه موقت همدان در این خصوص است که می‌آید:

امام‌جمعه موقت همدان در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه شخصیت امام راحل آن‌قدر جامع است که اگر بخواهیم سخنانی درخصوص آن داشته باشیم مجال بسیاری می‌طلبد، عنوان کرد: ما و جامعه اسلامی به مکتب امام (ره) نیاز داریم تا بتوانیم مسیر خود را ادامه داده و آن را به آیندگان بسپاریم.

* گل سرسبد خصایص امام (ره)، اخلاصش بود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد جوادی سپس خاطرنشان کرد: در بین خصایص بزرگ امام راحل نظیر علم، حکمت، سیاست و مسائل دیگر، اخلاص ایشان و اینکه در تمام بخش‌های زندگی اعم از سیاسی، علمی، تفسیر، بیانیه‌ها و غیره جز خدا را نمی‌دید، مسئله بسیار مهم و قابل توجهی است که باعث شده هم خود امام ماندگار شود و هم سخنان و مکتب ایشان به‌عنوان راهنمای ثابت برای امت اسلامی و حتی جامعه بشریت بماند و در طول دوران مختلف راهگشا باشد.

* در تمام عالم نقطه‌ای نیست که نامی از امام در آنجا نباشد

امام‌جمعه موقت همدان در ادامه تأکید کرد: آن خصیصه‌ای که امام به‌خاطر داشتن آن به خصایص و فضیلت‌های دیگر دست پیدا کرد و جهانی شد، این بود که از ابتدا در کار، گفتار، قلم، تدریس و بیانش جز خدا را ندید؛ همین خصیصه سبب ماندگاری آن شخصیت بزرگ شده و منجر به این شد که در تمام عالم نقطه‌ای نداشته باشیم که نامی از امام در آنجا نباشد.

* والله من تاکنون قدمی برای خودم برنداشته‌ام!

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جوادی تصریح کرد: خصیصه امام رحمت‌الله علیه الهی بودنش بود، همواره خدا را می‌دید، برای خدا می‌گفت و برای خدا می‌نوشت که من برای صدق عرض خودم از خود ایشان سخنی را در این رابطه بیان می‌کنم؛ ایشان در یکی از بیاناتش با اسم جلاله قسم خوردند و فرمودند «والله من تاکنون قدمی برای خودم برنداشته‌ام!». این یعنی حرفی بزنم، چیزی بنویسم، یا فریادی علیه استکبار بکشم که خودم بزرگ شوم، نه به این صورت نبوده، بلکه همه بیان و عمل من به‌خاطر خدا بوده است.

* هرکس چنین شد، ماندگار می‌شود

این کارشناس مسائل دینی و مذهبی متذکر شد: وقتی امام خودش چنین می‌گوید، ما می‌توانیم بگوییم ایشان در تمام برنامه‌هایش خدا را می‌دید و برای خدا قدم برمی‌داشت که هرکس چنین شد، بزرگ و ماندگار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جوادی در ادامه سخنان خود در این بخش با اشاره به آیه 96 سوره مبارکه نحل، توضیح داد: خداوند در این آیه می‌گوید «ما عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ؛ آنچه برای خداست، ماندنی بوده و آنچه برای خودتان است، رفتنی است.» امام راحل هم چون برای خدا کار کرد، هم حرف‌ها و کارهایش و هم خودش، ماندگار شدند.

* اگر فقط از خدا بترسی، خدا آبرودارت می‌کند

وی این را هم اضافه کرد که در هیچ‌جای کره زمین انقلاب ما که منجی عالم بشریت است، بدون نام امام خمینی (قدس‌الله نفسه‌الزکیه) شناخته نمی‌شود؛ وقتی شخصی الهی شد، از هیچ‌چیز جز خدای توانا هراس و ترسی نخواهد داشت. از طاغوت و انواع و اقسامش نترسیده و کار خود را می‌کند، خدا هم این‌طور به او آبرو و عزت می‌دهد.

