شناسه خبر:83554
1403/3/23 08:23:59

سپهرغرب، گروه سیاسی- سمیرا گمار: یک فعال سیاسی گفت: مهم‌ترین پیام رهبر انقلاب در نامه به جوانان آمریکایی، اعلام همبستگی با آزادی‌خواهانی بوده که در سراسر عالم به خوی وحشی‌گیری صهیونیست‌ها معترض هستند. ما همه یک جبهه هستیم؛ چه در ایران، چه ایالات متحده، چه کشورهای اروپایی و چه کشورهای عربی و مهم‌ترین پیام این نامه همبستگی بین‌المللی در میان افرادی است که در مقابل اهریمن و ضد بشر ایستاده‌اند.

پس از آنکه کشورهای اروپایی و آمریکایی برای دهه‌های طولانی حامی صهیونیست‌ها بودند، اقدامات اسرائیل علیه ملت فلسطین سبب افول این حمایت شده و بسیاری از شهروندان اروپایی حامی فلسطین شده‌اند؛ تا جایی که بسیاری از فعالان اجتماعی اروپایی زمان خود را برای رسوا کردن جنایات اسرائیل علیه ملت فلسطین سپری می‌کنند. این اقدامات سبب نوعی آگاهی‌بخشی در قِبال رنج‌های ملت فلسطین شده و ایالات متحده را نیز در بر گرفته است، به‌طوری‌ که حوادث آمریکا به پیشتازی اساتید دانشگاه و دانشجویان، روند پُرشتابی گرفته است. درواقع بسیاری از معادلات و پیش‌بینی‌ها دامن‌گیر طراحان آن شد و در دانشگاه‌های آمریکا، کانادا، انگلیس، فرانسه و هند مخالفت با جنگ غزه بالا گرفت.

جنبش دانشجویی از مدیریت دانشگاه‌ها می‌خواست علاوه‌بر تحریم شرکت‌هایی که به اسرائیل کمک تسلیحاتی می‌کنند، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های حامی جنگ و همکاری آکادمیک با دانشگاه‌های اسرائیلی را متوقف کنند.

اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های بزرگ آمریکا تبدیل به یک بحران برای حاکمیت شد و به اذعان همه تحلیلگران اسرائیل جایگاه خود را از دست داد؛ تلاش نیروهای نظامی برای مقابله با دانشجویان جواب نداد و بر همین اساس بود که چندی پیش نامه‌ای از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا منتشر شد.

این نامه که به‌سرعت میان این جوانان فراگیر شد، دارای چند وجه مهم بود؛ نخست اینکه معظم‌له در این نامه مستقیماً با جوانانی سخن گفته بود که در غرب و زیر سایه استکبار فریاد دفاع از مظلوم سر می‌دادند و دیگر اینکه تأکید کردند ایران با این دانشجویان در مقابله با سرکوب آن‌ها توسط پلیس آمریکا اعلام همبستگی می‌کند. ایشان با تأکید روی این مسئله که قضیه فلسطین و جنایت غزه با گذر زمان فراموش نمی‌شود، خطاب به همه می‌گوید که باید قاطعانه با تروریسم مقابله کرد.

برجسته‌ترین موضوع در این زمینه تأکید رهبری ایران بر اصول جمهوری اسلامی در حمایت از فلسطین و ضرورت مقابله با رژیم صهیونیستی است و سخنان ایشان دربردارنده دیدگاه روشن و مشخص از موضع محور مقاومت در مقابله با تروریسم است.

آیت‌الله خامنه‌ای بر این باور است که طرفداران فلسطین رو به افزایش و هواداران صهیونیست‌ها رو به کاهش‌اند و دانشجویان و اساتید معترض در سمت درست تاریخ ایستاده‌اند. برخی دلایل آن را نیز ذکر می‌کند؛ ازجمله مقاومت ملت فلسطین در داخل، جنایت بی‌امان صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان و نقش‌آفرینی نهادهای حامی فلسطین در اروپا که تبدیل به یک سفیر حقیقی شده است.

با ذکر این مقدمه برای پرهیز از اطاله کلام آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگوی خبرنگار گروه خبری سپهر با مهدی عطایی، فعال سیاسی و فرهنگی در استان همدان در این خصوص است:

برای آزادی‌خواهانی که بی‌دفاع رها شده‌ بودند

این فعال سیاسی در ابتدای سخنان خود با اشاره به حمایت دانشجویان غربی از ملت فلسطین در دانشگاه‌‌های آمریکا، عنوان کرد: زمانی که این دانشجویان و اساتید از جانب دولت‌های خود تحت فشار شدید نظیر بازداشت، اخراج، ضرب‌وشتم و غیره قرار گرفتند و این نگرانی به‌وجود آمد که آزادی‌خواهانی در قطعه‌ای از جغرافیای جهان به‌خاطر حمایت از مظلوم، بی‌دفاع رها شده‌اند، رهبر انقلاب نامه‌ای را خطاب به آن‌ها نوشتند که حواس ما به جوانانی که در قلب شیطان بزرگ با صهیونیست‌ها مبارزه می‌کنند، هست.

