شناسه خبر:83968
1403/4/4 08:30:38

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری گفت: بیعت در اسلام قبول کردن امامت و ولایت است و آنان که با حضرت بیعت کردند، ولایت و امامت را پذیرا شدند، وگرنه پذیرش محبت که اعلام کردن و بیعت نمی‌خواهد!

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار :

از روز غدیر خم به‌عنوان عیدالله‌الاکبر یاد کرده‌اند؛ به این جهت که در این روز نه‌تنها حضرت علی (ع) به‌عنوان جانشین پیامبر (ص) تعیین می‌شود، بلکه حضرت محمد (ص) بنا به امر الهی، اسامی جانشینان پس از خویش که همگی از نسل حضرت زهرا (س) و علی (ع) بوده‌اند را معرفی کرده و مژده ظهور حضرت مهدی (عج) را در آخرالزمان می‌دهد.
بر این اساس تردیدی نیست که واقعه غدیر نقش سرنوشت‌سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته است. واقعه‌ای که طی آن پیامبر اسلام (ص) مهم‌ترین مأموریت خود را که مساوی بود با تبلیغ رسالت و کوتاهی از آن به‌منزله از بین رفتن زحمات چندین‌ساله پیامبر اکرم (ص) و بی‌نتیجه ماندن فداکاری‌های مسلمانان صدر اسلام بود، به انجام رساند.

خداوند متعال در آیه 67 سوره مائده می‌فرماید: «یا ایها‌الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و آن لم‌تفعل فمابلغت رسالته و الله یعصمک من‌الناس؛ هان ای پیامبر! آنچه را که از سوی پروردگارت به تو نازل شده است، تبلیغ کن واگر چنان نکنی، پیام و رسالت او را انجام نداده‌ای و خداوند تو را از مردم حفظ می‌فرماید.» همه مفسران متفق‌القول هستند که این آیه درباره فضیلت علی‌ابن‌ابیطالب (ع) نازل شده است؛ چون این آیه نازل شد، پیامبر دست علی (ع) را گرفت و فرمود: «هر که من مولای اویم، این علی مولای اوست، خدایا! هر که او را دوست می‌دارد، دوست بدار و هر که او را دشمن می‌دارد، دشمن شمار.»

در سال‌های اخیر به لطف خدا و تلاش محبان و شیعیان حضرت امیرالمؤمنین مراسم و جشن‌های پُرشوری در کشور برگزار می‌شود که نشان‌دهنده علاقه و شوق شیعیان به این عید بزرگ بوده و البته مستلزم هدایت در بخش معرفتی و اندیشه‌ای آن است.

غدیر چندین‌سال است نه در سکوت، بلکه با جشن گروهی مردم در اقصی نقاط کشور (در شهرها و روستاها) همراه بوده و پیاده‌روی و میهمانی‌هایی نیز مزین با این اسم یعنی «غدیر» برگزار می‌شود؛ اما همچنان نیاز است اهل علم و اندیشه اهمیت بزرگداشت این روز بزرگ الهی را که اگر پیامبر اکرم (ص) امامت امیرالمؤمنین را اعلام نمی‌کرد، رسالتش ناقص می‌ماند را به گوش همه برسانند که تلاش در جهت ابلاغ پیام رسول، رسالت ما در این برهه است.

اکنون و با قرار گرفتن در آستانه عید بزرگ غدیر آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگوی خبرنگار گروه خبری سپهر با آیت‌الله سیدمصطفی موسوی اصفهانی، نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری و استاد حوزه علمیه، در اهمیت بزرگداشت روز غدیر است:

* عیدالله‌الاکبر مختص غدیر است

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با گرامیداشت دهه مبارک ولایت و عید سعید غدیر، عنوان کرد: در برخی روایات از این روز با عنوان «عیدالله‌الاکبر» یعنی بزرگ‌ترین عید الهی یاد شده که نسبت به هیچ مناسبت دیگری چنین اطلاقی نداریم.

* اگراین پیام را نرسانی، تبلیغ رسالت و ادای وظیفه نکرده‌ای!

آیت‌الله سیدمصطفی موسوی‌ اصفهانی افزود: در این روز مبارک وجود مقدس نبی مکرم اسلام (ص) در آخرین سال عمر خود که به مکه رفته بود تا حج بگزارد و به حجه‌الوداع مشهور شد، مأموریت پیدا کرد تا مطابق با آنچه خدای متعال دستور داده بود، رسالتش را انجام دهد؛ «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ؛ ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی، تبلیغ رسالت و ادای وظیفه نکرده‌ای، خدا تو را از (شر) مردمان محفوظ خواهد داشت، (و دل قوی دار که) خدا کافران را (به هیچ راه موفقیتی) راهنمایی نخواهد کرد.»

