شناسه خبر:83469
1403/3/21 11:12:40
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان؛

بسترهای بازگشت نخبگان به کشور را باید فراهم کنیم

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان گفت: چرخش نخبگانی به خودی خود ایرادی ندارد ولی این واقعیت را نباید فراموش کنیم که بازگشت آن‌ها به کشور نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و تأمین امکاناتی است که جذابیت کافی داشته باشد.

یاسین کیخا در افتتاحیه رویداد ملی گفتاورد نخبگان (پهنه دماوند) که در سالن میلاد کرج برگزار شد؛ اظهار کرد: ما به‌دنبال نخبه‌گماری در بخش دولتی و خصوصی هستیم تا بتوانیم اثرگذاری آن‌ها را در بخش‌های مختلف جامعه افزایش دهیم.

وی ادامه داد: بهمن سال گذشته، 20 شرکت بخش خصوصی جذب نخبگانی خود را انجام دادند و بنا شده این اتفاق به طور مستمر ادامه داشته باشد.

وی توضیح داد: اگر شرکت‌های خصوصی ظرفیت جذب نیروی انسانی خود را به بنیاد نخبگان اعلام کنند، شرایط بهره‌گیری از توان و تخصص نخبگان در حوزه‌های مختلف اشتغال فراهم می‌شود.

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مسئله فرار نخبگان اشاره و اظهار کرد: مهاجرت نخبگان موضوعی است که جامعه همیشه نسبت به آن حساس بوده ولی واقعیت این است که بحث چرخش نخبگانی در همه دنیا مرسوم است و افراد می‌توانند به خارج از کشور رفته و بعد از کسب توانمندی و مهارت‌های سطح بالاتر مجدداً به وطن خود بازگردند.

کیخا اظهار کرد: چرخش نخبگانی زمانی نگران‌کننده است که این گروه پس از خروج از کشور دیگر به وطن خود بازنگردند.

وی در پاسخ به اینکه وضعیت بازگشت نخبگانی که طی سال‌های گذشته از ایران خارج شده‌اند چگونه است، گفت: باید به‌دنبال ایجاد بستر و فضای مناسب برای بازگشت این عزیزان به کشور باشیم.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان افزود: چرخش نخبگانی به خودی خود ایرادی ندارد ولی این واقعیت را نباید فراموش کنیم که بازگشت آن‌ها به کشور نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و تأمین امکاناتی است که جذابیت کافی داشته باشد.

کیخا تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان با کمک دولت بستر لازم برای اشتغال این عزیزان را فراهم کرده و در کنار آن فرصت تحقیقاتی و پژوهش مستمر را نیز برای آن‌ها تسهیل می‌کند.

وی اظهار کرد: سال گذشته بیش از 280 نفر از نخبگان کشور به‌عنوان هیئت علمی جذب دانشگاه‌ها شده‌اند.

این مسئول با تأکید بر اینکه روند جذب نخبگان در دستگاه‌های دولتی هم فراهم شده، اظهار کرد: سال گذشته 3000 کد شغل در معرض انتخاب قرار گرفت و این فرصتی برای استفاده از ظرفیت نخبگان را فراهم کرد.

کیخا افزود: حدود 37 هزار نفر برای این 3000 کد رشته با هم به رقابت پرداختند که 9000 نفر از آن‌ها شرایط اولیه مرحله انتخابی را دارند.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 83469