شناسه خبر:51194
1400/10/26 10:18:47

گروه سلامت: نوزادانی که از طریق درمان ناباروری ایجاد می‌شوند، احتمال بیشتری دارد که زودتر و کوچک به دنیا بیایند اما محققان می‌گویند که دلایلی به غیر از روش‌های تولیدمثل کمکی در این زمینه دخیل هستند.

آلینا پلیخ سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه یوتا، می‌گوید: «یافته‌های جدید ما به‌جای خود درمان ناباروری، اهمیت مشکلات باروری و شرایط سلامتی والدین و ویژگی‌های تولد نوزادان، مانند دوقلو بودن، وزن هنگام تولد و مدت بارداری را نشان می‌دهد.»

محققان در این مطالعه، داده‌های مربوط به 248 هزار تولد را بررسی کردند.

آنها دریافتند که تفاوت در وزن هنگام تولد و طول بارداری بین زوج‌هایی که به‌طور طبیعی باردار شده‌اند و آنهایی که از لقاح آزمایشگاهی (IVF)، لقاح مصنوعی یا داروهای باروری استفاده می‌کنند، با در نظر گرفتن شرایط خانوادگی، جزئی است.

مطالعات نشان داد کودکانی که از طریق روش‌های کمک باروری ایجاد می‌شوند، 10 درصد بیشتر احتمال داشت که نارس به دنیا بیایند و 9 درصد بیشتر از نوزادانی که به طور طبیعی ایجاد شده بودند، وزن کم در زمان تولد داشتند.

درمان‌های تهاجمی‌تر مانند IVF و لقاح مصنوعی، به شدت با پیامدهای نامطلوب زایمان مرتبط بودند. نوزادانی که با استفاده از داروهای باروری تشکیل شدند، نتایج مشابهی با آنچه به طور طبیعی ایجاد شدند، داشتند.

نتایج نشان می‌دهد که شرایط خانوادگی و ویژگی‌های مشاهده نشده والدین، مانند ویژگی‌های ژنتیکی، هنگام توضیح ارتباط بین باروری کمکی و پیامدهای نامطلوب تولد مهم هستند.

شناسه خبر 51194