شناسه خبر:53558
1400/12/25 04:23:49
معاون برادران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان همدان:

مسئولان فرهنگی و تربیتی استان از «رسانش» انجمن اسلامی حمایت کنند

معاون برادران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان همدان گفت: با توجه به ظرفیت عظیم رسانش در سطح کشور، مخاطبان و قابلیت‌های منحصر به‌فرد آن، انتظار می‌رود مسئولان فرهنگی و آموزشی استان به رسانش توجه بیشتری کنند تا در حوزه رسانه‌های دانش‌آموزی به برند تبدیل شود.

سپهرغرب، گروه فرهنگی- سمیرا گمار: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با هدف ایجاد وحدت و هماهنگی بین انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور و به‌منظور حراست از دستاوردهای انقلاب و تحقق ارزش‌های اسلام و آرمان‌های انقلاب اسلامی و جهت بخشیدن به فعالیت‌های صنفی دانش‌آموزان، در سال 1358 با حمایت‌های معنوی و مادی امام خمینی (ره) تأسیس شده و طی سالیان متمادی در زمینه تربیت نیروهای دانش‌آموزی و حضور آن‌ها در صحنه‌های انقلاب جایگاه مؤثر و قابل توجهی داشته است.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی با استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان و سپردن بخشی از کار به آن‌ها در حوزه‌های مختلف، با تعیین راهبردهای اثربخش، به یکی از جریان‌سازترین نهادهای دانش‌آموزی تبدیل شده که در هر استان با توجه به استعدادهای موجود توانسته گام‌های مؤثری بردارد.

با نگاهی به انجمن اسلامی استان همدان نیز این مسئله به وضوح قابل مشاهده است که بخشی از رشد شخصیتی، دینی و معرفتی دانش‌آموران در اتحادیه رقم می‌خورد. دانش‌آموزانی که تربیت شده و تربیت می‌کنند و دیگر یک عنصر منفعل در جامعه نیستند بلکه به یک فرد اثرگذار و آگاه در جامعه تبدیل می‌شوند.

با ذکر این مقدمه کوتاه آنچه می‌خوانید گفت‌و‌گو با محمدصالح زارعی، معاون برادران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان همدان و وهاب صالحی دبیر دانش‌آموز جشنواره رسانش در استان همدان در رابطه با یک اتفاق نو در استان، در دفتر روزنامه سپهرغرب است. جشنواره دانش‌آموزی «رسانش» که نوجوانان را وارد دنیای رسانه و کنشگری فعال در این عرصه کرده و طی مدت کوتاهی آثار قابل توجهی در این زمینه تولید شده است.

به گفته زارعی این جشنواره با نخبه‌پروری در عرصه رسانه به تربیت نیروهای کارآمد در انقلاب اسلامی پرداخته و افق درخشانی پیش روی آن است. البته زارعی به حمایت مسئولان و پشتیبانی متولیان فرهنگی و تربیتی در استان نیز اشاره کرده و معتقد است ما نیاز به حضور و حمایت مسئولان داریم تا این جشنواره بیش از پیش رونق گرفته و جوانه آن به یک شجره طیبه تبدیل شود.

آنچه می‌خوانید خلاصه‌ای از گفت‌وگوی خبرنگار سپهرغرب با زارعی و صالحی در خصوص جزئیات این جشنواره است.

ارائه برنامه‌های متناسب با شرایط جامعه و اقضائات روز

معاون برادران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان همدان در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه سابقه تشکیل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به قبل از انقلاب و همت دانش‌آموزان دغدغه‌مند و انقلابی برمی‌گردد، عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد اتحادیه در طول این سال‌ها پیش‌بینی و ارائه برنامه‌های متناسب با شرایط جامعه و اقضائات روز بوده است.

نخبه‌یابی و زبده‌پروری در همه شئون

محمدصالح زارعی با اشاره به ساختار اتحادیه، خاطرنشان کرد: اتحادیه‌های دانش‌آموزی در هر استانی با تمرکز ویژه بر مدارس و با هدف نخبه‌یابی و زبده‌پروری در همه شئون، برنامه‌های مختلفی دارند که جشنواره رسانش یکی از آن‌ها است.

وی یکی از برنامه‌های اتحادیه جشنواره‌ای با عنوان «مداد کمرنگ» بود که از سال 87 تا 97، با هدف تقویت نویسندگی دانش‌آموزان تشکیل شده و مورد اقبال دانش‌آموزان قرار گرفت.

خیزش هوشمندانه نوجوان در دنیای رسانه

معاون برادران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان همدان ادامه داد: از سال 97 اتحادیه استان، دبیرخانه جشنواره ملی «رسانش» را بر عهده گرفت که با یک ساختار جدید، نه‌تنها محورهای مداد کمرنگ را شامل می‌شد که مفاهیم جدیدی نیز به آن اضافه شد.

زارعی توضیح داد: مخاطب اصلی رسانش، دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم در سراسر کشور هستند که با چهار رشته و 12 زیرمجموعه به تولید آثار پرداخته و با هم رقابت می‌کنند.

کنشگری در دنیای رسانه

وی با اشاره به شعار عمومی رسانش گفت: «خیزش هوشمندانه نوجوان در دنیای رسانه» شعار اصلی رسانش بوده و همان‌طور که از نام آن پیداست، کنشگری و فعال بودن در دنیای رسانه را مورد تأکید قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که اگر دانش‌آموزان در فضای مجازی منفعل و مصرف‌‌کننده تولیدات رسانه باشند، آسیب می‌بینند و نقش تعیین‌کننده آن‌ها منوط به پویایی و کنشگری است، بنابراین با همین مبنا خیزش را مطرح کرده‌ایم.