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در ذیل آیه شریفه مذکور مفسرینی نظیر علامه امینی در الغدیر از کتب تفسیری نقل کرده‌اند این آیه شریفه در غدیر خم نازل شده و درخصوص منصوب کردن امیرالمؤمنین (ع) به امامت، ولایت و جانشینی پیامبر گرامی اسلام (ص) است.

* پیامبر از ما به ما اولی‌تر است

آیت‌الله موسوی اصفهانی سپس تأکید کرد: پیامبر اکرم (ص) در بین جمعیت غدیر فرمود «ألَسْتُ أوْلَى بِکُمْ مِنْ أنْفُسِکُمْ؛ حضرت سؤال کرد آیا من به شما از جانتان سزاوارتر نیستم؟» که اشاره به آیه «النَّبِیُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» دارد. یعنی من و شما نسبت به نفس خود صاحب اختیار بوده و هر تصمیمی بخواهیم می‌گیریم، اما پیامبر اکرم (ص) نسبت به خود ما اولویت دارد و اگر کلامی فرمود، بر تصمیم ما اولی است.

* این علی (ع) مولای هر کسی است که من مولای او هستم

وی در ادامه توضیح داد: برگردیم به این قسمت که وقتی پیامبر فرمود: «فقال أَلَسْتُ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ من أَنْفُسِهِمْ قالوا بَلَى قال أَلَسْتُ أَوْلَى بِکُلِّ مُؤْمِنٍ من نَفْسِهِ قالوا بَلَى قال فَهَذَا وَلِیُّ من أنا مَوْلَاه؛ آیا من از جان مؤمنان به آنان برتر نیستم؟ گفتند آری چنین است، فرمود آیا من نسبت به هر مؤمنی بر جان او برتر نیستم؟ گفتند آری چنین است، فرمود این علی (ع) رهبر و سرپرست هر کسی است که من مولای او هستم.»

* اولویت نه به معنای محبت که به معنای صاحب‌اختیاری است

این استاد حوزه علمیه متذکر شد: اولویتی که حضرت فرمود نه به معنای محبت، بلکه به معنای صاحب‌اختیاری حضرت بود که کلام و دستور و ابلاغ او بر خواست و اراده و تصمیم ما مقدم است.

آیت‌الله موسوی اصفهانی گفت: پیامبر اکرم بعد از این ابلاغ فرمودند «اللَّهُمَ والِ مَنْ والاهُ، خدایا! سرپرستی کن کسی را که ولایت علی را پذیرفته باشد وَعادِ مَنْ عاداهُ، دشمنی کن نسبت به کسانی که با علی دشمنی کنند».

وی سپس به فراز دیگری از خطبه غدیر اشاره کرد و یادآور شد: رسول گرامی اسلام (ص) در خاتمه فرمود «فَلیُبَلِّغِ الحاضِرُ الغائِبَ وَ الوالِدُ الوَلَدَ إلَی یَومِ القیامَةِ؛ پس بایسته است این سخن را حاضران به غائبان و فرزندداران به فرزندان تا برپایی رستاخیز ابلاغ کنند.» که بعد از آن اصحاب آمدند و با امیرالمؤمنین (ع) بیعت کردند؛ بیعت هم ربطی به محبت ندارد، بیعت در اسلام قبول کردن امامت و ولایت است و آنان که با حضرت بیعت کردند، ولایت و امامت را پذیرا شدند.

* اولویت و ولایت

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری در جمع‌بندی این بخش از سخنان خود تصریح کرد: بنابراین ما با دو مفهوم اولویت و ولایت سروکار داریم که اولویت به معنای محبت نبوده و بر صاحب اختیار بودن تأکید دارد، ثانیاً محبت نیاز به بیعت دارد، پس دعوت پیامبر به بیعت، دلیل داشت.

* اولی، اول تبریک گفت!

آیت‌الله موسوی اصفهانی ادامه داد: در تواریخ نوشته‌اند خلیفه اول و دوم قبل از همه با امیر مؤمنان بیعت کردند تا جایی که عمر خطاب به آن حضرت گفت «هنیئا لک یابن ابی‌‏طالب، اصبحت مولاى و مولا کل مؤمن و مؤمنه؛ بعد از تبریک گفت تو مولاى من و مولاى هر مرد و زن مؤمن هستى.»

وی تأکید کرد: غدیر خم به معنای ولایت و صاحب‌اختیاری مبارک بوده و به معنای معین شدن جانشین برای پیامبر اکرم، فرخنده است.

این استاد اخلاق در خاتمه سخنان خود با این بیان که به‌حمدالله حکومت ولایت‌ فقیه هم دنباله‌رو همان ولایت و حکومت رسول‌الله (ص) است، اظهار کرد: امام راحل و رهبر معظم انقلاب ادامه‌دهندگان راه امیرالمؤمنین (ع) هستند، ما هم به‌عنوان امت باید پیرو امامین انقلاب باشیم و در انتخابات هشتم تیرماه حضوری حماسی و پُررنگ داشته باشیم.

شناسه خبر 83968