شناسه خبر:50919
1400/10/20 10:16:29

سپهرغرب، گروه شهر: استرالیا طی چند سال اخیر به‌طور گسترده میزبان مبلمان هوشمند در سراسر خیابان‌های خود بوده که به شکل‌های مختلف نظیر نیمکت، کیوسک، تیرهای چراغ برق و ایستگاه‌های اتوبوس طراحی شده است؛ کاربرد این مبلمان میان شهروندان بسیار چالش‌ برانگیز است.

امروزه استراتژی هوشمندسازی در اغلب شهرهای استرالیا گسترده شده است و مدیران به اعمال اقدامات بسیاری برای این منظور دست زده‌اند. یکی از مهم‌ترین تدابیری که در این زمینه و در اغلب شهرهای کشور به‌ویژه در سیدنی، نیوکاسل، هورستویل و مورت دیل پیاده شده، نصب مبلمان هوشمند خیابانی بوده است. اگرچه مدیران شهری با نصب این مبلمان به اشکال مختلف مانند نیمکت، کیوسک، تیرهای چراغ برق و ایستگاه‌های اتوبوس اهداف مختلف زیادی را در سر پرورانده و در نظر داشته‌اند از آن‌ها برای ارائه خدمات بیشتر بهره گیرند با این حال، بسیاری از شهروندان نسبت به مبلمان هوشمند حس مثبتی ندارند و این تجهیزات را تجاوزی به حقوق شخصی خود تصور می‌کنند.

  مبلمان خیابانی؛ هوشمند اما بحث‌برانگیز

مدیران اغلب شهرهای استرالیایی به نصب مبلمان هوشمند در شهرهای خود پرداخته‌اند تا از این طریق بافت‌های فرسوده شهر را احیا کنند ضمن اینکه دسترسی افراد آسیب‌پذیر به خدماتی مانند اینترنت پرسرعت را فراهم آورند. صرف نظر از این مزایا، بعضی از جنبه‌های مبلمان هوشمند خیابانی از نگاه افراد زیادی، بسیار بحث‌برانگیز است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تأثیر جمع‌آوری داده‌ها از فضاهای عمومی بر کاهش حس امنیت مردم اشاره کرد.

البته این نگرانی‌ها تنها محدود به استرالیا نیست؛ پس از جایگزین شدن باجه‌های تلفن در نیویورک آمریکا با نوع دیجیتالی آن‌ها، بسیاری از مردم دست به تظاهرات زدند چرا که بر این باور بودند کیوسک‌های جدید از طریق جمع‌آوری اطلاعات دیجیتالی و اشتراک آن‌ها میان عموم به حقوق خصوصی مردم تجاوز می‌کند ضمن اینکه نصب دوربین‌های دیجیتالی در نقاط مختلف شهر بر نقض حریم خصوصی مردم شدت می‌بخشد.

تلسترا، شرکت مخابراتی استرالیایی، طراح، سازنده و اپراتور شبکه گسترده تلفن همراه، اینترنت و تلویزیون پولی در کشور توسط مردم شهرهای ملبورن، سیدنی و بریزبن مورد سرزنش قرار گرفت و حتی پرونده جنایی آن در دادگاه بررسی شد به این اتهام که از طریق گسترش کیوسک‌های تلفن دیجیتال شهری به حریم خصوصی مردم تجاوز کرده است. اگرچه مدیران شرکت تمام تلاش خود را به کار گرفتند هدف تلسترا از نصب این کیوسک‌ها را کاهش اثرات منفی بر محیط زیست اعلام کنند با این حال، مخالفت‌های بی‌امان مردم با اقدامات آن‌ها منجر به تأخیر و حتی لغو نصب بسیاری از کیوسک‌های دیجیتالی در سراسر استرالیا شد.

بدیهی است که با وجود مخالفت‌های زیادی که تاکنون با مبلمان هوشمند خیابانی در استرالیا و نیویورک شده است، این سازه‌ها مزایای بسیاری نیز برای شهرها در پی دارد و می‌تواند آینده آن‌ها را متحول کند. مبلمان هوشمند شهری می‌تواند خدمات متعددی در اختیار شهروندان قرار دهد و آن‌ها را در پیش‌برد اهداف فردی یا تحقیقات گروهی یاری دهد.

به عنوان مثال، گروهی از محققان و خلاقان اهل گلاسکوی بریتانیا دست به ساخت مبلمانی هوشمند در سراسر شهر زدند که باعث جذب افراد بسیاری به سمت خود شده است. عمده هواداران این مبلمان را ساکنان اطراف آن‌ها، جوانان، دانشجویان و کارمندانی تشکیل می‌دهد که از مزایای این سازه‌ها نظیر اینترنت پرسرعت رایگان و ایستگاه‌های شارژ مبلمان برای تأمین نیروی مورد نیاز تلفن‌های همراه یا لپ‌تاپ‌های خود بهره می‌گیرند.

بدیهی است که مدیران استرالیا نیز می‌توانند به پیروی از مبلمان دیجیتالی گلاسکو، سازه‌های مشابهی طراحی کنند و از طریق آن‌ها، خدمات‌رسانی به مردم را افزایش دهند و از نگرانی آن‌ها نسبت به وجود چنین مبلمانی در شهرهای خود به طور قابل توجهی بکاهند.

  سایر کاربری‌های مفید مبلمان هوشمند شهری

در بسیاری از نقاط دنیا، مبلمان هوشمند شهری برای کاربردهای مختلف دیگری نظیر تابلوی اعلانات یا تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، بسیاری از سرمایه‌گذارانی که از این تابلوها به عنوان وسایلی برای نمایش تبلیغات خود بهره می‌گیرند، هزینه‌ای را به‌عنوان مالیات در اختیار مقامات شهر قرار می‌دهند که البته مدیران نیز بودجه حاصل را برای نصب مبلمان هوشمند شهری بیشتر در مناطق مختلف اطراف خود مورد استفاده قرار می‌دهند. جالب است بدانید که در بعضی از شهرهای جهان، مبلمان هوشمند به حدی با هدف تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد که مردم از سایر کاربری‌های این سازه‌های مفید بی‌خبر می‌مانند حال آنکه اغلب آن‌ها مجهز به اینترنت پرسرعت رایگان و بخش شارژ تجهیزات برقی و تلفن‌های همراه است. علاوه بر این، در تابلوهای به ظاهر دیجیتالی تبلیغات، قابلیت جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات در مورد شهر از دید اغلب مردم پنهان می‌ماند حال آنکه این سازه‌ها اغلب به وسیله سنسورهای دیجیتالی نصب شده در سراسر خود می‌تواند اطلاعات مفیدی در مورد دمای هوا، آلودگی و سطح سر و صدای محیط اطراف ارائه دهد.

شناسه خبر 50919