شناسه خبر:77148
1402/9/25 09:32:04
استاندار همدان در جلسه شورای تأمین مسکن استان خبر داد:

آمادگی 15 بانک جهت ارائه تسهیلات به متقاضیان مسکن ملی

سپهرغرب، گروه خبر - پیام زمانی: استاندار همدان اظهار کرد: مقرر است 15 بانک براساس آیین‌نامه مربوطه نسبت به ارائه تسهیلات 550 میلیونی برای نهضت ملی مسکن در سطح استان با خانواده‌های متقاضی همکاری داشته باشند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد در بیست‌وهفتمین جلسه شورای تأمین مسکن استان همدان که عصر چهارشنبه در محل سالن جلسات شهدای استانداری همدان با حضور اعضا برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه «س» و ابراز سربلندی و خوشحالی از حضور پیکر مطهر شهدای گمنام در استان همدان، ادامه داد: معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان نظارت لازم را بر روند ساخت‌وساز طرح مساکن ملی داشته باشند؛ چراکه در این زمینه دستگاه‌های مذکور نماینده مردم هستند و در موضوع هزینه‌کرد‌ها، نیاز به حساسیت و توجه ویژه است.

وی با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور مبنی بر تسریع در روند کار اجرایی این طرح و برگزاری جلسات شورای تأمین مسکن استان به‌صورت دو هفته یکبار، افزود: مقرر است گزارش اقدامات صورت‌گرفته به‌صورت هفتگی مورد بررسی قرار گیرد تا در سریع‌ترین زمان ممکن و با رعایت تمامی مقررات، تحویل مسکن به مردم انجام شود.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه متقاضیان دریافت مساکن ملی جزء افراد کم‌درآمد جامعه هستند، خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی نسبت به تقسیط هزینه‌های این سازمان در حداقل چهار یا پنج مرحله، اهتمام لازم را داشته باشد.

استاندار همدان ضمن تبریک حضور شهردار ساوه در پست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان، افزود: بازدید‌های میدانی توسط اعضای شورای تأمین مسکن استان از شهرستان‌ها انجام شود تا از نزدیک در جریان روند پیشرفت کار قرار گرفته و نقاط قوت و ضعف و راهکار‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

وی ضمن تشکر از پیگیری‌های مجدانه مدیران کل دستگاه‌های متولی، فرمانداران، شهرداران، بخشداران و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، بیان کرد: زمین‌های متعلق به مردم که در این طرح قرار می‌گیرند، با پیگیری‌های صورت‌گرفته تملک شوند و بعد از انتقال سند به‌صورت رسمی، کار انجام گیرد.

نماینده عالی دولت در استان از تغییر کاربری زمین‌های متعلق به سازمان اوقاف و امور خیریه با نظر کارشناسان مربوطه خبر داد و گفت: در شهرستان‌هایی که این موضوع نیاز به پیگیری دارد، با دستور و نظر فرمانداران، اقدامات قانونی صورت گرفته تا روند کار دچار اختلال نشود.

وی ضمن تأکید بر توجه به سراب گیان به‌عنوان یک شهر طبیعی و تفریحی و توریستی، بیان کرد: هتل و اقامتگاه نیز در کنار مساکن طرح ملی برای مسافران درنظر گرفته شود.

فرماندار همدان نیز در این جلسه با اشاره به قول‌های مساعد شهردار جورقان برای اجرای طرح در این شهر، بیان کرد: 70 هکتار از اراضی این شهر برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اختصاص می‌یابد.

مسلم مخفی از افتتاح پروژه 120 واحدی شهرک شهیدبهشتی تا دهه فجر امسال خبر داد و تأکید کرد: پروژه‌های دیگر این شهرستان نیز با جدیت تمام درحال اجرا بوده و مردم نیز در موعد مقرر، آورده خود را واریز کرده‌اند ‌.

وی ضمن تشکر از حضور اصحاب رسانه در پروژه کوی پرواز همدان، عنوان کرد: سه هزار و 500 واحد در این پروژه پیشرفت 21 درصدی داشته و برای زون یک، 6 و هشت نیز درحال تهیه نقشه هستیم ‌.

