شناسه خبر:79181
1402/11/16 09:48:49
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور عنوان کرد:

راه‌اندازی باشگاه هنر‌های تجسمی کودک و نوجوان در کشور با محوریت استان همدان

سپهرغرب، گروه خبر - پیام زمانی: معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور با اشاره به ظرفیت شهر جهانی سفال در همدان، بیان کرد: در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور به این نتیجه رسیدیم که دبیرخانه کشوری دوسالانه هنرهای تجسمی کودک و نوجوان کشور در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین باشد.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی : فرهاد فلاح در مراسم اختتامیه نهمین دوسالانه ملی هنر‌های تجسمی ویژه کودک و نوجوان سراسر کشور که روز یکشنبه در سالن اجتماعات غدیر دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ایام‌الله دهه فجر، خاطرنشان کرد: این ایام برای ملت ایران، ایام سرور و شادکامی است و انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ایران با خون هزاران شهید و با جانبازی جانبازان و حمایت‌های ملت ایران به این جایگاه رسیده است.
وی انقلاب اسلامی ایران را یک نماد و الگو برای کشور‌های دیگر دانست و گفت: آن چیزی که اکنون در غزه باعث استقامت مردم شده است و موجب شده آنان خانه‌های خود را ترک نکنند و هرروز خون دهند، این است که روح استقامت، پایداری و مردانگی در مردمشان دمیده و به‌زودی نصرت آن‌ها فرا می‌رسد.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور ایام‌الله دهه فجر را نقطه شروع حماسه‌آفرینی‌ها در کشور بیان کرد و افزود: این‌روزها ایامی است که به دعای مادران گران‌قدر شهدا و آه و ناله فرزندان آنان، متبرک شده است.
فلاح انقلاب اسلامی جمهوری ایران را امانتی در دست ملت و دولت دانست و ادامه داد: انشاالله بتوانیم امانتدار خوبی برای این مسئولیت خطیر باشیم و آن را به دست صاحب اصلی‌اش حضرت بقیه‌الله‌الاعظم (عج) بسپاریم.
وی برگزاری دوسالانه ملی هنر‌های تجسمی ویژه کودک و نوجوان سراسر کشور در استان همدان را باعث افتخار برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد و گفت: برگزاری این رویداد بزرگ در استان همدان که دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است و از طرفی دیگر شهر جهانی سفال نیز در این استان قرار دارد، یک تجربه بسیار خوب و ارزشمند برای کشور بود.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور با اشاره به اینکه این کانون به دنبال استفاده از ظرفیت سایر استان‌های کشور برای اجرای برنامه‌های ملی و بین‌المللی است، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر این موضوع در دستور کار بوده و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته استان یزد به‌عنوان دبیرخانه دائمی دوسالانه قصه‌گویی و استان همدان نیز به‌عنوان دبیرخانه دائمی دوسالانه هنر‌های تجسمی با محوریت کودک و نوجوان انتخاب شد.
فلاح برگزاری این دوسالانه را برای شناسایی استعداد‌های حوزه کودک و نوجوان ضروری دانست و افزود: به دنبال آن هستیم که این دوسالانه در سال‌های آینده به‌صورت بین‌المللی برگزار شود.
وی پرداختن به موضوع اهل بیت (ع) به‌ویژه مسئله جهانی پیاده‌روی اربعین را در حوزه کودک و نوجوان بسیار مهم بیان کرد و گفت: باید با برگزاری چنین برنامه‌هایی، مسائل دینی را نیز به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم و آنان را برای سربازی امام زمان (عج) آماده کنیم.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور با اشاره به اینکه هنر ظرفیت خوبی برای جذب کودکان و نوجوانان است، بیان کرد: یکی از تفاوت‌های مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سایر دستگاه‌های متولی کار با کودک و نوجوان است که از ظرفیت هنر برای رشد و تربیت آنان استفاده می‌کند.
فلاح با بیان اینکه امام خمینی (ره) به ما آموخت که هنر دمیدن روح تعهد در انسان‌ها است، عنوان کرد: باید کاری کنیم که زمینه تقویت روح تعهد در کودکان و نوجوانان فراهم شده و آن‌ها از این دوران با خاطرات خوش وارد دوره جوانی شوند.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نگاه ویژه‌ای به کار‌های فرهنگی حوزه کودک و نوجوان دارند، خاطرنشان کرد: معظم‌له در سخنرانی‌های خود همواره به این موضوع تأکید کرده‌اند که قصه‌های کودک و نوجوان باید به‌گونه‌ای باشد که بذر ایمان در دل آن‌ها کاشته شده و بدانند که در مسیر الهی نباید دچار شک و تردید و لغزندگی شد.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور از برگزاری گردهمایی بین‌المللی مؤسسه‌های فعال در حوزه زبان فارسی هم‌زمان با اختتامیه این دوسالانه در تهران خبر داد و گفت: برای این مراسم قرار بود که مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور داشته باشند و شخصاً از این کودکان و نوجوانان هنرمند تجلیل کنند که به‌خاطر این گردهمایی، به نمایندگی از ایشان در این مراسم از همه عوامل برگزارکننده این دوسالانه و همچنین از حضور همه کودکان و نوجوانان که با ارسال اثر در این جشنواره مشارکت داشته‌اند، تجلیل و قدردانی می‌کنم.
