شناسه خبر:55591
1401/3/1 11:29:05
مدیر دبیرخانه کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری خبر داد:

صدور بیش از 12 هزار ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان

سپهرغرب، گروه کاردانش: مدیر دبیرخانه کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور از صدور 12 هزار و 980 ضمانت‌نامه به ارزش 8250 میلیارد تومان برای شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.

امیرحسام بهروز در هفدهمین نشست هم‌اندیشی مدیران عامل صندوق‌های کشور با ارائه گزارشی از وضعیت صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور، گفت: قدمت صندوق‌های پژوهش و فناوری در کشور به 20 سال می‌رسد که 18 صندوق براساس برنامه سوم توسعه ایجاد شدند و درحال حاضر نیز 63 صندوق در کشور ثبت و 6 صندوق مصوب شده است.

بهروز با بیان اینکه در گذشته 13 صندوق استانی به‌عنوان بازوی مالی پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌های استان‌ها فعالیت داشتند، گفت: خوشبختانه با سیاست‌گذاری‌های ‌جدید درحال حاضر هر استان یک صندوق پژوهش و فناوری مستقل داشته و برنامه بعدی ما ایجاد صندوق‌های تخصصی در کشور است.

مدیر دبیرخانه کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور از این صندوق‌ها با نام بانک‌های حوزه علم و فناوری یاد کرد، بانک‌هایی که نیاز به سپرده‌گذاری ندارند.

بهروز افزود: صندوق‌ها تمام فعالیت‌های یک بانک اعم از ارائه تسهیلات، صدور ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و مباحث توسعه‌ای را انجام می‌دهند.

وی اعضای کارگروه صندوق‌های پژوهش را 12 عضو به ریاست وزیر علوم و دبیری رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به اهمیت بحث دانش‌بنیان در دولت جدید و نام‌گذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری، سطح اعضا، حضور و مشارکت وزرا و معاونین آن‌ها در مباحث مربوط به صندوق‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار بالاتر از قبل است.

مدیر دبیرخانه کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور در گزارشی از صدور 12 هزار و 980 ضمانت‌نامه به ارزش هشت هزار و 250 میلیارد تومان، پنج هزار و 345 میلیارد تومان انواع تسهیلات و همچنین 427 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خطرپذیر خبر داد و گفت: منابع تسهیلات صندوق‌ها و عامل تحرک آن‌ها در سال‌های اخیر فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی بوده که بالا رفتن مشارکت پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها را نیز می‌طلبد.

وی افزود: در سال 1400، سه هزار و 800 میلیارد تومان ضمانت‌نامه صادر شده که پیش‌بینی می‌کنیم این میزان در پایان سال جاری به دو برابر افزایش پیدا کند. از میان 157 سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور، 31 مورد در استان یزد انجام شده است.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان یزد نیز با بیان اینکه صندوق یزد نخستین صندوق پژوهش و فناوری در کشور است که در سال 81 تأسیس شده، گفت: یکی از شاخص‌های خطرپذیری صندوق‌ها میزان صدور ضمانتنامه‌های تعهد پرداخت بوده که 25 درصد از ضمانت‌نامه‌های صادره در کشور مربوط به استان یزد است.

محمد سپهر افزود: یکی از دلایل موفقیت صندوق پژوهش و فناوری استان یزد حمایت مسئولان استانی بوده است.

شناسه خبر 55591