شناسه خبر:56301
1401/3/18 09:33:05
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام:

پل کنجانچم مهران با 95 درصد پیشرفت در حال اجراست

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: عملیات احداث پل بزرگ کنجانچم در مسیر ارتباطی ایلام - مهران با 95 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.

عبدالله بهادری روز سه شنبه اظهار کرد: این پل بزرگ به طول 180 متر با هفت دهنه در کیلومتر 56 جاده ارتباطی ایلام به مهران هم‌اکنون در مراحل پایانی کار قرار دارد.

وی هدف از اجرای این پروژه راهسازی را تسریع در ترافیک ایام اربعین حسینی و رفع گره ترافیکی این نقطه بیان کرد و افزود: افزایش هزینه‌های ساخت از دلایل تأخیر در اجرای این پل بزرگ بوده که با بهره‌برداری از آن و مسیر قبل و بعد این پل در اربعین سال جاری چند پیچ پرحادثه و گره ترافیکی این نقطه حذف خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام تأکید کرد: در کیلومتر 55 نیز دو دستگاه پل‌ مربوط به باند برگشت محور ایلام-مهران در منطقه کنجانچم احداث شده که طول هرکدام از این دو دستگاه پل 100 متراست با چهار دهنه 25 متری که در مجموع بالای 95 درصدپیشرفت فیزیکی دارند، این پل‌ها با تکمیل قطعه هفت کیلومتری باند برگشت محور ایلام- مهران درمنطقه کنجانچم زیر بار ترافیک قرار خواهند گرفت.

بهادری در مورد باند برگشت محور ایلام مهران در منطقه کنجانچم گفت: طول این پروژه هفت کیلومتر است که در حال حاضر عمده عملیات خاکی آن به انجام رسیده و هم‌اکنون دو پیمانکار از طرفین این طرح مشغول فعالیت می‌باشند.

وی ادامه داد: با تکمیل باند برگشت محور ایلام به مهران در منطقه کنجانچم ترافیک رفت و برگشت در منطقه مذکور کاملاً از هم جدا شده و حوادث جاده‌ای به حداقل ممکن خواهد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام با بیان اینکه اصلی‌ترین محور اربعین کشور محور ایلام-مهران است، گفت: میزان پیشرفت فیزیکی تونل‌های در دست ساخت این مسیر مناسب است.

بهادری با اشاره به وضعیت جاده‌ایلام- مهران هم گفت: از مجموع 120 کیلومتر مسیر جاده‌ایلام- مهران (از میدان ارغوان تا پایانه مرزی) تاکنون بیش از 100 کیلومتر از این محور تکمیل و زیر بار ترافیک رفته است.

وی اضافه کرد: قطعه اول بزرگراه ایلام- مهران به لحاظ شرایط توپوگرافی منطقه، بیشترین حجم عملیات راهسازی جهت ارتقا به بزرگراه را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به وضعیت پیشرفت قطعه اول بزرگراه ایلام-مهران یادآور شد: از 11 کیلومتر طول این مسیر تاکنون پنج کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و 6 کیلومتر در دست اقدام است و دو قطعه رانشی سنگین در این مسیر به مناقصه رفته است.

بهادری با بیان اینکه با احداث دو تونل در محدوده تونل کربلا، گره‌های ترافیکی این نقطه برطرف می‌شود، بیان کرد: دو رشته تونل در این 6 کیلومتر در دست احداث است، یکی تونل موازی تونل قبلی راه کربلا به طول 740 متر که حفاری و کف برداری شده و پیمانکار در حال نصب قالب لاینینگ جهت اجرای عملیات لاینینگ (پوشش بتنی سقف و دیوارها) این تونل است که تاکنون 120 متر از آن تکمیل شده و با نصب این قالب عملیات لاینینگ بدون وقفه ادامه دارد.

وی اضافه کرد: غیر از احداث این تونل‌ها در قطعه اول بزرگراه ایلام- مهران عملیات تکمیلی پل‌های بزرگ و حجم عظیم ترانشه برداری و خاک ریزی در مراحل پایانی است که با انجام این مرحله چند نقطه پرحادثه محور مذکور حذف خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام افزود: حفاری و کف‌برداری تونل اول راه کربلا نیز به طول 850 متر به پایان رسیده و هم اکنون عملیات لاینیگ و ترانشه برداری تونل توسط پیمانکار مربوطه در حال انجام است.

وی با اشاره به اهمیت تسریع در احداث بزرگراه ایلام- مهران به جهت تردد زائران عتبات عالیات مخصوصاً در ایام اربعین و همچنین ترانزیت کالا از مرز بین‌المللی مهران گفت: تلاش خواهد شد مراحل تکمیل بزرگراه مذکور طبق برنامه زمانبندی و کیفیت فنی به انجام برسد.

111 کیلومتر بزرگراه، 670 کیلومتر راه اصلی، 891 کیلومتر راه فرعی و یک هزار و 770 کیلومتر راه روستایی در استان ایلام زیر بار ترافیک است.

استان ایلام با داشتن بیش از 420 کیلومتر مرز مشترک با عراق، سهم 11 درصدی از منابع نفت و گاز کشور، صادرات سالانه حدود 2 میلیارد دلار و نیز تردد سالانه بیش از 4.5 میلیون زائر به‌عنوان امن‌ترین و نزدیک‌ترین مرز به عراق و دروازه عتبات عالیات شناخته شده است.

شناسه خبر 56301