شناسه خبر:17005
1398/11/12 10:30:59
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان:

استان همدان رتبه نخست نیروگاه‌های خورشیدی در کشور را داراست

سپهرغرب، گروه خبر - عطیه عسگری: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به اینکه دو پروژه نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی کبودراهنگ در سفر وزیر نیرو به همدان افتتاح شد، اظهار کرد: تعداد نیروگاه‌های خورشیدی استان همدان با افتتاح دو پروژه مذکور به 6 نیروگاه رسید که از این حیث استان همدان رتبه نخست را در نیروگاه‌های خورشیدی کشور دارد.

در نشست خبری روز پنجشنبه گذشته محمدمهدی شهیدی در بین اصحاب رسانه حاضر شد تا ضمن ارائه گزارش عملکرد شرکت توزیع نیروی برق استان همدان، به سؤالات خبرنگاران پاسخ دهد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با عرض خیرمقدم به اصحاب رسانه و تبریک فرا رسیدن دهه فجر، به میزبانی استان همدان از وزیر نیرو، مدیرعامل شرکت توانیر و معاونت هماهنگی توزیع نیروی برق طی هفته گذشته اشاره و اظهار کرد: در سنوات گذشته این رویداد کمتر اتفاق می‌افتاد و یا شاید نخستین‌بار بود که شاهد آن بودیم.

شهیدی با بیان اینکه سیزدهمین برنامه پویش «هرهفته- الف- ب- ایران» در استان همدان برگزار شد، اذعان کرد: استان همدان عمده‌ترین پروژه‌های بخش توزیع کشور را بعد از تهران و اصفهان با 160 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بین 39 شرکت کشور داشت.

وی ادامه داد: تهران و اصفهان دارای پروژه‌های فوق توزیع بودند و همدان توانست با همراهی مقامات استانی در سطح پروژه‌های توزیع، مقام بعدی را از آن خود کند.

      استان همدان رتبه نخست نیروگاه‌های خورشیدی در کشور

شهیدی با اشاره به اینکه دو پروژه نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی کبودراهنگ در سفر وزیر نیرو به همدان افتتاح شد، اظهار کرد: تعداد نیروگاه‌های خورشیدی استان همدان با افتتاح دو پروژه مذکور به 6 نیروگاه رسید که از این حیث استان همدان رتبه نخست را در بین نیروگاه‌های خورشیدی کشور دارد.

وی با بیان اینکه با افتتاح دو پروژه مذکور ظرفیت استان همدان به 42 مگاوات رسیده است، به قرارداد تضمینی 36 مگاواتی اشاره کرد و گفت: 130 مگاوات پروانه ساخت نیروگاه صادر شده که مراحل اجرایی آن با وجود مشکلات موجود درحال پیگیری است.

شهیدی تشریح کرد: مشکلاتی همچون انتقال ارز از ابتدای سال 97 پیش آمده است که موجب شده روند پیشرفت نیروگاه‌ها به‌کُندی صورت گیرد.

      افتتاح نیروگاه chp در کبودراهنگ

وی از افتتاح نیروگاه 6 مگاواتی chp در کبودراهنگ خبر داد و اذعان کرد: این نیروگاه در اوج مصرف سال جاری به‌صورت آزمایشی در مدار قرار گرفته است.

شهیدی افزود: با احتساب این نیروگاه ظرفیت نیروگاه‌های chp استان به 17 مگاوات رسیده است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از سرمایه‌گذار در عرصه تولید در پروژه‌های مذکور استان همدان عملکرد مناسبی داشته است، آرزو کرد این وضعیت ادامه پیدا کند.

شهیدی با بیان اینکه دو پست به‌صورت موقت وجود داشت و به‌دلیل اجرای شبکه 63 کیلوولت با مشکل مواجه بود، اذعان کرد: بعد از حدود 10 سال پست سیار در محل اداره توزیع نیروی برق همدان با عنوان پست 6 همدان نصب شد.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش تقاضا، پست سیار در منطقه عبدالرحیم قهاوند نصب شده است که مشکل همدان و ملایر را حل می‌کند و امیدواریم که پست دائم تا پایان سال 99 به بهره‌برداری برسد.

      شهرستان ملایر بیشترین میزان تلفات و خطوط بحرانی در استان را دارد

شهیدی ضمن بیان اینکه بیشترین میزان تلفات استان در شهرستان ملایر است، گفت: درحالی ‌که میزان تلفات استان همدان در پایان سال 97 حدود 10.8 درصد بوده، شهرستان ملایر دارای تلفات 17 درصدی است.

وی پست سیار منطقه قهاوند را جهت رفع مشکلات ملایر مؤثر عنوان و اضافه کرد: در انتهای سال گذشته حدود سه‌ونیم میلیارد تومان به پروژه‌های اصلاح شبکه‌های توزیع ملایر اختصاص یافت و درنهایت بخشی از مشکلات این شهرستان رفع شد.

