شناسه خبر:18459
1398/12/22 08:51:19

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: دودهای اسیدی متصاعد شده از دو واحد صنعتی در شهرک بهاران این شهرک را احاطه کرده‌است.

فعالیت شهرک‌های صنعتی جزء ملزومات توسعه اقتصادی در هر شهری بوده بااین‌حال اثرات زیست‌محیطی و آلودگی‌های ناشی از واحدهای مستقر در این شهرک‌ها می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند. دراین‌میان ارزیابی اثرات زیست‌محیطی برای شناسایی اثرات احتمالی بر محیط زیست و ارائه برنامه مدیریت زیست‌محیطی در کاهش مشکلات مربوطه نقش مهمی دارد.

اما متأسفانه گویا این ضرورت در خصوص برخی واحدهای مستقر در شهرک صنعتی بهاران همدان مورد غفلت قرارگرفته، به‌طوری‌که طی سال‌های اخیر دو واحد اسیدسازی و گویا کاغذ در این شهرک مشکلات عدیده زیست‌محیطی بسیاری را برای صنعتگران و حتی محیط زیست منطقه‌ ایجاد کرده‌اند.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع و نیز انعکاس این مشکلات به تحریریه سپهرغرب از سوی صنعتگران این شهرک، خبرنگار سپهرغرب در این خصوص گفت‌وگویی را با دو تن از فعالان صنعتی این شهرک و نیز وکیل شاکیان این پرونده و در عین حال مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان همدان ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید:

مدیرعامل شرکت فیلتر آناشیت، مستقر در شهرک صنعتی بهاران با بیان اینکه آلایندگی زیست‌محیطی دو کارخانه به حدی است که بخش از ماشین‌آلات و حتی فضای سبز شهرک آسیب دیده‌اند، گفت: به دلیل آلوده بودن محیط شهرک، دیگر کارگری تمایل به کار کردن در این شهرک ندارد.

سید محمد موسوی با بیان اینکه بارها خواهان رسیدگی به این مشکل از سوی سازمان محیط زیست شده و حتی از مراجع قضائی پیگیر این مسئله شده‌ایم، اظهار کرد: درست است که می‌بایست برای توسعه استان فعالیت واحدهای صنعتی را تسهیل کرد اما به چه قیمتی؟

وی با اشاره به اینکه در این دو کارخانه تعداد معدودی کارگر مشغول به کار هستند که حتی شاید در حد پنج نفر هم نباشند، گفت: اخیراً حتی کارشناس رسمی دادگستری نیز بر آلاینده بودن این دو کارخانه در پی مطرح شدن مشکل در مراجع قضائی صحه گذاشت، اما دریغ از یک اقدام از سوی سازمان محیط زیست؛ حتی در برخی مواقع از سوی این نهاد عنوان می‌شود که ما در جریان آلایندگی این دو واحد نبوده‌ایم حال آنکه بدون تردید قبل از آغازبه‌کار هر واحد صنعتی و تولیدی ابتدا باید استعلامات زیست‌محیطی آن دریافت و تأیید شود.

موسوی با اشاره به اینکه این اداره کل مدعی شده که طبق بررسی‌ها و آزمون‌های دوره‌ای، این کارخانه‌ها به لحاظ آلایندگی مشکلی ندارند، یادآوری کرد: این در حالی است که سمی بودن محیط توسط کارشناسان دادگستری مورد تأیید بوده و حتی دادستان بهار محیط زیست شهرستان را ملزوم کرده که این کارخانه‌ها مجهز به دستگاه سنجش آلایندگی برخط باشند، اما این واحدها به بهانه نداشتن هزینه زیر بار نمی‌روند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان همدان نیز در واکنش به مباحث مطرح شده، گفت: اینکه عنوان شده این سازمان از آلایندگی این دو واحد خبر نداشته را تأیید نمی‌کنم.

محسن جعفری‌نژاد بسطامی تصریح کرد: از زمانی که بنده در استان حضور دارم این مسئله مورد رصد و پیگیری‌ بوده و حتی جزء مهمترین مباحث زیست‌محیطی استان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در این راستا هم اقدامات و هم پایش‌های مستمر در دستورکار قرار گرفته‌است، اضافه کرد: حتی در این فضا خواهان مساعدت سازمان از مرکز برای پیگیری موضوع شدیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با تأکید بر اینکه طبق استانداردهای پایشی ابهام‌هایی وجود داشت که در حال بررسی است، ادامه داد: به دنبال آن هستیم که این ابهام‌ها را از طریق سازمان با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت رفع کنیم.

جعفری‌نژاد بسطامی با تأکید بر اینکه هرگونه واحد آلاینده اعم از اسید سازی و یا دیگر واحدها ازنظر آلایندگی مورد پایش‌های محیط زیستی و نظارت هستند، ابراز کرد: اینکه عنوان شده در مراجع قضائی این پرونده به نتیجه رسیده اما محیط زیست اقدامی نکرده‌است می‌بایست بگویم اداره حفاظت از محیط زیست تا این مرحله از کار می‌تواند پیش برود و این مراجع قضائی هستند که تصمیم‌گیری می‌کنند و جهت اجرا این دستورات، ملاک عمل قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این دو واحد دارای مجوزهای محیط زیستی هستند؟ تصریح کرد: تمامی این واحدها دارای مجوز هستند اما نکته این است که مجوز داشتن برای آغاز به کار با شرایطی که در زمان فعالیت ایجاد می‌شود متفاوت است، زیرا بسیاری از این مشکلات زیست‌محیطی پس از فعالیت واحدها نمود بیشتری پیدا می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با تأکید بر اینکه در حال حاضر عمده‌ترین مشکل این دو واحد موضوع بوی متصاعد شده از آن‌ها است، گفت: طبق استانداردهایی که در بخش انتشار بو از واحدهای صنعتی وجود دارد هنوز در این واحدها این استانداردها رعایت نشده و همچنان برخی ابهامات وجود دارد.

