شناسه خبر:84532
1403/4/19 08:57:34

سپهرغرب، گروه فرهنگی- سمیرا گمار: امام‌جمعه موقت همدان گفت: ابعاد شخصیتی حضرت حسین علیه‌السلام که جد بزرگوارش یکی از آن ابعاد را چراغ هدایت و کشتی نجات بودن معرفی می‌کند، فقط مختص زمان کوتاه زندگی‌ این امام بزرگوار نبوده، بلکه از آن روز تا قیامت هدایت و نجات در مورد وجود مبارکش صادق است.

همه ما در سال‌های متمادی داستان جناب زهیر بن قین را در منبرها و مجالس روضه شنیده‌ایم که او طرفدار مولا امیرالمؤمنین علیه‌السلام نبود، یعنی نوشته‌اند که از طرفداران عثمان بوده، اما درنهایت در خیل شهدای کربلا در رکاب حضرت سیدالشهدا (ع) قرار گرفت. زهیر وقتی از حج برمی‌گردد، مقداری از راه را با امام حسین (ع) هم‌مسیر می‌شود، بنابراین با سابقه‌ای که دارد، همه تلاشش این می‌شود تا در منازلی که در مسیر مکه تا کوفه است، با حضرت برخورد نکند؛ اما حضورش در یکی از منازل با امام حسین (ع) هم‌زمان می‌شود که حضرت پیکی را نزد او می‌فرستد. وقتی پیک امام به خیمه زهیر رسید، همه خوشی زندگی در چشم او تیره‌وتار شد و با کراهت به خیمه امام رفت، اما هنگام برگشت با شوق و شعف به خیمه خویش بازگشت و به همسرش گفت ما همراه امام حسین (ع) هستیم.

به‌واقع در آن دیدار امام حسین (ع) به زهیر نظر ولایی و ذره را آفتاب کرده است؛ زهیر عثمانی در کربلا از شهدای بزرگ شد تا جایی که در برابر حملات دشمن ایستادگی کرد تا امامش نماز بخواند و این محصول یک نظر بود که امام به آن شهید والامقام انداخت.

حال که در ماه محرم قرار گرفته‌ایم و با هر عقیده و سلیقه‌ای در زیر پرچم امام حسین علیه‌السلام، حول محور مجلس روضه گِرد هم می‌آییم خوب است بدانیم در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که حضرت فرمودند امام حسین (ع) به دو مکان نظر می‌اندازد؛ نخست به زوار قبر مطهرش و دیگر به عزاداران مجالس خود. بنابراین این توفیق بزرگی است که خداوند متعال به جامعه ما عطا کرده که فرد فرد ما می‌توانیم با هر توانی و البته هر عقیده‌ای، در این مجالس حاضر شویم.

ای‌بسا تلاش برای رشد فردی منجر به تعالی جمعی شده و راه‌های هدایت زودتر به سمت ما گشوده شود.

آنچه در این مطلب می‌خوانید، گفت‌وگوی خبرنگار گروه خبری سپهر با حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمد جوادی، امام‌جمعه موقت همدان و از اساتید حوزه علیمه در این خصوص است که می‌‌‌‌‌آید؛ سؤال ما از این کارشناس دینی آن است که چگونه می‌توان با اقامه عزای سیدالشهدا علیه‌السلام یک جامعه متعالی ساخت؟

حسین کشتی نجات همه دوران‌ها است

امام‌جمعه موقت همدان در ابتدای سخنان خود بیان کرد: روایات فراوانی از وجود مقدس پیامبر گرامی اسلام (ص) درخصوص شخصیت امام حسین علیه‌السلام، سبط اصغر حضرت آمده که ازجمله آن روایات، حدیث نبوی «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة» است که نشان می‌دهد وجود سیدالشهدا علیه‌اسلام برای بالندگی جامعه اسلامی، هدایت مردم و نجات آنان در دنیا و آخرت، تأثیر بسیاری دارد.

