شناسه خبر:64042
1401/9/30 09:00:44
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خبر داد:

آغاز به کار دومین دوسالانه قصه‌گویی غرب کشور در همدان

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان از تولد دومین جشنواره دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» غرب کشور به میزبانی همدان در راستای رونق قصه‌گویی خبر داد و گفت: به‌منظور ارج نهادن به سنت قصه‌گویی، گسترش خدمات جنبی کتابخانه‌ها و ایجاد انگیزه مطالعه در کودکان، این رویداد در سه سطح ملی، منطقه‌ای و استانی برگزار می‌شود.

عاطفه زارعی صبح روز گذشته ابراز کرد: دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» غرب کشور به میزبانی همدان با حضور قصه‌گویانی از چهار استان همدان، کرمانشاه، کردستان و ایلام آغاز به کار کرد.
وی ضمن ضروری شمردن قصه و قصه‌گویی به‌عنوان یک رویداد فرهنگی، اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی تصمیم گرفت رویداد فرهنگی قصه‌گویی را تعریف کند و از ظرفیت‌های موجود جامعه برای رونق قصه‌گویی بهره گیرد؛ ازاین‌رو جشنواره «نهال امید» متولد شد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه درحال حاضر شاهد برگزاری دومین دوسالانه قصه‌گویی نهال امید با شعار «قصه خوب، نسل خوب» هستیم، افزود: به‌منظور ارج نهادن به سنت قصه‌گویی، گسترش خدمات جنبی کتابخانه‌ها و ایجاد انگیزه مطالعه در کودکان و با هدف شناسایی، تشویق و بهره‌مندی از توانمندی‌های شبکه کتابخانه‌های عمومی، کتابداران و اعضا، این رویداد برگزار می‌شود.
وی یادآور شد: این جشنواره متشکل از عموم مردم در دو گروه کتاب‌داران و علاقه‌مندان همچون مادران، مربیان و همچنین شاغلان سایر دستگاه‌ها ازجمله شهرداری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کانون مساجد است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در ادامه با تأکید بر اینکه جشنواره در دو بخش قصه‌گویی صحنه‌ای و قصه‌گویی دیجیتال و در سه سطح ملی، منطقه‌ای و استانی برگزار می‌شود، گفت: امروز شاهد برگزاری این رویداد در مرحله منطقه‌ای به میزبانی همدان هستیم.
زارعی با اشاره به اینکه در مرحله مقدماتی از استان همدان، کرمانشاه، ایلام و کردستان مجموعاً بیش از 600 نفر شرکت‌کننده داشتیم، خاطرنشان کرد: پس از رقابت استانی 23 نفر شامل 6 نفر از همدان، 7 نفر از کرمانشاه، چهار نفر از ایلام و 7 نفر از کردستان به مرحله منطقه‌ای در بخش صحنه‌ای راه یافتند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان افزود: درنهایت از بین این تعداد 6 نفر برگزیده نهایی می‌شوند و به مرحله کشوری (نهایی) راه پیدا می‌کنند؛ قصه انتقال‌دهنده بخش مهمی از میراث فرهنگی به کودکان است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه قصه در عرصه فرهنگ و انتقال مفاهیم انسانی قدمتی کهن دارد، اظهار کرد: قصه سازگارترین فرم کلامی با ذهن بشر به‌شمار می‌رود و انتقال‌دهنده بخش مهمی از میراث فرهنگی به کودکان است.
زارعی با اشاره به اینکه آثار ادبی و غیر ادبی قادر به چنین انتقالی نیستند، افزود: قصه‌ها برخاسته از زندگی انسان‌های عادی در طول تاریخ هستند و مانند آیینه‌ای گذشته تاریخی را به کودکان نشان می‌دهند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با تأکید بر اینکه قصه از مناسبات اجتماعی، آرا، رفتارها و عقاید گذشتگان سخن می‌گوید بی‌ آنکه کودک در کلاس درس بنشیند، تصریح کرد: قرآن نیز در کامل‌ترین وجه خود، از شیوه داستان‌سرایی برای ابلاغ پیام بهره برده و همین مسئله اهمیت قصه را نمایان می‌کند.
زارعی در ادامه خاطرنشان کرد: سازگاری قصه با ذات بشر طوری است که طی قرن‌ها همچنان پویا مانده و حتی فناوری را نیز به سمت خود کشانده؛ تا جایی که روش‌های نوین قصه‌گویی پا به عرصه ظهور گذاشته است.
وی با بیان اینکه قصه پایه و اساس هنرهای بسیاری است، تصریح کرد: قصه می‌تواند یک فیلم، سریال و اثر هنری خوب را ‌بسازد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان متذکر شد: کارکرد قصه علاوه‌بر هنر، در حوزه تعلیم و تربیت نیز فراوان است و اغلب بزرگان برای انتقال مفاهیم از این بستر استفاده می‌کنند؛ از همین رو تا بشر روی کره خاکی گام برمی‌دارد، قصه هم حیات دارد.
وی در پایان سخنانش گفت: داوری این رویداد فرهنگی برعهده الهام دارابی و وحید خسروی از نهاد کتابخانه‌های عمومی و زهرا رضوی از استان همدان است.
گفتنی است، این جشنواره روز گذشته تا ساعت 16 در مجتمع شهید آوینی همدان ادامه داشت و امروز 30 آذرماه اختتامیه همراه با اعلام برگزیدگان نهایی برگزار خواهد شد.

شناسه خبر 64042