فرماندار همدان ضمن گلایه از شهرداری همدان به جهت عدم همکاری درخصوص انتقال محل نگهداری حیوانات از میدان فرودگاه به محل دیگر، افزود: در زون هشت کوی پرواز خاک موجود نیاز به جابه‌جایی دارد تا در این زون نیز روند کار جریان داشته باشد.

مخفی از اختصاص یک‌هزار و 700 سهمیه تسهیلات برای مقاوم‌سازی مساکن شهری و روستایی خبر داد و تأکید کرد: از سهیمه اختصاص‌یافته، تعداد یک‌هزار و 450 نفر معرفی شده‌اند که از این تعداد نیز 750 نفر قرارداد‌های لازم را با بانک مربوطه امضا کرده‌اند.

   حل مشکل مسکن فرهنگیان بعد از 12 سال

فرماندار اسدآباد نیز از حل مشکل مسکن 630 خانوار در این جلسه خبر داد و افزود: 12 سال این پروژه نیمه‌تمام مانده بود و اکنون با پیگیری‌های استاندار همدان، به سرانجام مطلوب رسیده است.

حسینعلی شرکائی ضمن اشاره به آغاز ساخت مسکن ملی در 14 هکتار برای مردم اسدآباد، ادامه داد: این پروژه نیز از هفته دولت آغاز شده است.

وی ضمن بیان اینکه در شهرستان اسدآباد مشکل زمین نداریم، خاطرنشان کرد: 40 هکتار دیگر نیز در روز‌های آینده برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن الحاق خواهد شد.

   اولویت اصلی مساکن ملی، جوانان و محرومین هستند

فرماندار نهاوند نیز از پیگیری مسائل مربوط به الحاق زمین در محله زرد و کوی پشت سپاه نهاوند خبر داد و گفت: اولویت اصلی برای اختصاص مساکن ملی جوانان، محرومین و افراد واجد شرایط طرح جوانی جمعیت هستند.

ضرغام احمدوند درخصوص اجرای آزمایش خاک و بتن برای مساکن ملی تأکید کرد: 30 درصد تخفیف برای آزمایش خاک و بتن منظور شده و هزینه نظارت سازمان نظام مهندسی نیز با احتساب 50 درصد، پرداخت می‌شود.

وی از صدور پروانه رایگان برای افراد زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره ) خبر داد و افزود: تمامی استعلام‌های مربوط به شرکت‌های خدمات‌رسان در این شهرستان با مشارکت شهرداری به‌صورت کلی انجام شده و ظرف سه روز جواب آن‌ها دریافت می‌شود.

فرماندار نهاوند با اشاره به اتمام کارشناسی مساکن ملی در شهر‌های برزول و گیان، خاطرنشان کرد: متأسفانه در این دو شهر متقاضی برای دریافت مسکن پایین بوده و براساس پیشنهاد سازمان منابع طبیعی، قرار شد با توجه به وجود پارک جنگلی و سراب گیان، مردم را تشویق به استفاده از فضای طبیعی و بکر این شهر کنیم.

   مسکن مهر دمق همچنان مشکل دارد ‌

فرماندار رزن نیز در این جلسه ضمن اشاره به مشکلات موجود در مساکن مهر شهر دمق، ابراز کرد: این پروژه 80 واحدی نیاز به توجه اساسی داشته و پیشنهاد می‌شود از طریق اعطای تسهیلات روستایی به مردم، این مشکل نیز بر طرف شود.

علی‌اصغر غفاری‌آثار از پیشرفت 50 درصدی مساکن مهر شهر دمق خبر داد و گفت: از سال 1389 این پروژه آغاز شده و تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

وی از اختصاص زمین در روستا و شهر‌های این شهرستان خبر داد و افزود: در روستاها برای هر نفر یک قطعه زمین و در اراضی شهری برای هر دو نفر، یک قطعه زمین درنظر گرفته شده است.

فرماندار رزن از پوشش 398 خانوار در پروژه مسکن بهداشت و درمان این شهرستان ابراز رضایت کرد و گفت: این پروژه نیز در قالب 92 قطعه برنامه‌ریزی شده که هرکدام در چهارونیم طبقه و توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به بهره‌برداری خواهد رسید.