شکم‌هایتان از حرام پُر شده است

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این تأثیرگذاری از سوی حضرت اباعبدالله در سخنان ایشان در کربلا و فریادهای رسای آن حضرت برای هدایت جامعه نیز خود را نشان می‌دهد؛ امام در یکی از سخنانشان در کربلا این جمله را به دشمنان می‌گوید «می‌دانید چرا حرف و کلام من در وجود شما مؤثر نیست؟ علت این است که شکم‌های شما مملو از حرام است.» که نشان می‌دهد امام در کربلا هم برای هدایت مردم حتی آنان که در مقابلش ایستاده‌اند و شمشیر می‌کشند، با سخنان نغز خود قدم برداشته و آن‌ها را به سوی تعالی و ترقی در دنیا و آخرت دعوت می‌کند.

حسین (ع) چراغ هدایت است

امام‌جمعه موقت همدان گفت: ابعاد شخصیتی حضرت حسین علیه‌السلام که جد بزرگوارش یکی از آن ابعاد را چراغ هدایت و کشتی نجات بودن معرفی می‌کند، فقط مختص زمان کوتاه زندگی‌ این امام بزرگوار نبوده، بلکه از آن روز تا قیامت هدایت و نجات در مورد وجود مبارکش صادق است.

شهادت حضرت فقط برای سوگواری نیست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جوادی تأکید کرد: این‌طور نیست که بگوییم شهادت حضرت حسین (ع) فقط برای این است که عزاداری کنیم و با سینه‌زنی و زنجیرزنی آن را نشان دهیم، بلکه شهادت آن وجود گرامی برای هدایت ما و جامعه است.

این پرچم نسل به نسل به دست ما رسیده است

وی ادامه داد: شما می‌بینید از روز اول محرم به‌قدری مجالس سوگواری آن حضرت فراوان بوده که بعید است روی روند زندگی مردم و هدایت آن‌ها به سمت خیرها و نیکی‌ها تأثیری نداشته باشد؛ چراکه این پرچم نسل به نسل در طول زمان به دست ما رسیده است.

اگر گریه واقعی و از درون باشد، حتماً اثرگذار است

این استاد حوزه علمیه سپس اذعان کرد: پس از این حدیث و سایر احادیثی که درخصوص شخصیت حضرت اباعبدالله علیه‌السلام در دست داریم، استفاده می‌کنیم؛ شهادت حسین برای نجات انسان‌ها بوده و نه فقط گریه. بله اگر گریه واقعی و از درون باشد هم حتماً اثرگذار است، اما می‌بینیم وجود امام با آن شهادت راه را برای هدایت جوامع اسلامی و بلکه همه انسان‌های آزاده دنیا باز گذاشته است.

حسین از من و من از حسینم...

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جوادی سپس با اشاره به یک روایت دیگر، متذکر شد: وجود مقدس حضرت رسول (ص) در مورد فرزندش حضرت حسین (ع) جمله زیبایی دارد «حسین منی و انا من حسین» حسین از من است که معنایش برای همه واضح است، چون حضرت نوه پیامبر بوده، اما من از حسینم، به این معنا است که دین، قرآن و سخنان ایشان به‌وسیله حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) پایدار می‌ماند؛ به‌عبارتی مقصود حضرت آن است که اگر سخنم از طریق حسین باقی می‌ماند، پس بقای خودم هم توسط اوست، چراکه تا وقتی کلامم هست، خودم هم باقی هستم.

وی اضافه کرد: شاهد مثال در جذب قلوب مردم توسط حسین علیه‌السلام همین بس که به اسم او کنار هم جمع می‌شوند، با نام او اشک می‌ریزند و حقایقی از قرآن و سیره اهل بیت علیهما سلام را می‌شنوند.

حقایق را در مجلس روضه به مردم عرضه کنیم

امام‌جمعه موقت همدان با این بیان که حسین (ع) شهید نشد که ما برای او گریه کنیم بلکه شهید شد که به بهانه شهادتش مجلسی را تأسیس کنیم و در آن حقایقی که از دسترس مردم دور است را به آن‌ها برسانیم تا به سمت راه حسین هدایت شوند، سخنان خود را در این بخش به پایان رساند.

شناسه خبر 84532