شناسه خبر:35125
1399/10/21 11:28:14

سپهرغرب، گروه سلامت: یک متخصص تغذیه، با اشاره به اهمیت ویتامین‌های گروه B برای بهبود عملکرد متابولیسم بدن به منابع غذایی دریافت این ویتامین اشاره کرد.

احمدرضا درستی در خصوص اهمیت ویتامین‌های گروه B برای بدن، گفت: ویتامین‌های گروه B بسیار متعدد هستند و تأمین آن‌ها برای بدن از اهمیت بالایی برخوردارند؛ برای مثال ویتامین‌های گروه ب 1 در غلات به شرط آنکه سبوس آن‌ها حفظ شده باشند برای تقویت سیستم عصبی و سلول‌های عصبی بسیار مفیدند؛ به‌همین دلیل مصرف برنج قهوه‌ای و نان‌های سبوس‌دار اهمیت بسیار زیادی دارند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه ویتامین‌های گروه B در مواد غذایی مختلفی وجود دارند و به راحتی برای بدن تأمین می‌شوند به عنوان مثال شیر و لبنیات منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های گروه B 2 هستند و عملکرد متابولیسم را بهبود می‌بخشند به بیان دیگر اگر فردی می‌خواهد از نظر مغزی عملکرد خوبی داشته باشد می‌تواند با مصرف شیر و لبنیات این نیاز را به خوبی پاسخ دهد.

این متخصص تغذیه بیان کرد: به طور کلی ویتامین‌های گروه B نقش بسیار خوبی را در متابولیسم بدن دارند مثلاً ویتامین ب 9 (اسید فولیک) و B 12 در خون‌سازی و بهبود عملکرد سیستم عصبی نقش دارند، بنابراین کمبود هر دو به سیستم اعصاب و خون‌سازی لطمه خواهند زد.

درستی تأکید کرد: سبزیجات و سایر مواد گیاهی منبع بسیار خوب این دو ویتامین از خانواده گروه ویتامین‌های B هستند.

وی افزود: ویتامین‌های گروه B 5 و B 6 در پروتئین‌ها و مواد گوشتی نیز نقش بسیار خوبی را در بهبود عملکرد متابولیسم ایفا کرده و کمبود آن‌ها به تمام بدن آسیب وارد می‌کنند.

درستی تصریح کرد: به‌طور‌کلی انسان با خوردن غذاهای مختلف و تغذیه سالم می‌تواند بسیاری از نیازهای بدن به دریافت ویتامین‌ها را پاسخ دهد؛ بدیهی است افرادی که 60 سال به بالا دارند به دلیل کمبود خون و مشکلات عصبی و عدم جذب ویتامین B 12 نیازمند مصرف مکمل‌ها و گاهی تزریق هستند.

وی در پایان عنوان کرد: مصرف نان و غلات سبوس‌دار، سبزیجات، شیر، ماست، گوشت سفید یا قرمز به میزان زیادی در تأمین ویتامین گروه B نقش دارند.

 

شناسه خبر 35125