شناسه خبر:77694
1402/10/9 11:04:48

سپهرغرب، گروه خبر: امام جمعه همدان گفت: مذهب اسلام به دنبال حفظ خانواده است و آن را بنیان اصلی می‌داند در حالی که تمدن غربی انسان را به لذت‌جویی سوق می‌دهد و تلاش می‌کند آن را نابود کند.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه در حسینیه امام خمینی(ره) همدان با بیان اینکه در سوره بقره یکی از نعمت‌ها را نجات قوم بنی‌اسرائیل از دست فرعون می‌داند اظهار کرد: یکی از عذاب‌هایی که فرعون به قوم بنی‌اسرائیل وارد کرد این بود که پسران را می‌کشت و زنان را زنده نگاه می‌داشت.

وی با بیان اینکه کشتن فرزند یک عذاب است، اما زنده ماندن زنان نیز عذاب بود در تشریح این مطلب عنوان کرد: مرحوم علامه طباطبایی دلیل زنده نگاه داشتن زنان را استثمار آنها می‌داند چراکه حیا را از زنان می‌گرفتند و از آنها برای شهوترانی خود استفاده می‌کردند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه وقتی سیاست‌ها زن را به بازیچه تبدیل کند، قرآن کریم آن را عذاب می‌داند تصریح کرد: در جامعه‌‌ای که خانواده سست کند و به زن نگاه ابزاری داشته باشد، به تعبیر قرآن کریم در آن عذاب نازل شده است.

وی ادامه داد: در غرب حقوقی را برای زنان زمانی که جریان‌های فمنیست و مدرنیته مطرح شد، تعریف کردند اما در قبال این حق‌ها چه حق‌هایی را از زنان تضییع کردند و چه بلایی را بر سر جامعه زنان آوردند.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه در مدرنیته پیوندهای خویشاوندی امروز تضعیف شده است خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که باید در کنار هم مبتنی بر محبت و مودت شکل گیرد در تمدن غربی فدا شده است.

وی گفت: تمدن غرب خانواده را تضعیف و بستر تربیت کودک را از بین برد، چنانکه فرزند در این نگاه مانع رشد مادی خانواده قلمداد می‌شود.

امام جمعه همدان با بیان اینکه جریان فردگرایی در غرب، فرزند را مزاحم لذت انسان معرفی می‌کند افزود: در این شرایط غرب به سمت نگاه داشتن حیوانات خانگی می‌رود چون به واسطه تنهایی خلأ بزرگی احساس می‌کند.

وی با بیان اینکه این عذابی است که در تمدن غربی تبدیل به روشنفکری شده است تصریح کرد: تمدن غربی، آنچه را که قرآن به عنوان عذاب از آن یاد می‌کند به عنوان روشنفکری مطرح می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با طرح این سوال که چرا غرب به اینجا رسیده است ادامه داد: یک متفکر غربی معتقد است ریشه مشکلات و گرفتاری‌هایی غرب به سخن نیچه بازمی‌گردد که به زعم او خدا مرده است، پس همه کار می‌توان انجام داد، انسان هم به یک فرد لذت‌جو بدل می‌شود و فرزند را هم مانع لذت خود می‌داند.

وی با بیان اینکه وقتی خدا در جامعه حذف شود انسان از تمام قیود خود را آزاد می‌بیند و تعهدی بر گردن خود احساس نمی‌کند خاطرنشان کرد: این مذهب است که خانواده را نگاه می‌دارد، پیامبر(ص) می‌فرمایند مقدس‌ترین بنیان در اسلام خانواده است و این خداست که به من و شما توصیه می‌کند مردها غیرت و زن‌ها عفت و حیا داشته باشند.

امام جمعه همدان گفت: این خداوند است که دستور می‌دهد زن‌ها از تعرض فرعون‌صفت‌ها و شهوت‌پرست‌ها دور نگاه داشته شوند و این گفتمان انقلاب اسلامی است که می‌خواهد زن عزیز و ریحانه باشد، مادر باشد و در عین انجام فعالیت اجتماعی عزیز باشد، عزیز به معنای نفوذناپذیر است و اجازه ندهد نامحرم وارد حریم او بشود در حالی که فعالیت اجتماعی هم دارد.

وی با بیان اینکه زن باید در عین فعالیت اجتماعی بستر تربیتی را برای فرزندان خود آماده کند اظهار کرد: خداوند دو زن را به عنوان نمونه معرفی می‌کند که نخستین فرد، آسیه زن فرعون است که مقاومت کرد و در خانه فاسد که شوهرش ادعای خدایی داشت رشد می‌کند و قرآن کریم او را مثال می‌زند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی افزود: قرآن کریم عزت، پاکدامنی، حیا، عفت، حفظ بنیان خانواده را می‌خواهد و امروز دشمن تلاش می‌کند اینها را از جامعه ما بگیرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود به جلسه جامعه مدرسین اشاره کرد و گفت: در اجلاسیه علمای بلاد، آنها از سراسر کشور به دولت توصیه کردند که همراهی با مردم صورت گیرد.

امام جمعه همدان افزود: حرف علما همراهی با مردم و مشکل‌گشایی از مسائل معیشت مردم است و آنها همواره اصلاح معیشت مردم را خواستار شدند.

وی با بیان اینکه طرح جامع ما مصوب شده که می‌تواند در راستای حل مشکل مسکن موثر باشد تصریح کرد: بیمارستان اکباتان هم افتتاح شده است که اتفاق بزرگی است.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با اشاره به درگذشت حاج محمد مسگریان از پیشکسوتان بازار همدان گفت: امروز بازار ما به این چنین افرادی نیاز دارد که انسان‌های متدین، معلم قرآن، توجه به فقه اسلامی در بازار از شاخصه‌های بارز این افراد است.

شناسه خبر 77694