آن‌ها نه‌فقط از جانب حاکمیت که از سوی خانواده هم تحت فشار بودند

مهدی عطایی خاطرنشان کرد: این نامه قوت قلبی بود برای جوانانی که از جانب خانواده و دولت‌های خود تحت فشار بودند؛ می‌دانید که بسیاری از پدران و مادران این جوانان حافظ منافع اسرائیل در آمریکا بوده و این جوانان مقابل خانواده‌های خود هم ایستاده بودند.

این فعال سیاسی تأکید کرد: مهم‌ترین پیام رهبر انقلاب در نامه به جوانان آمریکایی، اعلام همبستگی با آزادی‌خواهانی بوده که در سراسر عالم به خوی وحشی‌گیری صهیونیست‌ها معترض هستند. ما همه یک جبهه هستیم؛ چه در ایران، چه ایالات متحده، چه کشورهای اروپایی و چه کشورهای عربی و مهم‌ترین پیام این نامه همبستگی بین‌المللی در میان افرادی است که در مقابل اهریمن و ضد بشر ایستاده‌اند.

این نامه نشان داد فرقی ندارد ما در چه جغرافیایی باشیم

عطایی اظهار کرد: این نامه نشان داد فرقی ندارد ما در چه جغرافیایی باشیم؛ هر انسان آزاده‌ای باید با کودک‌کش مبارزه کند، با هر فکر و آیینی که دارد.

وی سپس با اشاره به شکل‌گیری رژیم جعلی و نامشروع اسرائیل، توضیح داد: بعد از جنگ جهانی دوم و تقسیم قدرت بین کشورهای دنیا، عده‌ای یک کشور دروغین به‌نام اسرائیل ساختند و با یک پروپاگاندای رسانه‌ای این‌طور القا کردند که به یهودیان ظلم شده و راه نجات آن‌ها از کوره‌های آدم‌سوزی و اردوگاه‌های اجباری کار، تشکیل یک دولت جعلی با غصب یک سرزمین دیگر است.

اسرائیل به‌ طرز وحشیانه‌ای خوی واقعی خودش را به دنیا نشان داد

این فعال سیاسی ادامه داد: هالیوود با تمام توان خود به خدمت این رژیم کودک‌کش جعلی درآمد و با دروغ مردم دنیا را به این باور رساند که یهودیان در فلسطین به حق خود رسیده‌اند! حال هرچه مسلمانان طی 70 سال فریاد می‌زدند که این ادعا دروغ است، کسی باور نمی‌کرد، تا اینکه اسرائیل به‌ طرز وحشیانه‌ای خوی واقعی خودش را بدون ترس به دنیا نشان داد.

عطایی اظهار کرد: گسترش فضای مجازی و مخابره جنایت صهیونیست‌ها به دنیا پرده از چهره اسرائیل که در دامان غرب به‌ویژه آمریکا بزرگ شده بود، برداشت و بعد از هفتم اکتبر و آن جنایتی که در حق مردم مظلوم رخ داد، گویا جهانیان فهمیدند به دروغ حامی این خون‌ریز‌ها بوده‌اند.

وی ادامه داد: درحال حاضر طرفداران فلسطین روزبه‌روز درحال افزایش بوده و اسرائیل هرروز منزوی‌تر و منفورتر می‌شود؛ جو بسیار بدی علیه صهیونیست‌ها در دنیا وجود دارد و علاوه‌بر جوانان و تحصیل‌کرده‌ها در دنیای غرب، مجامع جهانی، سازمان‌ها و نهادهایی که زمانی صهیونیست‌ها سرکرده آن‌ها بودند نیز اسرائیل را محکوم کرده و در مضیقه‌ قرار داده‌اند.

شما هر مرامی داشته باشید، 20 هزار کودک شهید تکانتان خواهد داد

عطایی با این بیان که رهبر انقلاب از افزایش طرفداران فلسطین و انزوای رژیم کودک‌کش در نامه یاد کرده، خاطرنشان کرد: شما با هر فکر، ایده و مرامی که باشید، 20 هزار کودک شهید تکانتان خواهد داد و اصلاً نیاز نیست که حتماً مسلمان باشید؛ بر این اساس بود که همه انسان‌های آزاده در جهان به‌ویژه آمریکاییان علیه اسرائیل فریاد سر دادند.