فلاح با اشاره به این موضوع که هر کودک و نوجوانی حداقل در یک زمینه دارای استعداد و ویژگی خاص است، تأکید کرد: کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور به دنبال کشف استعداد‌های کودکان و نوجوانان و همچنین به‌کارگیری آن استعداد هستند.
وی ادامه داد: باید هرساله برای برگزاری هرچه بهتر این دوسالانه پای کار باشیم و نگذاریم که فرصت‌های خوب به‌راحتی از دست برود.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور از راه‌اندازی باشگاه قصه‌گویی و همچنین باشگاه شعر و داستان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان خبر داد و افزود: به دنبال این هستیم که در حوزه هنر‌های تجسمی کودکان و نوجوان نیز باشگاهی را راه‌اندازی کنیم تا تمامی افراد با استعداد در این باشگاه شناسایی شوند و مورد حمایت قرار گیرند.
   راهیابی 200 کودک و نوجوان با نیاز‌های ویژه به نهمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی کودک و نوجوان کشور
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان نیز در این مراسم ضمن تبریک به تمامی نفرات برگزیده، خاطرنشان کرد: در این دوسالانه بیش از 200 کودک و نوجوان با نیاز‌های ویژه بدون رقابت به مرحله نهایی راه یافتند.
معصومه ابراهیمی‌هژیر ضمن تشکر از والدین که مشوق خوبی برای شرکت فرزندان در این دوسالانه بودند، بیان کرد: شعار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این است «هر خانه یک کانون و هر مادر یک مربی».
وی برگزاری این دوسالانه را بزرگ‌ترین رویداد ملی هنر‌های تجسمی کودک و نوجوان در سطح کشور دانست و گفت: دبیرخانه این دوسالانه با نظر مساعد مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان همدان بود و این استان نیز در زمینه هنر‌های تجسمی یک ظرفیت بسیار خوب و تأثیرگذار دارد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با اشاره به اینکه در این دوسالانه به دنبال شناسایی و کشف استعداد‌های کودکان و نوجوانان بودیم، عنوان کرد: این دوسالانه در چهار بخش عکاسی، خوشنویسی، نقاشی و سفال‌گری برگزار شد.
ابراهیمی‌هژیر ضمن تشکر از تمامی مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در اجرای این رویداد ملی مشارکت و همکاری داشته‌اند، ادامه داد: در این دوسالانه استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، مرکزی و زنجان بیشترین آمار شرکت‌کننده را به خود اختصاص دادند.
وی از رونمایی نماهنگ «کاپشن صورتی» با محوریت شهیده ریحانه سلطانی‌نژاد از شهدای حادثه تروریستی استان کرمان هم‌زمان با مراسم اختتامیه دوسالانه ملی هنر‌های تجسمی کودک و نوجوان خبر داد و گفت: آهنگسازی این اثر را آقای صابر دارپویی و مربی‌گری آن را خانم نوشین بیگلریان و تنظیم‌کنندگی آن را آقای مجید شهبازی برعهده داشتند و در نقاشی تابلو اثر نیز از هنرنمایی سرکار خانم شهزاد بیاتی استفاده شده است و سرکار خانم ریحانه نوری از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زحمت شعر این اثر را کشیدند.
در پایان این مراسم از نفرات برگزیده دوسالانه که از استان‌های کردستان، مرکزی، کرمانشاه، قم، قزوین، زنجان و همدان بودند، تجلیل به عمل آمد و همچنین از آقایان محمود زهدی و قربان سلیمانی و خانم الهام خانجانی به‌عنوان کارمندان بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان نیز قدردانی شد.
از مربیان برگزیده این دوسالانه نیز خانم‌ها سمیه سرو امان‌الهی، الهام رسولی، رقیه بقایی، سحر مرامی، زینب دلاوری، طیبه کریم‌خانی، اسماء صادقی و شهرزاد بیاتی تجلیل شد.
ضمناً از حمایت‌های استاندار محترم همدان جناب آقای علیرضا قاسمی‌فرزاد که در دوران کودکی و نوجوانی نیز از اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده‌اند، توسط معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قدردانی شد.
لازم به ذکر است از آقای جواد شریفیان به‌عنوان نخستین مربی سفال‌گری استان، خانم مریم روزبهانی مربی نقاشی کودکان و نوجوانان با نیاز‌های ویژه، آقای سیدمهدی وفایی به‌عنوان حامی ورزشی کودکان و نوجوانان، سیدامیر قشمی به‌عنوان مؤسس موزه مدرسه و کانون، آقای امیرحسین اذکایی عکاس و هنرمند فعال در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آقای کیوان الوندی مدیرکل صداوسیمای استان همدان به‌دلیل انعکاس اخبار این دوسالانه از رسانه ملی تجلیل به عمل آمد.

شناسه خبر 79181