شهیدی با بیان اینکه شهرستان ملایر در استان دارای بیشترین خطوط بحرانی نیز هست، اظهار افزود: بارش برف شدید در اواخر سال 95 منجر به مشکلاتی برای پایداری شبکه برق شهرستان ملایر شد و در سال جاری توانستیم با اختصاص دو میلیارد تومان تعداد هفت خط از 17 خط بحرانی ملایر را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به اینکه خطوط بحرانی باقی‌مانده ملایر ظرف امسال و سال آینده اصلاح خواهند شد، گفت: امیدواریم بعد از این اقدامات شاهد کمترین میزان خاموشی ملایر نسبت به سنوات گذشته باشیم.

      سند توسعه سه‌ساله همدان

شهیدی به سند توسعه سه‌ساله استان همدان اشاره کرد که استانداری برای شرکت‌های توزیع مشخص کرده است و افزود: این سند دارای سه بخش تأمین برق شهرک‌های صنعتی، گلخانه‌ها و سایت‌های گردشگری است.

وی تشریح کرد: با توجه به تفاهم‌نامه منعقدشده با شرکت شهرک‌ها حدود 20 مگاوات برق شرک‌های صنعتی تأمین شد و حدود 23 مگاوات در دست اقدام است.

شهیدی با بیان اینکه جمعاً 43 مگاوات برق به شهرک‌های صنعتی اختصاص داده می‌شود، آرزو کرد تا سال 99 به این میزان برسد.

وی با اشاره به اینکه براساس سند مذکور 9.7 مگاوات برق به گلخانه‌ها تخصیص شده است، گفت: نخستین مورد در روستای عمان بخش درگزین و دومی در شهرستان نهاوند تأمین و برای سایر شهرستان‌ها طراحی شده؛ همچنین هماهنگی‌های لازم با جهاد کشاورزی صورت گرفته است.

شهیدی درخصوص تأمین برق سایت‌های گردشگری اذعان کرد: در سال جاری 350 و 550 میلیون تومان به‌ترتیب به شهرستان نهاوند و ملایر برای طرح مذکور اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه اعتبارات روستاها از بخش عوارض تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: تا پایان سال 97 حدود 26 میلیارد تومان برای اصلاح شبکه‌های روستایی هزینه شد.

شهیدی اضافه کرد: میزان اعتبارات سال جاری تا پایان تیرماه بین 34 تا 35 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

      پروژه کنتورهای فهام

وی با اشاره به پروژه کنتورهای فهام، اذعان کرد: در 10 ماه گذشته چیزی حدود یک‌هزار و 400 دستگاه کنتور اضافه شده که نهایتاً به 10 هزار و 200 کنتور رسیده است.

شهیدی با بیان اینکه امکان قرائت از راه دور بدون مراجعه مأمور و پروفیل بار در این‌گونه کنتورها فراهم است، خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی که بیشترین مصرف برق را داراست، می‌توانیم با مدیریت بار در اوج مصرف، فرمان قطع را صادر کنیم.

وی با بیان اینکه با مدیریت مذکور مبلغ سه میلیارد و 500 میلیون تومان بخشودگی برای کشاورزان حادث شده است، گفت: امیدواریم این همکاری در سال‌ آینده هم وجود داشته باشد.

      تلفات استان کمتر از متوسط کشور

شهیدی با بیان اینکه درحال حاضر شاخص تلفات استان بالای 10.5 است، اظهار کرد: خوشبختانه شاخص استان از متوسط کشوری پایین‌تر بوده، شاخصی که برای کاهش تلفات استان درنظر گرفته شده عدد 10 است که امیدواریم به این میزان برسیم.

      کاهش میزان وصول مطالبات در سال جاری/چالش حذف قبوض

وی با بیان اینکه در سال گذشته 98.5 درصد مطالبات وصول شده است، اذعان کرد: در سال جاری میزان وصول مطالبات به 93 درصد رسیده است که امیدواریم این رقم تا پایان سال جبران شود.

شهیدی با بیان اینکه با حذف قبوض سه درصد نسبت به دوره مشابه کاهش مطالبات داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه حذف قبوض باعث کاهش هزینه‌های شرکت توزیع برق می‌شود، اما به‌هرحال اطلاع‌رسانی به مشترکین هزینه‌بر است.

وی ضمن بیان اینکه عمده مطالبات ما از سازمان‌ها و ادارات است، به رقم 52 میلیارد تومان طلب شرکت توزیع برق از دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: جمع طلب ما از مشترکین حدود 115 میلیارد تومان است.

شهیدی ادامه داد: با حذف قبوض بیشترین کاهش را در بخش روستاها داشته‌ایم؛ 32 میلیارد تومان در روستاها و 29 میلیارد تومان در شهرها بوده است.

      صرفه‌جویی در مصرف گاز موجب تولید بیشتر برق می‌شود

وی در پایان با بیان اینکه سوخت بعضی نیروگاه‌ها گاز است و با کاهش مصرف گاز مشترکین روستایی و شهری فرصتی برای تأمین گاز نیروگاه‌ها فراهم می‌شود، گفت: یک نیروگاه کشور طی هفته گذشته از مدار خارج و همین مسئله باعث خاموشی‌هایی در کشور شد که با همکاری مدیریت بحران استان همدان توانستیم این کمبود را بدون خاموشی جبران کنیم.

شناسه خبر 17005