*روح متعالی امام

امام‌جمعه موقت همدان با اشاره به ذکر خاطره‌ای از امام، بیان کرد: روزی که امام راحل از پاریس عازم تهران شد، با آرامش در هواپیما بود و ذکر می‌گفت؛ خبرنگاری از ایشان در آن حال سؤال کرد چه احساسی دارید که اکنون 36 میلیون نفر جمعیت در ایران منتظر استقبال از شما هستند؟ امام فرمود «احساس کسی که به وظیفه‌اش عمل کرده»؛ ببینید چقدر روح انسان باید متعالی باشد که چنین اندیشه‌ای داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جوادی یادآور شد: خدا کند ما هم آنچنان که ایشان برای خدا قدم برداشت و به وظیفه‌اش عمل کرد، باشیم و با پیروی از ایشان و جانشین بر حقش رهبری معظم انقلاب گام برداریم تا ماندگار شویم و حرف ما بر دیگران مؤثر و برای مردم رهگشا باشد.

* شهیدرئیسی زنده می‌ماند و خدمت می‌کرد، این‌قدر ماندگار نمی‌شد

وی در ادامه به حادثه سقوط بالگرد ریاست محترم جمهوری و همراهان گران‌قدرش نیز گریزی زد و گفت: شهادت رئیس‌جمهور نشان داد راه امام بسته نیست و هرکس می‌تواند به اندازه وسع خود الهی و خالص باشد؛ این حادثه که ملت ایران را عزادار کرد و مردم را به خیابان‌ها و کوچه‌ها کشاند، طوری‌ که حماسه بزرگی خلق شد، برای وجود سیدی بود که خودش را بالا نبرد. می‌گفت من یک طلبه‌ و خادم مردم هستم؛ یعنی خودش را خدمت‌گزار مردم و آستان مقدس حضرت رضا (ع) می‌دید. چرا این سید و همراهانش چنین شوری ایجاد کردند که بعد از تشییع امام راحل و سردار سپهبد سلیمانی عزیز، تشییع جنازه و بدرقه شهید جمهور بزرگ‌ترین تشییع جنازه ایران شد؟ چون اخلاص داشتند.

این استاد حوزه علمیه در ادامه عنوان کرد: شهادت رئیس‌جمهور کاری کرد که من فکر می‌کنم اگر ایشان زنده می‌ماند و یک‌سال بقیه ریاست جمهوری‌اش را سپری می‌کرد، باز منتخب مردم می‌شد و کارهای شایسته در خدمت کردن به مردم انجام می‌داد، تمام این دوران به اندازه شهادتش در هدایت مردم به سوی انقلاب و این نظام مقدس، تأثیرگذار نمی‌شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جوادی با این بیان که آنچه از الهی بودن امام عرض کردم فقط خصیصه ایشان نیست بلکه هرکس مانند امام الهی شد ماندگار می‌شود و در هدایت مردم مؤثر خواهد بود، افزود: در روایت داریم که فرمود «من کان لله کان الله له؛ یعنی هر کس برای خدا برخیزد، خدا یار و مددکار اوست.» هرکس هم که خدا مددکار و یاور او شد، قطعاً نصرت و پیروزی بزرگی پیدا می‌کند و ماندگار خواهد شد.

وی اظهار کرد: امام رحمت‌الله‌علیه اینچنین بود؛ برای خدا کار کرد، خدا هم بزرگش کرد. البته این دیگر مخصوص امام نیست، ما هم اگر به سهم خودمان برای خدا کار کنیم، در هر جایگاهی که هستیم، من با تریبون و شما با قلمتان، اگر برای خدا بنویسیم و حرف بزنیم و گفتار و کردارمان از خدا جدا نشود، در مسیر حقیقت چون امام ماندگار خواهیم شد، ان‌شاءالله.

این خطیب توانا با این بیان که از خدا می‌خواهم همه ما را در مسیر امام، جانشین به‌حقش رهبر معظم انقلاب و شهدای خدمتی که مردم را سیاه‌پوش کردند در مسیر حق و حقیقت قرار داده و در حد خودمان برای خودش ماندگار کند، سخنانش را به پایان برد.

شناسه خبر 83205