شناسه خبر:67369
1401/12/27 10:06:22

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار مرکزی گفت: ستاد معین اقتصاد دریا که توسط استان مرکزی تشکیل شده زمینه اتصال استان‌های صنعتی مرکز کشور به اقتصاد دریامحور را فراهم می‌کند.

فرزاد مخلص‌الائمه پنجشنبه 25 اسفندماه در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی اظهار کرد: در سالی که گذشت در مجموع عملکرد شورا، عملکرد قابل قبول و مطلوبی بود و توانستیم به موقع خروجی‌های ارزشمندی در سطح کشور داشته باشیم.
مخلص‌الائمه با اشاره به احیای 231 واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل در استان مرکزی تصریح کرد: در آخرین ارزیابی اعلام شده استان مرکزی رتبه نخست را در احیای واحدهای تولیدی داشت که این از همراهی و همدلی دستگاه‌های اجرایی دخیل در این امر دارد.
وی با بیان اینکه استان مرکزی در حوزه پایش فضای کسب و کار رتبه اول را داشته است افزود: کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را برای نخستین بار در سطح شهرستان‌های صنعتی استان تشکیل دادیم و رتبه دوم کشور را در این حوزه کسب کردیم. همچنین رتبه اول در تنوع تولیدات صنعتی را در کشور حفظ کردیم.
استاندار مرکزی با بیان اینکه پلیس امنیت اقتصادی استان در مبارزه با قاچاق رتبه سوم را در کشور داشته است، اظهار کرد: استان مرکزی، نه مبدا و نه مقصد قاچاق است ولی به دلیل اینکه در حجم بالای مسیر تردد کالاهای قاچاق قرار داد، ضرورت دارد سطح درجه انتظامی استان به درجات بالاتری برای مبارزه با این امر برسد.
مخلص الائمه با تاکید بر اینکه ظاهر و موجودی انبار کالاهای توقیفی قابل مقایسه با سالیان قبل نیست افزود: پرونده‌های کالاهای توقیفی در انبارها، بعد از هشت سال تعیین تکلیف شد و گزارش‌هایی در این خصوص به زودی منتشر خواهد شد.
وی با تقدیر از فعالین اقتصادی استان بابت حفظ انسجام بخش اقتصادی در استان اظهار کرد: در انتخابات اتاق صنعت، معدن و تجارت استان بالاترین میزان مشارکت در تاریخ استان را با 66 درصد مشارکت شاهد بودیم که این شایسته تقدیر است.
استاندار مرکزی با تاکید بر اهمیت اقتصاد دریا که تحت عنوان مکران از آن نام برده می‌شود تصریح کرد: این امر، ظرفیت فوق العاده ای است که در سال‌های متعدد از آن غفلت شده و مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم انقلاب به عدم پرداختن کافی به این موضوع اشاره کردند.
مخلص الائمه با بیان اینکه بزرگترین یگان نظامی کشور، یگان منطقه یکم نیروی دریایی در بندرعباس است، گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی مسئول توسعه سواحل مکران است و به لطف خدا نیروی دریایی، ظرفیت‌های فوق العاده ای در مرزهای آبی کشور دارد.
استاندار مرکزی افزود: ظرفیت‌های آبی کشور تنها متعلق به استان‌های ساحلی نیست و نیاز است که استان‌های صنعتی واقع در مرکز کشور به حلقه اقتصاد دریامحور کشور بپیوندند. به همین دلیل در استان مرکزی، ستاد معین اقتصاد دریا را تشکیل دادیم که رئیس جمهور نیز از این موضوع استقبال کردند و از نقش آفرینی استان مرکزی در این امر مهم، تقدیر کردند.
وی با بیان اینکه تعداد صنایع دریامحور در استان مرکزی زیاد است تصریح کرد: فرمانده نیروی دریایی کشور از 10 شرکت در استان بازدید کردند و با 26 شرکت صنعتی نیز مذاکره داشتند و بعد از این مذاکرات، فرمانده نیروی دریایی درخواست تاسیس بندرخشک در استان را داشتند که امیدواریم بتوانیم در آینده موفق ترین بندر خشک را در کل کشور داشته باشیم.
استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه این فرصت ها، فرصت‌های راهبردی و استرتژیک هستند اظهار کرد: صنایع استان باید این ظرفیت‌ها را به موقع درک‌ کنند تا تغییراتی راهبردی و آینده نگرانه داشته باشند و همگی دست به دست هم دهیم تا رشد اقتصادی در استان و کشور حاصل شود.
مخلص‌الائمه افزود: به جای فضای رقابتی مخرب، فضا را فضای مشارکت و همدلی بین صنایع استان قرار دادیم که این امر، نیازمند کنسرسیوم‌هایی در استان هست تا از ظرفیت‌ها به طور کامل استفاده شود.
استاندار مرکزی ضمن درخواست از رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها برای ایجاد گفتمان بیشتر در کشور، اظهار کرد: اگر دو سه موضوع مهم را به عنوان پیشران در استان تعریف کنیم بایستی کل مجموعه‌های استان نسبت این موضوعات به یک درک و هماهنگی مهمی برسند تا تحولات مثبت هرچه زودتر و بهتر به نتیجه برسند.
ناصر بیکی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست اظهار کرد: در دوره هفتم انتخابات اتاق بازرگانی که چهار سال پیش برگزار شد 780 عضو فعال دارای کارت بازرگانی بودند که 306 نفر معادل 39.2 درصد در انتخابات مشارکت داشتند، اما در انتخابات دوره جدید 621 نفر، 397 نفر معادل 66 درصد مشارکت داشتند که نشان‌دهنده افزایش انسجام و مشارکت فعالین اقتصادی در استان مرکزی است.
بیکی با بیان اینکه شش نفر از پانزده عضو اتاق بازرگانی تغییر کردند، تصریح کرد: برای اولین دو صندوق به ساوه و دلیجان داده شد که باعث شد درصد مشارکت در این دو شهرستان بیشتر از دوره‌های گذشته شود. امیدواریم با اعضای جدید اتاق بتوانیم در رفع موانع تولید و توسعه اقتصادی استان گام‌های موثری برداریم.

شناسه خبر 67369