این فعال سیاسی متذکر شد: ابعاد جنایات بازتر شده و تردید نداشته باشید اوضاع از این هم بدتر خواهد شد و اسرائیل جایگاه خود را بیش‌ازپیش در دنیا از دست خواهد داد.

طرفداران فلسطین طرفداران انسان هستند و این همان سمت درست تاریخ است

وی با اشاره به عبارت «سمت درست تاریخ» در این نامه، افزود: از قدیم می‌گویند «تاریخ را فاتحان می‌نویسند»؛ یعنی عده‌ای که پیروز میدان نبرد می‌شوند، به دلخواه خود تاریخ را هم می‌نویسند، اما من می‌خواهم بگویم این گفته ارزش خود را از دست داده و درحال حاضر این ملت‌ها هستند که تاریخ را می‌نویسند، چون ملت‌ها آنچه رخ می‌دهد را می‌بینند. اکنون هم که دنیا به دو قِسم تبدیل شده؛ طرفداران اسرائیل و طرفداران فلسطین. طرفدران فلسطین طرفداران انسان هستند و این همان سمت درست تاریخ است، چون در مقابل افرادی هستند که نه ضد دین، بلکه ضد انسان هستند.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: اسرائیل نمی‌تواند دم از انسانیت بزند، چون نسل‌کشی کرده و می‌کند و تمام مقررات، قوانین و ضوابط سازمان‌های جهانی و بین‌المللی را که بشر بنا نهاده، زیر پا گذاشته و هیچ ابایی هم ندارد که این را با افتخار اعلام کند! اسرائیل به هیچ اصل اخلاقی‌ای پایبند نبوده و تمام آن مواردی که حتی در جنگ‌ها رعایت می‌شد را نادیده گرفته است! ما جنگ‌های بدتری در طول تاریخ داشته‌ایم؛ از جنگ جهانی دوم و نبرد نرماندی تا استالینگراد، اما هیچ‌جا کشتاری که امروز در غزه اتفاق می‌افتد، رخ نداد! در هیچ جنگی این تعداد زن و بچه تکه‌تکه نشدند. تمام آنچه بشر در طول هفت هزار سال تمدن انسانی به آن پایبند بود را اسرائیل زیر پا گذاشت.

عطایی با این بیان که سمت درست تاریخ همان مقابله با صهیونیست‌ها و خوی حیوانی آن‌ها است، اذعان کرد: صهیونیست‌ها نشان دادند دشمن بشریت و انسانیت بوده و برای آنچه به ناحق، حق خود می‌دانند، از انجام هیچ جنایتی دریغ نمی‌کنند. آن‌ها به دستاورد هفت هزار ساله بشریت حمله کردند و شک نکنید به روزگار سخت‌تر از آنچه اکنون در آن هستند، گرفتار خواهند شد.

وی با تأکید بر اینکه وضعیت فعلی نشان می‌دهد اسرائیل نه با سلاح نظامی بلکه با سلاح افکار عمومی قطعاً نابود خواهد شد، سخنانش را در این بخش به پایان برد.

فلسطین مسئله نخست جهان شد

این کنشگر سیاسی سپس تصریح کرد: بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دستاورد جنبش دانشجویی در آمریکا این بود که فلسطین به مسئله نخست جهان تبدیل شد. این مسئله در جهان اسلام به‌جز جهان تشیع، کاملاً به حاشیه رانده شده بود و اعراب سازشکار به سازش روی آورده بودند و در غرب هم اصلاً چیزی به اسم فلسطین مطرح نبود! جنبش دانشجویی که آغاز آن از دانشگاه هاروارد (دانشگاهی که برای تربیت نسل مدیران حاکمیتی تأسیس شده بود) بوده، از یک‌سو اتفاق مهمی به‌شمار می‌رفت که برای حاکمیت دولت‌های غربی سنگین بود، از دیگر سو نیز طرح «صلح ابراهیم» را به حاشیه برد؛ طرحی که آماده‌سازی شده بود تا یهودیان پایان فلسطین را جشن بگیرند.

جوانان آمریکایی به محور مقاومت پیوستند

عطایی در خاتمه یادآوری کرد: برخی گمان می‌کردند این نامه آرمانی بوده و در یک فضای پوپولیستی واقع می‌شود، اما اصلاً این‌طور نبود و به طرز عجیبی در بین جوانان آمریکایی فراگیر شد؛ یکی از شعارهایی که در دانشگاه هاروارد سر می‌دادند، این بود که فلسطین از بحر تا نحر باید آزاد شود. تا پیش از این اصلاً چنین شعاری در دنیای غرب تعریف نشده بود و مخصوص رهبر انقلاب (دام‌ظله) بود؛ جوانان آمریکایی به محور مقاومت پیوستند و شک نکنید تعداد کشورهای محور مقاومت در 10 سال آینده دیدنی‌تر خواهد شد.

شناسه خبر 83554