انجمن قوی، رسانه قوی

معاون برادران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان همدان تأکید کرد: انجمن قوی، رسانه قوی نیز شعار اختصاصی رسانش بوده که نیاز اصلی مدارس است، چراکه اگر مدرسه‌ای بخواهد قوی باشد باید رسانه قوی داشته باشد.

زارعی در ادامه سخنان خود یکی از اهداف رسانس را کادرسازی خواند و گفت: این دانش‌آموزان بعد از تولید آثار رسانه‌ای و انتشار آن در بخش‌های مختلف رسانه‌ای با رسیدن به یک رشد قابل توجه، به نهادهای رسانه‌ای انقلابی متصل می‌شوند.

15 هزار اثر از 15 هزار گروه دانش‌آموزی

وی با بیان اینکه در این چهار سال اتفاقات خوبی در قالب رسانش افتاد، اظهار کرد: در سال اول جشنواره شاهد ارسال بیش از هزار اثر از هزار گروه دانش‌آموزی، سال دوم چهار هزار اثر و سال گذشته 15 هزار اثر به دبیرخانه بودیم که رسانش سه در خرداد 1400 به پایان رسیده و بهمن ماه امسال فراخوان رسانش چهار آغاز شد.

وی با اشاره به فرآیند رقابت گروه‌های دانش‌آموزی، متذکر شد: آثار ارسالی دانش‌آموزان داوری شده و سه برابر ظرفیت هر رشته‌ای به رویداد ملی دعوت می‌شوند، اختتیامه ملی برگزار شده و در آن نیز آثاری تولید شده و مقام برتر کشور در آن دوره انتخاب می‌شوند.

«روایت تو» و روایت گری دانش‌آموزان

معاون برادران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان همدان به بخش ویژه رسانش امسال نیز اشاره کرد و گفت: هدایت دانش‌آموزان به سمت روایت اتفاقات مدرسه، اتحادیه و شهر خود با عنوان «روایت تو» و تمرکز دبیرخانه بر این بخش از اتفاقات ویژه است چراکه با توجه به جنگ روایت‌ها در دنیای کنونی و لزوم جهاد تبیین نیاز به آموزش فنون این بخش نیز در بین دانش‌آموزان ضروری است.

زارعی تأکید کرد: اعتقاد ما بر این است که اگر دانش‌آموزان فهم رسانه‌ای داشته و به سمت روایت بروند و هرچه این روایت‌ها خردتر و مردمی‌تر باشند مؤثرتر بوده و ماندگارتر خواهد بود.

رابط‌های غیر دانش‌آموزجای خود را به دبیرهای دانش‌آموز داده‌اند

وی افزود: مسئله دیگر اینکه چون فضای اتحادیه کاملاً دانش‌آموزی است، رابط‌های غیر دانش‌آموز جای خود را به دبیرهای دانش‌آموز داده‌اند که این یک اتفاق ویژه بوده و 60 دانش‌آموز به‌عنوان رابط رسانش در استان‌ها حضور دارند.

وی با تأکید بر برگزاری جلسات هفتگی با دبیران، گفت: این دبیران نیز با دانش‌آموزان ارتباط داشته و مسائل رسانش از این طریق مدام در حال ارزیابی است.

معاون برادران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان همدان با بیان اینکه تلاش ما در رسانش ارتقای سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان نخبه و انتقال این فهم توسط آن‌ها به دانش‌آموزان دیگر است گفت: طی این مدت کوتاه در این زمینه استعدادهای جالبی در سطح کشور کشف و آثار فوق العاده‌ای تولید شد، به عنوان مثال دانش‌آموزان همدانی محتوایی تولید کردند که در ماه رمضان گذشته در شبکه استانی به روی آنتن رفت.

زارعی در پایان سخنان خود اذعان کرد: با توجه به ظرفیت عظیم رسانش در سطح کشور، مخاطبان و قابلیت‌های منحصر به‌فرد انتظار می‌رود مسئولان فرهنگی و آموزشی استان به رسانش توجه بیشتری کنند تا در حوزه رسانه‌های دانش‌آموزی به برند تبدیل شود.

وی اضافه کرد: علی‌رغم اینکه دبیرخانه در همدان است ما نتوانستیم اختتامیه را در همدان برگزار کنیم در حالی که جشنواره‌ای که با یکی دو سال برگزاری 15 هزار اثر پای کار می‌آورد آن‌هم در شرایط کرونایی مدارس، ظرفیت این را دارد که با جشنواره‌های ملی نظیر تئاتر کودک و نوجوان برابری کند.

تشکیل 60 درصدی تیم رسانش در مدارس استان همدان

دبیر دانش‌آموز جشنواره رسانش در استان همدان، نیز گفت: اتفاق منحصر به‌فردی که در پی رسانش رخ داد، اعتماد به دانش‌آموزان در کار رسانه‌ای است، وقتی عده ‌ای نگاهشان این است که دانش‌آموزان یا کار را خراب می‌کنند یا پیش نمی‌برند اتحادیه با اعتماد به دانش‌آموزان قدم بزرگی در مؤثر کردن آن‌ها داشت.

وهاب صالحی افزود: رسانش به زبان ساده یعنی اینکه من باید خودم را در دنیای رسانه قوی کنم و تجارب و آموزش‌ها را به بقیه دوستانم منتقل کنم.

وی با اشاره به تشکیل 60 درصدی تیم مدارس، اعلام کرد: موضوعات برای تولید محتوا اختیاری بوده و ایده در دست خود دانش‌آموزان است که خلأ مدرسه را شناسایی و از این طریق اقدام کنند.

مسئول انجمن اسلامی مدرسه شهید همدانی افزود: سوژه‌یابی یکی از آموزش‌های ارائه‌شده به دانش‌آموزان است تا در این زمینه غنی شده و به تولید اثر دست بزنند.

شناسه خبر 53558