جعفری‌نژاد بسطامی اضافه کرد: طبق گزارش‌ها و پایش‌های انجام‌شده، دیگر آلایندگی‌ها در این شهرک صنعتی حتی زیر حد استاندارد بوده و درصد آلایندگی در حوزه میزان شاخص گوگرد متصاعد شده از این واحدها از سوی ما مشکلی وجود ندارد و شاید همین بوی متساعد شده دیگر صنعتگران این واحدها را شاکی کرده‌است.

وی ادامه داد: این دو واحد هیچ‌گونه پرونده‌ای در مراجع قضائی از سوی ما ندارند.

وکیل‌مدافع شاکیان نیز با تأیید صحبت‌های مطرح‌شده از سوی مدیر این واحد تولیدی، ابراز کرد: هیچ‌گاه نمی‌توان انتظار داشت که محیط زیست و شرکت شهرک‌ها که خود به این واحدها مجوز فعالیت داده‌اند عملکرد خود را با قبول آلایندگی این واحد زیر سؤال ببرند.

سعید موسوی با اشاره به اینکه طبق قانون هوای پاک و قانون مجازات اسلامی، مرجع استعلام جهت دایر کردن واحدهای صنعتی، اداره کل محیط زیست و مرکز بهداشت است که متأسفانه زیربار واقعیت موجود نمی‌روند، اذعان کرد: طبق صحبت‌هایی که با رئیس سازمان محیط داشتیم آن‌ها نیز آلایندگی این واحدها را قبول دارند اما زمانی که برای پایش در محل حاضر می‌شویم نصب سیستم‌ها دو ساعت زمان می‌طلبد که طی این مدت آلایندگی کارخانه توسط مدیران مجموعه پایین آورده می‌شود.

وی با بیان اینکه طی آخرین بررسی که توسط کارشناس شورای حل اختلاف شهرستان بهار انجام‌شده آلایندگی این دو واحد طبق شواهد یعنی خراب شدن سازه‌ها، از بین رفتن فضای سبز و آسیب به درختان و همچنین آسیب به حیات وحش جانوری منطقه و نیز آسیبی که به لحاظ سلامت بر افرادی که در منطقه حضور دارند وارد کرده، محرز است، گفت: مستندات این نظر در شعبه 104 شورای حل اختلاف شهرستان بهار موجود است.

وکیل شاکیان آلایندگی واحدهای اسیدسازی در شهرک صنعتی بهاران یادآوری کرد: در جلسه بازپرسی، هم نماینده محیط زیست و هم نماینده بهداشت علناً محرز بودن آلایندگی را تأیید کردند اما گفته شد که تا به امروز توان محاسبه آن را نداشته‌اند زیرا طی سال جاری دو بار اقدام به پالایش کرده و هر دو بار عددهای به دست آمده با استانداردها مطابقت داشته‌است.

موسوی با بیان اینکه این عزیزان راه حل برون‌رفت از مشکل را نصب دستگاه پایش برخط اعلام کردند و حتی این مطلب در حضور بازپرس به‌صورت مکتوب صورت‌جلسه شد، عنوان کرد: از محیط زیست خواهان نصب سیستم برخط شدیم اما اظهار کردند که صاحبان این واحدها به دلیل هزینه‌بر بودن زیر بار نمی‌روند.

وی با بیان اینکه بار دیگر با بازپرس پرونده در خصوص عدم نصب سیستم برخط توسط صاحبان این واحدها صحبت کرده و دلایل عنوان شده مبنی بر هزینه‌بر بودن را نیز متذکر شدیم، ادامه داد: وی در واکنش به این بهانه گفت که پرداخت 70 میلیون تومان برای چنین واحدی هزینه گزافی نیست، پس به نظر می‌رسد صاحبان این واحدها تمایلی به نصب این تجهیزات ندارند.

وکیل شاکیان آلایندگی واحدهای اسیدسازی در شهرک صنعتی بهاران با بیان اینکه متأسفانه سازمان محیط زیست پیگیر مسئله و این التزام نیست، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در آخرین مرحله می‌بایست از سازمان محیط زیست شکایت کرد که منتظر نتیجه پرونده در شورای حل اختلاف بهار هستیم.

موسوی ابراز کرد: طبق قانون هوای پاک، محیط زیست ملزم است سامانه‌های برخط را برای اندازه‌گیری آلایندگی هوا نصب کند.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد باید دید پشت پرده حمایت از این دو واحد آلاینده که تهدیدی جدی برای محیط زیست منطقه و در عین حال توسعه صنعتی استان محسوب می‌شود، چیست؟ زیرا طبق شواهد نمی‌توان به بهانه هزینه‌بر بودن نصب سامانه برخط از وظیفه شانه خالی کرد و در عین حال پاسخگوی مشکل هم نبود؛ جالب‌تر اینکه به گفته دیگر صنعتگران این شهرک، گویا میزان اشتغال‌زایی این واحدها نیز به گونه‌ای نیست که از آن به‌عنوان یک بهانه برای اجرای این ضرورت سر باز زنند.

شناسه خبر 18459