شناسه خبر:86023
1403/6/6 17:15:00

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، میزان مصرف «سم» در بخش کشاورزی استان را پایین‌‎تر از متوسط کشور اعلام کرد.


کیومرث اکبری با بیان اینکه میزان مصرف سم در بخش کشاورزی استان کرمانشاه پایین‌تر از متوسط کشوری است، گفت: اگر میزان مصرف سم در بخش کشاورزی استان کرمانشاه یک واحد به ازای هر هکتار باشد، متوسط کشوری این عدد بیشتر از 1.5 واحد در هکتار است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به پایین‌تر بودن مصرف سم در اراضی دیم در مقایسه با اراضی آبی، عنوان کرد: با توجه به اینکه بخش عمده اراضی استان کرمانشاه دیم است، لذا مصرف سم در اراضی استان از متوسط کشوری پایین‌تر است. ‌
اکبری افزود: متوسط مصرف سم در مجموع یعنی هم در اراضی دیم و هم در اراضی آبی استان از میانگین کشوری پایین‌تر است.
اکبری با بیان اینکه در بسیاری از کشت‌ها در استان کرمانشاه از جمله در کشت‌های نخود، عدس، جو، انجیر، توت، گردو، خیار دیم، طالبی دیم و آفتابگردان میزان مصرف سم محدود و موردی است، گفت: در اراضی گندم و جو استان هم نهایتا 20 گرم در هکتار علف‌کش و 300 سی سی در هکتار حشره کش استفاده می‌شود که عدد خیلی کمی است.
وی در ادامه با بیان اینکه کشت‌هایی مثل گوجه‌فرنگی، سیب زمینی، پیاز و... نیاز به استفاده بیشتری از سم دارند، گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا با استفاده از ظرفیت کارشناسان گیاهپزشکی مصرف سم در این کشت‌ها را در استان مدیریت کنیم.
اکبری اضافه کرد: در سال زراعی جاری به منظور مدیریت مصرف سم در تولید سیب زمینی و پیاز در استان با کشاورزان در سطح 1750 هکتار قرارداد منعقد کرده‌ایم و با بکارگیری 12 نفر از متخصصان گیاهپزشکی تلاش کرده‌ایم میزان استفاده از سم را در این کشت‌ها پایین بیاوریم.
وی سپس اشاره‌ای هم به استفاده از زنبور مفید «هابرو براکون» برای کاهش مصرف سم در اراضی کشاورزی استان داشت و گفت: امسال برای استفاده از زنبور هابرو براکون در سطح 22 هزار هکتار از اراضی نخود، گوجه فرنگی، ذرت و چغندرقند استان برنامه‌ریزی کرده بودیم که باعث کاهش قابل توجه میزان استفاده از سم برای مبارزه با آفات در این مزارع شده است.
اکبری یادآور شد: هم‌اکنون در استان کرمانشاه هفت واحد تولیدکننده زنبور مفید هابرو براکون فعال است.

شناسه خبر 86023


Error
Whoops, looks like something went wrong.