   خط فاضلاب سرکان به تصفیه‌خانه افتتاح شد

فرماندار شهرستان تویسرکان نیز از بهره‌برداری خط فاضلاب سرکان به تصفیه‌خانه به‌عنوان یک حرکت جهادی برای مردم این منطقه ابراز خرسندی کرد و افزود: با اعتبار 500 میلیون تومانی و با نظر ویژه استاندار، این طرح انجام شد.

حسین افشاری از تفکیک اراضی 50 هکتاری شهر سرکان خبر داد و گفت: 60 درصد از مجموعه 144 واحدی شهرک قائم تویسرکان دستور نقشه را دریافت کرده و درحال اجرای پروژه هستند.

   شهر مهاجران با 3 نفر متقاضی مسکن ملی

فرماندار بهار نیز با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این شهرستان، ادامه داد: در شهر مهاجران این شهرستان فقط سه نفر متقاضی دریافت مسکن ملی بوده‌اند.

مجتبی فیض‌اللهی در ادامه از اختصاص 17 هکتار زمین برای اجرای این طرح خبر داد و گفت: انتقال سند 10 هکتار به‌صورت کامل به نام راه و شهرسازی انجام شده و برای هفت هکتار دیگر نیز درحال پیگیری برای انتقال هستیم.

وی با بیان اینکه در شهر صالح‌آباد نیز انجام این پروژه با جدیت در دستور کار است، خاطرنشان کرد: در این شهر برای هر دو نفر یک قطعه زمین 200 متری اختصاص داده شده و زمین سه هزار متری مربوط به آموزش‌وپرورش شهر بهار نیاز به طرح و نقشه داشته تا کار سریع‌تر انجام شود.

   مشکل اصلی نهضت ملی مسکن در درگزین، تأمین زمین است

فرماندار شهرستان درگزین نیز از زمان‌بر بودن مذاکرات با کشاورزان جهت تملک اراضی گلایه کرد و گفت: تأمین زمین مهم‌ترین مشکل طرح نهضت ملی مسکن در این شهرستان است.

کمیل خواستان از توافق 70 هکتار اراضی در این شهرستان خبر داد و عنوان کرد: این اراضی شامل اراضی کولیجه، رازین و شهرک سیمان است.

وی از عدم اجرای صحیح طرح در شهر قروه درگزین ابراز ناراحتی و خاطرنشان کرد: توافقات صورت گرفته، اما هیچ کاری در این شهر انجام نشده است.

   چهار شهر ملایر پیشگام در نهضت ملی مسکن

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ملایر نیز در این جلسه از اجرای طرح جامع در شهرک‌های دوقلوی ایمان و امید خبر داد و گفت: از استاندار تقاضا داریم که دستورات لازم برای همکاری بانک‌های عامل برای اعطای تسهیلات را صادر کنند.

سلمان اسماعیلی با اشاره به آماده‌سازی نقشه تفکیک جدید برای شهر زنگنه، عنوان کرد: زمین‌های مربوط به شهر جوکار و ازندریان نیز آماده واگذاری است و هزینه‌های آن توسط متقاضیان واریز شده است.

وی از انجام قرعه‌کشی برای پروژه مربوط به چهار شهرستان این شهر خبر داد و افزود: 15 دی‌ماه این قرعه‌کشی انجام شده و اسامی افراد براساس اولویت درخواستی، اعلام می‌شود.

   الحاق 6 هکتار زمین در شهرستان فامنین

فرماندار شهرستان فامنین نیز در این جلسه از الحاق 6 هکتار زمین برای اجرای این طرح خبر داد و گفت: سرکشی‌های لازم از روند اجرای این طرح به‌صورت مستمر انجام می‌شود.

سیدروح‌الله حسینی از پیشرفت 90 درصدی پروژه مسکن مهر ابراز رضایت و عنوان کرد: در این پروژه 80 واحدی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی از عدم همکاری صحیح در این طرح توسط پیمانکار مربوطه اظهار نارضایتی و ابراز کرد: با ورود مقام قضائی و تذکرات جدی به پیمانکار، وی متعهد شد که طبق چارچوب نسبت به انجام وظایف اهتمام لازم را داشته باشد.

شناسه خبر 77148